תזכיר טיוטת מבחן תמיכה מפתנים מיתרים מטלים מרכזי עדי ובתים חמים - תיקון

תיקון למבחנים לתמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי במוסדות ציבור ובגופים אחרים לצורך שיפוצים והצטיידות של מפתנים, מית"רים, מרכזי עד"י, בתים חמים ומט"לים לבני נוער על רצף הסיכון, הסכנה והניתוק

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985[1] (להלן – החוק), בהתאם להוראת תכ"ם[2] בדבר תמיכה בגופים אחרים (להלן – הוראת תכ"ם) ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסם בזה תיקון למבחנים לתמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן – המשרד) במוסדות ציבור ובגופים אחרים לצורך שיפוצים והצטיידות של מפתנים, מית"רים, מרכזי עד"י, בתים חמים ומט"לים לבני נוער על רצף הסיכון, הסכנה והניתוק, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית: 23.12.02.06

1. כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן ­– הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל תמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן – הנוהל), בהתאם להוראת תכ"ם ובהתאם למבחנים אלה.

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכל בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת.

2. הגדרות

במבחנים אלה –

"בית חם" – מסגרת התערבות משלימה בקהילה הנותנת מענה בשעות אחר הצהריים לנערות על רצף הסיכון, הסכנה והניתוק; המסגרת היא טיפולית, שיקומית וחינוכית בקהילה;

"הדירוג החברתי-כלכלי" – אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2019, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2022,[4] כפי שמתעדכן מזמן לזמן;

"הועדות" – מסלול תקצובי במסגרתו מעביר המשרד כסף לגוף מפעיל, על בסיס מודל תעריף שנקבע ואושר ע"י ועדת תעריפים לכל מסגרת, בהתאם למספר מקבלי השירות במסגרת;

"מדד הפריפריה" – מדד הפריפריאליות של ישובים ושל רשויות מקומיות לשנת 2015 שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2017,[5] כפי שמתעדכן מזמן לזמן;

"מט"ל" – מרכז טיפול לנוער; מסגרת התערבות משלימה הנותנת מענה בשעות אחר הצהריים לנערים על רצף הסיכון, הסכנה והניתוק; המסגרת היא טיפולית, שיקומית וחינוכית בקהילה;

 

"מית"ר" – מרכז יום תומך רב תחומי; מסגרת התערבות קצרת מועד ואינטנסיבית, טיפולית, שיקומית, חינוכית ומופעלת באמצעות צוות רב מקצועי; המסגרת מיועדת לבני נוער על קצה רצף הסיכון, הסכנה והניתוק במטרה לשלבם מחדש במסגרות נורמטיביות בקהילה תוך פרק זמן שלא יעלה על 18 חודשים;

"מסגרת" – בית חם, מט"ל, מית"ר, מפתן או מרכז עד"י, כהגדרתם במבחנים אלה;

"מפתן" – מסגרת טיפולית אינטנסיבית, שיקומית וחינוכית בקהילה, המיועדת לבני נוער במצבי סיכון, סכנה וניתוק, המשלבת תוכניות התערבות טיפוליות, הכנה לחיי תעסוקה, לימודים עיוניים ופעילות פנאי;

"מרכז עד"י" – עצמה, דאגה, ידידות; מסגרת התערבות קצרת מועד ואינטנסיבית, טיפולית, שיקומית, חינוכית ומופעלת באמצעות צוות רב מקצועי; המסגרת מיועדת לנערות על קצה רצף הסיכון, הסכנה והניתוק במטרה לשלבן מחדש במסגרות נורמטיביות בקהילה תוך פרק זמן שלא יעלה על 18 חודשים.

