תזכיר חוק עדכון שיעורי תגמולים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים (תיקוני חקיקה), תשפ"ד-2024

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות. 5

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 5

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 5

תזכיר חוק עדכון שיעורי תגמולים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים (תיקוני חקיקה), תשפ"ד-2024. 6

פרק א': מטרה. 6

1.  מטרה. 6

פרק ב': תיקון חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957. 6

2.  תיקון סעיף 1. 6

3.  תיקון סעיף 4א(א) 6

4.  הוספת סעיף 4ה1. 6

5.  ביטול סעיף 15. 8

פרק ג': תיקון חוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954. 8

6.  תיקון סעיף 1. 8

7.  ביטול סעיף 4ב. 8

8.  תיקון סעיף 4ג(א) 8

9.  תיקון סעיף 4ד. 8

10. תיקון סעיף 5. 9

11. הוספת סעיף 5א. 9

12. תיקון סעיף 13א. 10

פרק ד': תחילה, תחולה והוראות מעבר. 11

13. תחילה. 11

14. תחולה והוראות מעבר. 11

דברי הסבר. 11


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק עדכון שיעורי תגמולים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים (תיקוני חקיקה), תשפ"ד-2024.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

החוק המוצע נועד לעגן הסדר שעניינו אופן העלאת שיעורי התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים.

כמו כן החוק מבטל את האפשרות להמרת התגמולים למענק חד פעמי תוך חידוש התגמולים החודשיים לניצולי שואה שהופסקו להם התגמולים במסגרת המרה כאמור.

להלן יפורטו עיקרי התיקון:

א. הסדרת אופן העלאת שיעורי התגמולים המשולמים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, וחוק נכי המלחמה בנאצים:

סעיף 4ה לחוק נכי רדיפות הנאצים,תשי"ז-1957 (להלן – חוק נכי רדיפות הנאצים) וכן סעיף 5 לחוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד-1954 (להלן – חוק נכי המלחמה בנאצים) מסמיכים את שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להעלות בצו את שיעור השכר הקובע ואת שיעורי התגמולים המשתלמים לפי חוקים אלו. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 40 מיום 15.1.23, הסמכות להעלאת התגמולים הועברה לראש הממשלה, ודורשת גם את הסכמת שר האוצר.

נכון להיום, בשיטה הקיימת, התגמולים המשולמים מתוקף חוקים אלו מחושבים כשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד מדינה בדירוג מנהלי בדרגה הקבועה בחוק[1], ועל כן בכל מקרה של תוספות שכר בדירוג המנהלי, מתעדכנים בהתאמה התגמולים האמורים.

עדכון מסוג זה נעשה באופן אוטומטי בהתאם להסכמים קיבוציים, וללא צורך בהפעלת סמכות השר לעדכון התגמולים.

לצד העדכון האוטומטי האמור, בשיטה הקיימת יש עדכון נוסף, הנעשה בעקבות שינויים במדד השכר בסקטור הציבורי הקהילתי[2] (להלן – מדד השכר), ואשר מתייחס לעובדי המגזר הציבורי הרחב וכולל בתוכו את כל הרכיבים ששולמו בשכר ברוטו לחודש, לרבות תוספות יוקר, מענקים, ותוספות שוטפות או חד פעמיות. זאת תוך קיזוז תוספות השכר שניתנו בגין אותה תקופה.

עדכון זה נעשה בשיעור ובאופן דומה לעדכון התגמולים הניתנים לנכי צה"ל, אשר עד לאחרונה התעדכנו בהתאם למדדי חודש אפריל וחודש אוקטובר.

מטרת התיקון המוצע היא לקבוע הסדר חדש לעניין אופן עדכון התגמולים, וזאת באופן דומה להסדר שהוחל לאחרונה במשרד הביטחון לעניין עדכון תגמולי נכי צה"ל, ואשר עוגן בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מספר 32), התשפ"ג – 2023.

ההסדר החדש מייעל את הליך עדכון התגמולים הקיים כיום, שאורך זמן וכרוך בקבלת אישורים רבים, ובמקומו לקבוע אופן עדכון אוטומטי ומיידי. הסדרתו של הליך עדכון יעיל וקצר מקבלת משנה חשיבות שעה שמדובר בניצולי שואה, בשים לב לגילם ולמצבם הבריאותי.

בהתאם לכך קובע ההסדר מועדי עדכון קבועים וברורים (1 בינואר ו- 1 ביולי), שבהם יתבצע עדכון מיידי ואוטומטי, אשר יגלם עלייה חצי שנתית קודמת של מדד השכר.

אופן העדכון האמור יבטיח גילום עלייה על פני תקופה של חצי שנה, ולא של חודש מסוים כנהוג בשיטה הקיימת, באופן שנועד להיטיב עם מקבלי התגמול ולמנוע עיוותים.

