נוהל משטרה 300.24.026 - הטיפול בכלי ירייה שנתפס במהלך חקירה
הקליקו על כותרת הסעיף

נוהל משטרה 300.24.026 - הטיפול בכלי ירייה שנתפס במהלך חקירה

1. כללי
א. חוק כלי ירייה, התש"ט-1949 (להלן: "החוק" ), קובע כי החזקת כלי ירייה במדינת ישראל, אינה זכות מוקנית לאזרח, אלא מתאפשרת רק לאחר קבלת רישיון מאת פקיד הרישוי במשרד לביטחון לאומי, "ובלבד שלא יינתן רישיון אם קצין משטרה בכיר כהגדרתו בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, שהמפקח הכללי של המשטרה הסמיך לכך, קבע כי יש מניעה למתן רישיון כאמור מטעמים של שלום הציבור וביטחונו" (סעיף 11(2) לחוק).
ב. במסגרת פעילות המשטרה עולה לעיתים הצורך בתפיסת כלי ירייה מבעל רישיון, וזאת לצורך שמירה על שלום הציבור ובטחונו. משכך, בהליך הטיפול בכלי ירייה שנתפס (ביטול רישיון/חילוט/החזרה לבעלים), נדרשת מעורבות של גורמים מקצועיים שונים במשטרת ישראל אח"ם/אג"ם/את"ל ובמשרד לביטחון לאומי, המוסמך להוציא רישיונות לנשיאת כלי ירייה, לחדשם או לבטלם, בהתאם לחוק.
ג. תפיסת כלי ירייה מטעמים מנהלתיים טכניים כגון: פג תוקף הרישיון, פטירת בעל הרישיון, צו הגנה אזרחי ועוד, מתבצעת ע"י אג"ם ובהתאם לנוהלי אג"ם בנושא ועל פי החוק, ונוהל זה אינו עוסק בהם.
ד. בגין כל אירוע של גניבה/אובדן או תפיסת כלי ירייה על ידי המשטרה, בין אם מדובר בתפיסה מנהלית ובין אם מדובר בתפיסה כמוצג מועבר דיווח למשרד לביטחון לאומי, האחראי, בין היתר, לניהול מצאי עדכני ומהימן של כלי הירייה אשר מוחזקים על ידי בעלי רישיונות שאושרו על ידו בישראל.
ה. עמדות המשטרה למשרד לביטחון לאומי מבוצעות כמפורט בנוהל אח"ם מס' 300.24.02 "הטיפול במתן המלצות משטרה למבקשי/מחזיקי רישיונות לפי חוק כלי ירייה" והאחריות להן מתחלקת בין מדור חוו"ד רישוי נשק/מחלקת מענה אזרחי/חטיבת החקירות/אח"ם, לבין סממ"רים ומת"חים בתחנות במחוזות שטרם הועברו לאחריות המדור.

2. מטרת הנוהל
הסדרת תהליך הטיפול בכלי ירייה שנתפס במסגרת הליך חקירתי , ואחריות כל אחד מהגורמים המטפלים באח"ם ובאג"ם, זאת על מנת להבטיח את שלום הציבור וביטחונו, תוך עמידה בדרישות החוק.

3. הבסיס החוקי ונהלים רלוונטיים
סעיף 42(ב)(8) - מסדיר את הליכי תפיסת כלי ירייה למקרה של שחרור חשוד בערובה בידי הקצין הממונה בעבירות של אלימות.
סעיף 32 - מסדיר את הליכי תפיסת כלי ירייה (לענייננו), לגביו יש יסוד סביר להניח כי נעברה עבירה באותו כלי ירייה, או שעומדים לעבור עבירה בו, או שעשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה.
סעיף 2ב - קובע כי ניתן צו הגנה כאמור בסעיף 2, ייאסר על המחויב בצו להחזיק או לשאת נשק, לרבות נשק שניתן לו מטעם רשות ביטחון או רשות אחרת מרשויות המדינה, בית המשפט יורה במעמד מתן הצו, על תפיסת נשקו של המחויב בצו לאלתר.
ד. החוק למניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001
סעיף 5(א)(6) - מסדיר תפיסה מנהלית של כלי ירייה במסגרת צו למניעת הטרדה מאיימת.
