טיוטת תקנות שירותי הדת היהודיים (תנאי כשירות ופסלות ואופן אישור הכשירות או הפסלות של מועמדים לתפקיד ממונים במועצות

הדתיות( (תיקון(, התשפ"ד-2024

א.  שם התקנות המוצעות

תקנות שירותי הדת היהודיים (תנאי כשירות ופסלות ואופן אישור הכשירות או הפסלות של מועמדים לתפקיד ממונים במועצות הדתיות) (תיקון), התשפ"ד-2024

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות לפשט את ההליכים למינוי ממונים על המועצות הדתיות ולהגדיל את קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד הממונים, תוך הרחבה והקלה בתנאי הכשירות (כפי שקיימים בנוסח התקנות כיום) המתייחסים לניסיון ניהולי בגוף עסקי או ציבורי.

מטרה נוספת היא לפשט את ניהול ישיבות הועדה המייעצת לשר לשירותי דת לעניין בדיקת כשירותם והתאמתם של מועמדים לכהונת ממונה במועצה דתית ולשנות את הרכב הוועדה כפי שהיה קיים עד היום. הרכב הועדה המייעצת למינוי ממונים יהא זהה לזה של הרכב הוועדה המייעצת בנושא מינוי ראש מועצה דתית הקבוע בנוהל, אך בתוספת נציג ציבור ובשינויים המחויבים.

יובהר כי במקביל לתיקון המוצע בדרישות תנאי הכשירות למועמד לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה אשר הינו בעל ניסיון ניהולי בגוף עסקי או ציבורי - יתוקן גם הסעיף המקביל הקבוע בתקנות שירותי הדת היהודיים (ניהול מועצות), תש"ל - 1970 העוסק בתנאי הכשירות למועמד לתפקיד ראש מועצה דתית המכהן בהרכב מועצה דתית וזאת לצורך השוואת התנאים לשני התפקידים גם יחד.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם המשרד לשירותי דת:

טיוטת תקנות שירותי הדת היהודיים (תנאי כשירות ופסלות ואופן אישור הכשירות או הפסלות של מועמדים לתפקיד ממונים במועצות הדתיות( (תיקון מסי 1(, התשפ"ד-2024

בתוקף סמכותי לפי סעיף 6(ב4) לחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל"א-1971/ ובאישור הממשלה, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 2 1. ב תקנה 2 לתקנות שירותי הדת היהודיים (תנאי כשירות ופסלות ואופן אישור

הכשירות או הפסלות של מועמדים לתפקיד ממונים במועצות הדתיות), תשפ"ב-[1]2022 (להלן - התקנות העיקריות) -

(1)  בפסקה (2), בסופה יבוא "לפי אישור הרבנות הראשית לישראל";

(2)  בסופה יבוא:

"(4) בעל אישור לימודים בתכנית מלאה בישיבה גבוהה או בכולל, במשך שש שנים לפחות לאחר גיל 18 וכן מי שעבר שלוש בחינות לפחות מתוך מכלול הבחינות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל, וששתיים מתוך שלוש בחינות אלה יהיו בדיני שבת ודיני איסור והיתר".

תיקון תקנה 3 2. בתקנה 3 לתקנות העיקריות -

(1)  פסקה (4) תימחק ובמקומה יבוא :

"(4) מי שהחזיק במשרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי והוא בעל ניסיון מינימלי בניהול כוח אדם ותקציב כמפורט בסעיף 1 לתוספת לתקנות אלו".

(2)  האמור בתקנה 3 יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

"(ב) על אף האמור בתקנה 2, מועמד לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה, שאיננו עומד בתנאי ההשכלה הקבועים בתקנה 2, יידרש לשנתיים ניסיון נוספות באחת מן החלופות המנויות בתקנת משנה (א)".

תיקון תקנה 4 3. ב תקנה 4 לתקנות העיקריות -

(1)  פסקה 4 תימחק ובמקומה יבוא :

"(4) מי שהחזיק במשרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי והוא בעל ניסיון מינימלי בניהול כוח אדם ותקציב כמפורט בסעיף 2 לתוספת לתקנות אלו".