ב.  ביטול האפשרות להמרת תגמולים חודשיים למענק חד פעמי הקבועה בסעיף 15 לחוק נכי רדיפות הנאצים:

סעיף 15 לחוק נכי רדיפות הנאצים, מסמיך את הרשות המוסמכת, בהסכמת הנכה, להמיר את הזכות לקבל תגמולים חודשיים למענק חד פעמי בשווי של עד חמש שנות זכאות לתגמול חודשי אם היא סבורה שהדבר יעזור לשיקומו.

סעיף זה קיים בחוק ממועד חקיקתו בשנת 1957, ונועד בעיקר לאפשר חזרה לכושר השתכרות, מטרה שהופכת פחות רלוונטית בשים לב לגילם של הניצולים שעומד בממוצע על 86, ולמצבם הבריאותי, ולכך שרובם המוחלט כבר אינם עובדים.

זאת ועוד, משנת 1957 ועד היום גדלו התגמולים במידה ניכרת ונקבעו מגוון זכויות ומענים לצרכים סוציאליים, שיקומיים ואחרים ובכללם: תגמול ברובד סוציאלי מוגדל, מענקים למעוטי הכנסה, הטבות, הנחות ועוד, וכן אפשרות לבקש הלוואה מהרשות ללא ערבויות ובטחונות.

יתרה מכך, מהניסיון המקצועי שהצטבר עולה חשש לפיו במקרים רבים מנוצל סעיף זה באופן שאיננו עולה בקנה אחד עם טובתו של הניצול עצמו, שכיום הוא מבוגר ונזקק לתמיכה החודשית, לעיתים תוך הפעלת לחץ אישי על הניצול.

יצוין כי גם מבקר המדינה קרא לבחון תיקון חקיקה בנושא (דוח מבקר המדינה "סיוע המדינה לניצולי השואה" אפריל 2017, עמודים 34-35) בדומה להגבלות החלות על היוון של כספים פנסיוניים.

בהתאם לכך מוצע לבטל את סעיף 15 ואת האפשרות להמיר את התגמולים החודשיים למענק חד פעמי, בד בבד עם חידוש התגמולים החודשיים לנכים שהומר להם המענק השנתי כאמור.

עיקרי החוק המוצע:

פרק א' – מטרת החוק

א. פרק א' לחוק המוצע קובע את מטרתו העיקרית של החוק בקביעת הסדר חדש לאופן העלאת שיעורי התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים.

פרק ב' – תיקון חוק נכי רדיפות הנאצים

ב.  סעיף 1 לחוק קובע את הגדרת "השכר הקובע" כשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד מדינה בדירוג מנהלי בדרגה 17.

מוצע להחליף את ההגדרה לעיל, ולקבוע תחתיה סכום מוגדר, שגובהו תואם לסכום השכר הקובע בעת הכנת החוק המוצע.

ג.  סעיף 4ה לחוק מסמיך את השר הממונה על החוק באישור ועדת הכספים להעלות את שיעור השכר הקובע וכן את שיעורי התגמולים הניתנים מכוח החוק.

מוצע להוסיף סעיף ולקבוע בו הסדר חדש לעניין סוג המדד שאליו יוצמדו התגמולים, ולעניין הליך עדכונם, כמפורט בחוק המוצע.

ד.  סעיף 15 לחוק מסמיך את הרשות המוסמכת, בהסכמת הנכה, להמיר את הזכות לקבלת תגמולים חודשיים למענק חד פעמי בשווי של עד חמש שנות זכאות לתגמול חודשי, אם היא סבורה שהדבר יעזור לשיקומו.

מוצע לבטל סעיף זה ואת האפשרות להמרת תגמולים חודשיים למענק חד פעמי, לצד קביעת הוראת שעה הנוגעת לנכים אשר המירו את זכאותם כאמור ועודם בחיים, כך שיהיו זכאים לתגמולים חודשיים.

פרק ג' – תיקון חוק נכי המלחמה בנאצים

ה. סעיף 1 לחוק קובע את הגדרת "השכר הקובע" כשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד מדינה בדירוג מנהלי בדרגה 17.

מוצע להחליף את ההגדרה לעיל, ולקבוע תחתיה סכום מוגדר שתואם לסכום השכר הקובע בעת הכנת החוק המוצע.

ו. סעיף 5 לחוק מסמיך את השר הממונה על החוק באישור ועדת הכספים להעלות את שיעור השכר הקובע וכן את שיעורי התגמולים הניתנים מכוח החוק.

מוצע להוסיף סעיף ולקבוע בו הסדר חדש לעניין סוג המדד שאליו יוצמדו התגמולים, ולעניין הליך עדכונם, כמפורט בחוק המוצע.

פרק ד' – תחילה, תחולה והוראות מעבר

ז.  מוצע לקבוע כי יום התחילה הנו 1 בחודש שלאחר פרסומו של החוק.

ח. לעניין תחולת החוק והוראות מעבר מוצע כי העדכון הראשון, כנוסחו בחוק זה, יהיה לפי שיעור העלייה של מדד החציון הראשון של שנת 2023 לעומת מדד השכר של חודש אוקטובר 2019, כפי שהיה ידוע ביום י"א באדר התש"ף (15 במרץ 2020), ובהפחתה של 7.53%.

