תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' 5), התשפ"ד- 2024
ממידע שבידי משרד התקשורת ("המשרד"), עולה כי קיימת תופעה של חיובים בסכומים גבוהים לאנשים העושים שימוש מזדמן בשירותי נדידה בעת שהותם בחו"ל (להלן: "מנוי מזדמן בנדידה"). במשרד, התקבלו תלונות ממנויים מזדמנים, אשר עושים שימוש בשירותי נדידה שלא במסגרת חבילה או ליעד שאינו בחבילה, בגין חיובים בסכומים גבוהים בשל שימוש בשירות נדידה.
מהידע שנאסף במשרד עולה כי סך ההכנסות המצרפיות של ספקיות התקשורת, כתוצאה משימוש של מנוי מזדמן בנדידה, עמדו על כ-72 מיליון ₪ בכל אחת מהשנים 2022 ו-2023. כאשר, כ-85% מההכנסות המצרפיות נבעו משיחות קוליות של מנוי מזדמן בנדידה.
כתוצאה משימוש בשירותי תקשורת בנדידה בינלאומית, שלא במסגרת חבילה שנרכשה מראש, מנויים מחויבים בסכומים גבוהים, העלול להגיע לכמה מאות שקלים, בין היתר לאור עלות דקת שיחה שלא במסגרת חבילה אשר נע בין 9.9 ₪ ל-29.9 ₪ לדקת שיחה ועלות מסרון בין 1.99 ₪ ל-5 ₪ למסרון. חיוב זה יכול להיווצר ממענה לשיחה נכנסת, אשר מנויים אינם מחויבים עליה בשירותים פנים ארציים אך כן מחויבים בתשלום בעת נדידה. חיובים אלו מתגלים רק בדיעבד ואף לפעמים ללא ידיעה או כוונה של המנוי לצרוך את השירות וגורם לתופעה הידועה בשם הלם חשבונית (Bill Shock).
בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 ("התקנות") נקבעו הוראות לעניין קבלת שירותי נדידה בחו"ל. עם זאת, הוראות אלו נמצאו כחסרות בשני מישורים – ראשית, הן אינן חלות על בעלי רישיונות תקשורת וזאת מכוח תקנה 77 לתקנות; שנית, הן מגבילות את האפשרות להתקשר בקבלת שירותי תקשורת כאמור וכפופים לסייגים שאותם מוצע לשנות כמפורט להלן.
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4א2(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 [1](להלן – החוק), ולעניין תקנה בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|||
|
תיקון תקנה 29 |
1. |
בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ד - 2024 (להלן - התקנות העיקריות) בתקנת משנה 29(א) אחרי "טלפוניה בין-לאומית" יבוא "ולמעט לעניין שירות נדידה בין-לאומית" |
|
|||
|
תיקון תקנה 32 |
2. |
בתקנה 32 לתקנות העיקריות - |
|
|||
|
|
|
(א) בתקנת משנה (א) לאחר המילים "חבילת השירותים שרכש," יבוא: "לרבות בשירותי נדידה בין-לאומית," |
|
|||
|
|
|
(ב) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא: |
|
|||
|
|
|
"(ג) בהודעה על ניצול מלא לפי תקנת משנה (א), פיסקה (2), יודיע הספק המורשה על התעריפים שיחולו בעד קבלת השירות בסיום ניצול מכסת השימוש בשירות או בחבילת השירותים ואם היתה הודעה לעניין שירותי נדידה בין-לאומית תהיה ההודעה ערוכה, בין היתר, בהתאם להוראות תקנה 33(ד);" |
|
|||
|
תיקון תקנה 33 |
3. |
בתקנה 33 לתקנות העיקריות- |
|
|||
|
|
|
(א) בתקנת משנה (ב) - |
|
|||
|
|
|
|
(1) פיסקה (1) תימחק; |
|
||
|
|
|
|
(2) אחרי פיסקה (2) יבוא: |
|
||
|
|
|
|
|
"(3) על אף הוראת תקנה 29 - |
||
|
|
|
|
|
|
(א) שירות טלפוניה במסגרת נדידה בין-לאומית לא יחסם בפני מנוי אף ללא הסכמה מפורשת בעת ההתקשרות בהסכם ההתקשרות, ואולם רשאי מנוי לבקש חסימה של שירות זה ועל בקשה כאמור יחולו הוראות תקנה 29; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שירות גישה לאינטרנט במסגרת נדידה בין-לאומית, יחסם בפני מנוי, למעט אם קיימת הסכמה מפורשת, בין המנוי לבין הספק המורשה בה כלולים תנאי קבלת השירות. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הסכמה כאמור בסעיף קטן (א) ו-(ב) לעיל, ולעניין שירותי נדידה בינלאומית תהייה נפרדת מההסכמה בתקנה 29. |
