תזכיר טיוטת תקנות מועצת בתי העלמין היהודיים בירושלים (הוראת שעה), התשפ"ד-2024

טיוטת תקנות מועצת בתי העלמין היהודיים בירושלים (הוראת שעה(, התשפ"ד-2024

בהתאם לסמכותי לפי סעיף 15 לחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל"א-1971/ אני מתקין תקנות אלה:

הוראת שעה 1. בתקופת תוקפן של תקנות אלה יראו כאילו בתקנה 3ב לתקנות מועצת בתי

העלמין היהודיים בירושלים, התשכ"ז-[1]1967 (להלן- התקנות העיקריות), במקום תקנות משנה (ג) ו-(ד) בא:

"(ג) לא חודש הרכב המועצה כאמור בתקנת משנה (א), יחולו הוראות אלה:

(1) עניני המועצה יתנהלו על ידי הרכב זמני שחבריו הם חמישה: נציג השר אף שלא מקרב עובדי משרדו, נציג הרשות המקומית ונציג אחד מכל אחת משלוש חברות קדישא הגדולות בירושלים בעלות רישיונות קבורה; לעניין זה, "חברה קדישא גדולה" - לפי היקף פעילותה;

(2) השר ימנה מנהל למועצה מבין חבריה, בהתייעצות עם ראש הרשות המקומית".

תחילה                     2. תחילתן של תקנות אלה ביום כי בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) (להלן - יום

תוקף

התחילה).

3. תוקפן של תקנות אלה מיום התחילה עד יום לי בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024) או עד לחידוש הרכב המועצה לפי ההרכב המפורט בתקנה 3 לתקנות העיקריות, לפי המוקדם שבהם.

________________ , התשפ"ד (__________________ 2024)

(חמ 3-1792-ת1)

מיכאל מלכיאלי השר לשירותי דת

דברי הסבר

תקנה 3(א) לתקנות מועצת בתי העלמין היהודיים בירושלים, תשכ"ז-[2]1967 (להלן - "התקנות"), קובעת כי "השר ימנה את חברי המועצה שמספרם לא יעלה על 37, וביניהם שני נציגי הרבנות המקומית ונציגי החברות קדישא בעלות רשיונות קבורה".

הלכה למעשה, מועצת בתי העלמין בירושלים (להלן - "המועצה") חדלה מלפעול במתכונתה המלאה בשנות התשעים של המאה העשרים, זאת בשל קשיים ומורכבות בניהול המועצה כתוצאה מריבוי חברות קדישא בהנהלת המועצה[3]. נוכח זאת, בשנת תשס"ז-2007 הוספה תקנה 3ב לתקנות[4], שקובעת כדלהלן:

(א)   השר יחדש את הרכב המועצה מדי 4 שנים.

(ב)   המועצה תכהן עד יום חידוש הרכבה כאמור בסעיף קטן (א).

(ג)    לא חודש הרכב המועצה כאמור בסעיף קטן (א), ימנה השר אדם מקרב עובדי משרדו (להלן - הממונה) שיופקד על ניהול עניני המועצה ככל שנדרש לצורך ביצוע תפקידיה וחובותיה ותשלום שכר לעובדיה וגמלאיה.

(ד)    הממונה יכהן עד לחידוש הרכב המועצה לפי סעיף קטן (א).

בשנת 2008 נחתם הסכם מסגרת בין עיריית ירושלים, מועצת בתי העלמין ושלוש חברות קדישא שמטרתו למסד את שיתוף הפעולה ביניהן לצורך ביצוע, הקמה, תחזוקה, ניקיון, שמירה, ניהול ופיתוח של בתי העלמין בירושלים. במסגרת ההסכם הוקמה גם ועדת היגוי ובה חמישה חברים: נציג המשרד לשירותי דת, נציג עיריית ירושלים ונציגים של שלוש חברות קדישא הגדולות בירושלים: חברה קדישא אחידה לספרדים, חברה קדישא קהילת ירושלים וחברה קדישא הראשית והכללית.

אולם, המתכונת הרחבה של המועצה לפי תקנה 3 הובילה בפועל לשיתוק עבודת המועצה. על כן, הוספת תקנה 3ב איפשרה את פעילות המועצה במתכונת מצומצמת מזו הקבועה בתקנה 3, כך שמנכ"ל המשרד לשירותי דת מונה כממונה על ניהול המועצה בהתאם לתקנה 3ב. בנוסף למינוי הממונה, מונה מנהל למועצה. בבחינה שנערכה מול מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נמצא כי על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מסי 6.5000 בנושא "מינויים בחברות ממשלתיות ובתאגידים ציבוריים", אין למנות מנכ"ל משרד ממשלתי בחברה ממשלתית או בתאגיד ציבורי. כן נמצא כי מינוי מנהל למועצה אינו מתיישב עם צורת הממשל התאגידי המפורטת בתקנות.

לאור כל האמור, הופסקה כהונת מנכ"ל המשרד לשירותי דת כממונה על המועצה, כן הוקצבה תקופת העסקתו של מנהל המועצה, והמשרד החל בבחינת הליך כינון הרכב למועצה על פי התקנות בהתאם להמלצת מבקר המדינה[5]. בהמשך לכך, ביום 28.2.2022 תוקנו התקנות[6] בהוראת שעה שקובעת הרכב זמני שינהל את המועצה. ההרכב הזמני מורכב מחמישה חברים כדלהלן: נציג השר לשירותי דת, נציג הרשות המקומית ונציג אחד מכל אחת משלוש חברות הקדישא הגדולות בירושלים. כמו כן, בהוראת השעה נקבעה כי השר ימנה מנהל למועצה מבין חבריה, בהתייעצות עם ראש הרשות המקומית. ביום 16.2.2023 הוארך תוקף הוראת השעה עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 דצמבר 2023)[7]. נוכח הבחירות לרשויות המקומיות, שהיו אמורות להתקיים ביום 31.10.2023, ושנדחו עקב המלחמה ליום 27.2.2024, לא ניתן היה לקדם בחינת הרכב קבוע למועצה מול הרשות המקומית.

בכדי לאפשר למועצה להמשיך בתפקודה השוטף זאת במקביל לחידוש התנעת הסדרת המצב לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, מוצע בתתקנות אלה להאריך את תוקף הוראת השעה לתקופה נוספת, עד ליום ל׳ בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024) או עד לחידוש הרכב המועצה בהתאם לתקנה 3 לתקנות, לפי המוקדם שבהם.

מאחר ותוקף הוראת השעה פקע ביום 31 בדצמבר 2023, מוצע כי תחילתן של תקנות אלה תהיה החל מיום 1 בינואר 2024 וזאת על מנת לאפשר רצף תפקודי ולמנוע חלל תפקודי בתיפקוד המועצה.


1 ס"ח התשל"א, עמי 130 ;התשס"ח, עמי 648 ; התשפ"ב, עמי 286.



[1] ק"ת התשכ"ז, עמי 1304 ; התשס"ז, עמי 560.

[2] ק"ת התשכ"ז, עמי 1304 ; התשס"ז, עמי 560.

[3] כאמור בדוח מבקר המדינה 70א, מערך הקבורה בישראל, 2020, עמי 206.

[4] ק"ת התשס"ז, עמי 560.

[5] בדוח מבקר המדינה 70א, מערך הקבורה בישראל, 2020, עמי 207, צויין כי "ראוי שהמשרד יבחן סוגיה זו ויקבע את ההרכב הרצוי של המועצה, וכי השר יפעל למינוי חבריה".

[6] ק"ת התשפ"ב, עמי 2183.

[7] ק"ת התשפ"ג, עמי 1040.