(2)  האמור בתקנה 3 יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

"(ב) על אף האמור בתקנה 2, מועמד לתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה, שאיננו עומד בתנאי ההשכלה הקבועים בתקנה 2, יידרש לשנת ניסיון נוספת באחת מן החלופות המנויות בתקנת משנה (א)".

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, פסקה (12) עד פסקה (16) - יימחקו. בתקנה 11 לתקנות העיקריות -

(א)      ב תקנת משנה (א), במקום פסקאות (1) עד (3) יבוא:

"(1) מנכ"ל המשרד לשירותי דת והוא יהיה יושב הראש;

(2) שלושה עובדים בכירים מקרב עובדי המשרד לשירותי דת בדרגת מנהל אגף ומעלה".

(ב)      ב תקנת משנה (א), בסופה יבוא:

"(4) נציג ציבור שימונה על ידי השר לשירותי דת בתוך שלושה חודשים ממועד מינויו לשר".

(ג)       ב תקנה משנה (ב), בסופה יבוא: "והיועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת או נציגו";

תיקון תקנה 8 4. תיקון תקנה 11 5.

(ד)      תיתוסף תקנת משנה (א1) :

תנאי השכלה וניסיון לכהונה

כנציג ציבור

(ב)

נציג ציבור ימונה בהסכמת נציב שירות המדינה.

היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת או נציגו ישתתף בישיבות הוועדה, ישמש יועץ משפטי לוועדה וייתן חוות דעתו לוועדה ביחס למינויים המובאים בפניה.

הוספת תקנה 11א 6. אחרי תקנה 11 לתקנות העיקריות יבוא : 11א. (א)

על מועמד לתפקיד נציג ציבור בוועדה מייעצת לעמוד בתנאי הכשירות לתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה. לעניין תקנה 4(4) לתקנות העיקריות - יעמוד בתנאי הכשירות מי שבמשך שלוש שנים לפחות החזיק במשרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי והוא בעל ניסיון בניהול חמישה עשר עובדים ותקציב של 6,000,000 ₪ לכל הפחות.

(ג) נציג הציבור לא ישמש בתפקיד ראש מועצה דתית או בתפקיד ממונה על דתית.

תקנה 14 לתקנות העיקריות - בטלה. בתקנה 15 לתקנות העיקריות -

(!) במקום "לממונות בעלות סמכות הכרעה ולממונות ללא סמכות הכרעה", יבוא "לממונות";

(2) בסופה יבוא "באופי ובהתאמה למקום ובמניין הנשים המכהנות בפועל כממונות במועצות הדתיות".

בתקנה 16 לתקנות העיקריות -

(1)  תקנת משנה (א)(2) - תימחק.

(2)  תקנת משנה (ב) - תימחק ובמקומה יבוא : "(ב) ממונים שמונו בהתאם להוראות תקנות אלו, מינויים יסתיים שנה לאחר הבחירות ברשויות המקומיות".

ביטול תקנה 14 7. תיקון תקנה 15 8.

תיקון תקנה 16

__ ב________ התש_______ (___ ב_____________ 20)

(חמ_____ -3)

השר מיכאל מלכיאלי השר לשירותי דת


 

ת ו ס פ ת

ממונה בעל סמכות הכרעה

היקף שנתי

שנות ניסיון

מספר עובדים לניהול

היקף ניהול תקציב נדרש (באלפי ₪(

של הכנסות המועצה הדתית (באלפי ₪(

 

 

1,500

מתחת ל-

3

3

 

5,000

 

 

3,000

5,000-

4

6

 

10,000

 

 

5,000

10,000-

5

12

 

20,000

 

 

10,000

20,000-

5

24

 

30,000

5

40

15,000

מעל 30,000

 