3.  מטרות התמיכה

(א)  מוסד ציבור או גוף אחר כהגדרתו בהוראת תכ"ם (להלן – הגוף המפעיל) יוכלו להגיש בקשת תמיכה עבור אחת או שתיים מהמטרות המפורטות להלן:

(1)  שיפוץ והצטיידות של מבנים לצרכי בטיחות, לרבות מערכות כיבוי אש ומערכות חשמל, או לצרכי ביטחון או מיגון בהסתמך על דו"ח בטיחות שנערך לגוף המפעיל כאמור בסעיף 4(7);

(2)  שיפוץ והצטיידות של מבנים לצרכי תברואה;

(3)  שיפוץ מבנים לצורך הנגשתם לאנשים עם מוגבלויות, לפי הקבוע בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[6] (להלן – חוק שוויון זכויות), והתקנות שהותקנו לפיו; לבקשת הגוף המפעיל לתמיכה עבור מטרה זו, תצורף חוות דעת של מורשה לנגישות השירות כהגדרתו בחוק שוויון זכויות;

(4)  פיתוח ושיפוץ המבנה, השטח ומתקני החצר;

(5)  הצטיידות לרווחת החניכים, לרבות הצטיידות במתקנים, כלים או אביזרים שאינם חלק ממבנה הקבע של המסגרת;

(6)  שיפוץ של מבנה המיועד לשמש כמבנה חדש לצורך המשך פעילות רציף של המסגרת;

(7)  גופים המפעילים מרכזי עד"י, מפתנים ומית"רים, יהיו רשאים להגיש בקשת תמיכה גם עבור שיפוץ והצטיידות מרחבי תעסוקה וסדנאות מקצועיות, למעט ציוד מתכלה.

(ב)  עבור מסגרת הפועלת בשנתה הראשונה ועבור גוף מפעיל אשר הציג אישור על פתיחת מסגרת כאמור בסעיף 4(2), ניתן יהיה להגיש בקשה רק למטרת הצטיידות לפי סעיפים 3(א)(1), 3(א)(2), 3(א)(5) ו-3(א)(7).

4.  תנאי סף לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק או גוף אחר כהגדרתו בהוראת תכ"ם.

(1)  הגוף המפעיל מפעיל בשנת התמיכה אחת או יותר מהמסגרות הבאות: מפתן, מית"ר, מרכז עד"י, בית חם או מט"ל, הנמצאת בפיקוח אגף בכיר קהילה, מינהל של"מ, על פי העקרונות המקצועיים של המשרד ולפי אמות המידה הקבועות בהוראות תקנון העבודה הסוציאלית המפורסמות באתר המשרד;

(2)  גוף מפעיל יוכל להגיש בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה, אף אם המסגרת עדיין לא פועלת במועד הגשת הבקשה, זאת בכפוף להצגת אישור מטעם המשרד המעיד על פתיחתה הצפויה של המסגרת במהלך שנת התמיכה;

(3)  הגוף המפעיל הפעיל בשנה שקדמה לשנת התמיכה ומפעיל בשנת התמיכה מסגרת בתפוסה מינימאלית של 75% מתוך סך ההועדות שהוקצו לו על ידי המשרד; מסגרות חדשות, עד לשנה מיום הפתיחה, יידרשו להפעיל בשנת התמיכה את המסגרת הנתמכת בתפוסה מינימאלית של 50% מתוך סך ההועדות שהוקצו;

(3)(א) על אף האמור בפסקה 4(3), תתאפשר חריגה מתנאי זה במקרים בהם סך ההועדות בשנה שקדמה לשנת התמיכה הוא 65%-75%, בכפוף להצגת המלצה של הפיקוח המחוזי מטעם המשרד לפיה קיימת מגמת עליה בתפוסה של המסגרת.