שיעור זה הינו השיעור שבו עודכנו התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים בשנים 2020-2022, בזמן משבר הקורונה, אשר גרם לעיוות ולעלייה מלאכותית בנתוני המדד, ועל כן נקבע עדכון בהתאם לעליית המדד בשנים 2018-2019, בשיעור של 2.45% במשך שלוש פעמים רצופות, וכפי שנעשה בעניינם של עדכון התגמולים המשולמים לנכי צה"ל על ידי משרד הביטחון בהתאם להסכמים שנחתמו בין משרד הביטחון לארגון היציג של נכי צה"ל ולהחלטת ממשלה מספר 273 מיום 1.8.2021.

ט. בנוסף, מוצע כי אם יום התחילה יהיה מאוחר ליום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024), יבוצע העדכון הראשון ביום התחילה.

י. כן מוצע, כי במקביל לביטול סעיף 15 לחוק, יתאפשר לנכים שקיבלו מענק חד פעמי לפי הסעיף האמור, ועודם בחיים, לחדש את זכאותם לתגמול חודשי אשר הופסקה בשל סעיף 15 לחוק בנוסחו הקודם, ובשים לב לכך שמדובר על נכים בודדים שעודם בחיים אשר המירו את זכאותם מתגמול חודשי למענק חד פעמי, וכעת יחודש להם הסדר התגמול החודשי.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

להצעה לקביעת הסדר חדש להעלאת שיעורי התגמולים תהיה השפעה מיטיבה על הזכאים לתגמולים מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים וחוק נכי המלחמה בנאצים.

כמו כן, להצעה לביטול סעיף 15 לחוק נכי רדיפות הנאצים תהיה השפעה על נכים בודדים שעודם בחיים, אשר המירו את זכאותם מתגמול חודשי למענק חד פעמי, וכעת יחודש להם הסדר התגמול החודשי.

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות

עלות עדכון התגמולים הראשון לפי ההסדר המוצע בתזכיר החוק (החציון הראשון של שנת 2024), עומדת על 60 מיליוני שקלים חדשים.

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד ראש הממשלה:

תזכיר חוק עדכון שיעורי תגמולים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים (תיקוני חקיקה), תשפ"ד-2024

 

 

פרק א': מטרה

מטרה

1.   

חוק זה מטרתו לקבוע הסדר אוטומטי לאופן העלאת שיעורי התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים.

 

 

פרק ב': תיקון חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957

תיקון סעיף 1

2.  

בחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957 (להלן - חוק נכי רדיפות הנאצים), בסעיף 1, במקום ההגדרה "השכר הקובע" יבוא:

 

 

""השכר הקובע" - סך של 6,569.15 שקלים חדשים;"

תיקון סעיף 4א(א)

3.  

בסעיף 4א(א) לחוק נכי רדיפות הנאצים, במקום "תגמול בשיעור 234% מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 22 של הדירוג המינהלי ושאין משתלמת לו תוספת למשכורתו בזכות בן משפחה" יבוא "סכום של 10,703.22 שקלים חדשים".

החלפת סעיף 4ה

4.  

במקום סעיף 4ה לחוק נכי רדיפות הנאצים יבוא:

 

 

"עדכון תגמולים

(א)  הסכומים שלהלן יעודכנו ב-1 בינואר וב-1 ביולי בכל שנה, בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הסכום הקבוע בהגדרה "השכר הקובע" שבסעיף 1;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הסכומים הקבועים בסעיפים 4(א1) ו-4א(א);

 

 

 

 

 

 

(ב) ירד המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, לא יעודכנו הסכומים האמורים בסעיף קטן (א);

 

 

 

 

 

 

(ג)  עלה המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, יעודכנו הסכומים האמורים בסעיף קטן (א) בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי; ואולם, אם המדד שחל מאז המועד האחרון שבו עודכנו סכומים לפי סעיף קטן זה ירד בפועל, יופחת שיעור הירידה במדד משיעור העלייה, בהתאם למשך התקופה שבה ירד המדד ולא עודכנו הסכומים.

 

 

 

 

 

 

(ד) בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

 

"המדד" – מדד החציון הראשון כפי שחושב בהתאם לנתונים הידועים ב-15 בנובמבר באותה שנה או מדד החציון השני כפי שחושב בהתאם לנתונים הידועים ב-15 במאי בשנה העוקבת;

 

 

 

 

 

 

 

"המדד הבסיסי" – המדד שחושב לפני המועד שבו עודכנו לאחרונה סכומים לפי סעיף זה;

 

 

 

 

 

 

 

"המדד החדש" – לעניין עדכון בינואר, מדד החציון הראשון של השנה שקדמה לו, ולעניין עדכון ביולי, מדד החציון השני של השנה שקדמה לו;

 

 

 

 

 

 

 

"מדד החציון הראשון" – הממוצע החצי שנתי של מדד השכר בחודשים ינואר עד יוני;

 

 

 

 

 

 

 

"מדד החציון השני" – הממוצע החצי שנתי של מדד השכר בחודשים יולי עד דצמבר;

 

 

 

 

 

 

 

"מדד השכר" – מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר בסך כל השירותים הציבוריים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

 

 

 

(ה)  הסכומים המעודכנים לפי סעיף זה יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות לזכויות ניצולי השואה.