סעיף 1

סעיף 2

ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה

היקף שנתי של הכנסות המועצה הדתית (באלפי ₪(

שנות ניסיון

מספר עובדים לניהול

היקף ניהול תקציב נדרש (באלפי ₪(

3

1

750

מתחת ל- 5,000

3

3

1,500

5,000­10,000

3

6

2,500

10,000­20,000

3

12

5,000

20,000­30,000

3

20

7,500

מעל 30,000


דברי הסבר

מטרת התקנות לפשט את ההליכים למינוי ממונים על המועצות הדתיות ולהגדיל את קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד הממונים תוך הרחבה והקלה בתנאי הכשירות (כפי שקיימים בנוסח התקנות כיום) בכל הנוגע לתנאי הכשירות המתייחס לניסיון ניהולי בגוף עסקי או ציבורי. מטרה נוספת היא לפשט את ניהול ישיבות הועדה המייעצת לשר לשירותי דת לעניין בדיקת כשירותם והתאמתם של מועמדים לכהונת ממונה במועצה דתית ולשנות את הרכב הוועדה כפי שהיה קיים עד היום.

סעיף 1

סעיף קטן (1) -בהתייחס לאחד מתנאי הכשירות (החלופיים) בתחום ההשכלה למי שמועמד לתפקיד ממונה - התנאי לפיו המועמד הינו בעל תעודת סמיכות לרבנות "יורה יורה" - מוצע להוסיף בסוף תקנה 2 לתקנות כי מדובר בתעודת סמיכות שניתנה לפי אישור הרבנות הראשית לישראל ולא באישור כל גורם אחר. יובהר כי מדובר בתוספת שנועדה לעגן את המצב הקיים כיום לפיו תעודת סמיכות קבילה לצורך עמידה בתנאי הסף רק אם היא ניתנה ע"י הרבנות הראשית לישראל.

סעיף קטן (2) - מוצע להוסיף תנאי כשירות חלופי נוסף בתחום ההשכלה למי שמועמד לתפקיד ממונה - והוא כי מועמד כשיר הוא גם מי שהינו בעל אישור לימודים בתכנית מלאה בישיבה גבוהה או בכולל, במשך שש שנים לפחות לאחר גיל 18 וכן מי שעבר שלוש בחינות לפחות מתוך מכלול הבחינות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל, וששתיים מתוך שלוש בחינות אלה יהיו בדיני שבת ודיני איסור והיתר. מועמד העומד בתנאי מוצע זה הינו בעל השכלה מתאימה לכהן בתפקיד ממונה על מועצה דתית. יובהר כי הוראה דומה לעניין הכרה בהשכלה תורנית כמקבילה לתואר אקדמי נקבעה בחוזר מנכ"לית משרד הפנים מיום כ"ה בתמוז התשע"ו, 31 ביולי 2016 ועל בסיסה נקבע הוראה דומה בחוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת מיום י"ב באלול התשע"ו, 15 בספטמבר 2016.

סעיף 2

סעיף קטן (1) - מוצע להפחית את דרישות הסף למועמד לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה אשר החזיק במשרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי באופן שהוא לא יידרש להיות בעל ניסיון של חמש שנות ניסיון בניהול כוח אדם ותקציב בהיקף דומה למועצה הדתית בה הוא מועמד לתפקיד האמור אלא הוא יידרש לעמוד בדרישות סף כמפורט בטבלה המופיעה בסעיף 1 לתוספת הקובעת מדרגות לתנאי הכשירות בהתאם להיקף הכנסותיה של המועצה הדתית בה הוא מועמד. הרציונל לתיקון זה הוא הרחבת קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד. מבוקש לבצע הקבלה לתפקיד מנכ"ל/מזכיר רשות מקומית - בהקבלה לתנאי הסף המינימליים הקבועים בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 4/2011. מבדיקה שנערכה על ידי דרגי המקצוע במשרד לשירותי דת, על אף היקפי התקציב הגדולים של הרשויות המקומיות - אין דרישה כי המועמד ניהל תקציב בהיקף דומה של תקציב הרשות המקומית בה הוא מועמד ולמעשה אין דרישה כי ניהל תקציב בהיקף מסוים. דרישת הסף היא כי המועמד בעל ניסיון בניהול 10 עובדים לפחות ומספר שנות הניסיון הנדרש הינו מדורג לפי מספר סף של תושבי הרשות המקומית.

