תקנות הטיס (מכוני בדק)(תיקון), התשפ"ד-2024.
כך, במסגרת השינוי בתקנות הרישיונות מבוקש לעבור ממשטר של קציבת תוקף רישיון טכנאי לבדק כלי טיס (להלן - טכבכ"ט) - במטרה להבטיח את צבירת הניסיון המקצועי כתנאי לשימוש בזכויות למשטר של התניית השימוש בזכויות לפי רישיון טכבכ"ט - למשטר של התניית השימוש בזכויות לפי הרישיון בכך שבעל הרישיון צבר את הניסיון המקצועי הנדרש, בלי לקצוב את תוקפו של הרישיון.
בכך מועברת האחריות לבדיקת צבירת הניסיון לכתפי בעל רישיון הטכבכ"ט ולכתפי בעל רישיון הפעלת מכון הבדק המעסיק אותו, כאשר מטרת השינוי המוצע היא להגדיר את חובות בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק לעניין זה.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 46(א) ו- 168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
תיקון תקנה 14 |
1. |
בתקנות הטיס (מכוני בדק), התשע"ג-2013[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 14(ו)(12), במקום "וביצוע פעולת בדק בידי מי שמורשה לכך לפי תקנה 20(ה)" יבוא "ביצוע פעולת בדק בידי מי שמורשה לכך לפי תקנה 20(ה) וביצוע פעולת בדק בידי בעל רישיון טכנאי לבדק כלי טיס הרשאי לעשות שימוש בזכויותיו לפי רישיונו, לפי תקנה 20(ה1)". |
|
|
תיקון תקנה 20 |
2. |
בתקנה 20 לתקנות העיקריות - |
|
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ד)(1), בסופה יבוא: "ורשאי לעשות כן לפי תקנה 231ב לתקנות הרישיונות;". |
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ה)(1), בסופה יבוא: "הרשאי לעשות כן לפי תקנה 231ב לתקנות הרישיונות ". |
|
תחילה |
3. |
תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן. |
|
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)
(חמ 3-4258)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
במסגרת שינוי בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן - תקנות הרישיונות), שמבוקש לקדם בד-בבד עם השינוי שבנדון, מבוקש לעבור ממשטר של קציבת התוקף של רישיון טכבכ"ט ובדיקת הניסיון המקצועי שצבר בעליו במסגרת תהליך סדור לחידושו (דרישה לניסיון של חצי שנה בשנתיים שקדמו למועד חידוש הרישיון), למשטר של הוכחת ניסיון מקצועי (של חצי שנה בשנתיים שקדמו למועד השימוש בזכויות) כתנאי לשימוש בזכויות לפי הרישיון, וזאת מבלי להידרש לקציבת תוקף הרישיון ולתהליך של חידושו לשם כך מלכתחילה.
שינוי זה מקל במידה רבה מאוד על בעל רישיון טכבכ"ט ועל מי שמעסיק אותו, בכך שהוא חוסך את הנטל הכרוך בתהליך תום תוקפו של הרישיון והצורך בתהליך לחידושו ויוצר וודאות ופשטות לגבי העסקתו של בעל רישיון טכבכ"ט. עם זאת, להקלה זו נילווית העברת האחריות לבדוק כי בעל רישיון טכבכ"ט אכן צבר את הניסיון הנדרש ומורשה לעשות שימוש בזכויות שברישיונו, לכתפיו של בעל רישיון הטכבכ"ט ולכתפיו של מי שמעסיק אותו - קרי, בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק.
בעוד שהשינוי בתקנות הרישיונות עוסק באחריותו של בעל רישיון טכבכ"ט לעשות שימוש בזכויות שברישיונו רק אם צבר את הניסיון המקצועי הנדרש בתקנות, הרי שהשינוי בתקנות העיקריות נועד לכונן את הרכיב המשלים בתהליך ביצוע פעולות הבדק בידי בעל רישיון טכבכ"ט, וזאת באמצעות קביעת אחריותו של בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק, המעסיק את הטכבכ"ט, להעסיק לעניין זה רק מי שצבר את הניסיון המקצועי הנדרש ולכן רשאי לעשות שימוש בזכויות שברישיונו לפי תקנות הרישיונות.