 

 

 

 

 

 

(ו)  על אף האמור בסעיף זה, השר הממונה על ביצועו של חוק זה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לשנות, בצו, במקרים חריגים, את שיעור העדכון של סכומים לפי סעיף זה, לתקופה מוגבלת שתיקבע, ובלבד ששיעור העדכון שייקבע כאמור לא יהיה שלילי."

ביטול סעיף 15

5.  

סעיף 15 לחוק נכי רדיפות הנאצים - בטל.

 

 

פרק ג': תיקון חוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954

תיקון סעיף 1

6.  

בחוק נכי המלחמה הנאצים, התשי"ד-1954 (להלן - חוק נכי המלחמה בנאצים), בסעיף 1 -

 

 

(1) במקום ההגדרה "השכר הקובע" יבוא:

 

 

 

""השכר הקובע" - סך של 5,307.74 שקלים חדשים;"

 

 

(2) ההגדרה "הדרגה הקובעת" - תמחק.

ביטול סעיף 4ב

7.  

סעיף 4ב לחוק נכי המלחמה בנאצים - בטל.

תיקון סעיף 4ג(א)

8.  

בסעיף 4ג(א) לחוק נכי המלחמה בנאצים, במקום "ישולמו לו, במקום התגמולים האמורים בסעיפים 4א או 4ב, תגמולים בשיעור 234% מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 22 של הדירוג המינהלי, ושאין משתלמת לו תוספת למשכורתו בזכות בן משפחה" יבוא "ישולם לו, במקום התגמול שהיה משתלם לו לפי סעיף 4א, סכום של 10,703.22 שקלים חדשים". 

תיקון סעיף 4ד

9.  

בסעיף 4ד לחוק נכי המלחמה בנאצים -

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), במקום "התגמולים האמורים בסעיף 4א או 4ב" יבוא "התגמול האמור בסעיף 4א";

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (א)(1), במקום "171.8% מן המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 20 של הדירוג המינהלי" יבוא "6,301.45 שקלים חדשים";

 

 

 

(ג)  בסעיף קטן (א)(2), במקום "176.1% מן המשכורת כאמור" יבוא "6,459.4 שקלים חדשים";

 

 

 

(ד) בסעיף קטן (א)(3), במקום "192.2% מן המשכורת כאמור" יבוא "7,049.64 שקלים חדשים";

ביטול סעיף 4ו

10.  

סעיף 4ו לחוק נכי המלחמה בנאצים - בטל.

החלפת סעיף 5

11.  

במקום סעיף 5 לחוק נכי המלחמה בנאצים יבוא:

 

 

"עדכון תגמולים

5

(א)  הסכומים שלהלן יעודכנו ב-1 בינואר וב-1 ביולי בכל שנה, בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הסכום הקבוע בהגדרה "השכר הקובע" שבסעיף 1;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הסכומים הקבועים בסעיפים 4א(ב), 4ג(א), 4ד(א), 13א(ב) ו- 13א(ב1);

 

 

 

 

 

 

(ב) ירד המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, לא יעודכנו הסכומים האמורים בסעיף קטן (א);

 

 

 

 

 

 

(ג)  עלה המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, יעודכנו הסכומים האמורים בסעיף קטן (א) בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי; ואולם, אם המדד שחל מאז המועד האחרון שבו עודכנו סכומים לפי סעיף קטן זה ירד בפועל, יופחת שיעור הירידה במדד משיעור העלייה, בהתאם למשך התקופה שבה ירד המדד ולא עודכנו הסכומים.

 

 

 

 

 

 

(ד) בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

 

"המדד" – מדד החציון הראשון כפי שחושב בהתאם לנתונים הידועים ב-15 בנובמבר באותה שנה או מדד החציון השני כפי שחושב בהתאם לנתונים הידועים ב-15 במאי בשנה העוקבת;

 

 

 

 

 

 

 

"המדד הבסיסי" – המדד שחושב לפני המועד שבו עודכנו לאחרונה סכומים לפי סעיף זה;

 

 

 

 

 

 

 

"המדד החדש" – לעניין עדכון בינואר, מדד החציון הראשון של השנה שקדמה לו, ולעניין עדכון ביולי, מדד החציון השני של השנה שקדמה לו;

 

 

 

 

 

 

 

"מדד החציון הראשון" – הממוצע החצי שנתי של מדד השכר בחודשים ינואר עד יוני;

 

 

 

 

 

 

 

"מדד החציון השני" – הממוצע החצי שנתי של מדד השכר בחודשים יולי עד דצמבר;

 

 

 

 

 

 

 

"מדד השכר" – מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר בסך כל השירותים הציבוריים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

 

 

 

(ה)  הסכומים המעודכנים לפי סעיף זה יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות לזכויות ניצולי השואה.

