תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד)(תיקון), התשפ"ד-2024
בד-בבד עם התיקון המוצע לתקנות הטיס (רישיונות עובדי טיס), התשמ"א-1981 ותיקון נילווה לתקנות הטיס (מכוני בדק), התשע"ג-2013 - לעניין ביטול קציבת התוקף של רישיון טכנאי בדק לכלי טיס (להלן - טכבכ"ט) - מתייתר הצורך באגרת חידוש רישיון טכבכ"ט או הגדר ברישיון כאמור בתקנות העיקריות, ולכן מבוקש למחקה מהתקנות.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 168(א)(4) ו-(ב) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית, בהתאם לסעיף 197 לחוק, בהסכמת שר האוצר לפי סעיף 168(א)(4) לחוק ובאישורו לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2] ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
תיקון תקנה 18 |
1. |
בתקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), התש"ע-2009[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 18 - |
|
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ה), פסקה (2) - תימחק; |
|
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (ה) יבוא: |
|
|
|
|
"(ה1) המבקש רישיון טכנאי לבדק כלי טיס או אישורו ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה של 230 שקלים חדשים.". |
|
תחילה |
2. |
(א) תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן. |
|
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)
(חמ 3-520-ת1)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
רשות התעופה האזרחית (להלן - רת"א) מקדמת תיקון לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס) התשמ"א-1981 (להלן - תקנות הרישיונות), במסגרתו מבוקש לבטל את ההסדר לפיו נקצב רישיונו של מחזיק רישיון טכבכ"ט לשנתיים, ולהחליפו בהסדר בו חלף קציבת התוקף של הרישיון מראש, מוטלת על בעל הרישיון חובה לצבור ניסיון מקצועי ולתעדו.
כיום קבוע בתקנה 230 לתקנות העיקריות, כי תקופת תוקפו של רישיון טכבכ"ט לא תעלה על 24 חודשים. לאחר שקיבל את רישיונו, בעל רישיון טכבכ"ט נדרש לחדש את רישיונו אחת לשנתיים לפי תקנה 231 לתקנות הרישיונות, המורה כי: "(א) טכנאי לבדק כלי טיס המבקש חידוש רישיון שניתן לפי תקנות אלה, יוכיח כי תוך השנתיים שקדמו להגשת בקשת חידוש הרישיון, רכש ניסיון מקצועי בתחום ההגדר שברישיון במשך ששה חודשים לפחות, ובלבד שלמנהל או למנהל מכון ההסמכה יש השגחה ישירה או עקיפה על ביצוע העבודות הכלולות בניסיון המקצועי או שהעבודות בוצעו במסגרת צבא הגנה לישראל. (ב) רישיון של טכנאי לבדק כלי טיס לא יחודש אם לא היה לו תוקף במשך תקופה העולה על שנתיים, אלא אם עמד המבקש בבחינות כפי שנדרש מאת המנהל או מנהל מכון ההסמכה לאחר שקיבל את אישור של המנהל."
במקביל לכך קבועה חובת תשלום אגרה בעד השירות של חידוש רישיון בתקנה 18 לתקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) התש"ע-2009 (להלן - התקנות העיקריות):
(ה) המבקש רישיון מן המפורטים להלן, חידושו או אישורו, לפי העניין, ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה כמצוין לצד סוג הרישיון:
(1) רישיון טייס מתלמד - 180 שקלים חדשים;
(2) רישיון טכנאי לבדק כלי טיס - 230 שקלים חדשים;
(3) רישיון מקפל מצנחים - 230 שקלים חדשים.
בתיקון המוצע מבוקש לעבור ממשטר של קציבת תוקף רישיון ורישוי "מחדש" כל שנתיים למשטר בו תוקפו של הרישיון אינו קצוב בזמן, אלא שחובה על מי שמבקש לעשות שימוש בזכויות לפי רישיונו להוכיח כי צבר את הניסיון הנדרש, זאת בין היתר באמצעות קיום רישום מפורט של הניסיון שצבר.
בהמשך לכך מבוקש למחוק את האגרה בנושא חידוש רישיון טכנאי לבדק כלי טיס, שכן שירות זה לא יידרש עוד לאחר התיקון.
לתקנה 1 המוצעת שעניינה: "תיקון תקנה 18"
תקנה 18 לתקנות העיקריות עניינה: "אגרת רישיון עובד טיס או רישיון רחפן", והיא קובעת בתקנת משנה (ה), בין היתר, את האגרה לחידוש רישיון רישיון טכבכ"ט, זאת בצד האגרות לבקשת רישיון, חידוש רישיון או אישור רישיון לגבי רישיונות אחרים.
בהמשך לאמור לעיל מבוקש למחוק את פסקה (2) מתקנת משנה (ה) שעניינה האגרה שיש לשלם בעד בקשה, חידוש או אישור "רישיון טכנאי לבדק כלי טיס" (לתקנה 1(1) המוצעת).
בהמשך לאמור לעיל, ומחיקת רישיון טכבכ"ט מהתקנה שעניינה בקשת רישיון, חידושו או אישורו, מבוקש לשוב ולקבוע את האגרה בעד בקשת רישיון טכבכ"ט, וזאת בדרך של הוספת תקנת משנה חדשה, (ה1) מספרה, שעניינה האגרה שעל "המבקש רישיון טכנאי לבדק כלי טיס או אישורו" לשלם בעת הגשת הבקשה.
הטעם לכך הוא שהתיקון המוצע מתייחס רק לביטול האגרה בעד בקשה לחידוש רישיון, אולם בקשת רישיון טכבכ"ט לראשונה תוסיף להיות טעונה תשלום אגרה. לאור המבנה של הרישה של תקנת משנה (ה), הכורכת יחד בקשת לרישיון, חידושו ואישורו, ועל מנת שלא לבצע תיקונים גדולים בנוסח התקנה הקיימת, מבוקש לקבוע תקנת משנה חדשה לעניין זה (לתקנה 1(2)).
לתקנה 2 המוצעת שעניינה: "תחילה"
מבוקש לקבוע את תחילתן של התקנות המוצעות.
לאור העובדה שהתקנות העיקריות עניינן האגרות שייגבו בעד שירות לחידוש רישיון טכבכ"ט, אשר הדרישה לו תופסק בתיקון תקנות הרישיונות שבהן נקבע כי תחילתן תהיה 90 ימים מיום פרסומן, מוצע לקבוע כי גם ביטול האגרה המוצע יחול 90 יום מיום פרסום תקנות אלה.
נוסח משולב
18. (א) מבקש רישיון עובד טיס או מבקש רישיון רחפן ובו סוג הגדר אחד או אישורו, למעט רישיון טייס מתלמד, רישיון מקפל מצנחים או רישיון טכנאי לבדק כלי טיס, ישלם, בעת הגשת הבקשה, אגרה של 700 שקלים חדשים.
(ב) (בוטלה).
(ג) (בוטלה).
(ד) (בוטלה).
(ה) המבקש רישיון מן המפורטים להלן, חידושו או אישורו, לפי העניין, ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה כמצוין לצד סוג הרישיון:
(1) רישיון טייס מתלמד – 180 שקלים חדשים;
(3) רישיון מקפל מצנחים – 230 שקלים חדשים.
(ה1) המבקש רישיון טכנאי לבדק כלי טיס או אישורו ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה של 230 שקלים חדשים.
(ו) המבקש חידוש רישיון מדריך טיס או חידוש רישיון רחפן ישלם, בעת הגשת הבקשה, אגרה של 230 שקלים חדשים.