סעיף 5(ב)(2 ) - קובע כי בית המשפט ימסור לגורמים המנויים בסעיף זה לרבות משטרת ישראל, צה"ל, הודעה על צו הגנה וכן על היתר שניתן לפי הוראות סעיפים 2(ג), 2(ה) בחוק.
ה. פקודת המטא"ר 14.01.45 - "תפיסת חפצים הקשורים לעבירה והטיפול בהם" .
ו. חוק כלי ירייה, התש"ט-1949
סעיף 14א - סמכות תפיסת כלי ירייה על ידי המשטרה שבעליו ללא רישיון.
סעיף 18א - מסמיך את בית המשפט לכלול בגזר הדין נגד נאשם שהורשע בעבירת אלימות, הוראה לפקיד הרישוי לבטל את רישיונו לנשיאת כלי ירייה, והוראה למורשע להפקיד את כלי הירייה בתחנת המשטרה במקום מגוריו או עבודתו עד למכירתו.
ז. נוהל אח"ם מס' 300.13.226 - "הטיפול המשטרתי בעבירות אלימות בין בני זוג".
ח. נוהל אח"ם מס' 300.21.177 - "ציוד צבאי - תפיסה, זיהוי, הערכה והחזרה לצה"ל".
ט. נוהל אח"ם מס' 300.01.320 - "טיפול המשטרה בירי של אזרח במפגע באירוע לאומני".

4. הגדרות (בנוהל זה)
א. ביטול יזום - הליך שנפתח במערכת שירת הסירנה באופן יזום, לצורך בחינת מסוכנות פלילית על ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, ומתן עמדתם למשרד לביטחון לאומי/אגף רישוי כלי ירייה.
ב. גורם מאש ר - קצין בדרגת סנ"ץ ומעלה המוסמך ע"י מפכ"ל המשטרה, לקבוע עמדת משטרה בדבר מסוכנות בפני פקיד הרישוי לעניין פניות בנושא רישוי כלי ירייה, בהתאם לנוהל אח"ם מס' 300.24.03 "סמכויות מתן המלצות למשרד לביטחון פנים בחוות דעת ברישוי כלי ירייה", וכן מי שמונה ע"י השר לבל"ם/מפכ"ל.
ג. חילוט - שלילת קבע של הבעלות או החזקה בכלי ירייה באחת מן הדרכים האלה:
1) מכירה או פדיון והעברת התמורה לאחד מאלה, לפי העניין: לאוצר המדינה, לקרן שנקבע בחיקוק כי רכוש מחולט או תמורתו שנתפס בקשר לעבירה מהסוג שנקבע באותו החיקוק - יועבר אליה.
2) השמדת החפץ או כל דרך אחרת שיקבע בית המשפט.
ד. כלי ירייה - כהגדרתו בסעיף 1 לחוק כלי ירייה, התש"ט 1949-.
ה. ממונה על החקירה - הקצין הממונה על יחידת החקירות.
ו. סילוק כלי ירייה - "סילוק של תפוס" - תהליך במערכת המחשוב שמטרתה מסירת התפוס לאדם שממנו הוא נתפס או לאדם אחר שבית המשפט הורה למוסרו לו או חילוט התפוס.
ז. רכז/בקר - בקר אבטחה ורישוי או רכז סיור מחוזי/מרחבי/תחנתי או נשק, אשר מונה לעניין זה ע"י הפיקוד הטריטוריאלי.
ח. שירת הסירנה - מערכת ממוחשבת משטרתית הכוללת בתוכה מודול ייעודי לטיפול במתן חוו"ד בנושא רישוי כלי ירייה. המערכת מנהלת ממשק דו כיווני מול מערכת "אופיר" של המשרד לביטחון לאומי, באמצעותה מועברים: עדכונים, בקשות והמלצות המשטרה.

5. השיטה
א. תפיסת כלי ירייה בהליך חקירתי כמוצג
1) כלי ירייה שנתפס על ידי המשטרה לפי סעיף 32 לפסד"פ מעצר וחיפוש [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 בגין יסוד סביר להניח כי נעברה בו עבירה או שעומדים לעבור בו עבירה, או שיכול לשמש ראיה בהליך חקירתי או משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה, או כאמצעי לביצועה יירשם בתיק החקירה, יטופל כמוצג ויוחזק בכספת היחידה החוקרת או במרלו"ג.