 

 

 

 

 

 

(ו)  על אף האמור בסעיף זה, השר הממונה על ביצועו של חוק זה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לשנות, בצו, במקרים חריגים, את שיעור העדכון של סכומים לפי סעיף זה, לתקופה מוגבלת שתיקבע, ובלבד ששיעור העדכון שייקבע כאמור לא יהיה שלילי."

תיקון סעיף 13א

12.  

בסעיף 13א לחוק נכי המלחמה בנאצים -

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), המילים "או 4ב" - יימחקו.

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ב), במקום "בשיעור 166.7% מסך כל המשכורת הנהוגה אותה שעה לגבי עובד המדינה שדרגת משכורתו היא 20 של הדירוג המינהלי" יבוא "בסכום של 6,114.4 שקלים חדשים";

 

 

 

(ג)  בסעיף קטן (ב1), במקום "בשיעורים" יבוא "בסכומים";

 

 

 

(ד) בסעיף קטן (ב1)(1), במקום "146.3% מן המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 20 של הדירוג המינהלי" יבוא "5,366.21 שקלים חדשים";

 

 

 

(ה)  בסעיף קטן (ב1)(2), במקום "150.7% מן המשכורת כאמור" יבוא "5,528.31 שקלים חדשים";

 

 

 

(ו)  בסעיף קטן (ב1)(3), במקום "166.7% מן המשכורת כאמור" יבוא "6,114.4 שקלים חדשים";

 

 

פרק ד': תחילה, תחולה והוראות מעבר

תחילה

13.  

תחילתו של חוק זה ב-1 בחודש שלאחר פרסומו (בסעיף זה - יום התחילה).

תחולה והוראות מעבר

14.  

(א)  על אף האמור בסעיף 4ה1(א) לחוק נכי רדיפות הנאצים, ובסעיף 5א(א) לחוק נכי המלחמה בנאצים, כנוסחם בחוק זה, העדכון ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) (להלן – העדכון הראשון), יהיה לפי שיעור העלייה של מדד החציון הראשון של שנת 2023 לעומת מדד השכר של חודש אוקטובר 2019, כפי שהיה ידוע ביום י"א באדר התש"ף (15 במרץ 2020), ובהפחתה של 7.53%; ככל שיום התחילה יהיה מאוחר ליום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024), יבוצע העדכון הראשון ביום התחילה.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף 5 לחוק זה, מי שערב יום התחילה קיבל מענק חד פעמי לפי סעיף 15 לחוק נכי רדיפות הנאצים כנוסחו ערב יום התחילה, וכל עוד הוא בחיים, יהיה זכאי לתגמולים חודשיים לפי החוק העיקרי החל מיום התחילה.

 

דברי הסבר

כללי

סעיף 4ה לחוק נכי רדיפות הנאצים,תשי"ז-1957 (להלן – חוק נכי רדיפות הנאצים) וכן סעיף 5 לחוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד-1954 (להלן – חוק נכי המלחמה בנאצים) מסמיכים את שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להעלות בצו את שיעור השכר הקובע ואת שיעורי התגמולים המשתלמים לפי חוקים אלו. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 40 מיום 15.1.23, הסמכות להעלאת התגמולים הועברה לראש הממשלה, ודורשת גם את הסכמת שר האוצר.

נכון להיום, בשיטה הקיימת, התגמולים המשולמים מתוקף חוקים אלו מחושבים כשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד מדינה בדירוג מנהלי בדרגה הקבועה בחוק, ועל כן בכל מקרה של תוספות שכר בדירוג המנהלי, מתעדכנים בהתאמה התגמולים האמורים.

עדכון מסוג זה נעשה באופן אוטומטי בהתאם להסכמים קיבוציים, וללא צורך בהפעלת סמכות השר לעדכון התגמולים.

לצד העדכון האוטומטי האמור, בשיטה הקיימת יש עדכון נוסף, הנעשה בעקבות שינויים במדד שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר, לפי מגזר, תת-מגזר וענף כלכלי ראשי מדדים, בסך כל השירותים הציבוריים, כפי שמתפרסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – מדד השכר), ואשר מתייחס לעובדי המגזר הציבורי הרחב וכולל בתוכו את כל הרכיבים ששולמו בשכר ברוטו לחודש, לרבות תוספות יוקר, מענקים, ותוספות שוטפות או חד פעמיות. וזאת תוך קיזוז תוספות השכר שניתנו בגין אותה תקופה.

עדכון זה נעשה בשיעור ובאופן דומה לעדכון התגמולים הניתנים לנכי צה"ל, כפי שהתעדכנו עד לאחרונה בהתאם למדדי חודש אפריל וחודש אוקטובר.

בחודש אוגוסט 2023 נקבע הסדר חדש בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מספר 32), התשפ"ג – 2023 (להלן – חוק הנכים), אשר שינה את אופן עדכון תגמולי נכי צה"ל, ובמקום חישוב התגמולים כשיעור מסך המשכורת המשתלמת לעובד מדינה בדירוג המנהלי, והצמדה למדד האמור בשני מועדים במהלך השנה, נקבע סכום מדויק לצורך הגדרת השכר הקובע והצמדה למדד חצי שנתי. מטרתו העיקרית של התיקון המוצע היא לקבוע הסדר חדש לעניין אופן עדכון התגמולים לנכי רדיפות הנאצים ונכי המלחמה בנאצים, וזאת באופן זהה לתיקון בחוק הנכים.