(4)  הגוף המפעיל לא קיבל בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד פעילותו לפי מבחנים אלה;

(5)  לגוף המפעיל זכות בעלות במבנה שלגביו מבוקשת התמיכה, או זכות שכירות בו לתקופה של חמש שנים רצופות לפחות החל משנת התמיכה, לרבות השנה שבעדה מבוקשת התמיכה, או אופציה להארכת השכירות לתקופה כאמור; גוף מפעיל המבקש תמיכה בעד פעילות הצטיידות בלבד, יהיה בעל זכות בעלות במבנה או זכות שכירות בו לתקופה של שלוש שנים כולל השנה שבעדה מבוקשת התמיכה; על הגוף המפעיל להציג אסמכתא המעידה על קיומה של האופציה להארכת השכירות, להנחת דעתה של הוועדה;

(6)  עבור כלל העובדים במסגרת עבורה מבוקשת התמיכה, קיימים אישורי משטרה עדכניים הנדרשים בהתאם להוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א – 2001[7]; לצורך עמידה בתנאי סף זה, יש לצרף לבקשת התמיכה אישורים אשר הונפקו על-ידי המשטרה לכל היותר שנה לפני מועד הגשת הבקשה ביחס לכל אחד מהעובדים המועסקים במסגרת לעניין עמידתו בדרישות החוק;

(7)  דו"ח בטיחות:

(א) על הגוף המפעיל לצרף לבקשתו דו"ח תקין הנוגע לבטיחות המבנה, שערך אחד מאלה:

(1)  מהנדס בטיחות הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים במדור בטיחות אש ומניעתה או במדור בטיחות כללית;

(2)  ממונה בטיחות שהוסמך על ידי משרד העבודה, בעל ותק של 5 שנים לפחות מיום קבלת ההסמכה, אשר ביצע 50 בדיקות בטיחות לפחות;

הדו"ח יכלול התייחסות מפורשת למצבה הבטיחותי של המסגרת לגביה מבוקשת התמיכה, לרבות תקינות מערכת כיבוי האש, מערכת החשמל, מערכת הגז, שלד המתכת של המבנה והמיגון;

(ב)  על אף האמור בפסקת משנה (א), לעניין בקשה שמטרתה שיפוץ של מבנה המיועד לשמש כמבנה חדש, כאמור בסעיף 3(א)(6), יוכל מוסד אשר נמצא כי עמד ביתר תנאי הסף, להציג אישור בטיחות תקין עד למועד תשלום התמיכה בפועל;

(ג) על אף האמור בפסקת משנה (א), לעניין בקשה שמטרתה שיפוץ לצרכי בטיחות, כאמור בסעיף 3(א)(1), יוכל מוסד להגיש דו"ח בטיחות על אף שאינו תקין ובלבד שהתמיכה מבוקשת עבור תיקון הליקויים אשר הובילו לאי תקינות דו"ח הבטיחות; לא תינתן תמיכה למסגרת אשר דו"ח הבטיחות שהוגש בעניינה מתייחס למפגע חמור במיוחד ומחייב סגירה מיידית של המסגרת;

(8)  לעניין בקשה שמטרתה שיפוץ או פיתוח:

(1)  לבקשה צורפה תכנית מפורטת של הפרויקט המתוכנן, לרבות שרטוטים, כתב כמויות, הצעת מחיר, היתר בניה ככל שנדרש, וכן כל אישור נוסף מהרשות המוסמכת הנוגעת לעניין;

(2)  במידה ותכליתו של השיפוץ היא שינוי מבנה, צנרת או חיווט חשמל, יש לצרף אישור המעיד על כך שהבקשה נבדקה על ידי מהנדס או אדריכל מוסמך מטעם הגוף המפעיל ויצורף תצהיר המאשר כי הפרויקט הינו בר ביצוע וכי צורפו לבקשה מלוא האישורים הנדרשים על פי הדין החל בעניין; עם תום השיפוץ, יציג הגוף המפעיל למפקח המחוזי אישורים שיגובו בתצהיר מטעם מהנדס או אדריכל מוסמך כי העבודות בוצעו על פי התוכניות;

(9)  לעניין בקשה שמטרתה הצטיידות, יש לצרף לבקשת התמיכה טבלה המרכזת את הציוד הנדרש ואת ייעודו, וכן לפחות הצעת מחיר אחת מפורטת עבור פרטי ההצטיידות הנדרשים.

