תקנות למניעת מפגעים (מיזם תשתית חיוני מועדף), התשפ"ד-2024
סעיף 45 לחוק לקידום תשתיות לאומיות, התשפ"ג – 2023, קובע כי השר להגנת הסביבה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע תקנות לעניין מניעת רעש בשל ביצוע עבודות לקידום מיזם תשתית חיוני מועדף. זאת על מנת לאפשר את קידומם היעיל של מיזמי תשתית חיוניים מועדפים ולקצר את זמן הקמתם.
טיוטת תקנות מטעם המשרד להגנת הסביבה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7 לחוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961[1] (להלן – החוק) וסעיף 45 לחוק לקידום תשתיות לאומיות, התשפ"ג-2023[2] (להלן – חוק תשתיות לאומיות), בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
||
|
|
|
"דיור חליפי" – מקום הולם לשהייה או לדיור לפרק הזמן שבו יש חריגה ממפלס הרעש המרבי לפי הוראות תקנה 2(ג)(2); |
||
|
|
|
"יום"- כהגדרתו בתקנות לפי חוק למניעת מפגעים; |
||
|
|
|
"מבנה" – למעט כל חלק במבנה שנבנה שלא כדין; |
||
|
|
|
"מפלס הרעש המרבי" – מפלס הרעש הגבוה מבין אלה: |
||
|
|
|
|
(1) בשעות היום – מפלס הרעש המרבי לפי חוק למניעת מפגעים, בתוספת20db ; |
|
|
|
|
|
(2) בכל שעות היממה – מפלס הרעש המרבי לפי חוק למניעת מפגעים, ולעניין מיגון אקוסטי במבנה - בתוספת שיעור היעילות של מיגון אקוסטי, ובלבד שאם הותקן המיגון האקוסטי בידי הגוף המבצע, ההתקנה נעשתה בהתאם להוראות שנתן לעניין זה המשרד להגנת הסביבה לגוף המבצע; |
|
|
|
|
|
(3) מפלס רעש שווה ערך כהגדרתו בתקנות לפי חוק למניעת מפגעים, בהתחשב בתרומת רעש הרקע כאמור באותן תקנות, בתוספת 5db; לעניין זה, תרומת רעש הרקע תיקבע באמצעות מדידות כאמור בתקנה 2(ד), על בסיס ממוצע לרבע שעה; |
|
|
|
|
|
(4) למעט לעניין תקנה 2(ג), מפלס הרעש המרבי כפי שנקבע בחוק עזר לפי סעיף 6 לחוק למניעת מפגעים;
|
|
|
|
|
" מיגון אקוסטי במבנה" – כל אמצעי מיגון המותקן על גבי מבנה או משולב ברכיביו ומטרתו להפחית את רמת הרעש הנשמעת בתוך המבנה; |
||
|
|
|
"שיעור היעילות של מיגון אקוסטי" – שיעור הפחתת מפלס הרעש באמצעות מיגון אקוסטי במבנה, הנמדד על ידי גוף מבצע בהתאם להוראות שנתן לו המשרד להגנת הסביבה. |
||
|
רעש חזק או בלתי סביר |
2. |
(א) על אף ההוראות לפי חוק למניעת מפגעים, יראו רעש שמקורו בפעולה של גוף מבצע להקמת מיזם תשתית חיוני מועדף כרעש חזק או בלתי סביר לעניין סעיף 2 לחוק למניעת מפגעים, אם מתקיימים לגביו שני אלה: |
||
|
|
|
|
(1) הוא מפריע או עשוי להפריע לאדם המצוי בקרבת מקום או לעוברים ושבים; |
|
|
|
|
|
(2) מפלס הרעש עולה על מפלס הרעש המרבי. |
|
|
|
|
(ב) מדידת מפלס הרעש לעניין תקנת משנה (א) תעשה במרחק של מטר מחוץ למבנה. |
||
|
|
|
(ג) על אף הוראות תקנת משנה (א), לא יראו כל אחד מאלה כרעש חזק או בלתי סביר שמקורו בפעולה של גוף מבצע להקמת מיזם תשתית חיוני מועדף: |
||
|
|
|
|
