תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
1. הוראת שעה
חוק לתיקון פקודת העיריות (תיקון מס' 156- הוראת שעה)(הטלת ארנונה לגבי שנת הכספים 2024), התשפ"ד-2024
בעקבות ההחלטה על דחיית המועד לעריכתן של הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ליום 27.2.2024 ובשל ההחלטה שהתקבלה בדבר דחיית הבחירות אף מעבר למועד האמור, לחודש נובמבר 2024, לגבי רשויות שתושביהן פונו על פי החלטות הממשלה, מוצע בזאת לתקן את פקודת העיריות לצורך קביעת הוראת שעה ובה הוראות מיוחדות לעניין המועד לקבלת החלטה במועצת העירייה בדבר הטלת ארנונה כללית לגבי שנת הכספים 2024. יצוין כי הוראת השעה לא תחול רק על עיריות אלא גם על מועצות מקומיות ובכללן מועצות אזוריות, לאור סעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות, אשר קובע כי סעיף 276 לפקודת העיריות יחול, בשינויים המחויבים, גם על מועצות מקומיות.
תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:
|
|
|
|
|
1. |
לעניין הטלת ארנונה כללית לגבי שנת הכספים 2024, יקראו את סעיף 276(ב) לפקודת העיריות[1], כך שבמקום "בתקופה שמ-1 במאי שלפני שנת הכספים שלגביה מוטלת הארנונה ועד 31 בינואר של שנת הכספים האמורה" יבוא "בתקופה שמיום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023) ועד יום כ"א באדר ב' התשפ"ד (31 במרץ 2024)" ואחרי "מיום תחילת הכהונה של ראש העירייה;" יבוא " בעירייה שהבחירות לראש העירייה בה נועדו להתקיים במועד הנדחה כמשמעותו בסעיף 1(ב) לחוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, התשפ"ד-2023[2], ולא התקיימו במועד האמור ועד ליום כ"א באדר ב' התשפ"ד (31 במרץ 2024), תתקבל החלטת המועצה בדבר הטלת ארנונה כללית לא יאוחר מיום ז' בניסן התשפ"ד (15 באפריל 2024)". |
סעיף 276(א) לפקודת העיריות קובע כי החלטת מועצת העירייה בדבר הטלת ארנונה כללית תתקבל לא יאוחר מיום 1 ביולי שלפני שנת הכספים שלגביה מוטלת הארנונה.
לצד זאת נקבעה בסעיף 276(ב) לפקודת העיריות הוראה מיוחדת לגבי קבלת החלטת מועצה בדבר הטלת ארנונה בשנה שנערכות בה בחירות. כך נקבע, כי אם התקיימו בחירות לראש העירייה בתקופה שמיום 1 במאי שלפני שנת הכספים שלגביה מוטלת הארנונה ועד 31 בינואר של שנת הכספים האמורה, תתקבל החלטת המועצה לא יאוחר משלושה חודשים מיום תחילת הכהונה של ראש העירייה. וזאת על מנת לאפשר את קבלת ההחלטה על ידי המועצה הנכנסת, ולא זאת היוצאת.
מועדים אלה משליכים בהתאם גם על המועדים לקבלת החלטה של שר הפנים – ושר האוצר במקרים הנדרשים לכך - בבקשות לקבלת אישורים חריגים לתיקון צווי הארנונה, מקום בו מועצת הרשות המקומית מחליטה על כך במסגרת ההחלטה בדבר הטלת הארנונה.
מועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות היה אמור להיות ביום 31.10.23 ובהתאם לכך ובהסתמך על הסמכות שהוקנתה לרשויות המקומיות לאשר לאחר הבחירות את צו הארנונה על ידי המועצה הנכנסת, לא אישרו המועצות היוצאות ברשויות מקומיות אלו את צו הארנונה לשנת 2024.
ביום 24.10.23 פורסם חוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, תשפ"ד-2023, אשר דחה את הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות אשר אמורות היו להתקיים בחודש אוקטובר 2023 לסוף חודש ינואר 2024. זאת על רקע מצב המלחמה שבו מצויה מדינת ישראל בימים אלה והקשיים המשמעותיים הנובעים מקיום מערכת בחירות במהלך תקופה זו. דבר זה היה משאיר על כנו את תחולת ההוראה הקבועה בדבר קבלת החלטת מועצה בדבר הטלת ארנונה לגבי שנת 2024 בהתאם לחריג האמור בסעיף 276(ב) לפקודת העיריות – קרי, לא יאוחר משלושה חודשים מיום תחילת הכהונה של ראש העירייה.
