תזכיר חוק מקורות אנרגיה (תיקון), התשפ"ד - 2024

 

 

תזכיר חוק

 

 

 

 

 

א. שם החוק המוצע

חוק מקורות אנרגיה (תיקון), התשפ"ד - 2024

 

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מטרת תיקון החוק היא להפחית את יוקר המחיה באמצעות הפחתת הרגולציה שחלה על יבוא מוצרים חשמליים. כבר במסגרת חוק מקורות אנרגיה (תיקון מס' 3), התשפ"ב – 2021 מיום 18.11.2021, אשר תיקן את חוק מקורות אנרגיה, התש"ן- 1989, נקבעה אפשרות ייבוא מוצרי חשמל ב"מסלול האירופי". מסלול זה מאפשר לייבא מוצרים, העומדים בדרישות חוקיות היבוא האירופיות לעניין נצילות אנרגטית, וזאת באמצעות צירוף הצהרת היצרן.

תיקון החוק המוצע מבקש לייצר הקלות נוספות, בדרך של מסלולים מקבילים, אשר יאפשרו לייבא מוצרי חשמל, אף בהעדר הצהרה על עמידה בדרישות חוקיות היבוא האירופיות, ובלבד שיימסרו מסמכים המעידים על שיווק המוצר כדין באירופה.

 

 

 

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד  האנרגיה והתשתיות:

תזכיר חוק מקורות אנרגיה (תיקון), התשפ"ד – 2024

 

 

החלפת מינוח

1.  

בחוק מקורות אנרגיה, התש"ן – 1989 (להלן – החוק העיקרי), בכל מקום, במקום "מכשיר חשמלי" או "מכשירים חשמליים" יבוא בהתאמה: "מכשיר צורך אנרגיה" או "מכשירים צורכי אנרגיה".

תיקון סעיף 3ב

2.  

בסעיף 3ב(ב)(2) לחוק העיקרי במקום "בחשמל" יבוא "במקורות אנרגיה".

תיקון סעיף 3ד1

3.  

בסעיף 3ד1(א) לחוק העיקרי-

 

 

(1)

בפסקה (2) לאחר פסקת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב1)

היה המכשיר מכשיר צורך אנרגיה במסלול האירופי, הרשום במרשם אירופי רשמי להיבטי אנרגיה של מכשירים צורכי אנרגיה, המנוי בחלק הראשון לתוספת החמישית לחוק (להלן – מרשם) -  מסמכים, כמפורט בחלק השני בתוספת החמישית לחוק, המעידים על רישום דגם המכשיר במרשם; הממונה יפרסם באתר האינטרנט של משרד האנרגיה והתשתיות את רשימת סוגי המכשירים צורכי האנרגיה במסלול האירופי, הרשומים במרשם.

 

 

 

(ב2)

היה המכשיר מכשיר צורך אנרגיה במסלול האירופי מסוג שאינו מנוי במרשם – הצהרת היבואן או היצרן, לפי העניין, כי דגם המכשיר משווק כדין באירופה, בצירוף מסמכים המעידים על כך, כמפורט בתוספת השישית; הממונה יפרסם באתר האינטרנט של משרד האנרגיה והתשתיות את רשימת סוגי המכשירים צורכי האנרגיה במסלול האירופי, שאינם רשומים במרשם.".

 

 

(3)

בפסקה (3), בסופה יבוא: "או כי המוצר משווק כדין באירופה.".

תיקון סעיף 3ד3

4.  

בסעיף 3ד3 לחוק העיקרי -

 

 

(1)  

בכותרת השוליים, במקום המלים "והתוספת הרביעית" יבוא: הרביעית, החמישית והשישית";

 

 

(2)  

אחרי פסקה (2) יבוא:

 

 

 

"(2א)

להוסיף מרשם לחלק הראשון בתוספת החמישית או לגרוע ממנו מרשם, וכן להוסיף מסמכים המעידים על רישום במרשם לחלק השני שבתוספת החמישית או לגרוע ממנו מסמכים כאמור.