ההסדר החדש מייעל את הליך עדכון התגמולים, בין היתר על ידי שינוי הגדרת "השכר הקובע" וקביעת סכום מוגדר, כמו גם קביעה של מועדי עדכון קבועים (1 בינואר ו- 1 ביולי), בהם יבוצע עדכון באופן מיידי ואוטומטי.

בנוסף, ההסדר החדש מגלם עלייה חצי שנתית של המדד, וכך מובאות בחשבון כל התוספות הניתנות על פני תקופה של חצי שנה, ולאו דווקא בחודשים אפריל ואוקטובר הנהוגים בשיטה הקיימת, וגם בכך יש כדי להיטיב עם מקבלי התגמולים.

סעיף 1

החוק המוצע מטרתו לקבוע הסדר אוטומטי וקבוע לאופן העלאת שיעורי התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים.

סעיף 2

השכר הקובע, כהגדרתו היום בסעיף 1 לחוק נכי רדיפות הנאצים, הינו הבסיס לחישוב גובה התגמול הבסיסי ותגמולים נוספים, וממנו נגזר סכום התגמול הבסיסי לנכה בדרגת נכות 100%.

מוצע לתקן את ההגדרה, ולנקוב בסכום המדויק שהנו נכון ליום התיקון המוצע. כן מוצע כי הסכום יעודכן בהתאם להסדר העלאת שיעור התגמולים הקבוע בתיקון המוצע.

סעיף 3

סעיף 4א(א) לחוק נכי רדיפות הנאצים עניינו במתן תגמול מוגדל לפי הכנסה לנכה אשר דרגת נכותו אינה פחותה מ- 50% ואין לו הכנסה נוספת.

מוצע לתקן הסעיף ולקבוע כי תגמול לפי סעיף זה יהא בסכום של 10,703.22 שקלים חדשים, כתחליף להצמדת התגמול לשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 22 של הדירוג המינהלי ושאין משתלמת לו תוספת למשכורתו בזכות בן משפחה.

סעיפים 4 ו- 11

מוצע להחליף את סעיף 4ה לחוק נכי רדיפות הנאצים, ואת סעיף 5 לחוק נכי המלחמה בנאצים, ולקבוע הסדר חדש ואוטומטי לאופן העלאת שעורי התגמולים, זאת בדומה לתיקון בחוק הנכים.

ההסדר החדש מייעל את הליך עדכון התגמולים הקיים כיום, שאורך זמן וכרוך בקבלת אישורים רבים. כך, לאחר פרסום מדד השכר יש לבחון אם נדרשים קיזוזים בגין ירידות מדד השכר בעבר או תשלום תוספות שכר ותוספות יוקר; בהמשך לכך נדרש "לתרגם" את שיעור עליית מדד השכר לאחוז מהתגמולים והתשלומים השונים המשולמים לזכאים, לערוך צווים ותיקונים, ולהביאם לפני השר הממונה, ולאחר מכן בפני שר האוצר לקבלת הסכמתו, וכן להביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

רק לאחר ההליך האמור ופרסום הצווים והתקנות ברשומות, מקבלים הזכאים את התגמולים בשיעורם המעודכן, לרבות הפרשים רטרואקטיביים. כל זאת כאשר מדד השכר, בשל אופיו ומהותו, ממילא מתפרסם באופן סופי בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באיחור. אשר על כן, מוצע לקבוע הסדר חדש, שיבטיח עדכון במועדים קבועים ויתבצע באופן אוטומטי, וביחס לאותו מדד.

לעניין ההצמדה למדד - מוצע לקבוע כי התגמולים יוצמדו לממוצע חצי-שנתי של מדד השכר: ממוצע של המדדים בחודשים ינואר עד יוני או יולי עד דצמבר, ויעודכנו פעמיים בשנה: בחודשים ינואר ויולי. העדכון יבוצע בהתאם לשיעור עליית המדד החדש ביחס למדד הבסיסי. אם המדד ירד גובה התגמולים ייוותר על כנו ובמועד העדכון הבא שבו המדד יעלה, יעודכנו התגמולים בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד שלגביו בוצע עדכון בפועל. ואולם במצב כאמור יופחת משיעור העלייה שיעור הירידה של המדד שחל מאז המועד האחרון שבו עודכנו התגמולים בפועל, בהתאם למשך התקופה שבה ירד המדד ולא עודכנו הסכומים.

ההסדר החדש מגלם כאמור עלייה חצי שנתית של המדד, וכך מובאות בחשבון כל התוספות הניתנות על פני חצי שנה, ולא רק בחודשים אפריל ואוקטובר הנהוגים בשיטה הקיימת, וגם בכך יש כדי להיטיב עם מקבלי התגמולים.