2) בעת קבלת כלי הירייה, יבצע החוקר פריקה לכלי הירייה במקום המיועד לכך, תוך שמירה על כללי הבטיחות, בהתאם לנוהל סמפכ"ל מס' 01.01.07 - "בטיחות בנשק במשטרת ישראל" .
3) החוקר ירשום תחילה את כלי הירייה בפל"א כרכוש תחת קטגוריה "כלי ירייה" ויסמן v בדיווח למשרד לביטחון לאומי, זאת לאחר בדיקת פרטי הכלי, הבעלים ורישיון (מערכת הפל"א מחוברת ישירות למערכת במשרד לביטחון לאומי).
4) במקרים חריגים ומטעמים של חשש לשיבוש הליכי חקירה ופגיעה באינטרס הציבורי, ובכפוף להחלטת הממונה על החקירה, אשר תירשם ותתועד ביומן החקירה בתיק, ניתן שלא לסמן v ולא לדווח למשרד לביטחון לאומי על תפיסת כלי הירייה כמוצג. יודגש כי אי דיווח על תפיסת כלי הירייה כמוצג, תביא לכך שהמשרד לביטחון לאומי ימשיך לחדש את הרישיון להחזקת כלי הירייה, או לחלופין, ימשיך לדרוש את תפיסת כלי הירייה.
5) החלטת הממונה כאמור בעניין הדיווח למשרד לביטחון לאומי, תיבחן אחת לשבועיים תוך תיעוד נימוקי ההחלטה ביומן תיק החקירה. מערכת הפל"א מתריעה אחת לשבועיים לקצין החקירות.
6) לאחר הזנת כלי הירייה במערכת הפל"א כרכוש, יזין החוקר את כלי הירייה כתפיסה וכמוצג, יפיק טופס לוואי ויארוז את כלי הירייה בהתאם לנוהל אח"ם רלוונטי, לצורך שליחת התפוס לאחת ממעבדות מז"פ ובהתאם לנוהל סמפכ"ל מס' 01.01.07 - "בטיחות בכלי נשק - במשטרת ישראל". אם אין כוונה לשלוח את כלי הירייה לבדיקות מז"פ, ינמק ק' החקירות בתיק החקירה את הסיבה לאי שליחת כלי הירייה לבדיקה.
7) המשך הטיפול בכלי ירייה שנתפס כמוצג ייעשה מול הרשם.
8) במקרים בהם עולה צורך לבטל רישיון כלי ירייה באופן דחוף ובסמיכות למועד האירוע, בשל חשד לפלילים או מסוכנות הנשקפת מבעל רישיון כלי הירייה, על היחידה החוקרת לפתוח תהליך "ביטול יזום" של רישיון כלי ירייה. ההליך יבוצע גם במקרים בהם בעל כלי הירייה לא נחקר באזהרה.
9) לצורך תהליך הביטול היזום, על היחידה החוקרת למלא טופס מובנה - "המלצה לביטול רישיון כלי ירייה" בפל"א ולהעביר העתק ממנו לא יאוחר מ–14 ימים מיום התפיסה לבקר/רכז, לצורך פתיחת הליך ביטול יזום ב"שירת הסירנה".
10) בסמכות "גורם מאשר" להביע עמדת משטרה בדבר מסוכנות בהחזקת כלי ירייה. העמדה תגובש בהתאם לנוהל אח"ם לנוהל אח"ם מס' 300.24.01 - "אמות המידה לעניין המלצות המשטרה בנושא רישוי כלי ירייה".
11) בסמכות "גורם מאשר" במקרים חריגים מתאימים, להביע עמדה על ביטול חלק מהרישיונות (לדוגמה: להשאיר בידי מחזיק הרישיון רק את רישיון המאבטח לצורכי עבודה, ולבטל את הרישיון הפרטי להחזקת/נשיאת כלי ירייה).
ב. תפיסת כלי ירייה בהליך חקירתי כ"רכוש"
1) בעת קבלת כלי הירייה, יבצע החוקר פריקה לכלי הירייה במקום המיועד לכך, תוך שמירה על כללי הבטיחות. בהתאם לנוהל סמפכ"ל מס' 01.01.07 - "בטיחות בכלי ירייה - במשטרת ישראל".