|
|
|
|
|
|
(4) ספק מורשה יאפשר למנוי לקבוע, בכל עת, סכום מרבי לשימוש במסגרת השירות שלאחריו ייחסם השירות, למעט אם התקשר מראש עם הספק המורשה לקבלת השירות כחבילת שירותים. |
||
|
|
|
|
|
(5) מבלי לגרוע מהוראות תקנה 32, בגמר ניצול מכסת הצריכה של השירות: |
||
|
|
|
|
|
|
(א) ביחס לשירות טלפוניה במסגרת נדידה בין-לאומית – לא יחסם השירות בפני המנוי ויחולו סכומי התשלומים כפי שהוסכם בין הספק המורשה למנוי ונמסרו בהודעה לפי תקנה 32; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) ביחס לשירות גישה לאינטרנט במסגרת נדידה בין-לאומית – ייחסם השירות בפני המנוי למעט אם ניתנה הסכמה מפורשת חדשה לצורך קבלת השירות. |
|
|
|
|
|
|
(6) מבלי לגרוע מהוראות תקנה 22, בחר מנוי לקבל הודעה מיידית בדרך של מסרון (SMS), יראו בכך לעניין תקנה זו כבחירה לקבלת מסרון בדרך של הודעה מתפרצת (Flash SMS). |
||
|
|
|
(ב) בתקנת משנה (ג) - |
|
|||
|
|
|
|
(1) ברישה, המילים "למנוי שלא התקשר עימו באופן ייעודי לקבלת שירות טלפוניה מחוץ לישראל" יימחקו; |
|
||
|
|
|
|
(2) בפיסקה (1) במקום "הוא נדרש להסכים לקבלת השירות וכי קבלתו" יבוא "כי קבלת השירות", ובסופה יבוא "ובכלל כך את התעריפים בעד קבלת השירות בסיום ניצול מכסת השימוש בשירות או בחבילת השירותים". |
|
||
|
|
|
(ג) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא: |
|
|||
|
|
|
"(ד) הודעה לפי תקנה זו תכלול לכל הפחות את המידע והתעריפים בעד כל אחד מאלה: |
|
|||
|
|
|
|
|
(1) דקות שיחה ומשלוח מסרונים ליעד בישראל; |
||
|
|
|
|
|
(2) דקות שיחה ומשלוח מסרונים ליעד אחר בחו"ל וככל שקיים הבדל בין יעדים אחרים בחו"ל לבין המדינה בה נמצא המנוי – את המידע אודות התעריפים השונים; |
||
|
|
|
|
|
(3) גישה לאינטרנט לפי הקף השימוש; |
||
|
|
|
|
|
(4) התקשרות בהסכם ייעודי לקבלת השירותים מחוץ לישראל במדינה בה נמצא המנוי." |
||
|
הוספת תקנה 33א |
4. |
לפני תקנה 34 לתקנות העיקריות יבוא: |
|
|||
|
|
|
"בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה |
33א. בחינה ראשונה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב 2021- של תקנה 32 ותקנה 33 כנוסחה בתקנות התקשורת(בזק ושידורים)(היתר כללי למתן שירותי בזק)(תיקון מס' 4), התשפ"ד-2024 , תתבצע בתום חמש שנים מיום תחילתה." |
|
||
|
תיקון תקנה 77 |
5. |
בתקנה העיקרית 77 ולאחרי המילים: "רישיון בזק", יבוא: ", למעט תקנה 33." |
|
|||
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה ביום _________. |
|
|||
___ ב________ התשפ"ד
(___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
__________________
שלמה קרעי
שר התקשורת
דברי הסבר
ממידע שבידי משרד התקשורת ("המשרד"), עולה כי קיימת תופעה של חיובים בסכומים גבוהים לאנשים העושים שימוש מזדמן בשירותי נדידה בעת שהותם בחו"ל ("מנוי מזדמן בנדידה"). במשרד, התקבלו תלונות ממנויים מזדמנים, אשר עושים שימוש בשירותי נדידה שלא במסגרת חבילה או ליעד שאינו בחבילה, בגין חיובים בסכומים גבוהים בשל שימוש בשירות נדידה.