 

 

 

(2ב)

להוסיף לתוספת השישית מסמכים המעידים על שיווק כדין באירופה או לגרוע ממנה מסמכים כאמור.

תיקון סעיף 3ו

5.  

בסעיף 3ו(א) לחוק העיקרי, בסופו יבוא: "ורשאי השר לקבוע בצו סוגי מכשירים שיינתן להם אישור לתקופות ארוכות יותר".

תיקון סעיף 3ט

6.  

בסעיף 3ט לחוק העיקרי, במקום הסיפה המתחילה במילים "ישמור מסמכים" יבוא: "ישמור את המסמכים שהוא נדרש לצרף להצהרתו או לכלול בה בהתאם להוראות סעיף 3ד או סעיף 3ד1, לפי העניין,  לתקופה של שבע שנים לפחות.".

תיקון פרק ז'

7.  

בפרק ז' לחוק העיקרי -

 

 

(1)  

במקום שם הפרק יבוא: "אמצעי אכיפה מינהליים", ותחתיו יבוא:

" סימן א - עיצום כספי";.

 

 

(2)  

אחרי סעיף 9יב יבוא:

 

 

 

 

 

"סימן ב': התראה מינהלית

 

 

 

התראה מינהלית

9יב1.

(א)   

היה לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 9א, והתקיימו נסיבות שקבע הממונה בנהלים, באישור היועץ המשפטי לממשלה, רשאי הוא, במקום להמציא למפר הודעה על כוונת חיוב ולהטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סימן א' לפרק זה, להמציא לו התראה מינהלית לפי הוראות סימן זה; בסעיף קטן זה, "היועץ המשפטי לממשלה" – לרבות משנה ליועץ המשפטי לממשלה שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו לעניין זה.

 

 

 

 

(ב)  

בהתראה המינהלית יציין הממונה מהו המעשה המהווה את ההפרה ומועד ביצועו, יודיע למפר כי עליו להפסיק את ההפרה וכי אם ימשיך בהפרה או יחזור עליה יהא צפוי לעיצום כספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת, לפי העניין, כאמור בסעיף 9ה, וכן יציין את זכותו של המפר לבקש את ביטול ההתראה לפי הוראות סעיף 9ג.

 

 

 

 

(ג)   

נהלים לפי סעיף קטן (א) שקבע הממונה יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד.

 

 

בקשה לביטול התראה מינהלית

 

9יב2

(א)   

נמסרה למפר התראה מינהלית כאמור בסעיף 9יג, רשאי הוא לפנות לממונה בכתב, בתוך 45 ימים, בבקשה לבטל את ההתראה בשל אחד מטעמים אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)  

המפר לא ביצע את ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

(2)  

המעשה שביצע המפר המפורט בהתראה אינו מהווה הפרה.

 

 

 

 

 

 

(ב)  

קיבל הממונה בקשה לביטול התראה מינהלית לפי הוראות סעיף קטן (א), רשאי הוא לבטל את ההתראה או לדחות את הבקשה ולהותיר את ההתראה על כנה; החלטת הממונה תינתן בכתב, ותימסר למפר בצירוף נימוקים.

 

 

הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה מינהלית

 

9יב3

(א)   

נמסרה למפר התראה מינהלית לפי הוראות סימן זה והמפר המשיך להפר את ההוראה שבשלה נמסרה לו ההתראה, יראו את ההפרה כאמור כהפרה נמשכת לעניין סעיף 9ה(א), והממונה ימסור למפר הודעה על כוונת חיוב בשל ההפרה הנמשכת בהתאם להוראות סעיף 9ב, בשינויים המחויבים; מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב כאמור רשאי לטעון את טענותיו לפני הממונה ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 9ג ו־9ד, בשינויים המחויבים.

