תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 3

תזכיר חוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות (תיקון מס' 2) (פיצוי מועמדים ורשימות ברשויות בהן נדחו הבחירות), התשפ"ד-2024. 4

דברי הסבר. 5


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות (תיקון מס' 2) (פיצוי מועמדים ורשימות ברשויות בהן נדחו הבחירות), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

על רקע מלחמת "חרבות ברזל" נחקק החוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, התשפ"ד-2023 (להלן – חוק דחיית הבחירות), אשר דחה את מועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ליום כ' בשבט התשפ"ד (30 בינואר 2024). בהתאם לסמכותה לפי סעיף 1(ב) לחוק האמור, פעלה הממשלה, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ובאישור מליאת הכנסת, לדחיית המועד האמור ליום י"ח באדר א' התשפ"ד (27 בפברואר 2024).

 

בנוסף לכך, קבע שר הפנים מתוקף סמכותו לפי סעיף 5(א) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 ומתוקף סמכותו לפי סעיף 4(א) לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994, לאחר התייעצות עם ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, כי הבחירות ב-11 רשויות מקומיות יידחו ליום י"ח בחשוון התשפ"ה, 19 בנובמבר 2024.

 

משמעות הדחייה היא, בין השאר, כי הליך הגשת ואישור הרשימות והמועמדים ייערך מחדש לקראת מועד הבחירות החדש.

 

 

לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), תשנ"ג-1993 (להלן – חוק מימון בחירות), מימון הבחירות ניתן לאחר הבחירות ועל פי תוצאות הבחירות.

 

לעניין הבחירות שנדחו מאוקטובר 2023 לפברואר 2024 ניתן מענה בחוק לדחיית הבחירות ובהחלטת הוועדה הציבורית לפי סעיף 4א לחוק המימון על הגדלת יחידת המימון ב-17% לעניין בחירות אלה.

אולם המצב החוקי כיום אינו נותן מענה מספק בנוגע להוצאות בחירות שהוצאו לקראת הבחירות במועדן המקורי או הנדחה (חודש אוקטובר 2023 או פברואר 2024, בהתאמה). זאת, כאשר בפועל – יידרשו המועמדים לקיים שני מסעות בחירות נפרדים, אשר רק בגין אחד מהם הם יקבלו מימון לפי החוק הקיים. בנוסף, אין במצב הקיים מענה למועמדים שהתמודדו לקראת הבחירות במועדן המקורי או הנדחה ויבחרו שלא להתמודד שוב לקראת הבחירות בנובמבר 2024.

 

על כן, מוצע לקבוע כי רשימות ומועמדים ברשויות אלה יהיו זכאים לפיצוי מאוצר המדינה בגין הוצאות בחירות שהוצאו על ידם בגין הבחירות שבסופו של  יום, לא התקיימו במועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות.

 בהתאם לחוק המימון, המימון ניתן בעיריות ובמועצות המקומיות לרשימות וסיעות ובמועצות האזוריות למועמדים לראש המועצה.

 

על פי המוצע, הפיצוי יהיה בגין הוצאות בחירות שהוצאו בפועל וכדין (בהתאם להוראות חוק המימון בכל הנוגע להוצאות מותרות), אולם ביחס לכל מועמד וכל רשימה – לא יעלה על 75% מסכום המימון שנקבע מראש לאותה רשות מקומית.

 

לאחר חישוב סכום התשלום לכל מועמד או רשימה כאמור לעיל – תיערך הפחתה לכל המועמדים או הרשימות באותה רשות מקומית, בשיעור זהה, כך שסכום המימון שישולם לכל הרשימות או המועמדים ברשות מקומית מסוימת לא יעלה על סכום המימון שנקבע מראש לאותה רשות מקומית. יצוין כי המדובר בסכום המימון המקורי, לפני ההגדלה של 17% הנזכרת לעיל (שכן ההגדלה מתייחסת לבחירות שיתקיימו בפברואר 2024 בלבד).

 

לצורך קבלת הפיצוי, יגישו הרשימות והמועמדים למבקר המדינה את חשבונותיהם לתקופת הבחירות, דו"ח כספי לאותה תקופה, וחוות דעת רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה – הכל לפי סעיף 22 לחוק מימון בחירות. מבקר המדינה יגיש דוח ויציין האם הרשימה או המועמד ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיותיו ואם ההוצאות היו כדין – הכל לפי סעיף 23 לחוק מימון בחירות. הפיצוי ישולם בכפוף ובהתאם לדוח מבקר המדינה לגבי ההוצאות. בנוסף יחולו הוראות סעיף 23 האמור לגבי הפחתה מסכום הפיצוי בדומה להוראות לעניין הפחתה מסכום המימון.