השינוי לעניין זה נדרש, כפי שיפורט להלן, כחלק מהחובות שממילא מקיים בעל רישיון להפעלת מכון בדק כלפי מי שהוא מעסיק בתפקידים שונים במסגרת פעילותו, וזאת לפי תקנה 20 לתקנות העיקריות.
הסמכות לקבוע את התקנות
כפי שפורט לעיל, שינוי התקנות שבנדון נועד לקבוע את חובת בעל רישיון להפעלת מכון בדק להעסיק בתפקיד טכבכ"ט רק מי שכשיר לעשות שימוש בזכויות שברישיון טכבכ"ט לפי תקנות הרישיונות.
סעיף 46 לחוק מורה כי:
"(א) השר רשאי לקבוע חובות, הגבלות ותנאים נוספים שיחולו על בעל רישיון, ובכלל זה...
(2) חובה להעסיק כוח אדם בעל ניסיון וכשירות מתאימים ופעולות שעל בעל רישיון לנקוט במטרה להכשיר ולהדריך את כוח האדם האמור ולשמור על כשירותו..."
סעיף 168 לחוק מורה כי: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו".
שינוי התקנות המוצע עניינו ביצוע ההוראות לפי החוק, ובמהותו הוא מבקש לקבוע את חובתו של בעל רישיון להפעלת מכון בדק להעסיק כוח אדם בעל ניסיון וכשירות מתאימים, ופעולות שעליו לנקוט לשם כך.
לפיכך מבוקש לקבוע את שינוי התקנות המוצע לפי סעיפים 46 ו- 168 לחוק.
שינוי התקנות המוצע הוא פרי יוזמתה המקצועית של הרשות, אשר גיבשה את נוסחו וקיימה את השיח עם ציבור בעלי העניין לגביו, ולכן מבוקש לקובעו לפי הצעתהּ. בכך, מתקיימות בו הוראות סעיף 168(ב) לחוק, לפיו: "לא יתקין השר תקנות לפי חוק זה אלא לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה".
לאור העובדה שהתיקון קובע "עבירות ועונשים" (ראו, למשל, בסעיף 142(א)(9) לחוק), הרי שהוא טעון את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וזאת לפי הוראות סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.
לתקנה 1 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 14"
תקנה 14 לתקנות העיקריות עניינה: "קובץ נוהלי מכון הבדק", והיא מפרטת את חובות בעל הרישיון לגבי קובץ נוהלי מכון הבדק, ובכלל זה את תכולותיו.
ככלל, קובץ נוהלי מכון הבדק נועד לשמש את בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק בקיום חובותיו לפי התקנות העיקריות.
בין היתר קבועה שם, בתקנת משנה (ו)(12), החובה לקיים נוהל שעניינו: "... כשירות לביצוע תפקידים, שיבטיח כי בעל הרישיון ימלא את החובות החלות עליו לפי תקנה 20, ובכלל זה תהליך קביעת התאמתו של אדם לשמש בתפקיד כאמור בתקנה 19(א)(2) ו-(3), העניינים שיש להביא בחשבון במסגרת קביעת התאמה כאמור, בדיקת עמידת אותו אדם בהוראות תקנה 20(א), תהליך קביעת התאמתו של אדם לשמש בתפקיד ניהולי בתחום תחזוקת פריטים במכון הבדק לפי תקנה 20(ב), חתימה על תעודת אחזקה ושחרור בידי מי שמורשה לכך לפי תקנה 20(ד) וביצוע פעולת בדק בידי מי שמורשה לכך לפי תקנה 20(ה)". נוהל זה נועד לשמש את בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק בקיום חובותיו לכשירות מי שהוא מעסיק במכון הבדק בביצוע תפקידיו.