2) כלי ירייה שנתפס מאת אזרח על ידי המשטרה שלא עקב עבירה שנעברה בו או לגביו, והבסיס לתפיסה הוא מסוכנות העולה מהמשך החזקת כלי הירייה על ידי בעל הרישיון, לרבות מכוח צו הגנה לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, או שנתפס לפי סעיף 32(א) לפסד"פ, מהחשש שעומדים לעבור בו עבירה, יירשם בתיק החקירה, יטופל כרכוש ויוחזק בכספת היחידה החוקרת או במרלו"ג.
3) במקרים חריגים ומטעמים של חשש לשיבוש הליכי חקירה ופגיעה באינטרס הציבורי, ובכפוף להחלטת הממונה על החקירה, שתירשם ותתועד ביומן החקירה בתיק, ניתן שלא לסמן v ולא לדווח למשרד לביטחון לאומי על תפיסת כלי הירייה כרכוש.
4) במקרים בהם עולה הצורך לבטל רישיון כלי ירייה באופן דחוף ובסמיכות למועד האירוע, בשל חשד לפלילים או מסוכנות הנשקפת מבעל רישיון כלי הירייה, יש לפתוח הליך "ביטול יזום" של רישיון כלי ירייה. ההליך יבוצע גם במקרים בהם בעל כלי הירייה לא נחקר באזהרה.
5) לצורך הליך הביטול ימלא קצין החקירות טופס "המלצה לביטול רישיון כלי ירייה" בפל"א, אשר יועבר לא יאוחר מ–14 ימים מיום התפיסה, לבקר/רכז, לצורך פתיחת הליך ביטול רישיון יזום במערכת "שירת הסירנה".
6) קיימת אפשרות, במקרים חריגים מתאימים, להמליץ על ביטול חלק מהרישיונות (במקרה של מאבטח ניתן להשאיר בידי מחזיק הרישיון, רק את רישיון המאבטח לצורכי עבודה ולבטל את הרישיון הפרטי להחזקת/נשיאת כלי ירייה).
7) בסמכות "גורם מאשר" להביע עמדת משטרה בדבר מסוכנות בהחזקת כלי ירייה. העמדה תגובש בהתאם לנוהל אח"ם מס' 300.24.01 - "אמות המידה לעניין המלצות המשטרה בנושא רישוי כלי ירייה".
ג. הטיפול באירועים בהם בוצע ירי בכלי ירייה המוחזק ברישיון
1) באירוע ירי של אזרח לעבר מפגע על רקע לאומני, יש לפעול לפי נוהל אח"ם מס' 300.01.320 "טיפול המשטרה בירי של אזרח במפגע באירוע לאומני".
2) ככלל, באירוע בו בוצע ירי, תיגבה ממבצע הירי הודעה באזהרה וכלי הירייה ייתפס. גביית "הודעה פתוחה" ממבצע הירי, תיעשה במקרים מתאימים בהם בחן והתרשם קצין האח"ם מרחבי, כי מתקיימים כלל התנאים המצטברים המפורטים להלן:
א) כלי הירייה מוחזק ברישיון.
ב) היורה/אדם אחר היה בסכנת חיים.
ג) הירי נעשה לצורך היחלצות מסכנת החיים והופסק מיד עם הפסקת סכנת החיים.
ד) לא ידוע למשטרה על תלונה שהוגשה בעקבות הירי, על כך שנגרמה פגיעה בנפש או נגרם נזק לרכוש כתוצאה מהירי.
ה) היורה דיווח למשטרה בהזדמנות ראשונה על הירי.
3) לאחר שקצין חקירות ווידא את התקיימות כל התנאים המפורטים בסעיף 5.ג.1) לעיל, וקבע כי יש לגבות הודעה פתוחה מהיורה, ינחה לתפוס את כלי הירייה לצורך בדיקתו. בדיקת כלי הירייה יכול ותעשה על ידי קצין בשטח האירוע/בתחנה, תתועד בתיק החקירה בכתב ובצילום, ותכלול את כל אלה: פרטי כלי הירייה, מספרו, תקינותו, מספר הכדורים שנותרו במחסנית, מספר התרמילים/הכדורים שנמצאו בזירה וכל פרט רלוונטי נוסף.