5.  אמות מידה לתמיכה

(א)  תקציב התמיכה העומד לחלוקה לפי מבחנים אלה יחולק בין שני סוגי המסגרות כדלקמן:

(1)  עבור מפתנים, מיתרים ומרכזי עד"י – 50%;

(2)  עבור מט"לים ובתים חמים – 50%.

(ב)  כל אחת מהבקשות שעמדו בתנאי הסף, תנוקד בהתאם לאמות המידה המפורטות להלן; בקשה המוגשת בעד שתיים מן המטרות המפורטות בסעיף 3, תנוקד בהתאם לפעילות בעלת הניקוד הגבוה יותר מבין השתיים, הכל כפי שיפורט להלן:

(1)  מטרת התמיכה (45%)

הניקוד באמת מידה זו יינתן כמפורט להלן:

(א) למטרה שבסעיף 3א(1) – 20 נקודות;

(ב)  למטרה שבסעיף 3(א)(2) – 15 נקודות;

(ג) למטרה שבסעיף 3(א)(3) – 12 נקודות;

(ד)  למטרה שבסעיף 3(א)(4) – 10 נקודות;

(ה) למטרה שבסעיף 3(א)(5) – 8 נקודות;

(ו) למטרה שבסעיף 3(א)(6) – 6 נקודות;

(ז) למטרה שבסעיף 3(א)(7) – 8 נקודות;

(2)  מיקום המסגרת (30%)

הניקוד באמת מידה זו יינתן כמפורט להלן:

(א) למסגרת הממוקמת ברשות מקומית המדורגת באשכולות 1 עד 4 לדירוג החברתי-כלכלי או באשכולות 1 עד 4 למדד הפריפריה – 20 נקודות;

(ב)  למסגרת הממוקמת ברשות מקומית המדורגת באשכול 5 לדירוג החברתי-כלכלי –10 נקודות;

(ג) למסגרת הממוקמת ברשות מקומית אשר תושביה פונו מבתיהם במסגרת החלטת ממשלה שהתקבלה במלחמת "חרבות ברזל"- 10 נקודות נוספות;

(3)  אופן ונחיצות ביצוע הפרויקט (10%)

מנהלת השירות לנוער וצעירים, או מי שהוסמך לכך מטעמה, תעניק לכל בקשה בין 1 ל-5 נקודות, בהמלצה מנומקת בכתב, תוך התייחסות בין היתר לקריטריונים הבאים:

(א)  יעילות התכנון והביצוע של הפעילות שבעדה קיבל הגוף המפעיל תמיכה לפי מבחנים אלה או לפי המבחנים המפורטים בסעיף 8, בשנתיים הקודמות לשנת התמיכה, בדגש על עמידה בלוחות זמנים קצרים;

(ב)  דחיפות, נחיצות וחשיבות הפעילות נשואת הבקשה;

המלצה לפי פסקה זו, תועבר לעיון הגוף המפעיל שיבקש זאת;

(4)  עדיפות למסגרת שלא קיבלה כספי תמיכה לפי מבחנים אלו או לפי המבחנים המפורטים בסעיף 8, בשנה או בשנתיים הקודמות לבקשת התמיכה (15%):

(א)  למסגרת שלא קיבלה כספי תמיכה לפי מבחנים אלה בשנה שקדמה לשנת התמיכה –  5 נקודות;

(ב)  למסגרת שלא קיבלה כספי תמיכה לפי מבחנים אלה בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה – 10 נקודות;

(5)  אי-ניצול מוחלט של כספי התמיכה בשנתיים שקדמו לשנת התמיכה (הפחתה של 10%):

במקרה בו גוף מפעיל לא ניצל כלל את כספי התמיכה שאושרו לו בשנתיים הקודמות לשנת התמיכה, לאחר שחלפו 12 חודשים מיום אישור התמיכה בידי הוועדה – יופחתו מהניקוד הכללי של בקשתו בשנה הנוכחית 10%, אלא אם הוועדה שוכנעה כי אי ניצול התמיכה נגרם מסיבות שאינן תלויות בגוף המפעיל עצמו; לגוף המפעיל תינתן הזדמנות לטעון את טענותיו בנדון לפני הוועדה.

