תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
1. תיקון חוק ארגון הפיקוח על העבודה
"פרק שלישי 1: הפסקת פעילות המוסד לבטיחות ולגיהות
4. תיקון החוק למניעת מפגעי אסבסט
תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הפסקת פעילות המוסד לבטיחות ולגיהות
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 15 בינואר 2024 בעניין התכנית המאזנת לשנת התקציב 2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים לענייני חקיקה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הפסקת פעילות המוסד לבטיחות ולגיהות.
כחלק מצעדי הממשלה לביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות הפיסקליות לשנת 2024 ואילך עבור הוצאות הנגרמות ממלחמת חרבות ברזל, מוצע להפסיק את פעילותו של המוסד לבטיחות ולגיהות שהוקם לפי הפרק השלישי לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954, ולהעביר את סמכויותיו למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה.
לא רלוונטי.
תקציב המוסד לבטיחות וגיהות יועבר לתקציב משרד העבודה.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
|
1. |
בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954 [1]– |
|||
|
|
|
(1) בסעיף 13(ג) במקום "ונציג המוסד לבטיחות וגיהות" יבוא "ונציג משרד העבודה בעל מומחיות בתחום עריכה ופרסום מחקרים"; |
||
|
|
|
(2) פרק השלישי – בטל; |
||
|
|
|
(3) אחרי הפרק השלישי יבוא: |
||
|
|
|
|||
|
|
|
הגדרות |
26. |
בפרק זה – |
|
|
|
|
|
|
|
"יום הפסקת פעילות המוסד" – 60 ימים מיום תחילתו של חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024; |
|
|
|
|
|
|
|
"המוסד לבטיחות וגיהות" – המוסד לבטיחות וגיהות שהוקם לפי חוק זה; |
|
|
|
|
|
|
|
"הממונה על הנכסים" – עובד משרד האוצר ששר האוצר הסמיכו לעניין נכסי המוסד לבטיחות וגיהות; |
|
|
|
|
|
"מינהל הבטיחות" – שירות פיקוח על העבודה האמון על תחום הבטיחות, הגיהות והבריאות התעסוקתית; |
|
|
|
|
|
|
|
"נכס" – מקרקעין, מטלטלין, זכויות וטובות הנאה, התקשרויות או חובות והתחייבויות, מכל סוג שהוא. |
|
|
|
הפסקת פעולות המוסד לבטיחות וגיהות |
27. |
(א) ביום הפסקת פעילות המוסד יחדל המוסד לבטיחות וגיהות להיות אישיות משפטית. |
||
|
|
|
עובדי המוסד לבטיחות וגיהות |
28. |
החל מיום תחילתו של חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024, לא יקבל המוסד לבטיחות וגיהות עובדים חדשים; הוראות סעיף זה יחולו גם על קבלת עובדים והעסקתם באמצעות קבלן כוח אדם, כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו-1996. [2] |
||
|
|
|
הקניית נכסי המוסד לבטיחות וגיהות למדינה |
29. |
על אף האמור בכל דין ובכל חוזה, כל הנכסים שברשותו של המוסד לבטיחות וגיהות, ערב יום הפסקת פעילות המוסד, יהיו החל מהמועד האמור לקניין המדינה וממועד זה היא תהיה רשאית לתפוס חזקה בהם והכל בכפוף לזכותו של אדם אחר להחזיק בהם. אין באמור בסעיף זה בכדי לגרוע מסמכות משרד העבודה לבטל התקשרויות לפי תנאי אותה התקשרות. |
||
|
|
|
העברת מידע |
30. |
מידע המצוי בידי המוסד לבטיחות וגיהות וכל זכויות הקניין הרוחני שלו יועברו למינהל הבטיחות במשרד העבודה במהלך תקופת המעבר, ללא תמורה. |
||
|
|
|
פטור מתשלומי חובה |
31. |
העברת נכסים, חובות והתחייבויות לפי פרק זה למדינה, או רישום זכויות בנכסים או לגביהם על שם המדינה, יהיו פטורים מתשלום מס, אגרה, היטל או תשלום חובה אחר שיש לשלמו על פי דין או הסכם; ואולם אין באמור כדי לפטור אדם מכל חבות מס, אגרה, היטל או תשלום חובה שחלה על הבעלים או על המחזיק בנכסים ערב העברת הנכסים או רישום הזכויות בהם כאמור בסעיף זה. |
||
|
|
|
הליכים משפטיים |
32. |