 

 

 

 

(ב)  

נמסרה למפר התראה מינהלית לפי הוראות סימן זה והמפר חזר והפר את ההוראה שבשלה נמסרה לו ההתראה, בתוך שנתיים מיום מסירת ההתראה, יראו את ההפרה הנוספת כאמור כהפרה חוזרת לעניין סעיף 9ה(ב), והממונה ימסור למפר הודעה על כוונת חיוב בשל ההפרה החוזרת, בהתאם להוראות סעיף 9ב, בשינויים המחויבים; מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב כאמור רשאי לטעון את טענותיו לפני הממונה ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 9ג ו־9ד, בשינויים המחויבים.";

 

 

(3)  

בסעיף 9יג  בסופו יבוא:

 

 

 

"(ז) הוראות סעיף זה יחולו גם על התראה מינהלית, בשינויים המחוייבים."

 

 

(4)  

בסעיף 9יד אחרי "תשלום עיצום כספי" יבוא: "או המצאת התראה מינהלית".

תיקון התוספת השלישית והרביעית

8.  

בסוף כל חלק בתוספת השלישית ובסוף התוספת הרביעית יבוא: "ובלבד שמקור האנרגיה העיקרי של המכשיר הוא חשמל".

הוספת תוספות חמישית ושישית

9.  

אחרי התוספת הרביעית יבוא:

 

 

"תוספת חמישית

(סעיף 3ד1(2)(ב1))

חלק ראשון: מרשם אירופי רשמי להיבטי אנרגיה של מכשירים צורכי אנרגיה

 

 

המרשם אירופי רשמי להיבטי אנרגיה של מכשירים צורכי אנרגיה הוא "מרשם EPREL" - המרשם האירופי לתוויות אנרגיה למכשירים צורכי אנרגיה (European Product Registry Energy Labelling).

 

 

חלק שני: מסמכים המעידים על רישום במרשם אירופי

 

 

(1)  

פלט מחשב כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה -1985, של רישום דגם המכשיר במרשם כמפורט בחלק הראשון לתוספת זו; וגם

 

 

(2)  

קישור מקוון לדף המרשם כאמור בפסקה (1) בו מופיע רישום דגם המכשיר.

 

 

תוספת ששית

(סעיף 3ד1(2)(ב2))

מסמכים המעידים על שיווק כדין באירופה

 

 

 

 

אחד מאלה -

 

 

(1)  

חשבונית מכירה או קנייה של דגם המכשיר, אשר הופקה בשנים עשר החודשים שקודמים למועד הגשת הבקשה להתרת דגם המכשיר מרשות המכס, ואשר המעידה שהמכשיר שווק במדינה ממדינות האיחוד האירופי;

 

 

(2)  

תעודת משלוח של דגם המכשיר למי שמשווק את המכשיר במדינה ממדינות האיחוד האירופי או ליבואן המייבא את דגם המכשיר למדינה כאמור, שניתנה בשנים עשר החודשים שקודמים למועד הגשת הבקשה להתרת דגם המכשיר מרשות המכס.

 

 

והכל בצירוף תרגום נוטריוני של המסמכים לאנגלית או לעברית."

תחילה

10

תחילתו של חוק זה תשעה  חודשים מיום פרסומו; שר האנרגיה והתשתיות רשאי לדחות בצו את המועד האמור אם שוכנע, כי לא הושלמה ההיערכות הנדרשת להפעלת הסמכויות ליישום הוראות החוק.

 

דברי הסבר

כללי

מטרת תיקון החוק המוצע היא להפחית את יוקר המחיה באמצעות הפחתת הרגולציה על יבוא מוצרי חשמל. במסגרת תיקון מספר 3 לחוק מקורות האנרגיה, התש"ן-1989 ("החוק"), מיום 18.11.2021, נקבע כי על יבואן או יצרן המבקש לייבא לישראל ולשווק מכשירי חשמל המופיעים בתוספת השלישית לחוק, לעמוד בדרישות חוקיות היבוא האירופיות לעניין דרישות הנצילות האנרגטית ודרישות הספק במצב המתנה. התיקון האמור הקל על היבואנים והיצרנים, בכך שביטל את חובת הבדיקה הפיסית של המכשיר במעבדה מאושרת על מנת לבחון את התאמתו לתקן הישראלי טרם היבוא. חלף זאת דרש התיקון הצהרה של היצרן או היבואן על עמידה בדרישות חוקיות היבוא באירופה. כך, בהתאם לתיקון האמור, אישור לגבי המכשירים שבתוספת יכול להתקבל באופן מקוון על בסיס הצהרת היבואן או היצרן. להצהרה זו, נדרש היצרן או היבואן, לפי הענין, לצרף את אחד מהמסמכים הבאים:

