צו התכנון והבנייה (תיקון מס' ...), התשפ"ד-2024
חוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 קובע כי אישור תוכניות ותשריטי חלוקת קרקע הכוללים מגרשים תלת ממדיים הינו בסמכות הוועדות המחוזיות לתכנון והבנייה, למעט במקרים שבהם החלקה התלת ממדית מיועדת לצרכי ציבור, לגביהם ניתנה סמכות גם לוועדות המקומיות. לשר המשפטים ניתנה הסמכות להרחיב את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות לאשר תוכניות ותשריטים כאמור הכוללים מגרשים תלת ממדיים גם כאשר הייעוד איננו ציבורי. במטרה לעודד שימוש תכנוני רחב יותר בחלקות תלת ממדיות ובמקביל לייעל את הליכי התכנון, הצו המוצע מבקש להרחיב את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות העצמאיות והעצמאיות המיוחדות כך שגם הן תוכלנה לאשר תוכניות כאמור, ובמקביל להרחיב את סמכות הוועדות המקומיות לאשר תשריטים כאמור.
טיוטת צו מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 69(א)(1א)(ג) ו-138א(ב) לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה- 1965[1] (להלן: החוק העיקרי), בהסכמת שר הפנים לאחר שהתייעץ עם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה, אני מצווה לאמור: |
|
|
|
|
|
סמכות ועדה מקומית עצמאית לאישור תכנית בתחום מגרש תלת ממדי |
1. |
תכנית בתחום מגרש תלת ממדי תהיה בסמכות ועדה מקומית עצמאית או בסמכות ועדה מקומית עצמאית מיוחדת, גם אם התכנית כוללת שימושים שאינם שימושים לצורכי ציבור, כהגדרתם בסעיף 188(ב) לחוק העיקרי. |
|
סמכות ועדה מקומית עצמאית לאישור תשריט לעניין מגרש תלת ממדי |
2. |
אישור תשריט לפי פרק ד' לחוק העיקרי לעניין מגרש תלת ממדי, כאשר בתכנית החלה על השטח שבו נמצא המגרש אין הוראות לעניין מגרש תלת ממדי, אינו טעון הסכמה של הוועדה המחוזית, גם אם המגרש מיועד לשימושים שאינם שימושים לצורכי ציבור, כהגדרתם בסעיף 188(ב) לחוק העיקרי. |
|
תחולה |
3. |
סעיף 1 לצו יחול על תכניות שיוגשו למוסד תכנון לאחר תחילתו של צו זה. |
ט"ו בשבט התשפ"ד (25 בינואר 2024)
(חמ _____-3)
__________________
יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
ביום 19 בדצמבר 2018 פורסם ברשומות תיקון מס' 33 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 (להלן – חוק המקרקעין) אשר כלל, בין היתר, תיקון עקיף לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה). מטרת התיקון הייתה לאפשר את הפרדת הבעלות בקרקע לחלקות תלת ממדיות, שיהוו נושא נפרד לעסקאות ולזכויות, ולאפשר רישום עסקאות רצוניות ואף הפקעות ביחידות אלה, המתבססות על תכניות מאושרות, ברבדים שונים של הקרקע. זאת, על מנת לאפשר ניצול יעיל ומיטבי של הקרקע, רב-שכבתי, בהתאם לתכנון הדינמי המאפשר שימושי קרקע שונים בשכבות קרקע שונות.
על מנת לוודא שהשימוש בכלי החדש של חלקה תלת ממדית ייעשה תוך ראיה תכנונית רחבה, ועל מנת לבחון את הטמעתו בשוק באופן הדרגתי, ראה לנכון המחוקק להותיר חלק מהסמכויות בעניין בידי הוועדות המחוזיות לתכנון ובניה, בעוד שלוועדות המקומיות ניתנה הסמכות רק במקרים שבהם המגרש התלת ממדי מיועד לצרכי ציבור. לצד זאת, בסעיף 69(א)(1א)(ג) לחוק התכנון והבנייה נקבע כי שר המשפטים, בהסכמת שר הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע בצו כי תכנית הכוללת שימושים שאינם שימושים לצורכי ציבור תהיה גם היא בסמכות ועדה מקומית, ועדה מקומית עצמאית או ועדה מקומית עצמאית מיוחדת; כן נקבע, בסעיף 138א(ב) לחוק התכנון והבניה, כי שר המשפטים, בהסכמת שר הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע בצו כי אישור תשריט לעניין מגרש תלת ממדי, כאשר בתכנית החלה על השטח אין הוראות לעניין המגרש התלת ממדי, אינו טעון הסכמה של הוועדה המחוזית, גם אם המגרש מיועד לשימושים שאינם שימושים לצורכי ציבור.
בחלוף 5 שנים ממועד פרסום תיקון מס' 33 לחוק המקרקעין, לאחר ניצני הטמעתו ובעקבות הרצון לעודד שימוש נרחב יותר בתכנון רב-שכבתי, וכן נוכח השאיפה לקצר ולייעל את הליכי התכנון, בין היתר באמצעות הרחבת סמכויותיהן של הוועדות המקומיות, מוצע כעת להרחיב את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות העצמאיות והעצמאיות המיוחדות בכל הנוגע לאישור תכניות הכוללות מגרשים תלת-ממדיים. מדובר בוועדות שעברו הליך הסמכה מיוחד ע"י שר הפנים, לאחר בחינה מקצועית בפרמטרים שונים בהתאם להוראות סעיף 31א לחוק התכנון והבנייה. לפיכך, מוצע כעת להרחיב את סמכויותיהן של ועדות עצמאיות כאמור, כך שהן תוכלנה לאשר תכניות הכוללות מגרשים תלת ממדיים, גם כאשר מגרשים אלה אינם מיועדים לצרכי ציבור. בנוסף, מוצע להרחיב את סמכויות הוועדות המקומיות לאשר תשריטים הכוללים מגרשים תלת ממדיים, כאשר בתכנית אין הוראות לעניין מגרש תלת ממדי, גם אם המגרשים אינם מיועדים לצרכי ציבור. כל זאת בנוסף על הסמכות שכבר נתונה כיום לוועדות המקומיות לאישור תכניות ותשריטים כאמור המיועדים לצרכי ציבור; הכל, כמובן, בכפוף ליתר הוראות הדין החלות על העניין.