מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות תרבות נוכח השלכות מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה)

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, עם מועצת התרבות והאמנות לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג–2002[2], עם המועצה לקולנוע לפי סעיפים 3(א)(2) ו-12(א) לחוק הקולנוע, התשנ"ט-1999[3], עם מועצת המוזאונים לפי סעיפים 5(א) ו-13(1)(ב) לחוק המוזאונים, התשמ"ג-1983[4], ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[5] (להלן- הוראת התכ"ם) מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) למוסדות תרבות נוכח השלכות מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה), כמפורט להלן:

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[6] (להלן – הנוהל) ולפי מבחנים אלה.

(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים. 

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

2. מטרת המבחן

לאפשר למוסדות תרבות לעמוד בדרישות תנאי הסף של המבחנים העיקריים, נוכח צמצום ושינוי הפעילות בהם כתוצאה משעת החירום.

3. הגדרות

במבחנים אלה –

"אזור מיוחד" – כהגדרתו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)(חרבות ברזל)(הוראת שעה), התשפ"ד-2023;[7]

"המבחנים העיקריים" – מבחני התמיכה בתחום התרבות של המשרד לפי הוראות סעיף 3א לחוק, למעט מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד המדע התרבות והספורט במוסדות ציבור לשיפוצים והרחבה במוסדות תרבות מרכזיים;

"מוסד" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק או גופים אחרים כהגדרתם בהוראת התכ"ם, שהגישו בקשה לקבלת תמיכה לפי המבחנים העיקריים;

"משתנה מיקום גאוגרפי" – כל הוראה במבחנים העיקריים הנוגעת למיקומו הגאוגרפי של המוסד הנתמך וקובעת יתרון למרחק מתל אביב והסביבה או נצרת, לפי העניין או לדירוג נמוך למדד הפריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות, 2020[8] שקבעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"פעילות הכנה" – מכלול הפעילויות שעשה המוסד כדי להוציא לפועל פעילות נתמכת, כאשר הפעילות הנתמכת לא התקיימה כמתוכנן, באופן מלא או חלקי, כתוצאה משעת החירום;

"פעילות נתמכת" – פעילות מוכרת לתמיכה בהתאם למבחנים העיקריים;

"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית בעדה מבוקשת התמיכה;

"שעת החירום" – התקופה שהחל ממועד תחילת תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) ועד חלוף שלושה שבועות מתום תוקף ההכרזה, ובכל מקרה לא יאוחר מיום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024);

"תנאי הסף" – תנאי הסף הכמותיים הקבועים במבחנים העיקריים.

3.  מטרות התיקון

מטרת התיקון לאפשר למוסדות תרבות לעמוד בדרישות תנאי הסף של המבחנים העיקריים, נוכח צמצום ושינוי הפעילות בהם כתוצאה משעת החירום.

4.  ההקלות במבחנים העיקריים

(א)  בכל מקום בו שנת 2023 נקבעה כשנת ההערכה במבחנים העיקריים, יראו את שנת ההערכה כתקופה שהחל מיום ו' בתשרי התשפ"ג (1 אוקטובר 2022)  ועד ליום ט"ו בתשרי התשפ"ד (30 ספטמבר 2023), למעט במבחנים המפורטים בתוספת.

(ב) על אף האמור במבחנים העיקריים, בשנת התמיכה 2023 יחולו כל אלה:

(1)מוסד שעמד ב-70% מתנאי הסף ייחשב כמי שעמד בתנאי הסף במלואם; במקרה של מספר לא שלם בחישוב שיעור העמידה הנדרש בתנאי הסף, יעוגל המספר כלפי מטה;[9] במקרה שבו המספר הלא שלם נמוך מ -1, יעוגל כלפי מעלה;[10]

(2)פעילות הכנה תחשב כאילו התקיימה הפעילות במלואה;

(3)מוסד שמקום מושבו העיקרי באזור מיוחד (במבחנים אלה - מקום מושבו הרגיל) ועקב שעת  החירום העתיק את פעילותו למקום זמני אחר, ייחשב לצורך חישוב משתנה המיקום הגיאוגרפי כאילו נמצא במקום מושבו הרגיל.