1. מסמך הצהרת התאמה לתקנות ולתקנים אירופאייםDOC (Declaration of Conformity) באנגלית, מטעם היצרן או מטעם נציגות שהיצרן הסמיך. 

2. תעודת בדיקה ממעבדה מוסמכת של ארגון ILAC, ממת"י או ממעבדה מאושרת אחרת, המוכיחה שהמוצר עומד בדרישות חוקיות היבוא האירופיות.

3. כל מסמך אחר שקבע השר, שיש בו כדי להוכיח את התאמת המוצר לדרישות חוקיות היבוא האירופאיות.

 

תזכיר החוק המוצע מבקש להקל עוד על היבואנים והיצרנים, וזאת בדרך של הוספת מסלול אישור ייבוא מקביל. במסגרת מסלול זה לא תידרש הצהרה בנוגע לעמידה בדרישות חוקיות היבוא באירופה, אלא תידרש הוכחה, כי המוצר כלול במרשם רשמי באירופה. ואם אינו מסוג המכשירים רשומים במרשם - שהוא משווק באירופה.

 

סעיף 1

על פי הקבוע בחוק, מטרתו היא לאפשר אסדרה של ניצול מקורות האנרגיה, על כל סוגיהם, הקצאתם בהתאם לצרכי המשק השונים ושימוש בהם ביעילות ובחסכון, היינו לקדם התייעלות באנרגיה בכל המוצרים. תיקון מס' 3 לחוק החיל את הרפורמה בייבוא על מוצרי חשמל בלבד. מוצע להחיל את הרפורמה על כלל המכשירים צורכי האנרגיה, כך שככל שיבוקש לקבוע הוראות נצילות אנרגטית על מכשירים אלה, יעשה זאת שר האנרגיה והתשתיות באמצעות החלת הוראות פרק ג' לחוק עליהם.

לפיכך מוצע להחליף בכל מקום בחוק את המינוח "מכשיר חשמלי" במינוח "מכשיר צורך אנרגיה".

במקביל, מוצע לתקן את התוספות השלישית והרביעית כך שיובהר, כי לעת הזאת, ההוראות לעניין נצילות אנרגטית חלות רק על מכשירים שמקור האנרגיה העיקרי שלהם הוא חשמל. זאת מאחר שטרם נבחנה השפעת החלתה של הרגולציה האירופית על מוצרים המבוססים על אנרגיה אחרת, כגון דלק וגז. לצד עצם ההקלה המוצעת בתיקון זה, התיקון מהווה הבהרה של סוגיה פרשנית שעלתה באשר לתחולת הוראות פרק ג' על מוצרים שעיקר האנרגיה שלהם מופקת מגפ"מ או דלק, אך בשל קיומו של רכיב חשמלי.

 

סעיף 2

סעיף 3ד1 לחוק העיקרי קובע את האופן שבו נדרש לפעול יצרן או יבואן, שמבקש אישור על פי הצהרה של מכשיר צורך אנרגיה על בסיס דרישות חוקיות היבוא האירופיות. פסקה (א)(2) קובעת אילו מסמכים נדרש יבואן או יצרן כאמור לצרף לבקשתו. מוצע להוסיף שתי חלופות למסמכים הקיימים היום, כפי שיפורט להלן:

(1)  בסעיף קטן (ב1), מוצע כי יצרן או יבואן כאמור יהיה רשאי לצרף מסמכים, שייקבעו בתוספת, אשר מוכיחים כי המוצר רשום במרשם אירופי רשמי להיבטי אנרגיה של מכשירים צורכי אנרגיה. כפי שיפורט  להלן, מוצע לקבוע בתוספת כי המרשם שיידרש מרשםEPREL , שהינו המרשם האירופי לתוויות אנרגיה למכשירים צורכי אנרגיה (European Product Registry Energy Labelling), וכי דרך ההוכחה היא פלט מחשב וקישור מקוון לדף הפרסום.