כפי שצוין לעיל, בד-בבד עם התיקון שבנדון מבוקש לקדם תיקון בתקנות הרישיונות, שנועד לבטל את קציבת תוקפו של רישיון טכבכ"ט ולתלות את יכולתו של בעל רישיון טכבכ"ט לעשות שימוש בזכויות בכך שהוכיח כי צבר ניסיון מקצועי כמוגדר שם. בהתאם לכך, וכפי שמפורט בתקנה 2 המוצעת בהמשך, על בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק להבטיח כי מי שהוא מעסיק בתפקיד טכבכ"ט אכן רשאי להפעיל את הזכויות שלפי רישיונו בהתאם להוראות תקנות הרישיונות, וכי יש לו את הניסיון הנדרש (במשטר המשפטי הנוכחי אין צורך בכך, משום שרישיון הטכבכ"ט, הקצוב בזמן, לא מחודש אלא אם כן המנהל נוכח כי מבקש חידוש הרישיון אכן צבר את הניסיון הנדרש, וממילא בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק לא צריך לתת דעתו לצבירת הניסיון לפני ביצוע פעולת בדק).
לפיכך, מבוקש להוסיף לתקנה 14(ו)(12), גם נוהל לעניין קיום חובותיו להבטיח כי מי שהוא מעסיק בתפקיד טכבכ"ט אכן רשאי לעשות שימוש בזכויותיו לפי תקנות הרישיונות (לתקנה 1 המוצעת).
לתקנה 2 לתקנות המוצעות שעניינה: "תיקון תקנה 20"
תקנה 20 לתקנות העיקריות עניינה: "כשירות לביצוע תפקידים", והיא מפרטת את התנאים להעסקת בעלי תפקיד שונים בידי בעל רישיון להפעלת מכון בדק.
בין היתר קבועות שם, בתקנות משנה (ד) ו- (ה), חובות בעל רישיון להפעלת מכון בדק לגבי מי שהוא מעסיק בחתימה על תעודת אחזקה ושחרור ובביצוע פעולות בדק בפריט, כך:
"...
(ד) לא יעסיק בעל רישיון אדם בתפקיד עובד מכון בדק המוסמך לחתום על תעודת אחזקה ושחרור של פריט, ולא יעסוק אדם בתפקיד כאמור אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא מחזיק ברישיון טכנאי לבדק כלי טיס ובו הגדר מתאים לפעולת הבדק שלגביה יש לתת תעודת אחזקה ושחרור;
(2) הוא קיבל הדרכה מתאימה, לפי תקנה 22, בנושא מתן תעודת אחזקה ושחרור;
(3) הוא הוסמך בידי ממונה הבטחת האיכות, בשים לב לרמתו המקצועית ולניסיונו, לחתום על תעודת אחזקה ושחרור.
(ה) בעל הרישיון יוודא שכל אדם המבצע פעולות בדק בפריט הוא אחד מאלה:
(1) עובד מכון הבדק המחזיק ברישיון טכנאי לבדק כלי טיס עם הגדר מתאים;
(2) עובד מכון הבדק העובד בפיקוח של טכנאי לבדק כלי טיס (להלן – המשגיח); אדם זה רשאי לבצע אותן פעולות בדק אשר המשגיח עליו רשאי לבצען אם המשגיח –
(א) נמצא בקרבת מקום כדי לאפשר לעובד מכון הבדק להתייעץ עמו;
(ב) מפקח אישית על ביצוע העבודה במידה הדרושה כדי לוודא כי היא מבוצעת כהלכה, ומאשר, נוסף על כך בחתימת ידו, את ביצוע העבודה כהלכה."