מהידע שנאסף במשרד עולה כי סך ההכנסות המצרפיות של ספקיות התקשורת, כתוצאה משימוש של מנוי מזדמן בנדידה, עמדו על כ-72 מיליון ₪ בכל אחת מהשנים 2022 ו-2023. כאשר, כ-85% מההכנסות המצרפיות נבעו משיחות קוליות של מנוי מזדמן בנדידה.
כך שמנויים מזדמנים מחויבים בסכומים גבוהים,
כתוצאה משימוש בשירותי תקשורת בנדידה בינלאומית, שלא במסגרת חבילה שנרכשה מראש, מנויים מחויבים בסכומים גבוהים, העלול להגיע לכמה מאות שקלים, בין היתר לאור עלות דקת שיחה שלא במסגרת חבילה נעה ואשר נע בין 9.9 ₪ ל-29.9 ₪ לדקת שיחה ועלות מסרון נעה בין 1.99 ₪ ל-5 ₪ למסרון. חיובים אלה עלולים היווצר גם כתוצאה ממענה לשיחה נכנסת, אשר מנויים אינם מחויבים עליה בשירותים פנים ארציים אך כן מחויבים בתשלום בעת נדידה.
דבר אשר מתגלה רק בדיעבד ואף לפעמים ללא ידיעה או כוונה של המנוי לצרוך את השירות וגורם לתופעה .הידועה בשם הלם חשבונית (Bill Shock).
בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 ("התקנות") נקבעו הוראות לעניין קבלת שירותי נדידה בחו"ל. עם זאת, הוראות אלו נמצאו כחסרות בשני מישורים – ראשית, הן אינן חלות על בעלי רישיונות תקשורת וזאת מכוח תקנה 33 לתקנות; שנית, הן מגבילות את האפשרות להתקשר בקבלת שירותי תקשורת כאמור וכפופים לסייגים שאותם מוצע לשנות כמפורט להלן.
לתקנה 1 המוצעת
מוצע לתקן את תקנה 29(א) ולהחריג את שירותי הנדידה הבין-לאומיים מברירת המחדל בעניין בחירת המנוי לקבל או לחסום את שירותי הנדידה במעמד ההתקשרות.
לתקנה 2 המוצעת
מוצע לתקן את תקנה 32 לתקנות ולהבהיר באופן מפורש כי חובת ההודעה למנוי על ניצול מכסת השירותים חלה גם על שירותי נדידה בין-לאומית וזאת על מנת לייתר מחלוקות לעניין זה. כמו כן, מוצע לקבוע הוראה נוספת, בתקנת משנה (ג), ולפיה יפרט הספק המורשה, במסגרת ההודעה המידית על ניצול שירותי הנדידה הבינלאומית את תעריפי החיובים שיחולו מאותה עת ואילך. הוראה זו נועדה להגביר את השקיפות בפני המנוי, בכך שיוצגו מלא התעריפים השונים החלים לאחר מיצוי החבילה, באופן נגיש ובהיר. שכן, הנתונים שבידי המשרד מלמד כי התשלומים בחריגה מהחבילות הם כר פורה לחיובים משמעותיים עבור המנויים. מוצע כי הודעה זו תכלול לכל הפחות את הפרטים אודות התעריפים ואודות האפשרות להתקשרות בהתקשרות יעודית כמפורט בתקנה 33(ד) המוצעת וזאת על מנת לשקף את המידע למנויי ולאפשר להם להצטרף במהירות ובפשטות לחבילות שימוש.
לתקנה 3 המוצעת
מוצע לבטל את פסקה (1) בתקנת משנה 33(ב) הקובעת איסור על ספקים מורשים לספק שירות נדידה בין-לאומי למנוי, שלא על בסיס התקשרות שנעשתה בתוך 14 יום או פחות ממועד אספקת השירותים. בתוך כך, מוצע כי ההסדר לקבלת שירות טלפוניה בנדידה בינלאומית, היינו שירות הכולל שיחות ומסרונים ובלבד ואינו כולל גישה לאינטרנט, לא יהיה חסום בפני המנויים כברירת מחדל. שירות טלפוניה בין-לאומית ניתן יהיה לחסימה ,ללא תשלום, רק לבקשת המנוי בכל שלב. יובהר בזאת, כי התיקון המוצע אינו גורע מהוראות תקנה 30 לתקנות המחייבות הסכמה מפורשת של מנוי לצורך אספקת שירותים. עם זאת, ההוראות מחייבות קבלת הסכמה מפורשת ונפרדת בעניין שירותי הנדידה.