תיקון זה, כאמור, מהווה הקלה רגולטורית על יבואנים אשר אין ביכולתם להציג מסמך הצהרת התאמה לתקנות ולתקנים אירופיים (EU Declaration of Conformity) או לשלוח את המוצר לבדיקת מעבדה מוסמכת. בדרך זו תתנתק התלות של היבואן ביצרן, שכן הוא לא יידרש עוד לספק מסמך המופק בלעדית על ידי היצרן.

(2)  סעיף קטן (ב2) עוסק במכשירים צורכי אנרגיה מסוגים שאינם רשומים במרשם. יובהר, כי מכשירי חשמל המנויים בתוספות השלישית והרביעית, אך אינם מפורסמים במרשם, הינם לרוב מוצרים שצריכת האנרגיה שלהם נמוכה. לעניין מוצרים אלה מוצע לקבוע, כי על היצרן או היבואן להצהיר, כי מוצרים אלה משווקים כדין באירופה, ולצרף מסמכים, המעידים על כך, כמפורט בתוספת השישית:

1. חשבונית מכירה או קנייה של דגם המכשיר המעידה שהמכשיר שווק במדינה ממדינות האיחוד האירופי, ואשר הופקה בשנים עשר החודשים שקודמים למועד הגשת הבקשה להתרת דגם המכשיר מרשות המכס;

2. תעודת משלוח של דגם המכשיר ששווק במדינה ממדינות האיחוד האירופי , שניתנה בשנים עשר החודשים שקודמים למועד הגשת הבקשה להתרת דגם המכשיר מרשות המכס.

יובהר, כי קיימת הבחנה בין סוג מכשיר לבין דגם. הפטור מהוכחת רישום חל רק על מכשיר שאין כל רישום של מוצרים מסוגו ב EPREL, ואילו לגבי מכשיר שמכשירים מסוגו כלולים במרשם, חלה חובה להוכיח כי דגם המסויים של המכשיר כלול במרשם.

בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 3ד1(3) לחוק, אשר מסמיך את השר לקבוע כל מסמך נוסף אחר, בהמלצה של ועדת החריגים בהתאם להוראות סעיף 3ד2, אם קבע, שיש בו כדי להוכיח את התאמת המוצר לכלל דרישות חוקיות היבוא האירופיות החלות על המכשיר. במסגרת התיקון מוצע להסמיך את השר, באותו אופן, לקבוע מסמך נוסף אחר להוכחת שיווק המוצר כדין באירופה.

סעיף 4

סעיף 3ד3 לחוק קובע את סמכותו של השר לשנות בצו את התוספות לחוק. לאור הוספת התוספת החמישית והשישית,  מוצע להקנות לשר סמכות לשנות בצו גם את התוספות האמורות.

סעיף 5

סעיף 3ו לחוק קובע כי אישור ייבוא יהיה תקף לשנה, מסמיך את הממונה במקרים פרטניים לקצר את תקופת האישור, ומסמיך את השר באישור ועדת הכלכלה לשנות את תקופות האישור, ולקבוע תקופות שונות למכשירים שונים. בתיקון מוצע להוסיף הסמכה לשר לקבוע בצו, ללא אישור ועדת הכלכלה, סוגי מכשירים שאישור לגביהם יהיה תקף לתקופה ארוכה יותר. סמכות זו תאפשר להקל עם יבואנים של מכשירים מסויימים, ובפרט מכשירים שצריכת החשמל שלהם נמוכה יחסית, והשפעתה על הצריכה המשקית קטנה.