לאור השינוי בתקנות הרישיונות, והעובדה כי רישיון טכבכ"ט אינו קצוב עוד בזמן וכי האחריות לכך שבעל רישיון טכבכ"ט צבר את הניסיון המקצועי הנדרש לשם שימוש בזכויותיו היא על בעל רישיון הטכבכ"ט ועל בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק המעסיק אותו, מבוקש להוסיף לתקנה זו דרישות נוספות בדבר חובתו של בעל הרישיון להפעלת מכון הבדק להעסיק בתור מוסמך לחתום על תעודת אחזקה ושחרור או בתור מי שבמצע פעולות בדק, רק מי שמורשה לעשות שימוש בזכויות שלפי רישיון התכבכ"ט שבידיו (ראו בתקנות תקנות 236 או 241 לתקנות הרישיונות) רק מי שמורשה לעשות שימוש בזכויות כאמור לפי תקנה 231ב לתקנות הרישיונות.
תוצאת הדבר היא כי, בין יתר החובות שיש לבעל רישיון להפעלת מכון בדק לגבי מי שהוא מעסיק במכון הבדק בתפקידים שונים, קמה לו עתה גם החובה להבטיח כי מי שהוא מעסיק בתפקיד לשמו נדרש רישיון טכבכ"ט (אם לחתימה על תעודת אחזקה ושחרור ואם לצורך ביצוע פעולת בדק), מקיים את דרישות הניסיון המקצועי שהן תנאי לשימוש בזכויות לפי הרישיון.
יצוין כי כך הוא גם ההסדר הנהוג בידי EASA ב- "Regulation (EU) No 1321/2014", לפיו:
145.A.35 Certifying staff and support staff
(c) The organisation shall ensure that all certifying staff and support staff are involved in at least 6 months of actual relevant aircraft or component maintenance experience in any consecutive 2- year period.
For the purpose of this point ‘involved in actual relevant aircraft or component maintenance’ means that the person has worked in an aircraft or component maintenance environment and has either exercised the privileges of the certification authorisation and/or has actually carried out maintenance on at least some of the aircraft type or aircraft group systems specified in the particular certification authorization
דרכו של בעל הרישיון להפעלת מכון בדק לעשות כן אינה מוכתבת בתקנות בצורה פרטנית (למשל, בדמות החובה לנהל רישומים פרטניים לגבי כל עובד ועובד), אלא שהוא רשאי כפי מיטב שיקול דעתו לעשות כן, אם בהסתמך על מערכות המידע והרישומים שהוא מקיים ממילא לפי התקנות העיקריות ואם בכל דרך אחרת (לתקנה 1(1) ו- (2) לשינוי המוצע).
לתקנה 3 לתקנות המוצעות שעניינה: "תחילה"
לנוכח העובדה כי השינוי בתקנות הרישיונות צפוי, כלל, להיכנס לתוקף 90 ימים מיום פרסומן, מבוקש כי גם השינוי בתקנות העיקריות ייכנס לתוקפו 90 ימים מיום הפרסום, כך שתהיה הלימה בין תחילת השינוי בתקנות הרישיונות לבין תחילת השינוי בתקנות העיקריות.
מטבע הדברים, בכוונתנו להביא את שני השינויים לפרסום ביחד, כך שתחילתם תהיה באותו מועד (לתקנה 2 לשינוי המוצע).
נוסח משולב
14. (א) לא יפעיל בעל רישיון מכון בדק ולא יפעלו עובדי מכון בדק אלא בהתאם לקובץ נוהלי מכון הבדק (Maintenance Organisation's Procedure Manual).
(ב) בעל רישיון יעמיד את קובץ נוהלי מכון הבדק לשימוש עובדי מכון הבדק ויוודא כי הם פועלים לפיו.
(ג) לא ישתמש בעל רישיון בקובץ נוהלי מכון הבדק ולא יעמידו לשימוש עובדי מכון הבדק, אלא אם כן קובץ הנהלים, וכל שינוי בו, אושר בידי המנהל; ואולם רשאי בעל רישיון לבצע שינויים קלים בקובץ נוהלי הבדק, אם הוא פועל לפי נוהל לפי תקנת משנה (ו)(41), שאישר המנהל.