6.  אופן חלוקת התקציב

(א)  בשלב הראשון, לאחר ניקוד כלל הבקשות, ידורגו הבקשות שהוגשו עבור כל אחד מסוגי המסגרות המפורטים בסעיף 5(א) על פי סך הניקוד שניתן לכל אחת מהן, באופן שהבקשה שקיבלה את מירב הנקודות תדורג ראשונה מבין יתר הבקשות שהוגשו עבור אותו סוג מסגרת, וכן הלאה.

(ב)  בשלב השני, סכום התמיכה המוקצה לכל סוג מסגרת, יחולק לבקשות לפי דירוגן בשלב הראשון, כך שהבקשה המדורגת ראשונה תקבל 80% מתוך הסכום שהתבקש בגדרה; ככל שיוותר תקציב לתמיכה עבור אותו סוג מסגרת, תקבל הבקשה השנייה 80% מתוך הסכום שהתבקש בגדרה וכך הלאה עד לסיום התקציב שהוקצה לסוג זה.

(ג) במידה ובמהלך החלוקה המתוארת בשלב השני, תיוותר יתרה הנמוכה מסך של 70% מהסכום שהתבקש בגדר הבקשה הבאה בסדר הדירוג, בקשה זו לא תיתמך; יתרת התקציב תחולק בהתאם להוראות סעיף קטן (ד).

(ד)  במידה ולאחר השלמת החלוקה בשלב השני, תיוותר יתרה לתשלום מתוך סכום התמיכה שהוקצה עבור אותו סוג מסגרת, תחולק היתרה מחדש בהתאם להוראות סעיפים קטנים (א)-(ב), ובלבד שלא תינתן תמיכה העולה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת.

7.  נהלים

(א)  גוף מפעיל המבקש להיתמך עבור יותר ממסגרת אחת המופעלת על-ידו, יגיש בקשת תמיכה ייעודית לכל אחת מהמסגרות וכל בקשה תיבחן ותנוקד בפני עצמה; יובהר כי גוף המפעיל מספר מסגרות באותה רשות מקומית, יוכל לקבל תמיכה עבור 2 מסגרות בלבד ברשות זו.

(ב)  במידה והבקשה כוללת שתי מטרות מהמטרות המפורטות בסעיף 3, שאחת מהן מיועדת לצרכי בטיחות לפי סעיף 3(א)(1), הגוף המפעיל יבצע תחילה את השיפוץ או ההצטיידות למטרת הבטיחות ורק לאחר מכן יוכל לממש את מטרת התמיכה השנייה.

(ג) בכל מקרה, היקף תמיכת המשרד לפי מבחנים אלה לא יעלה על 250,000 שקלים חדשים לכל מפתן, מית"ר או מרכז עד"י ולא יעלה על 100,000 שקלים חדשים לכל בית חם או מט"ל, לפי העניין.

(ד)  שיעור התמיכה של המשרד לא יעלה על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

(ה)  הגוף המפעיל יצרף לבקשת התמיכה את תכנית פעילותו הכוללת, לשם בדיקת התאמתה למטרות התמיכה ולתנאיה, ולמניעת כפל תמיכה; תוכנית הפעילות תכלול פירוט של הסכום המלא של הפרויקט, הן על החלק המבוקש מהמשרד והן על החלק הנותר.