4) על החוקר המטפל לרשום את כלי הירייה כמוצג בתיק הפל"א ולסמן "כן" תחת הכותרת "שימוש להגנה עצמית". אם וכלי הירייה לא יוחזר תוך 48 שעות למבצע הירי, המערכת תעביר אוטומטית בתום פרק זמן זה דיווח למשרד לביטחון לאומי על תפיסת כלי הירייה.
5) ק' אח"ם מרחבי רשאי בהתמלא כל התנאים המפורטים בסעיף 5.ג.1) לעיל ולאחר שבדק ככל הניתן את נסיבות האירוע, והתרשם כי באירוע לא היה נזק לגוף או לרכוש, וכי הנסיבות כפי שמתקבלות בשטח תואמות את הודעת היורה, להורות על השבת כלי הירייה לבעל הרישיון, בכפוף לחתימה על טופס התחייבות, לפיו ימשיך להחזיק בכלי הירייה, כפי שמופיע ברישיון הנשק, למשך זמן שיקבע ולהציגו בכל עת ולכל צורך חקירתי שיעלה - ראה נספח א' .
6) אם לאחר בדיקת האירוע ונסיבותיו, לא עלה חשד לעבירה, השבת כלי הירייה תהיה, למעט בנסיבות חריגות, עד 48 שעות מעת תפיסת כלי הירייה. הארכת תפיסת כלי הירייה לתקופה העולה על 48 שעות, תהיה בסמכות הקצין הממונה על החקירות ומנימוקים שיפורטו בכתב בתיק החקירה.
7) יודגש כי בכל מקרה בו עלה חשד שהירי לא בוצע לצורך הגנה עצמית, או שלא נתמלא אחד התנאים שבסעיף 5.ג.2) לעיל, לרבות במקרים בהם עולה כי קיים חוסר הלימה בין גרסת היורה לבין הממצאים בשטח, חלה חובה להמשיך להחזיק את כלי הירייה לצורך החקירה וכן לחקור את החשוד באזהרה לברור הנסיבות שהתגלו בבדיקה ומעורבותו בעבירת ירי מכלי ירייה חם (עבירה על סע' 340 א' לחוק העונשין התשל"ז-1977). בהתאם לממצאים ולשיקול הדעת המקצועי, תתקבל החלטה בכל הקשור לתפיסת כלי הירייה ובדיקתו במעבדות מז"פ. במקרה כזה בעת רישום כלי הירייה כמוצג, יש לסמן "לא" תחת הכותרת "שימוש להגנה עצמית" ויועבר דיווח מיידי מהמשטרה למשרד לביטחון לאומי, על תפיסת כלי הירייה.
8) סבר ק' חקירות כי יש מקום גם לביטול רישיון כלי הירייה בשל חשד לפלילים או מסוכנות הנשקפת מבעל רישיון כלי הירייה, ימלא טופס "המלצה לביטול רישיון כלי ירייה" בפל"א כמפורט בסעיף 5.א.8)11-) לעיל.
9) החליט ק' חקירות להחזיר את כלי הירייה יפעל כמפורט בהמשך בסעיף 5.ו'.
10) יודגש כי תפיסת כלי ירייה במקרה זה כמו גם החזרתו, לא תפגע ברצף זכויותיו של האזרח לנשיאת כלי ירייה בדגש כשמדובר בתבחין של "הוראת מעבר", זאת ככל שחידש את הרישיון תוך 30 יום ממועד מסירת ההודעה, ובהתאם להחלטת המשרד לביטחון לאומי.
ד. הטיפול בכלי ירייה באירוע ניסיון התאבדות
1) נודע ליחידת משטרה בדרך כלשהי, על ניסיון התאבדות בכלי ירייה או על ניסיון התאבדות באמצעים אחרים (כגון: בליעת כדורים, ניסיון תלייה וכדומה) של אדם בעל רישיון כלי ירייה, תפעל היחידה לתפיסת כלי הירייה לצורכי חקירה, ויועבר על כך דיווח על ידי היחידה החוקרת באמצעות מילוי טופס בפל"א: "הודעה על התאבדות", וסימון אודות ניסיון ההתאבדות באמצעות "ירייה" והעברתו לגורמים המפורטים להלן:
א) משרד הבריאות - הפסיכיאטר המחוזי הרלוונטי (ראה נספח ג' ).
ב) פקיד סעד לחוק הנוער - כאשר מדובר בקטין.