ב-4.1.2024 קבעה הממשלה את צו לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות (קביעת המועד הנדחה), התשפ"ד-2024, ולפיו נדחה מועד הבחירות הכלליות ליום 27.2.2024. דחייה זו הובילה לכך שסעיף 276(ב) לפקודה אינו חל עוד על קבלת החלטת מועצה לגבי שנת 2024 – באשר מועד זה של 27.2.2024 חורג ממסגרת הזמנים המנויה בו – ולפיכך המועד לקבלת החלטה לגבי צו הארנונה לשנת 2024 חלף ביום 1.7.2023. משמעות הדבר בהתאם לכך, כי רשות מקומית לא תוכל לפעול לשינוי צו הארנונה בשנת 2024 וכי תידרש לפעול בכל הנוגע להטלת ארנונה לשנת 2024 בהתאם לצו הארנונה האחרון שחל, קרי זה של שנת 2023, בתוספת שיעור העדכון האוטומטי הקבוע בחוק.
על רקע האמור, מוצע במסגרת תזכיר זה לתקן את סעיף 276 לפקודת העיריות לצורך קביעת הוראת שעה להטלת ארנונה לשנת הכספים 2024. יצוין כי הוראת השעה לא תחול רק על עיריות אלא גם על מועצות מקומיות ובכללן מועצות אזוריות, לאור סעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות, אשר קובע כי סעיף 276 לפקודת העיריות יחול, בשינויים המחויבים, גם על מועצות מקומיות.
במסגרת זו מוצע לקבוע כי ברשות מקומית אשר ייערכו בה בחירות לראש הרשות המקומית עד ליום 31.3.2024 – יחול הכלל הקבוע כיום לפיו החלטת המועצה בדבר הטלת ארנונה לשנת 2024 תתקבל לא יאוחר משלושה חודשים מיום תחילת הכהונה של ראש העירייה. כלומר, לגבי הרשויות שבהן יערכו בחירות ביום 27.2.2024 תתקבל החלטת המועצה עד יום 19.6.2024, ולגבי אותן רשויות שבהן יתקיים סיבוב שני תתקבל החלטת המועצה עד יום 30.6.2024.
לגבי רשות מקומית אשר הבחירות לאותה רשות אמורות היו להתקיים במועד הבחירות הכלליות ביום 27.2.24, אולם לא יתקיימו בהן בחירות והן ידחו למועד מאוחר יותר, כאשר הדברים נוגעים לרשויות שתושביהן כולם או חלקם פונו על פי החלטות הממשלה ובשים לב להחלטה שהתקבלה בדבר דחיית מועד הבחירות בהן לחודש נובמבר 2024, מוצע לקבוע הוראה מיוחדת לפיה יתאפשר למועצה היוצאת לקבל החלטה לגבי צו הארנונה לשנת 2024 עד ליום 15.4.2024, באופן שיאפשר קבלת החלטה על ידי המועצה המכהנת כיום, למרות המורכבות הכרוכה בקבלת החלטה כאמור בתקופת בחירות וזאת על רקע הצורך למנוע הקפאת המצב ומתן אפשרות לאורגן המוסמך של הרשות המקומית לקבלת החלטה בדבר הטלת הארנונה המותאמת לשנת 2024.
יצוין כי כלל החלטות שיתקבלו על ידי הרשויות לפי המתווה המוצע יחולו למפרע לתחילת שנת 2024, בהתאם לסיפה סעיף 276(ב) אשר קובע "תחילת תוקפה של החלטה בדבר הטלת ארנונה כללית שהתקבלה כאמור תהיה ב-1 בינואר של שנת הכספים שלגביה התקבלה".
עוד נציין כי הוראות אלה לא יחולו והמועדים בהם אינם משליכים על המועדים לקבלת החלטה בדבר הטלת ארנונה לשנת 2025, אשר יוותרו בהתאם להסדר הקבוע בסעיף 276 לפקודה כיום. בכלל זאת לגבי הרשויות המקומיות שבהן יתקיימו בחירות לאחר יום 1.5.24, יחול המנגנון החל ברשויות בתקופת בחירות בהתאם לסעיף 276(ב) לפקודה כנוסחו היום.