לעניין הליך העדכון - מוצע שעדכון התגמולים ייעשה באופן אוטומטי ובלא הליך של חקיקת משנה בשיטה הקיימת כיום.

למען השקיפות מוצע כי סכומי התגמולים המעודכנים יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות לזכויות ניצולי השואה. כמו כן, ולנוכח היתכנות לקיומם של עיוותים בלתי צפויים בהתנהגות מדד השכר, כמו למשל בשל התפרצות אינפלציונית או בשל שינויים במדד שאינם משקפים עלייה אמיתית של השכר במשק, מוצע לקבוע כי השר הממונה על החוק יוכל להורות במקרים חריגים, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, על עדכון בשיעור שונה מן השינוי שאירע במדד, ובלבד ששיעור העדכון שייקבע כאמור לא יהיה שלילי.

סעיף 5

סעיף 15 לחוק נכי רדיפות הנאצים מסמיך את הרשות המוסמכת, בהסכמת הנכה, להמיר את הזכות לקבל תגמולים חודשיים למענק חד פעמי בשווי של עד חמש שנות זכאות לתגמול חודשי אם היא סבורה שהדבר יעזור לשיקומו, בשים לב לכך שמיום ההמרה ואילך תבוטל הזכות לתגמול.

סעיף זה קיים בחוק ממועד חקיקתו בשנת 1957, ונועד בעיקר לאפשר חזרה לכושר השתכרות, מטרה שהופכת פחות רלוונטית בשים לב לגילם של הניצולים שעומד בממוצע על 86, ולמצבם הבריאותי, ולכך שרובם המוחלט כבר אינם עובדים.

זאת ועוד, משנת 1957 ועד היום גדלו התגמולים במידה ניכרת ונקבעו מגוון זכויות ומענים לצרכים סוציאליים, שיקומיים ואחרים ובכללם: תגמול ברובד סוציאלי מוגדל, מענקים למעוטי הכנסה, הטבות, הנחות ועוד, וכן אפשרות לבקש הלוואה מהרשות ללא ערבויות ובטחונות.

יתרה מכך, מהניסיון המקצועי שהצטבר עולה חשש לפיו במקרים רבים מנוצל סעיף זה באופן שאיננו עולה בקנה אחד עם טובתו של הניצול עצמו, שכיום הוא מבוגר ונזקק לתמיכה החודשית, לעיתים תוך הפעלת לחץ אישי על הניצול.

יצוין כי גם מבקר המדינה קרא לבחון תיקון חקיקה בנושא (דוח מבקר המדינה "סיוע המדינה לניצולי השואה" אפריל 2017, עמודים 34-35) בדומה להגבלות החלות על היוון של כספים פנסיוניים.

בהתאם לכך מוצע לבטל את סעיף 15 ואת האפשרות להמיר את התגמולים החודשיים למענק חד פעמי.

סעיף 6

השכר הקובע, כהגדרתו היום בסעיף 1 לחוק נכי המלחמה בנאצים, הינו הבסיס לחישוב גובה התגמול הבסיסי ותגמולים נוספים, וממנו נגזר סכום התגמול הבסיסי לנכה בדרגת נכות 100%.

מוצע לתקן את ההגדרה, ולנקוב בסכום המדויק שהנו נכון ליום התיקון המוצע. כן מוצע כי הסכום יעודכן בהתאם להסדר העלאת שיעור התגמולים הקבוע בתיקון המוצע.

עוד מוצע, למחוק את הגדרת "הדרגה הקובעת", לפיה נקבע גובה תגמולים הניתנים לנכה מחוסר פרנסה כמובא בסעיף 4ב לחוק זה בנוסחו כיום, אשר מוצע לבטלו.

סעיף 7

סעיף 4ב לחוק נכי המלחמה בנאצים עניינו במתן תגמול למחוסר פרנסה, לנכה אשר דרגת נכותו אינה פחותה מ- 10% והוא מחוסר פרנסה.

מוצע לבטל את סעיף 4ב, מאחר שבשל גילם של נכי המלחמה בנאצים הם אינם עובדים לפרנסתם, ובשים לב לכך שבפועל נכי המלחמה הנזקקים מקבלים תגמולים ברובד סוציאלי מוגדל לפי סעיפים 4ג ו- 4ד לחוק שהנם ממילא בשיעורים גבוהים יותר מאלו הקבועים בסעיף 4ב.

סעיף 8

סעיף 4ג(א) לחוק נכי המלחמה בנאצים עניינו במתן תגמול מוגדל לפי הכנסה לנכה אשר דרגת נכותו אינה פחותה מ- 50% ואין לו הכנסה נוספת.

מוצע לתקן הסעיף ולקבוע כי תגמול לפי סעיף זה יהא בסכום של 10,703.22 שקלים חדשים, כתחליף להצמדת התגמול לשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 22 של הדירוג המינהלי ושאין משתלמת לו תוספת למשכורתו בזכות בן משפחה.

סעיף 9

סעיף 4ד לחוק נכי המלחמה בנאצים עניינו במתן תגמול מוגדל לפי הכנסה לנכה אשר דרגת נכותו פחותה מ- 50% אך אינה פחותה מ- 10% ואין לו הכנסה נוספת.