2) הדיווח יכלול את הפרטים האלה והעתק יצורף לחומר החקירה:
א) פרטי המעורב - שם פרטי ומשפחה, כתובת, מס' ת.ז. דרכי תקשורת, מס' אישי צבאי מס' אישי שוטר (אם מדובר בשוטר).
ב) פרטי האירוע - נסיבות המקרה, מקור המידע (ככל שהמקור אינו ממידע חסוי), תאריך ושעת האירוע, מהו המניע להתאבדות/ניסיון התאבדות, האמצעי, פרטי עדים, תיעוד ממצאים מהזירה כגון מכתב התאבדות וכו'.
ג) פרטי רישיון כלי הירייה ופרטים אודות כלי הירייה.
3) במקרים מיוחדים, על פי שיקול דעתו של הממונה על החקירה, יועבר הדיווח גם טלפונית למשרד הבריאות ולפקיד סעד לחוק הנוער כמפורט לעיל.
4) סבר הממונה על החקירה, כי יש מקום גם לביטול רישיון כלי הירייה בשל חשד לפלילים או מסוכנות הנשקפת מבעל רישיון כלי הירייה, ימלא טופס "המלצה לביטול רישיון כלי ירייה" בפל"א כמפורט בסעיף 5.א.8)11-) לעיל.
5) נעצר אדם ובמהלך מעצרו ניסה להתאבד או הצהיר כי בכוונתו להתאבד, או נודע כי בעבר ניסה להתאבד או הצהיר כי בכוונתו להתאבד והוא בעל רישיון כלי ירייה, יוזנו במערכת הפל"א בטופס אסמכתה לכליאה בשדה "הערות": הנסיבות מהן נלמדה כוונת ההתאבדות של העצור. בטופס מסוכנות לעצור תצוין בשדה הרלוונטי העובדה כי ניסה/איים להתאבד.
6) בנוסף, אם עלה מידע במסגרת אירוע סיור או תיק חקירה, כי אדם ניסה להתאבד/איים בהתאבדות, יש להזין במערכת "שירת הסירנה" התראה על מנת שככל שתוגש בעתיד בקשה לרישיון כלי ירייה על ידיו, היא תיבחן ידנית ולא תאושר בכל מקרה אוטומטית על ידי המערכת.
7) הממונה על החקירה ביחידה יפנה לבקר האבטחה והרישוי היחידתי, ויוודא הזנת ההתראה ב"שירת הסירנה" - אבטחה ? רישוי כלי ירייה ? התראות ? מס' ת"ז מעורב ? תאריך "תוקף מ": בחירת יום הדיווח, "תאריך תוקף עד": אין צורך לציין ? "התראה": בחירת הערך: "בקשה חדשה יש להעביר לטיפול הרכז במידה ונמצא אישור אוטומטי ? "תיאור": איום/ניסיון התאבדות ? שמירה.
ה. דיווח על אובדן/גניבה של כלי ירייה
בעת קבלת דיווח על אובדן כלי ירייה/גניבת כלי ירייה מאזרח/מבעל הרישיון לכלי ירייה/ אסמכתה לכך שכלי ירייה אבד/נגנב, על החוקר המקבל את התלונה לדווח על כך במערכת הפל"א כדלהלן:
1) פתיחת תיק פל"א והזנת הדיווח על אובדן/גניבה והמעורבים.
2) בשורת הרכוש - "כלי ירייה" יש להזין את מספר הכלי הטבוע על כלי הירייה, שם היצרן, קוטר כלי הירייה (אם ידוע) ולציין: אובדן/גניבה, בהתאם לרישיון כלי הירייה.
3) הדיווח יועבר ישירות ובאופן ממוחשב לאגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, והרישיון להחזקת כלי ירייה יבוטל מנהלית באופן אוטומטי בנימוק אובדן/גניבה, לפי העניין.
4) במקרים בהם בעל הרישיון נחשד בהזנחת שמירה על כלי הירייה, יש לפעול על פי הנחיית פרקליט המדינה 2.28 - "מדיניות פתיחה בחקירה העמדה לדין וענישה בעבירה של הזנחת כלי ירייה" (5.2.2017).