 

עוד מוצע להחיל על הפיצוי האמור את סעיף 25 לחוק מימון בחירות לעניין מניעת שעבוד ועיקול, וכן את סעיף 26 לחוק האמור – לעניין היחסים שבין סיעת אם לסיעת בת או רשימת בת, לרבות כך שבדומה להסדרי מימון הבחירות, סיעת האם תהיה זכאית לסכום הפיצוי של סיעת הבת או רשימת הבת שלה.

 

 

יצוין כי לעניין הבחירות שיתקיימו במועד החדש שנקבע בנובמבר 2024 יחולו הוראות חוק המימון ללא שינוי.

 

 

 

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

תזכיר חוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות (תיקון מס' 2) (פיצוי מועמדים ורשימות ברשויות בהן נדחו הבחירות), התשפ"ד-2024

 

 

 

 

1.  

בחוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, התשפ"ד-2024, אחרי סעיף 4 יבוא:

 

 

"פיצוי רשימות ומועמדים בבחירות ברשויות בהן הבחירות נדחו מעבר למועד הנדחה

4א.

(א)  אוצר המדינה יפצה סיעה או רשימה ברשות מקומית שהבחירות בה נועדו להתקיים במועד המקורי ולא התקיימו עד ליום כ"א באדר ב' התשפ"ד (31 במרץ 2024) על הוצאות בחירות שהוציאה הסיעה או הרשימה בפועל וכדין לעניין הבחירות האמורות, בניכוי מקדמות שקיבלה לפי חוק מימון בחירות, אם קיבלה, בסכום שלא יעלה על 75% מסכום המימון לפי סעיף 6 לחוק מימון בחירות;

 

 

 

 

 

 

(ב) אוצר המדינה יפצה מועמד לראש מועצה אזורית במועצה אזורית שהבחירות בה נועדו להתקיים במועד המקורי ולא התקיימו עד ליום כ"א באדר ב' התשפ"ד (31 במרץ 2024) על הוצאות בחירות שהוציא המועמד בפועל וכדין לעניין הבחירות האמורות, בניכוי מקדמות שקיבל לפי חוק מימון בחירות, אם קיבלן, בסכום שלא יעלה על 75% מסכום המימון לפי סעיף 6 לחוק מימון בחירות;

 

 

 

 

 

 

(ג)  עלה הסכום הכולל לתשלום ברשות מקומית מסוימת לפי סעיף קטן (א) או (ב) על סכום המימון לפי סעיף 6 לחוק מימון בחירות, יופחתו הסכומים שלהם זכאים כל רשימה או סיעה או כל מועמד לפי העניין בשיעור שווה, כך שהסכום הכולל לתשלום באותה רשות מקומית לא יעלה על סכום המימון לפי סעיף 6 האמור;

 

 

 

 

 

 

(ד) על אף האמור בחוק מימון בחירות, נציגים לפי החוק האמור של סיעה או רשימה כאמור בסעיף קטן (א) או של מועמד כאמור בסעיף קטן (ב) יגישו למבקר המדינה את חשבונות המועמד ודוח כספי לעניין תקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון, כאמור בסעיף 22 לחוק האמור, לא יאוחר מתום 3 חודשים מיום פרסומו של חוק זה; מבקר המדינה יערוך, בתוך 6 חודשים מיום ההגשה כאמור, דין וחשבון לפי סעיף 23 לחוק מימון בחירות לעניין אותו מועמד, וימסור אותו לשר הפנים;

 

 

 

 

 

 

(ה)  פיצוי כאמור בסעיף קטן (א) או (ב) ישולם מייד לאחר מסירת הדין וחשבון של מבקר המדינה כאמור בסעיף קטן (ד) ובכפוף להוראות סעיפים 23(ד) עד (י) לחוק המימון;

 

 

 

 

 

 

(ו)  הוראות סעיפים 25 ו-26 לחוק המימון יחולו, בשינויים המחויבים, על פיצוי לפי סעיף זה.

 

דברי הסבר

 

על רקע מלחמת "חרבות ברזל" נחקק החוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, התשפ"ד-2023 (להלן – חוק דחיית הבחירות), אשר דחה את מועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ליום כ' בשבט התשפ"ד (30 בינואר 2024). בהתאם לסמכותה לפי סעיף 1(ב) לחוק האמור, פעלה הממשלה, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ובאישור מליאת הכנסת, לדחיית המועד האמור ליום י"ח באדר א' התשפ"ד (27 בפברואר 2024).