(1) החריגה ממפלס הרעש המרבי במבנה שלגביו מתבצעת המדידה, אינה עולה על db10, ובלבד שהחריגה מתבצעת בשעות היום, וכן אינה עולה על 30 שעות במצטבר בחודש; ידע הגוף המבצע על חריגה צפויה ממפלס הרעש כאמור בפסקה זו, יפרסם זאת ברבים באזור שבו צפוי שתהיה חריגה, מראש ומוקדם ככל הניתן בנסיבות העניין; |
|
|
|
|
|
(2) עד 5 פעמים בשנה, אם התקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) הממשלה אישרה חריגה ממפלס הרעש המרבי בהתאם לפסקה זו; |
|
|
|
|
|
(ב) הגוף המבצע הציע דיור חליפי לאדם שמתגורר במקום שבו צפוי שתהיה חריגה ממפלס הרעש המרבי; |
|
|
|
|
|
(ג) אין תושבים שבביתם צפויה להיות חריגה ממפלס הרעש המרבי אשר נבצר מהם לעבור לדיור חליפי עקב מגבלה בריאותית או פיזית; |
|
|
|
|
|
(ד) החריגה ממפלס הרעש המרבי באותו מבנה לפי פסקה זו תותר פעם אחת בשנה לתקופה שלא תעלה על 30 ימים. |
|
|
|
(ד) הגוף המבצע ימדוד ויתעד באופן רציף את מפלס הרעש לפי הוראות תקנות אלו בהתאם להוראות שנתן לו המשרד להגנת הסביבה ולהוראות כל דין. |
||
|
הפעלת מכונות |
3. |
על אף ההוראות לפי חוק למניעת מפגעים, לשם ביצוע עבודות להקמת מיזם תשתית חיוני מועדף, גוף מבצע רשאי להפעיל מכונה כמשמעותה לפי החוק האמור או לבצע כל עבודה לצורכי חפירה, בנייה, הריסה או כיוצא בהן, באזור מגורים בכל שעה משעות היממה, ובלבד שהפעלת המכונה או ביצוע העבודה אינם כרוכים בגרימת רעש חזק או בלתי סביר כאמור בתקנה 2. |
||
|
פריקה, טעינה וטלטול של מכלים וסחורות
|
4. |
על אף ההוראות לפי חוק למניעת מפגעים, לשם הקמת מיזם תשתית חיוני מועדף, גוף מבצע רשאי לבצע פעולות פריקה וטעינה או טלטול מכלים באזור מגורים בכל שעה משעות היממה, ובלבד שביצוע פעולות כאמור אינו כרוך בגרימת רעש חזק או בלתי סביר כאמור בתקנה 2; לעניין זה, "מכלים" - לרבות מכלי אשפה, חביות, מכלי גז מיטלטלים, סחורות וכיוצא באלה. |
||
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
__________________
ח"כ עידית סילמן
השרה להגנת הסביבה
דברי הסבר
כללי
סעיף 45 לחוק לקידום תשתיות לאומיות, התשפ"ג – 2023, קובע כי השר להגנת הסביבה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע תקנות לעניין מניעת רעש בשל ביצוע עבודות לקידום מיזם תשתית חיוני מועדף, וזאת מתוקף החוק למניעת מפגעים.
תקנה 1
מוצע לקבוע הגדרות אשר ישמשו לצורך תקנות אלו כמפורט להלן:
להגדרה "דיור חליפי" – סעיף 2(ג)(2) לתקנות המוצעות קובע תנאים שבהם לא יראו ברעש הנגרם במקום כרעש בלתי סביר. אחד התנאים הנדרשים הוא שהגוף המבצע הציע דיור חליפי לאדם שמתגורר במקום שבו צפויה חריגה ממפלס הרעש המרבי. בהתאם, מוצע לקבוע כי "דיור חליפי", הוא מקום הולם לשהייה או לדיור לפרק הזמן שבו יש חריגה ממפלס הרעש המרבי לפי הוראות הסעיף האמור.
להגדרה "מבנה" – מוצע להבהיר כי מבנה לעניין תקנות אלו, אשר ביחס אליו יחולו ההגבלות הקבועות, יהיה מבנה אשר נבנה כדין.