5) אם כלי הירייה שאבד/נגנב נמצא בהמשך והועבר לטיפול המשטרה, יש לפעול כמפורט בסעיף 5.א. תפיסת כלי ירייה כמוצג, לציין כי אי הזנת הדיווח על התפיסה בפל"א תשאיר את הדרישה לתפיסה בעינה, ותביא בהמשך לשליחה חוזרת של צו תפיסה למשטרה על ידי המשרד לביטחון לאומי.
ו. החזרת כלי ירייה שנתפס
1) היה והוחלט להגיש כתב אישום בתיק שבו נתפס כלי ירייה - ההחלטה אם להשיב את כלי הירייה לבעליו או לחלטו, תהיה בהתאם להחלטת ביהמ"ש בסיום ההליכים בתיק, ובכפוף להחלטה סופית של פקיד רישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי.
2) החליט הממונה על החקירה להחזיר את כלי הירייה, במצב בו לא בוטל רישיון כלי הירייה, לא ידרוש מבעל הרישיון להציג אישור מהמשרד לביטחון לאומי כתנאי להחזרתו, אלא יסתפק בבדיקה הממוחשבת המבוצעת במערכת הפל"א, בעת שמירת מתן החלטה לסילוק/החזרה למעורב.
3) ככל שרישיון כלי הירייה בתוקף ותואם לסוג כלי הירייה, המערכת תאפשר את השלמת הסילוק בפל"א, והעברת הדיווח האוטומטי למשרד לביטחון לאומי על החזרתו לאזרח. עם השלמת הליך זה, על היחידה להפיק שובר סילוק עליו חותם האזרח שמקבל את הכלי ירייה.
4) כאשר מדובר בכלי ירייה של מפעל/ארגון לשירותי שמירה/ישוב/משרד ממשלתי, יוחזר כלי הירייה לבעל הרישיון המיוחד ולא למי שהחזיק בפועל כלי הירייה.
5) החליט ק' חקירות להחזיר את הכלי ירייה לאחר שהרישיון בוטל מכל סיבה שהיא, יידע את האזרח שבאפשרותו לקבל את הכלי ירייה, ויחתימו על טופס מ-3345 לפיו עליו להסדיר את חידוש רישיון כלי הירייה במשרד לביטחון לאומי, תוך תקופה שלא תעלה על 18 חודש (מיום מתן ההודעה וחתימה על הטופס), אחרת כלי הירייה יחולט או יושמד בתום תקופה זו.
6) כלי ירייה לא יוחזר לאזרח, ומערכת הפל"א לא תאפשר השלמת הפעולה להחזרה, אלא רק לאחר שהאזרח יחדש את רישיונו במשרד לביטחון לאומי ובמערכת הפל"א תתאפשר השלמת הסילוק והעברת הדיווח האוטומטי למשרד לביטחון לאומי.
7) החל ממועד סגירת התיק או ממועד החלטת בימ"ש, יטופל כלי הירייה ככלי ירייה שהופקד עקב כך שפג תוקף הרישיון . מניין 18 החודשים לצורך כך, יחל כאמור לאחר חתימת הבעלים ע"ג טופס מ-3345.
8) אם האזרח החליט לוותר על כלי הירייה או לחלופין לא הציג רישיון בתוקף, תוך 18 חודש מיום ההודעה וחתימת הבעלים, כלי הירייה יועבר לחילוט לטובת המדינה בהתאם לנוהל אג"ם מס' 222.034.09 - "תפיסה מנהלתית של כלי ירייה שפג תוקף רישיונו".
9) היה והאזרח הודיע על כך שמערער בפני המשרד לביטחון לאומי על סירוב בקשתו לרישיון כלי ירייה, יש לעכב את הטיפול בחילוט או בהשמדה של אותו כלי הירייה עד סיום הטיפול בערר.
ז. ויתור על כלי ירייה תפוס
אם בעל כלי הירייה ויתר על הכלי, יתועד הוויתור בטופס ט' 1599, שיצורף לתיק החקירה - ראה נספח ב'. עדכון על הוויתור יתבצע על ידי חוקר/רשם המוצגים, בשדה ייעודי במערכת הפל"א. אם הרישיון פעיל, הוא יבוטל אוטומטית במשרד לביטחון לאומי מהסיבה "ויתור על הכלי".
ח. הטיפול בהחלטת בימ"ש להחזרת כלי ירייה שנתפס כמוצג
1) כאשר מועבר תיק חקירה, שבו תפוס כלי ירייה כמוצג לפרקליטות או לתביעות, יש לציין במפורש בסיכום תיק החקירה שיועבר לפרקליט/תובע, כי בסיום הטיפול בתיק, נדרשת התייחסותם/החלטת בימ"ש בעניין החזרת כלי הירייה.