  (ג) על אף האמור במבחנים העיקריים, בשנת התמיכה 2024 יחולו כל אלה:

(1)מוסד שעמד ב-80% מתנאי הסף ייחשב כמי שעמד בתנאי הסף במלואם; במקרה של מספר לא שלם בחישוב שיעור העמידה הנדרש בתנאי הסף, יעוגל המספר כלפי מטה; במקרה שבו המספר הלא שלם נמוך מ -1, יעוגל כלפי מעלה;

(2)על אף האמור בפסקה (1), מוסד שמקום מושבו הרגיל באזור מיוחד שעמד ב-50% מתנאי הסף ייחשב כמי שעמד בתנאי הסף במלואם; במקרה של מספר לא שלם בחישוב שיעור העמידה הנדרש בתנאי הסף, יעוגל המספר כלפי מטה;

(3)פעילות הכנה תחשב כאילו התקיימה הפעילות במלואה;

(4)מוסד שמקום מושבו הרגיל באזור מיוחד ועקב שעת  החירום העתיק את פעילותו למקום זמני אחר ייחשב לצורך חישוב משתנה המיקום הגיאוגרפי כאילו נמצא במקום מושבו הרגיל.

(ד) על אף האמור במבחנים העיקריים, בשנת 2023 ובשנת 2024 לא תינתן תמיכה בשיעור העולה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת לפי המבחנים העיקריים; באשר לשיעור המימון עצמי כמשמעו בסעיף 8(ח) לנוהל, יוכרו גם עלויות שהן שווה כסף ועלויות שווי עבודת מתנדבים כמשמעותן בנוהל.

(ה) על אף האמור במבחנים העיקריים, בשנת 2025, בכל מקום בו נדרשת בחינה בהתאם לדו"ח כספי מבוקר לשנת 2023, ייבחן הדו"ח הכספי המבוקר לשנת 2022.

4.  תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) והם יעמדו בתוקפם עד יום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024).

 

 

_____________ התשפ"ד                                                                       

(_____________ 2024)

 

 

__________________

מיקי (מכלוף) זוהר

                                                                                                               שר התרבות והספורט

(803-35-2024-000006)

 

תוספת

(סעיף 4(א))

עבור המבחנים הבאים בסעיף 4(א) אחרי המילים "יראו את שנת ההערכה" יבוא:

1.  עבור המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות ציבור המקיימים פסטיבלים בתחום אמנויות הבמה[11] – החל מיום ו' בתשרי התשפ"ג (1 אוקטובר 2022) ועד ליום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 אוקטובר 2023);

2.  עבור המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות תרבות העוסקים בהוראת אמנויות[12] – החל מיום ה' באלול התשפ"ג (1 ספטמבר 2022) ועד ליום י"ד באלול התשפ"ד (31 אוגוסט 2023);

3.  עבור המבחנים לחלוקת כספי תמיכות למוסדות המקיימים בתי ספר למחול לבני נוער ולמבוגרים[13] – החל מיום ה' באלול התשפ"ג (1 ספטמבר 2022) ועד ליום י"ד באלול התשפ"ד (31 אוגוסט 2023);

4.  עבור מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לפעילות בתחומי התרבות והאמנות של המגזר החרדי ברמת פעילות מקצועית, ברמת פעילות מקצועית למחצה וברמת פעילות חובבים[14], תחום תמיכה ד' (בתי ספר מקצועיים לאמנויות) – החל מיום ו' בתשרי התשפ"ג (1 אוקטובר 2022) ועד ליום ט"ו בתשרי התשפ"ד (30 ספטמבר 2023).

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] ס"ח התשס"ג, עמ' 64.

[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 53.

[4] ס"ח התשמ"ג, עמ' 113.

[5] הוראת תכ"ם מס' 6.2.1: https://mof.gov.il/Takam

[6] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7207; התשפ"א, עמ' 2, 1732, 3640 ו-3774.

[7] י"פ 10906  ז' בכסלו התשפ"ד.

[8] הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדד הפריפריאליות של ישובים ושל רשויות מקומיות (2020).

https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/DocLib/2022/420/24_22_420b.pdf

[9] לדוגמא, תאטרון גדול צריך לקיים 6 הפקות חדשות בשנה. 70% מ-6 הוא 4.2, לכן העיגול יהיה כלפי מטה, קרי בשנת 2023 על התאטרון הגדול לקיים רק 4 הפקות חדשות. 

[10] לדוגמא, להקות מחול נדרשות לקיים הפקה חדשה 1 בשנה. 70% מ-1 הוא 0.7, לכן העיגול יהיה כלפי מעלה, קרי, בשנת 2023 על הלהקה לקיים הפקה חדשה אחת. לצד זאת, יחול סעיף קטן (ב) כך שגם פעולות הכנה יחשבו כאילו התקיימה הפעילות במלואה.

[11] י"פ התשע"ט, עמ' 11720; התשפ"ד, עמ' 2181 ועמ' 2548.

[12] י"פ התשס"ה, עמ' 3760; התשפ"ד, עמ' 2184 ועמ' 2540.

[13] י"פ התשע"ט, עמ' 11616 ועמ' 11746; התשפ"ד, עמ' 2177 ועמ' 2541.

[14] י"פ התשע"ח, עמ' 6982; התשפ"ד, עמ' 2180 ועמ' 2542.