להגדרה "מפלס הרעש המרבי" – הוראות תקנות אלו בנוסחן המוצע קובעות את הכללים שלפיהם ייבחן רעש שאינו סביר, בהתאמות הנדרשות לצורך קיום מיזמי תשתית חיוניים מועדפים, ובתנאים המפורטים לעיל. מוצע לקבוע את מפלס הרעש המרבי, שיהיה סף רעש המותר לפעולות ההקמה של מיזמי תשתית חיוניים מועדפים, וכן את כלל ההוראות הנלוות לכך. מוצע כי קביעת המפלס המרבי לרעש וכך גם מפלס רעש שווה ערך יתבססו על תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), התש"ן-1990 (להלן – תקנות רעש בלתי סביר), במספר שינויים שיהיו ייחודיים למיזמי תשתית חיוניים מועדפים ובהתבסס על הנחיות המשרד להגנת הסביבה בעבר. בהתאם לאמור, מוצע לקבוע כי "מפלס הרעש המרבי" יהיה מפלס הרעש הגבוה מבין אלה:
(א) ביחס לשעות היום, מפלס הרעש המרבי לפי תקנות רעש בלתי סביר בתוספת של 20 דציבלים;
(ב) ביחס לכל שעות היממה, מפלס הרעש המרבי לפי תקנות רעש בלתי סביר ביחס לשעות מוגדרות, ולעניין מיגון אקוסטי במבנה, בתוספת שיעור היעילות של המיגון האקוסטי כהגדרת מונחים אלה בתקנות, ובלבד שאם הותקן המיגון האקוסטי בידי הגוף המבצע ההתקנה נעשתה בהתאם להוראות שנתן לעניין זה המשרד להגנת הסביבה לגוף המבצע. יובהר כי המשרד להגנת הסביבה, יכול שייתן הוראות להתקנת מערכות אוורור ומיזוג במבנים הרלוונטיים, הנדרשות במשך כל שעות היממה;
(ג) מפלס רעש שווה ערך כהגדרתו בתקנות רעש בלתי סביר, בשקלול רעשי הרקע שתרומתם תיקבע באמצעות מדידות בהתאם להוראות התקנות, על בסיס ממוצע לרבע שעה, בתוספת 5 דציבלים;
(ד) מפלס הרעש המרבי כפי שנקבע בחוק עזר של הרשות המקומית. בהתאם לחוק למניעת מפגעים, רשות מקומית רשאית לקבוע בחוק עזר הוראות הסוטות מהתקנות שנקבעו לפי חוק למניעת מפגעים, בהתחשב בתנאים המיוחדים של המקום ותושביו. מוצע לקבוע כי גוף מבצע יהיה רשאי לפעול בהתאם לספי הרעש שייקבעו בהתאם לחוקי העזר ברשות מקומית מסוימת. עם זאת, לאור ההנחה כי גוף מבצע יבחר לפעול בהתאם להוראות חוקי העזר רק אם הם מקלים ומתירים ספי רעש גבוהים יותר מהאמור בתקנות לפי חוק למניעת מפגעים, הוא לא יהיה רשאי להשתמש בחלופה זו לעניין הוראות תקנה 2(ג) לתקנות, המאפשרת חריגות נוספות ממפלס הרעש המרבי. כלומר, אם בהתאם לחוקי העזר של רשות מקומית ספי הרעש גבוהים מספי הרעש הקבועים בתקנות רעש בלתי סביר, לא ניתן להחיל עליהם חריגה נוספת של 10 דציבלים, כפי שמתירה 2(ג) לתקנות, כך שלא ניתן יהיה לקבל הקלה כפולה בחלופה זו. מובהר כי אין בכך כדי לגרוע מאפשרותו של הגוף המבצע לפעול בהתאם לחלופות האחרות שבהגדרה "מפלס הרעש המרבי" ולהחיל עליהן את ההקלות המותרות לפי תקנה 2(ג) לתקנות.
להגדרה "מיגון אקוסטי במבנה" – המונחים המוגדרים בתקנות משמשים לטובת קביעת אופן המדידה במסגרת ההגדרה המוצעת למפלס הרעש המרבי כמפורט לעיל. מאחר שבחלק מהמקרים תשוקלל מידת הפחתת הרעש שמקנה מיגון האקוסטי, מוצע להגדיר כי מיגון אקוסטי במבנה הוא אמצעי שנועד להפחתת רעש בתוך המבנה, והוא יכול להיות מותקן על גביו או משולב ברכיביו.
להגדרה "שיעור היעילות של מיגון אקוסטי" –מוצע להגדיר את השיעור שבו המיגון האקוסטי במבנה יעיל להפחתת רעש ולקבוע כי הוא יימדד על ידי הגוף המבצע בהתאם להוראות שייתן לו המשרד להגנת הסביבה לעניין זה.