2) כמו כן, יש לבקש מהפרקליט/תובע, שבטרם החלטת בית המשפט בעניין החזרת כלי הירייה, יבקש מביהמ"ש להתנות את השבתו לבעלים, בכך שהבעלים יציג רישיון בר תוקף ובכפוף, כמובן, להחלטה של בימ"ש בדבר החזרת כלי הירייה.
3) הוגשה על ידי אזרח בקשה לבימ"ש להחזרת כלי ירייה שנתפס על ידי המשטרה, התיק עודנו מתנהל ונדרשה עמדת המשטרה או גורמי התביעה לעניין החזרת כלי הירייה, העמדה תגובש לאחר קבלת התייחסות הגורם המוסמך ביחידה כמפורט בסעיף 5א.11) ולאחר שבוצעו כל הבדיקות האלו:
א) בדיקה אם רישיון כלי הירייה בוטל/הותלה/לא חודש והאם קיימת המלצה לביטול רישיון כלי הירייה במערכת "שירת הסירנה".
ב) בדיקה עדכנית של המידע (פלילי/ מודיעיני וכו') בעניינו של בעל הרישיון.
4) הממונה על החקירה, יתעד עמדתו במזכר/דוח בפל"א שיוכנס לתיק החקירה ועל פי הצורך, יוצג בפני ביהמ"ש באמצעות התביעות/ הפרקליטות.
5) אם יתברר כי רישיון כלי הירייה בוטל, לאור המלצת המשטרה, או על פי החלטת בית משפט שלום או בית משפט לענייני משפחה בהליכי בקשת צו למניעת הטרדה מאיימת או בקשת צו הגנה, ק' החקירות יעדכן את התובע/הפרקליט בהתאם, על מנת שיתנגדו להחזרת כלי הירייה למבקש. ההתנגדות תנומק בכך שהסמכות העניינית לדון במתן רישיון לכלי ירייה, נתונה לבימ"ש מחוזי בשבתו כבימ"ש לעניינים מנהליים, זאת לאחר שהמבקש מיצה הליכי ערר בפני ממונה המחוז מטעם אגף כלי ירייה, כמותווה בחוק כלי ירייה.
6) היה והחליט בימ"ש חרף התנגדות המשטרה/הפרקליטות, על החזרת כלי הירייה לבעליו, יש להודיע לבעל כלי הירייה שעליו להמציא רישיון תקף במשרד לביטחון לאומי, טרם החזרת כלי הירייה.
7) עד לקבלת החלטת המשרד לביטחון לאומי, כלי הירייה יישאר תפוס בידי המשטרה.
8) כמו כן, יובהר למבקש, כי במקרה ולא יאושר לו רישיון, באפשרותו למכור/להעביר את כלי הירייה. במקרה זה אין למנות 18 חודשים כמפורט בסעיף 5.ו' לעיל. ניתן לפעול לחילוט כלי הירייה שישה חודשים לאחר קבלת החלטה סופית מהרשות המוסמכת - האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי.
9) הורשע אדם בעבירת אלימות1 , תבקש התביעה המשטרתית/הפרקליטות מבית המשפט, בכפוף לחומרת העבירה, לכלול בגזר הדין הוראה לפקיד הרישוי באגף, לבטל למורשע את רישיון כלי הירייה, או לא לחדשו לתקופה שתיקבע, או לחלט את כלי הירייה לטובת המדינה.

6. חילוט כלי ירייה שהוא מוצג משפטי
יטופל בהתאם לנוהל אג"ם מס' 222.034.09 - "תפיסה מנהלית לכלי ירייה שפג תוקפו".

7. פיקוח ובקרה
באחריות חטיבת חקירות/מחלקת חקירות לפקח ולבקר את יחידות החקירות בהתאם לנוהל זה.

8. אחריות לביצוע נוהל זה
חטיבת החקירות/מחלקת חקירות.
 
[1.] ניתן לבקש זאת גם לגבי עבירות אחרות, המקימות מסוכנות לנשיאת כלי ירייה, אך עבירות אלימות הן השכיחות בהקשר זה.