(ד) בעל רישיון יחזיק את קובץ נוהלי מכון הבדק כך שקל יהיה לעדכנו, ינהיג שיטה שתאפשר לעובדי מכון הבדק לדעת מהי הגרסה המעודכנת ביותר של הקובץ ויציין על גבי כל עמוד את תאריך העדכון האחרון שלו.
(ה) בעל רישיון יעדכן את קובץ נוהלי מכון הבדק ככל הנדרש, ישמור אותו במצב מעודכן בכל עת, ויפיץ את העדכונים לכל מי שלו הפיץ את הקובץ כאמור.
(ו) קובץ נוהלי מכון הבדק יכלול, לכל הפחות, עניינים אלה:
(1) תיאור שטח מכון הבדק, כהגדרתו בתקנה 2(א)(2), המבנים והמיתקנים שבידי בעל הרישיון...
(12) נוהל לעניין כשירות לביצוע תפקידים, שיבטיח כי בעל הרישיון ימלא את החובות החלות עליו לפי תקנה 20, ובכלל זה תהליך קביעת התאמתו של אדם לשמש בתפקיד כאמור בתקנה 19(א)(2) ו-(3), העניינים שיש להביא בחשבון במסגרת קביעת התאמה כאמור, בדיקת עמידת אותו אדם בהוראות תקנה 20(א), תהליך קביעת התאמתו של אדם לשמש בתפקיד ניהולי בתחום תחזוקת פריטים במכון הבדק לפי תקנה 20(ב), חתימה על תעודת אחזקה ושחרור בידי מי שמורשה לכך לפי תקנה 20(ד), ביצוע פעולת בדק בידי מי שמורשה לכך לפי תקנה 20(ה) וביצוע פעולות בדק בידי בעל רישיון טכנאי לבדק כלי טיס הרשאי לעשות שימוש בזכויותיו לפי רישיונו, לפי תקנה 20(ה1)...
20. (א) לא יעסיק בעל רישיון אדם בתפקיד ממונה על תחזוקה או בתפקיד ממונה הבטחת איכות, ולא יעסוק אדם בתפקיד כאמור, אלא אם כן התקיימו שני אלה:
(1) אותו אדם...
(ד) לא יעסיק בעל רישיון אדם בתפקיד עובד מכון בדק המוסמך לחתום על תעודת אחזקה ושחרור של פריט, ולא יעסוק אדם בתפקיד כאמור אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא מחזיק ברישיון טכנאי לבדק כלי טיס ובו הגדר מתאים לפעולת הבדק שלגביה יש לתת תעודת אחזקה ושחרור, ורשאי לעשות שימוש בזכויותיו לפי תקנה 231ב לתקנות הרישיונות;
(2) הוא קיבל הדרכה מתאימה, לפי תקנה 22, בנושא מתן תעודת אחזקה ושחרור;
(3) הוא הוסמך בידי ממונה הבטחת האיכות, בשים לב לרמתו המקצועית ולניסיונו, לחתום על תעודת אחזקה ושחרור.
(ה) בעל הרישיון יוודא שכל אדם המבצע פעולות בדק בפריט הוא אחד מאלה:
(1) עובד מכון הבדק המחזיק ברישיון טכנאי לבדק כלי טיס עם הגדר מתאים, הרשאי לעשות שימוש בזכויותיו לפי תקנה 231ב לתקנות הרישיונות;
(2) עובד מכון הבדק העובד בפיקוח של טכנאי לבדק כלי טיס (להלן – המשגיח); אדם זה רשאי לבצע אותן פעולות בדק אשר המשגיח עליו רשאי לבצען אם המשגיח –
(א) נמצא בקרבת מקום כדי לאפשר לעובד מכון הבדק להתייעץ עמו;
(ב) מפקח אישית על ביצוע העבודה במידה הדרושה כדי לוודא כי היא מבוצעת כהלכה, ומאשר, נוסף על כך בחתימת ידו, את ביצוע העבודה כהלכה...