בנסיבות אלה מוצע להפחית את דרישות הסף למועמד לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה כמפורט בטבלה המופיעה בסעיף 1 לתוספת לתקנות שכן הדרישות בנוסח התקנות כיום מצמצמות לשיטת השר את מאגר המועמדים הפוטנציאלי.

יובהר כי במקביל לתיקון המוצע בדרישות תנאי הכשירות למועמד לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה אשר הינו בעל ניסיון ניהולי בגוף עסקי או ציבורי - יתוקן גם הסעיף המקביל הקבוע בתקנות שירותי הדת היהודיים (ניהול מועצות), תש"ל - 1970 העוסק בדרישות תנאי הכשירות למועמד לתפקיד ראש מועצה דתית המכהן בהרכב מועצה דתית וזאת לצורך השוואת התנאים לשני התפקידים גם יחד.

סעיף קטן (2) - מוצע להוסיף תנאי כשירות חלופי נוסף למועמד לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה אשר אינו עומד בתנאי ההשכלה שנקבעו בתקנה 2 לתקנות והוא מי שהינו בעל שנתיים ניסיון נוספות (דהיינו - שבע שנות ניסיון למי שכן עומד בתנאי ההשכלה) באחת מהחלופות המנויות בתקנת משנה (א) שיפורטו להלן. המדובר על ניסיון בתפקיד בכיר ברשות מקומית או במועצה דתית או בגוף מוניציפאלי דומה; תפקיד ראש רשות מקומית או סגן ראש רשות מקומית בשכר או ראש מועצה דתית או ממונה על מועצה דתית; תפקיד בכיר במשרד ממשלתי אשר עיקר עיסוקו היה בנושאים הקשורים לשלטון המקומי או במועצות דתיות או במנהל ומשאבי אנוש או בכספים; משרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי והוא בעל ניסיון בניהול כוח אדם ותקציב בהיקף דומה למועצה הדתית בה הוא מועמד לכהן כממונה.

סעיף 3

סעיף קטן (1) - מוצע להפחית את דרישות הסף למועמד לתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה אשר החזיק במשרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי באופן שהוא לא יידרש להיות בעל ניסיון של שלוש שנות ניסיון בניהול כוח אדם ותקציב בהיקף דומה למועצה הדתית בה הוא מועמד לתפקיד האמור אלא הוא יידרש לעמוד בדרישות סף כמפורט בטבלה המופיעה בסעיף 2 לתוספת הקובעת מדרגות לתנאי הכשירות בהתאם להיקף הכנסותיה של המועצה הדתית בה הוא מועמד. הרציונל לתיקון זה זהה לרציונל הנזכר בדברי ההסבר לסעיף 2 - סעיף קטן 1 לעיל לפיו דרישות הסף בנוסח התקנות כיום מצמצמות את קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד וזאת לאור ההשוואה לתפקידים דומים בתחום המוניציפאלי. יובהר כי להבדיל מתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה - הרי מי שמכהן בתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה עושה זאת ללא קבלת שכר. ממילא דרישות ניסיון גבוהות - מצמצמות עוד יותר את קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד זה.

בנסיבות אלה מוצע להפחית את דרישות הסף למועמד לתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה לכמחצית מהדרישות המוצעות לתפקיד ממונה בעל סמכות הכרעה כמפורט בטבלה המופיעה בסעיף 2 לתוספת לתקנות.