(ו)  תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של הגוף המפעיל אשר אישרה הוועדה כדין, יעשה בכפוף לדוחות ביצוע שיוגשו עד תקופת התשלום, וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, ובהתאם להנחיות המשרד בנוגע לתשלום בקשות תמיכה; יובהר כי לא תשולם תמיכה עבור פעילות שבוצעה לפני אישור התמיכה.

(ז) ככל שהמבנה אשר עבור שיפוצו או פיתוחו ניתנה התמיכה הפסיק לשמש להפעלת אחת מסוגי המסגרות הנתמכות לפי מבחנים אלה, בטרם חלפו 5 שנים מיום קבלת התמיכה, יוחזר סכום התמיכה למשרד באופן הבא: על כל שנה שבה לא פעלה מסגרת במבנה מיום קבלת התמיכה ועד לתום 5 שנים מיום זה, יוחזרו למשרד 20% מסכום התמיכה הכולל שניתן לגוף המפעיל עבור ביצוע הפעילות הנתמכת.

(ח)  ככל שהמסגרת שעבור הצטיידותה ניתנה התמיכה הפסיקה לפעול בטרם חלפו 5 שנים מיום קבלת התמיכה, יוחזר למשרד סכום התמיכה שניתן לגוף המפעיל עבור הצטיידותה של מסגרת זו באופן הבא: על כל שנה שבה לא פעלה המסגרת מיום קבלת התמיכה ועד לתום 5 שנים מיום זה, יוחזרו למשרד 20% מסכום התמיכה הכולל שניתן לגוף המפעיל עבור ביצוע הפעילות הנתמכת; זאת, למעט במקרה בו הציוד עבורו ניתנה התמיכה הועבר לשימושה של מסגרת הנמנית עם אחד מסוגי המסגרות הנתמכות לפי מבחנים אלה.

(ט)  במידה והגוף המפעיל לא עמד בתנאי מבחנים אלה, יהא המשרד רשאי לבטל, לעכב או להפחית את התמיכה, לפי העניין; בכל מקרה, אם חלפו 12 חודשים מיום אישור התמיכה בידי הוועדה, ונמצא שהגוף המפעיל לא עמד בתנאי הזכאות לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה, ובכלל זה לא השלים את הפרויקט, המשרד יהא רשאי לבטל את זכאותו לתמיכה ולדרוש את השבת מלוא הסכומים שהועברו אליו.

(י)  במקרה של ביטול, הפחתה או עיכוב לפי סעיפים קטנים (ז)-(ט), לגוף המפעיל תינתן הזדמנות לטעון את טענותיו בנדון לפני הוועדה.

8.  ביטול

(א)  מבחנים לתמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי במוסדות ציבור לצורך שיפוצים והצטיידות של מפתנים ומרכזי יום תומכים רב-תחומיים בקהילה לבני נוער על רצף הסיכון והניתוק[8] – בטלים.

(ב)  מבחנים לתמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי לגופים אחרים למטרת שיפוצים והצטיידות של מפתנים ומית"רים בקהילה לבני נוער על רצף הסיכון והניתוק[9] – בטלים.

9.  תחילה

     תחילתו  של תיקון מבחנים אלה ביום1.1.2024.

 

___________  התשפ"ד

(___________ 2024)

 

________________

יעקב מרגי

שר הרווחה והביטחון החברתי

(803-35-2024-000005)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] הוראת תכ"ם מס' 6.2: http://www.mof.gov.il/takam.

[3] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ו-5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ו-8220.

[4] הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2019, פרסום 2022. https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/DocLib/2022/375/24_22_375b.pdf

[5] הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה(2019). מדד פריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות, .2015 פרסום מס' .1732 ירושלים. https://www.cbs.gov.il/he/publications/doclib/2019/1732/tab01.pdf

[6] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152.

[7] ס"ח התשס"א, עמ' 509.

[8] י"פ התש"ף, עמ' 4488; י"פ התשפ"ב, עמ' 3772.