 

בנוסף לכך, קבע שר הפנים מתוקף סמכותו לפי סעיף 5(א) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 ומתוקף סמכותו לפי סעיף 4(א) לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994, לאחר התייעצות עם ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, כי הבחירות ב-11 רשויות מקומיות יידחו ליום י"ח בחשוון התשפ"ה, 19 בנובמבר 2024.

 

משמעות הדחייה היא, בין השאר, כי הליך הגשת ואישור הרשימות והמועמדים ייערך מחדש לקראת מועד הבחירות החדש.

 

 

לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), תשנ"ג-1993 (להלן – חוק מימון בחירות), מימון הבחירות ניתן לאחר הבחירות ועל פי תוצאות הבחירות.

 

לעניין הבחירות שנדחו מאוקטובר 2023 לפברואר 2024 ניתן מענה בחוק לדחיית הבחירות ובהחלטת הוועדה הציבורית לפי סעיף 4א לחוק המימון על הגדלת יחידת המימון ב-17% לעניין בחירות אלה.

אולם המצב החוקי כיום אינו נותן מענה מספק בנוגע להוצאות בחירות שהוצאו לקראת הבחירות במועדן המקורי או הנדחה (חודש אוקטובר 2023 או פברואר 2024, בהתאמה). זאת, כאשר בפועל – יידרשו המועמדים לקיים שני מסעות בחירות נפרדים, אשר רק בגין אחד מהם הם יקבלו מימון לפי החוק הקיים. בנוסף, אין במצב הקיים מענה למועמדים שהתמודדו לקראת הבחירות במועדן המקורי או הנדחה ויבחרו שלא להתמודד שוב לקראת הבחירות בנובמבר 2024.

 

על כן, מוצע לקבוע כי רשימות ומועמדים ברשויות אלה יהיו זכאים לפיצוי מאוצר המדינה בגין הוצאות בחירות שהוצאו על ידם בגין הבחירות שבסופו של  יום, לא התקיימו במועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות.

 בהתאם לחוק המימון, המימון ניתן בעיריות ובמועצות המקומיות לרשימות וסיעות ובמועצות האזוריות למועמדים לראש המועצה.

 

על פי המוצע, הפיצוי יהיה בגין הוצאות בחירות שהוצאו בפועל וכדין (בהתאם להוראות חוק המימון בכל הנוגע להוצאות מותרות), אולם ביחס לכל מועמד וכל רשימה – לא יעלה על 75% מסכום המימון שנקבע מראש לאותה רשות מקומית.

 

לאחר חישוב סכום התשלום לכל מועמד או רשימה כאמור לעיל – תיערך הפחתה לכל המועמדים או הרשימות באותה רשות מקומית, בשיעור זהה, כך שסכום המימון שישולם לכל הרשימות או המועמדים ברשות מקומית מסוימת לא יעלה על סכום המימון שנקבע מראש לאותה רשות מקומית. יצוין כי המדובר בסכום המימון המקורי, לפני ההגדלה של 17% הנזכרת לעיל (שכן ההגדלה מתייחסת לבחירות שיתקיימו בפברואר 2024 בלבד).

 

לצורך קבלת הפיצוי, יגישו הרשימות והמועמדים למבקר המדינה את חשבונותיהם לתקופת הבחירות, דו"ח כספי לאותה תקופה, וחוות דעת רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה – הכל לפי סעיף 22 לחוק מימון בחירות. מבקר המדינה יגיש דוח ויציין האם הרשימה או המועמד ניהלו מערכת חשבונות לפי הנחיותיו ואם ההוצאות היו כדין – הכל לפי סעיף 23 לחוק מימון בחירות. הפיצוי ישולם בכפוף ובהתאם לדוח מבקר המדינה לגבי ההוצאות. בנוסף יחולו הוראות סעיף 23 האמור לגבי הפחתה מסכום הפיצוי בדומה להוראות לעניין הפחתה מסכום המימון.

 

עוד מוצע להחיל על הפיצוי האמור את סעיף 25 לחוק מימון בחירות לעניין מניעת שעבוד ועיקול, וכן את סעיף 26 לחוק האמור – לעניין היחסים שבין סיעת אם לסיעת בת או רשימת בת, לרבות כך שבדומה להסדרי מימון הבחירות, סיעת האם תהיה זכאית לסכום הפיצוי של סיעת הבת או רשימת הבת שלה.

 

 

יצוין כי לעניין הבחירות שיתקיימו במועד החדש שנקבע בנובמבר 2024 יחולו הוראות חוק המימון ללא שינוי.