בנוסף, יחויב ספק מורשה לאפשר למנוי להגביל את סך ההוצאה בגין שירות טלפוניה בנדידה בין-לאומית.
נוסחה של פסקה (1) אותה מוצע לבטל:
"(1) מועד ההתקשרות עם המנוי לצורך מתן השירות היה ארבעה עשר ימים או פחות לפני התחלת קבלת השירות, בין שבמועד זה היה המנוי בישראל ובין שהיה מחוץ לישראל;"
מוצע כי ספק מורשה יאפשר למנוי, בכל עת, לבקש את חסימת השירות מיוזמתו, כאמור, כאשר ברירת המחדל ששירותי טלפוניה בינלאומית (למעט שירותי גלישה בנדידה, לא יהיו חסומים, זאת ובנוסף להסדר האמור לעיל לעניין הגבלת סך התשלום.
בהמשך לכך מוצע כי הידוע של המנוי בתשלומים בחו"ל יחולו על כל המנויים עם הגעתם לחו"ל, לרבות אלה שהתקשרו באופן ייעודי לצורך כך.
החובה הקבועה בתקנה 32, שעניינה יידוע המנוי לקראת מיצוי היקף השימוש הקבוע בחבילה, חלה גם על שירותי נדידה בינלאומית. מתן הודעה, כאמור, חל בדרך של "הודעה מיידית" הנתונה לבחירתו של המנוי וכך – אין מניעה כי הודעה זו תינתן גם בדרך של הודעה קולית, עניין בעל חשיבות בעיקר לציבור המשתמשים שלא עושה שימוש במסרונים.
כמו כן, מוצע לקבוע את היקף הפרטים והמידע המינימלי שיש לכלול בהודעה למנוי בהתאם לתקנה 32, כאמור. פרטים אלה יכללו מידע על כל התעריפים הרלוונטיים למנוי כגון: תעריפי שיחות והודעות מסר קצר SMS מחו"ל לארץ, מהארץ לחו"ל ובין יעדים בחו"ל, תעריפי גלישה ברשת האינטרנט וכן מידע אודות האפשרות להתקשרות בהסכם ייעודי נפרד.
כמו כן, מוצע לקבוע כי שירותי הטלפוניה בנדידה הבין-לאומית לא ייחסמו לאחר ניצול מכסת צריכה מוסכמת מראש בין בעל ההיתר למנוי, ויחולו התעריפים כפי שסוכמו ונמסרו למנוי בהודעה לפי תקנה 32. לעומת זאת, שירותי גישה לאינטרנט כן ייחסמו לאחר ניצול מלא מכסת הצריכה של המנוי, אלא אם ניתנה הסכמה מפורשת ונפרדת מההסכמה של המנוי הניתנת לצורך אספקת שירותים כאמור בתקנה 29 לתקנות, להמשיך לצרוך את שירותי הגלישה בנדידה בין-לאומית.
מוצע לקבוע כי מנוי שבחר לקבל הודעה מידית במסרון, על ניצול המכסה של הצריכה הוא יקבל את המסרון בצורה של הודעת מתפרצת (Flash SMS), זאת על מנת לוודא שהמנוי מודע לסיום מכסת הצריכה כאמור.
לתקנה 4 המוצעת
מוצע להחיל את ההסדר גם על בעלי רישיונות ולא רק על ספק מורשה הרשום במרשם ולתקן לעניין זה את תקנה 77 וזאת כחלק מהמגמה לאחד את האסדרה החלה על ספקים מורשים הפועלים מכוח רישום במרשם ועל ספקים מורשים שהם בעלי רישיון. אסדרה זו צפויה להמשך בתקופה הקרובה עם תיקון רישיונותיהם והחלת הסדרים נוספים בתקנות גם על בעלי הרישיונות השונים.
לתקנה 5 המוצעת
יישום ההסדרים האמורים כרוך בביצוע התאמות במערכות הספקים המורשים וכרוך בשינויים בדרכי עבודתן. לפיכך, בכוונת המשרד לאפשר תקופת הערכות שמשכה המדויק ישקל בהתאם למידע שיתקבל לעניין זה ובשים לב להרגלי הציבור הישראלי והצורך בישום הגנה מיטבית על הצרכנים.