כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה) (תיקון), תשפ"ד-2024
מוצע להאריך את תוקפם של כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, עד לסוף שנת 2024 ולהציע כללים חדשים שיכנסו לתוקפם החל מיום 1 בינואר 2025.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7(ג) לחוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – החוק), אני קובעת כללים אלה: |
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 4 |
1. |
בכללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, בסעיף 4, במקום "למשך שש שנים" יבוא "עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024)". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
__________________
מיכל כהן
הממונה על התחרות
דברי הסבר
מוצע להאריך את תוקפם של כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, עד לסוף שנת 2024 ולהציע כללים חדשים שיכנסו לתוקפם החל מיום 1 בינואר 2025.
סעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד- 2014 (להלן – החוק), אוסרים על ספק גדול לעסוק או להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, להמליץ או להתערב בכל דרך אחרת בעניין סידור המצרכים וכן אוסרים על קמעונאי גדול להיות צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו (להלן – איסור הסדרנות).
תחרות בין ספקי המזון על לבו של הצרכן מתבססת על נוכחות של מצרכי המתחרים השונים בשטחי התצוגה אצל הקמעונאים. להתערבות של ספק אצל קמעונאי לגבי תנאי מסחר של ספקים אחרים, או לגבי היקף נוכחות מוצריהם על מדפי החנות, יש השלכות מהותיות על התחרות ועל המחירים לצרכן. התערבות של הספק הגדול בסידור מצרכים טומנת בחובה פוטנציאל רב ליצירת כוח שוק בידי הספק המתערב, על ידי דחיקת מוצרי המתחרים ממדפי הקמעונאי והעלאת חסמי הכניסה והתרחבות.
סעיף 7(ג) לחוק מקנה לממונה את הסמכות לקבוע כללים ביחס לסוגי הסדרים או פעולות שלגביהם יהיו ספק גדול או קמעונאי גדול פטורים מתחולת הוראות סעיף 7(א), אם שוכנע כי אין בסוגי הסדרים או פעולות אלה כדי ליצור חשש לפגיעה בתחרות. בהתאם לכך, נקבעו כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנותו של קמעונאי גדול (הוראת שעה), תשע"ז-2017 (להלן – פטור הסדרנות), אשר קובעים תנאים שבהתקיימותם ספק גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק.
על פי פטור הסדרנות ספק גדול רשאי לסדר מצרכים אצל קמעונאי גדול בכפוף לתנאים המצטברים הבאים:
1. סידור המצרכים על ידי ספק גדול בחנות של קמעונאי גדול נעשה לפי פלנוגרמה שקבע הקמעונאי.
2. מעורבותו של הספק הגדול בסידור מצרכים של קמעונאי גדול מוגבלת רק לסידור בפועל של המצרכים שלו והכל לפי ההוראות של הקמעונאי הגדול. מעורבות זאת כוללת סימון מחיר שקבע הקמעונאי הגדול, ניהול הזמנות וחידוש מלאי המצרכים.
3. פיקוח שוטף של הקמעונאי הגדול על כך שסידור המצרכים על ידי הספק הגדול נעשה בהתאם לאמור בסעיפים 1-2 לעיל.
האיסור בחוק על ספק גדול להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול נועד בראש ובראשונה למנוע מצב שבו סידור המצרכים במדף על ידי ספק גדול יביא לדחיקתם מהחנויות של מצרכים שמספקים ספקים קטנים, מה שיחליש את התחרות בין ספקי המזון על ליבו של הצרכן. כאשר קטגוריות מוצר רבות מאופיינות במיעוט שחקנים ובריכוזיות גבוהה, קיים חשש ששליטה של ספק גדול בסידור המוצרים במדף תביא להפחתת התחרות באותה קטגורית מוצר ותקשה על כניסתם של ספקים קטנים לחנויות.
לאחר בחינה של פטור הסדרנות, הממונה הגיעה למסקנה שפטור הסדרנות בנוסחו הנוכחי אינו משיג את מטרתו באופן מלא. לפיכך, מוצע לקבוע שהחל מיום 1 בינואר 2025, יתאפשר סידור מצרכים על ידי ספקים גדולים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים שאינם גדולים בכלל חנויותיו (למעט מכירות של פירות וירקות טריים) עומד על לפחות חמישים וחמישה אחוזים, כאשר שיעור זה יעלה בכל שנה בנקודת אחוז ועד לשישים אחוז. מוצרי מותג פרטי שיוצרו על ידי ספק גדול לא יכללו בסך המכירות של ספקים שאינם גדולים, בדומה לתיקון חוק המזון בסעיף 17(ב1) לחוק המזון בעניין פתיחת חנות של קמעונאי גדול.
השינוי המוצע יבטיח את התקיימות תכלית החקיקה – קיומה של תחרות על לבו של הצרכן במגוון המוצע במדפי הקמעונאים. שכן, לאחר השינוי קמעונאים גדולים שמוכרים מעט מצרכים של ספקים שאינם ספקים גדולים, לא יוכלו להנות מפטור הסדרנות וכך תתאפשר ביתר קלות כניסה של ספקים קטנים. אצל קמעונאים גדולים שמוכרים היקף מספק של מצרכי ספקים שאינם גדולים, תכלית החוק מתקיימת גם ללא איסור הסדרנות ולכן מוצע לתת את הפטור במקרה זה.
עם זאת, מוצע להאריך את תוקף הפטור הנוכחי עד ליום 31 בדצמבר 2024, ולהחיל את הכללים החדשים החל מיום 1 בינואר 2025, משני טעמים עיקריים:
(א) הארכת הפטור הקיים תתן תמריץ לקמעונאים גדולים להגדיל את סך המכירות של ספקים שאינם גדולים בשנת 2024 בכדי לעמוד בתנאי הפטור לקראת שנת 2025.
(ב) הארכת הפטור תאפשר לקמעונאים גדולים שלא יעמדו בתנאי הפטור החל משנת 2025 להתארגן על הקמת מערך סידור מצרכים עצמאי.