סעיף קטן (2) - מוצע להוסיף תנאי כשירות חלופי נוסף למועמד לתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה אשר אינו עומד בתנאי ההשכלה שנקבעו בתקנה 2 לתקנות והוא מי שהינו בעל שנת ניסיון נוספת (דהיינו - ארבע שנות ניסיון למי שכן עומד בתנאי ההשכלה) באחת מהחלופות המנויות בתקנת משנה (א) שיפורטו להלן. המדובר על ניסיון בתפקיד בכיר ברשות מקומית או במועצה דתית או בגוף מוניציפלי דומה; תפקיד ראש רשות מקומית או סגן ראש רשות מקומית בשכר או ראש מועצה דתית או ממונה על מועצה דתית; תפקיד בכיר במשרד ממשלתי אשר עיקר עיסוקו היה בנושאים הקשורים לשלטון המקומי או במועצות דתיות או במנהל ומשאבי אנוש או בכספים; משרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי והוא בעל ניסיון בניהול כוח אדם ותקציב בהיקף דומה למועצה הדתית בה הוא מועמד לכהן כממונה.

סעיף 4

מוצע להשמיט את בעלי התפקידים עובדי המדינה הנזכרים בפסקאות (12) עד (16) בתקנה 8 לתקנות אשר לגביהם מצוין כי הם פסולים לכהן בתפקיד ממונה על מועצה דתית. המדובר על בעלי התפקידים הבאים : נושא משרה שיש עמה סמכות בתחום הרשות המקומית הנוגעת בדבר להעניק רישיונות או היתרים או להמליץ על הענקתם; עובד סעד שתפקידו לתת סעד בדרך כלל או בתחומי הרשות המקומית הנוגעת בדבר או להמליץ על מתן סעד כאמור; פקיד שומה או פקיד גבייה שמקום עבודתו בתחום הרשות המקומית הנוגעת בדבר; מנהל עבודה בעבודת ציבוריות היזומות בידי הממשלה שמקום עבודתו בתחום הרשות המקומית הנוגעת בדבר; פקיד שבסמכותו לתת שיכון או שתפקידו להמליץ על מתן שיכון או לבחון מועמדים למתן שיכון.

בבסיס הוראת הפסלות עומד ניגוד עניינים מוסדי הקיים לכאורה בין תפקיד חבר מועצת רשות מקומית ובין בעלי התפקידים האמורים שיש להם זיקה לתחום הרשות המקומית ואשר אינו מאפשר למלא את שני התפקידים במקביל.

סעיף 3א לחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א - 1971 קובע כי כל הוראה בחיקוק שלפיה פסול אדם לכהן כחבר המועצה של רשות מקומית שבה קיימת מועצה דתית - תחול בשינויים המחויבים גם על חבר של אותה מועצה דתית. סעיפים 2 ו-3 לחוק הרשויות המקומיות (הגבלת הזכות להיבחר), תשכ"ד - 1964 קובעים כי בעלי התפקידים האמורים (עובדי המדינה) לא יהיו מועמדים בבחירות לרשות מקומית וכן כי חבר מועצה של רשות מקומית שנתמנה לאחר מהתפקידים האמורים - יחדל לכהן כחבר המועצה. התוצאה היא כי לפי החוק הוראות אלו יחולו גם על חברי מועצה דתית (וראש מועצה דתית) והם לא יוכלו לכהן במקביל גם בתפקידים האמורים. לכאורה כדי לייצר קוהרנטיות חקיקתית נכון היה ליצור הקבלה בין הסעיפים החלים על ראש מועצה דתית לבין הסעיפים החלים על ממונה.

עם זאת, מאחר שממילא בתקנות קיימת ההוראה בתקנה 9 הקובעת בדיקה פרטנית של ניגוד עניינים ולפיה לא יכהן ממונה אם מתקיים בעניינו ניגוד עניינים תדיר - אזי ההוראה בתקנה 9 נותנת מענה מתאים וניתן להשמיט את בעלי התפקידים הנזכרים בפסקאות (12) עד (16), כאמור.

