טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות איסור הלבנת הון (כללים לבקשת מידע והעברתו מן הרשות המוסמכת למטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור), התשפ"ד – 2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן  

קביעת כללים לבקשת המידע מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. התקנות מסדירות את אופן בקשת המידע במטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור: מיהו הגורם המוסמך לפנות בבקשה, הפרטים שעליו לציין בבקשה, מועדים להחלטת ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, דרכי העברת המידע וסודיותו.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות איסור הלבנת הון (כללים לבקשת מידע והעברתו מן הרשות המוסמכת למטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור), התשפ"ד – 2024

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 30(ג1)(2) ו-32(א) ו-(ג) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים, בהסכמת שר הביטחון ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

הגדרות

1.

בתקנות אלה –

 

 

"בקשת מידע" - בקשה של המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור לקבלת מידע מן הרשות המוסמכת כאמור בסעיף 30(ג1)(1א) לחוק;

 

 

"הרשות המוסמכת" - הרשות המוסמכת לפי סעיף 29(א) לחוק;

 

 

"המטה" – המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הבטחון, כהגדרתו בסעיף 30(י) לחוק;

 

 

"מאגר מידע" - מאגר המידע שהוקם לפי סעיף 28 לחוק;

 

 

"מבקש" - ראש היחידה למחקר ולהערכה במטה, ראש היחידה הבינלאומית במטה או ראש החטיבה לסיכול אופרטיבי במטה, שהגיש בקשת מידע;

 

 

"מידע" - כל נתון שהתקבל במאגר המידע לפי הוראות החוק וכן כל עיבוד שלו;

 

 

"מען" - שם הרחוב, מספר הבית, שם היישוב ומיקוד, ואם המען אינו בישראל - גם שם המדינה;

 

 

"פרטי זיהוי" - מספר זהות; לגבי אזרח חוץ שלפי דיני מדינת אזרחותו והמדינה שבה הוא תושב אין תעודת זהות - מספר זיהוי רשמי וסדרתי אחר הנהוג במדינתו וכן מספר דרכון תקף ושם מדינה שהנפיקה אותו.

בקשה לקבלת מידע

2.

(א)      בקשת המטה לקבלת מידע מן הרשות המוסמכת תהיה בכתב ויפורטו בה כל אלה:

 

 

 

(1)      שם האדם שלגביו מבקשים את המידע, פרטי זיהויו ומענו, מספר חשבון בציון המקום שבו נוהל, אם פרטים אלה ידועים למבקש, או כל פרט אחר שבנוגע אליו מתבקש המידע;

 

 

 

(2)      פרק הזמן שלגביו מתבקש המידע;

 

 

 

(3)      תיאור הנסיבות והנימוקים המצדיקים, לדעת המבקש, את העברת המידע מן הרשות המוסמכת למבקש, לצורך ביצוע תפקידיו לפי החוק;

 

 

 

(4)      סיווג הסודיות של הפרטים הכלולים בבקשה;

 

 

 

(5)      מידת הדחיפות שבה נדרשת העברת המידע מן הרשות המוסמכת למבקש.

 

 

(ב)      בבקשת מידע ובנימוקיה יכול שייכללו פרטים בדבר מידע המצוי בידי המטה;

 

 

(ג)       בקשת מידע תופנה לראש הרשות המוסמכת בידי המבקש.

בקשה לקבלת פרטים נוספים

3.

(א)      ראש הרשות המוסמכת רשאי לבקש פרטים נוספים מן המבקש, ככל הנדרש, לדעתו, לצורך טיפול בבקשה; בפנייתו יפרט ראש הרשות המוסמכת את טיב הפרטים הנוספים המבוקשים מהמבקש וינמק את הצורך בפרטים אלה.

 

 

(ב)      לא העביר המבקש את הפרטים הנוספים המבוקשים, כולם או חלקם, יחליט ראש הרשות המוסמכת בבקשה על בסיס הנתונים שנמסרו.

העברת מידע מהרשות המוסמכת למבקש

4.

החליט ראש הרשות המוסמכת להעביר מידע למבקש, יעבירו למבקש בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, ומתוך התחשבות במידת הדחיפות שצוינה בבקשת המידע.

דחיית בקשה לקבלת מידע

5.