תקנה 2
לתקנות משנה (א) ו-(ב) בהמשך להתאמת מפלס הרעש המרבי המותר, כמפורט בהגדרה "מפלס הרעש המרבי", ועל מנת לאפשר את קידומם היעיל של מיזמי תשתית חיוניים מועדפים לצורך קיצור משך חוסר הנוחות לתושבים המתגוררים בסביבת עבודות הקמתו של מיזם כאמור, מוצע לקבוע כי סף הרעש המרבי שיותר ביחס לרעש שמקורו בפעולה של גוף מבצע להקמת מיזם תשתית חיוני מועדף, יהיה רעש המפריע או עשוי להפריע לאדם המצוי בקרבת מקום שעולה על מפלס הרעש המרבי כהגדרתו בתקנות.
על מנת להבטיח את אופן מדידת הרעש הנגרם הנדרשת כדי לוודא את העמידה בסף הרעש המרבי, מוצע לעגן את אופן מדידת הרעש, כך שתיעשה במרחק של מטר מחוץ למבנה.
לתקנת משנה (ג) על מנת לאפשר לגוף מבצע לבצע פעולות מורכבות וייחודיות באופן יעיל וממוקד שימזער את משכו של מטרד הרעש, מוצע לקבוע הוראות מיוחדות שבמסגרתן ניתן יהיה לחרוג ממפלס הרעש המרבי במסגרת פעולות להקמתו של מיזם תשתית חיוני מועדף.
כך, מוצע לאפשר לגוף מבצע לחרוג ב-10 דציבלים ממפלס הרעש המרבי, עד למספר מצטבר של 30 שעות חודשיות, במהלך שעות היום בלבד. מאחר שחריגה כאמור עשויה להגביר את חוסר הנוחות לציבור במקומות שבהם מתבצעות עבודות הקמה של מיזם תשתית חיוני מועדף, מוצע לקבוע כי גוף מבצע יפרסם את דבר החריגה ברבים באזור שבו צפוי שתהיה חריגה, מראש ומוקדם ככל הניתן, אם ידע על החריגה הצפויה.
בנוסף, מוצע כי במקרים בודדים, תתאפשר לגוף המבצע לחרוג חריגה נוספת ממפלס הרעש המרבי, וזאת עד 5 פעמים בשנה ובכפוף לתנאים הקבועים בתקנה. כך, מוצע לקבוע כי חריגה בהתאם להוראות תקנה זו תהיה כפופה לכך שהממשלה אישרה ביחס למיזם המסוים כי ניתן יהיה ניתן לחרוג ממפלס הרעש המרבי, ותתבצע רק במקרים שבהם הציע הגוף המבצע לאדם המתגורר במקום שבו צפוי שתהיה חריגה ממפלס הרעש המרבי דיור חליפי. כמו כן, מוצע להתנות את החריגה ממפלס הרעש המרבי בכך שהחריגה לא תתבצע ביחס לאזור שבו מתגוררים תושבים שנבצר מהם לפנות את המבנה שבו הם מתגוררים ולעבור לדיור חליפי, וזאת עקב מגבלה בריאותית או מגבלה פיזית, וכי חריגה ממפלס הרעש ביחס למבנה תותר פעם אחת בשנה בלבד ולתקופה שלא תעלה על 30 ימים. יובהר לעניין זה כי חריגות שיבוצעו במסגרת תקנה זו, לא יימנו במסגרת 30 השעות החודשיות המותרות לפי תקנת משנה (א).
לתקנת משנה (ד) לצורך הבטחת העמידה של הגוף המבצע בתנאים הקבועים בתקנות, מוצע לחייב את הגוף המבצע למדוד ולתעד את מפלס הרעש לפי הוראות התקנות, כאשר אופן מדידת הרעש יהיה בהתאם להוראות שייתן לו המשרד להגנת הסביבה ולהוראות כל דין.
תקנות 3 ו-4
מוצע לקבוע כי על אף האמור בתקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר מציוד בניה), התשל"ט-1979 ובתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג-1992, ניתן יהיה להפעיל מכונה, כהגדרתה בתקנות האמורות, לצרכים המפורטים בסעיפים המוצעים, וכן לבצע פעולות פריקה, טעינה וכיוצא באלה לצורך קידומו של מיזם תשתית חיוני מועדף גם בשעות הלילה, זאת כל עוד אין חריגה מהמפלס המרבי לרעש. מתן האפשרות לביצוע פעולות בשעות הלילה בכפוף למגבלות הרעש, צפויה לאפשר את זירוז עבודות התשתית ומניעת מטרדים ציבוריים רחבים יותר בשעות היום.