סעיף 5

סעיף קטן (א) - מוצע לערוך שינויים בהרכב הועדה המייעצת לשר לשירותי דת לעניין בדיקת כשירותם והתאמתם של מועמדים לכהונת ממונה. השינוי המוצע הוא שהיועצ/ת המשפטי/ת של המשרד (או נציגו) לא ישמש יו"ר הועדה ואף לא חבר בוועדה. מנכ"ל המשרד ישמש יו"ר הועדה במקומו של היועצ/ת המשפטי/ת של המשרד. השר מציע להשוות את המבנה הקיים של הוועדה המוצעת לוועדות אחרות בהם היועצ/ת המשפטי/ת משמש/ת כיועצ/ת משפטי/ת לוועדה ולא עומד/ת בראשה ו/או חבר/ה בה.

אי לכך מוצע לשנות את המבנה הקיים באופן שמנכ"ל המשרד ישמש יו"ר הועדה ואילו היועצ/ת המשפטי לא יהיה חבר/ה בוועדה.

סעיף קטן (ב) - מוצע לקבוע כי נציג הציבור החבר בוועדה יתמנה ע"י השר לשירותי דת תוך שלושה חודשים ממועד מינויו לשר, ומשמעות הדברים היא כי נציג הציבור בוועדה לא יכהן ללא מגבלת זמן ויוכל להיות מוחלף ע"י שר חדש. עם זאת, כפי שיפורט להלן (בסעיף 7), במקביל לשינוי האמור מוצע להוסיף ולקבוע כי על נציג הציבור לעמוד בתנאי כשירות בתחום הניהול וכן לקבוע כי הוא יתמנה בהסכמת נציב שירות המדינה וזאת כדי לוודא את התאמתו של המועמד לתפקיד נציג ציבור בוועדה אשר אמור לייצג את אינטרס הציבור הרחב.

סעיף קטן (ג) - נוכח השינוי המוצע כמפורט לעיל בסעיף קטן (א) לפיו היועצ/ת המשפטי/ת של המשרד (או נציגו) לא ישמש חבר בוועדה אלא ישמש כיועץ משפטי של הוועדה וכדי לוודא את השתתפותו של היועצ/ת המשפטי/ת בישיבות הוועדה ובהחלטותיה - מוצע לקבוע כי המניין החוקי של הוועדה המייעצת לשר (קוורום מחייב) יכלול גם את נוכחותו/ה של היועצ/ת המשפטי/ת של המשרד (ולא רק את נוכחות יו"ר הועדה ורוב חבריה).

סעיף קטן (ד) -

נוכח השינוי המוצע כמפורט לעיל בסעיף קטן (א) לפיו היועצ/ת המשפטי/ת של המשרד (או נציגו) לא ישמש חבר בוועדה - מוצע לקבוע כי היועצ/ת המשפטי/ת של המשרד או נציגו/ה ישתתף בישיבות הוועדה, ישמש כיועץ משפטי לוועדה וייתן חוות דעתו ביחס למינויים לפני שהוועדה מקבלת החלטה ביחס אליהם. עבודת היועץ המשפטי תהא כמקובל ובהתאם לעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה.

סעיף 6

סעיפים קטנים (1) ו-(2)

מוצע לקבוע כי על נציג הציבור החבר בוועדה המייעצת לשר לעמוד בתנאי כשירות בתחום הניהול וכן לקבוע כי הוא יתמנה בהסכמת נציב שירות המדינה וזאת כדי לוודא את התאמתו של המועמד לתפקיד נציג ציבור בוועדה אשר אמור לייצג את אינטרס הציבור הרחב. תנאי הכשירות יהיו זהים לתנאי הכשירות שנקבעו בתקנות לגבי ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה. בהקשר זה יובהר כי תקנה 4(4) לתקנות קבעה תנאי כשירות לתפקיד ממונה שאינו בעל סמכות הכרעה והתייחסה לניסיון בניהול כוח אדם ותקציב בהיקף מסוים בהתייחס למועצה דתית מסוימת בה הוא מועמד לתפקיד ממונה. אשר על כן כדי להתאים לעניין זה את תנאי הכשירות של נציג הציבור בוועדה, תפקיד שאינו מתייחס למועצה דתית מסוימת - מוצע לקבוע כי על המועמד להיות בעל ניסיון בניהול חמישה עשר עובדים ותקציב של 6,000,000 ₪ לכל

הפחות (היינו כוח אדם ותקציב המתאים למועצה דתית בינונית-קטנה).