מוצע לתקן את סעיף קטן (א), כך שבמקום "התגמולים האמורים בסעיף 4א או 4ב", יבוא "התגמול האמור בסעיף 4א", זאת לנוכח ביטול סעיף 4ב, כאמור בסעיף 7 לחוק המוצע.

כן מוצע, כי במקום השיעורים הקבועים בסעיפים קטנים (א)(1), (א)(2) ו- (א)(3) אשר נגזרים משכר בדירוג המינהלי, לנקוב בסכומים מדויקים, זאת בהתאם להסדר עדכון התגמולים המוצע בסעיפים 4 ו- 11 לחוק המוצע.

סעיף 10

סעיף 4ו לחוק נכי המלחמה בנאצים עניינו באופן חישוב השכר הקובע והתגמולים המיוחדים, בעת שינוי בסולם דרגות המשכורת של עובדי המדינה.

מוצע לבטל את סעיף 4ו, זאת לנוכח הסדר עדכון התגמולים המוצע בסעיפים 4 ו- 11 לחוק המוצע, ולאור תיקון הגדרת "השכר הקובע" מהגדרה המבוססת על השכר בדירוג המניהלי להגדרה הנוקבת בסכום מדויק, כאמור בסעיף 6(1) לחוק המוצע; כמו גם לאור ביטול הגדרת "הדרגה הקובעת", כאמור בסעיף 6(2) לחוק המוצע.

סעיף 12

סעיף 13א לחוק נכי המלחמה בנאצים עניינן במתן תגמולים אחרי פטירתו של נכה.

בסעיף קטן (א) מוצע למחוק את המילים "או 4ב", זאת לנוכח ביטול סעיף 4ב, כאמור בסעיף 7 לחוק המוצע.

בסעיף קטן (ב) מוצע לתקן הסעיף ולקבוע כי תגמול לפי סעיף זה יהא בסכום של 6,114.4 שקלים חדשים, כתחליף לשיעור מסך כל המשכורת המשתלמת לעובד המדינה שדרגת משכורתו היא 20 של הדירוג המינהלי, בניכוי הכנסתו מכל מקור אחר.

כן מוצע, כי במקום השיעורים הקבועים בסעיפים קטנים (ב1)(1), (ב1)(2) ו- (ב1)(3) אשר נגזרים משכר בדירוג המינהלי, לנקוב בסכומים מדויקים, זאת בהתאם להסדר עדכון התגמולים המוצע בסעיפים 4 ו- 11 לחוק המוצע.

סעיף 13

מוצע לקבוע כי יום התחילה הנו 1 בחודש שלאחר פרסומו של החוק.

סעיף 14

לעניין תחולת החוק והוראות מעבר מוצע כי העדכון הראשון, כנוסחו בחוק זה, יהיה לפי שיעור העלייה של מדד החציון הראשון של שנת 2023 לעומת מדד השכר של חודש אוקטובר 2019, כפי שהיה ידוע ביום י"א באדר התש"ף (15 במרץ 2020), ובהפחתה של 7.53%.

שיעור זה הינו השיעור שבו עודכנו התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים בשנים 2020-2022, בזמן משבר הקורונה, אשר גרם לעיוות ולעלייה מלאכותית בנתוני המדד, ועל כן נקבע עדכון בהתאם לעליית המדד בשנים 2018-2019, בשיעור של 2.45% במשך שלוש פעמים רצופות, וכפי שנעשה בעניינם של עדכון התגמולים המשולמים לנכי צה"ל על ידי משרד הביטחון בהתאם להסכמים שנחתמו בין משרד הביטחון לארגון היציג של נכי צה"ל ולהחלטת ממשלה מספר 273 מיום 1.8.2021.

בנוסף, מוצע כי אם יום התחילה יהיה מאוחר ליום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024), יבוצע העדכון הראשון ביום התחילה.

כן מוצע, כי במקביל לביטול סעיף 15 לחוק, יתאפשר לנכים שקיבלו מענק חד פעמי לפי הסעיף האמור, ועודם בחיים, לחדש את זכאותם לתגמול חודשי אשר הופסקה בשל סעיף 15 לחוק בנוסחו הקודם, ובשים לב לכך שמדובר על נכים בודדים שעודם בחיים אשר המירו את זכאותם מתגמול חודשי למענק חד פעמי, וכעת יחודש להם הסדר התגמול החודשי.

 

 

  

 



[1] דרגה 17 לתגמול עיקרי; דרגה 20 לתגמול לפי הכנסה; ודרגה 22 לתגמול מוגדל לפי הכנסה; (סעיפים 1, 4א, 4ג1 לחוק נכי רדיפות הנאצים, תשי"ז-1957, וכן סעיפים 1, 4ג(א), 4ד לחוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד-1954).

[2] מדד השירותים הציבוריים כפי שמתפרסם בלוח 5.9 בירחון שכר ותעסוקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "מדד שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר, לפי מגזר, תת-מגזר וענף כלכלי ראשי מדדים, בסך כל השירותים הציבוריים";