(א)      החלטת ראש הרשות המוסמכת לדחות את בקשת המידע, כולה או חלקה, תהיה בכתב ומנומקת, ולאחר שניתנה למבקש הזדמנות לטעון את טענותיו לפניו; ראש הרשות המוסמכת ייתן את החלטתו בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, ומתוך התחשבות במידת הדחיפות שצוינה בבקשה.

 

 

(ב)      החלטת ראש הרשות המוסמכת לדחות את הבקשה תועבר למבקש מיד לאחר קבלתה.

ערר

6.

(א)      המבקש רשאי להגיש ליועץ המשפטי לממשלה ערר על החלטת ראש הרשות המוסמכת לפי תקנה 5; הערר יוגש בכתב ויצורפו אליו כל המסמכים והמידע שהובאו לפני ראש הרשות המוסמכת.

 

 

(ב)      עותק מן הערר כאמור בתקנת משנה (א) יועבר אל ראש הרשות המוסמכת, והוא יעביר את התייחסותו ליועץ המשפטי לממשלה בהקדם האפשרי, מתוך התחשבות במידת הדחיפות שצוינה בבקשה, ולא יאוחר מ–14 ימים מן היום שבו נמסר לראש הרשות המוסמכת עותק של הערר.

דרכי העברת מידע

 

7.

התקשורת לפי תקנות אלה בין המבקש לבין הרשות המוסמכת תיעשה, באחת או יותר מן הדרכים המפורטות להלן:

 

 

(1)      בתקשורת ברשת פרטית (virtual private - network vpn) לאחר שהמידע הוצפן והוספה אפשרות לפתוח את הקובץ רק על ידי סיסמה מאובטחת;

 

 

(2)      במדיה מגנטית - לרבות תקליטורים, התקן זיכרון נייד או כל אמצעי נתיק אחר לאחר שהמידע הוצפן והוספה אפשרות לפתוח את הקובץ רק על ידי סיסמה מאובטחת;

 

 

(3)      באמצעות שימוש ביישום מאובטח להעברת ושיתוף מידע, דוגמת כספת ווירטואלית;

 

 

(4)      באמצעות שימוש בטכנולוגיית העברת קבצים מנוהלת (MFT);

 

 

(5)      בהעדר אפשרות לעשות שימוש בדרכים המפורטות  בפסקאות (1) עד (4) - על גבי מסמכי נייר.

סודיות

8.

המבקש או כל אדם אחר במטה שרשאי לעיין במידע ולטפל בו, שהמידע מהרשות המוסמכת הגיע אליו, ישמור את המידע באופן שתימנע גישה אליו מכל תקשורת חיצונית וכן תימנע גישה מגורמים שאינם מורשים לעיין ולטפל בו.

תחילה

9.

תחילתן של תקנות אלה ביום פרסומן.

 

 

 

___ ב________ התשפ"ד_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

יריב לוין

שר המשפטים

 

דברי הסבר

 

בתאריך 9 נובמבר 2023 פורסם ברשומות חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 33), התשפ"ד-2023 (להלן – תיקון מס' 33 לחוק), במסגרתו תתאפשר העברה של מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור למטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הבטחון, לצורך ביצוע תפקידיו בנוגע  לפעילות של ארגוני טרור וארגוני טרור מוכרזים, בנוגע למעשי טרור ובנוגע למימון של ארגונים או מעשים כאמור.

החוק מסמיך את שר המשפטים בסעיף 30(ג1)(2) לקבוע כללים לבקשת המידע בהם ייקבעו, בין השאר, דרכי השימוש במידע, אבטחתו ושמירת סודיותו. התקנות מסדירות את אופן הגשת בקשת המידע על ידי המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור, מיהו הגורם המוסמך לפנות בבקשה, הפרטים שעליו לציין בבקשה, מועדים להחלטת ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, דרכי העברת המידע וסודיותו.

התקנת תקנות מחייבת קבלת הסכמת שר הביטחון לפי סעיף 30(ג1)(2) לחוק, היוועצות עם השר לביטחון פנים לפי סעיף 32(א)(1) לחוק וקבלת אישורה של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לפי סעיף 32(ג) לחוק.



[1] ס"ח התש"ס, עמ' 293; התשע"ו, עמ' 712.