סעיף 6

סעיף 3ט לחוק העיקרי קובע את חובת היבואן או היצרן, שקיבל אישור על פי הצהרה, לשמור את המסמכים, שאותם נדרש לצרף להצהרתו, ושעל בסיסם ניתן האישור. מוצע להוסיף לסעיף זה גם את המסמכים שנוספו בתיקון זה להוכחת עמידה בסעיפים 3ד1(א)(2)(ב1) או 3ד1(א)(2)(ב2) לחוק.  

סעיף 7

הסעיף מציע להוסיף סימן לפרק ז' לחוק, שלפיו ניתן להמציא התראה מינהלית חלף הטלת עיצום. התראה מינהלית היא כלי אכיפה המקל עם המפר, ומחליף במקרים מסוימים הטלה של עיצום כספי. ההתראה המינהלית מאפשרת למפר הזדמנות לתקן את ההפרה, בלא תשלום העיצום הכספי. זאת, למרות שהתשתית העובדתית שלפני הממונה מעידה כי הייתה הפרה של הוראות החוק. ההחלטה להמציא התראה מינהלית במקום להטיל עיצום כספי תהיה בהתאם לנהלים שייקבעו באישור היועמ"ש. הפרק קובע עוד את אפשרות התקיפה של הפרה מינהלית, וכן כי אם המפר המשיך בהפרה לאחר המצאת התראה מינהלית, יראו בכך הפרה נמשכת, בדומה להפרה שנמשכה אחרי שהוטל עיצום כספי, וכן כי אם ישוב ויפר הוראה דומה, יראו בכך הפרה חוזרת, כדין ביצוע הפרה חוזרת אחרי שהוטל עיצום כספי.

סעיף 8

בהמשך להחלפת המונח "מכשיר חשמלי" במונח "מכשיר צורך אנרגיה" מוצע לתקן את התוספות השלישית והרביעית כך שיובהר שפרק 3 לחוק הוחל על המכשירים הכלולים בהן, רק ככל שמקור האנרגיה העיקרי שהם צורכים הוא חשמל.

סעיף 9

מוצע להוסיף את התוספת החמישית, אשר קובעת את המרשם אשר לפיו יאושר ייבוא מוצרים במסלול האירופי, ואת אופן הוכחת הרישום במרשם.  מרבית מכשירי החשמל, המנויים בתוספות השלישית והרביעית לחוק, נדרשים ברישום במרשם EPREL - המרשם האירופי לתוויות אנרגיה למכשירים צורכי אנרגיה (European Product Registry Energy Labelling)  , כתנאי לשיווקם באירופה. לפיכך מוצע כי המבקש לשווק מוצר חשמלי בארץ יידרש להוכיח כי הוא מדגם הרשום במרשם EPREL  (להלן – המרשם) וכי ההוכחה תהיה באמצעות פלט מחשב כהגדרתו בחוק המחשבים תשנ"ה -1985, של רישום המכשיר במרשם EPREL, וקישור מקוון לדף המוצר במרשם.

כן מוצע להוסיף את התוספת הששית אשר קובעת את המסמכים הנדרשים להוכחת שיווק באירופה של מכשירים מסוג שאינו כלול במרשם בהתאם לסעיף 3ד1(א)(2)(ב2); המסמכים לפי התוספת השישית המוצעת הם תרגום נוטריוני לעברית או אנגלית של חשבונית מכירה או קנייה של דגם המכשיר ששווק במדינה ממדינות האיחוד האירופי אשר הופקה בשנים עשר החודשים שקודמים למועד הגשת הבקשה להתרת דגם המכשיר מרשות המכס; או של תעודת משלוח של דגם המכשיר לשיווק במדינה ממדינות האיחוד האירופי או ליבואן המייבא את דגם המכשיר למדינה כאמור, שניתנה בשנים עשר החודשים שקודמים למועד הגשת הבקשה להתרת דגם המכשיר מרשות המכס.