סעיף קטן (3)

עוד מוצע לקבוע כי נציג הציבור לא ישמש בתפקיד ראש מועצה דתית או ממונה על מועצה דתית וזאת כדי שיוכל לשקף את אינטרס הציבור הרחב.

סעיף 7

מוצע לקבוע כי תקנה 14 לתקנות לפיה ממונה יוכל לכהן במועצה דתית במשך תקופת כהונה אחת בלבד ולחילופין השר יכול למנותו לכהונה נוספת אך במועצה דתית אחרת - תבוטל. הרציונל לביטול הוראה זו הוא כי אין נימוק מיוחד להפליית תפקיד ממונה ביחס לתפקידי ניהול ציבוריים אחרים, אשר בהם ניתן לכהן במשך יותר מתקופת כהונה אחת, למשל : תפקיד ראש רשות מקומית, תפקיד מנהלי תאגידים סטטוטוריים, תפקיד מנהלי חברות ממשלתיות ועוד. על כן השר מציע כי ממונה שמכהן במשך יותר מתקופת כהונה אחת ורוכש ניסיון ומתמקצע, סביר כי יחול שיפור ביכולותיו ובכישוריו לניהול המועצה ועל כן השר יהא רשאי למנותו לכהונה נוספת.

סעיף 9

מוצע לקבוע כי חובת ייצוג הולם לנשים תתייחס לקבוצת הממונות הכוללת יחד הן את תפקיד ממונה בעלת סמכות הכרעה והן את תפקיד ממונה שאינה בעלת סמכות הכרעה, באופן שאיננו מחייב את השר למנות דווקא אישה כממונה בעלת סמכות הכרעה. עוד מוצע לקבוע כי עקרון חובת ייצוג הולם לנשים בתפקיד ממונים לא יעמוד בפני עצמו אלא ייקח בחשבון גם את אופי המקום וההתאמה לכהונה של אישה ממונה באותה מועצה דתית. הרציונל לשינוי המוצע הוא מצב הדברים בפועל במציאות לפיו במאגר הממונים הנמצא ברשות המשרד נכון להיום יש פחות נשים כשירות לתפקיד ממונים מאשר גברים והדבר מקשה על איוש תפקיד הממונים כאשר מבקשים לעמוד בחובת הייצוג ההולם לנשים.

סעיף 10

סעיף קטן (1)

מוצע למחוק את הוראת המעבר הנוגעת למועמדת לכהונה לתפקיד ממונה על מועצה דתית.

סעיף קטן (2)

מוצע למחוק את תקנה 16(ב) שכן מדובר בהוראת מעבר שכבר פגה. מוצע לקבוע הוראת מעבר חדשה הנוגעת לנוסח התקנות החדש המוצע ולקבוע הוראה רוחבית כי כהונת הממונים אשר מונו מכוח התקנות תסתיים לאחר שנה ממועד הבחירות לרשויות המקומיות (במועד תיקון התקנות המוצע כאן מדובר על כלל הממונים המכהנים כיום). המדובר במדיניות רוחבית המתייחסת לכלל הממונים המכהנים כיום. תקופת הזמן של שנה לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, הולמת את תקופת פרק הזמן המיועדת להרכבת מועצות דתיות וזאת מתוך הנחה שבמשך שנה זו ייעשה ניסיון לפעול לחידוש הרכבי המועצות הדתיות. הרציונל להוראת מעבר זו הוא העובדה כי הידיעה שכהונת הממונה המכהן תפקע ולא תימשך

לאחר תום שנה ממועד הבחירות לרשויות המקומיות - תוביל לתמריץ לרשות המקומית לפעול לכונן הרכב מועצה דתית באותה תקופה בת שנה כאמור (הקמת הרכב היא הדרך הראויה שביקש המחוקק לקבוע לניהול מועצה דתית).


1 ס"ח התשל"א, עמי 130.



[1]  ק"ת התשפ"ב, עמי 1740.