(א) כל הליך משפטי של המוסד לבטיחות וגיהות או נגדו שהיה תלוי ועומד ערב יום הפסקת פעילות המוסד, וכל עילה להליך משפטי כאמור שהיתה קיימת באותו מועד, יוסיפו לעמוד בתוקפם ויראו אותם כאילו הם של המדינה או נגדה, לפני העניין, ביום הפסקת פעילות המוסד. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) כל בקשה שהוגשה לבית המשפט תומצא למדינה בהקדם האפשרי, ותינתן לה הזדמנות להביע את עמדתה בהליך. |
|
|
|
חובת מסירת מידע וסמכות הממונה על הנכסים לדרוש מידע |
33. |
(א) המוסד לבטיחות וגיהות ימסור לממונה על הנכסים, בסמוך ליום תחילתו של חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 ולא יאוחר מתום תקופת המעבר, רשימה מפורטת של נכסיו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החל מיום תחילתו של חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024, הממונה על הנכסים יהיה רשאי לדרוש מכל עובד או גורם במוסד לבטיחות וגיהות כל מידע או מסמך הדרושים לשם קיום הוראות פרק זה, לרבות בעניין עובדים, נכסים והליכים משפטיים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) דרש הממונה על הנכסים מידע או מסמכים כאמור בסעיף קטן (ב), יעביר אותם המוסד לבטיחות וגיהות, לפי דרישתו ובתוך זמן סביר. |
|
2. |
בסעיף 70א בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970[3], בהגדרת "תקן", במקום הסיפא המתחילה במילים "במוסד לבטיחות וגיהות כמשמעותו" יבוא "במינהל הבטיחות במשרד העבודה". |
|||||
|
3. |
בחוק החשמל, התשי"ד-1954,[4] בסעיף 3א(10) במקום "המוסד לבטיחות וגיהות כמשמעותו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954" יבוא "מינהל הבטיחות במשרד העבודה". |
|||||
|
4. |
בחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011,[5] בסעיף 42(א)(5) במקום "נציג המוסד לבטיחות וגיהות כמשמעותו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954" יבוא "נציג משרד העבודה" ובמקום "לפי הודעת מנהל המוסד לבטיחות וגיהות" יבוא "לפי הודעת מפקח עבודה ראשי כמשמעותו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954". |
|||||
|
5. |
בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995,[6] בסעיף 36 – |
|||||
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), במקום "למוסד לבטיחות וגיהות, לכל תאגיד או גוף אחר", יבוא "לכל תאגיד או גוף"; |
||||
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב), המילים "למוסד לבטיחות וגיהות" - ימחקו; |
||||
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ה), ההגדרה "המוסד לבטיחות וגיהות" – תימחק. |
||||
בשנת 2011 הוקמה על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה דאז הוועדה הציבורית לקידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית במדינת ישראל, בראשות אלוף (במיל') אודי אדם (להלן – ועדת אדם), וזאת מתוך הכרה כי ממשלת ישראל נדרשת לשינוי שיצעיד אותה לקידום הטיפול בתחום ולהגנה משופרת על בטיחות ובריאות העובד, כפי שנהוג במדינות המערב. ועדת אדם כללה שבעה עשר חברים בעלי ידע ומומחיות מקשת רחבה של תחומי העשייה בנושאי הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית ומנציגי משרדים וגופים ממשלתיים רלוונטיים. ועדת אדם הגישה דין וחשבון מסכם על עבודתה בחודש אפריל 2014, אשר כלל שורת המלצות לעדכונים מבניים ותיקוני חקיקה. רבות מההמלצות קודמו מאז פרסומן. אחת מההמלצות המרכזיות של הוועדה הייתה הקמתו של "גוף ממלכתי מרכזי לניהול הבטיחות והבריאות התעסוקתי שייצור כתובת אחת מרכזית לציבור שתהיה רשות פנים ממשלתית [...] ותעניק קשת שירותים שלמה בתחומי הבטיחות והבריאות התעסוקתית, ברמה אחידה וגבוהה, תוך איחוד האחריות והסמכויות בתחום [...] מתוך ראיה מערכתית כוללת". המלצה זו של הקמת גוף לאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית אף הוזכרה בדו"ח מבקר המדינה מספר 66ג' שתמך ביישום המלצות ועדת אדם, אך לא מומשה מאז הוגש הדו"ח. מוצע כעת לאחד בין הגופים העוסקים בתחום זה מה שיביא לקידום תפיסת בטיחות מערכתית ולאומית כוללת עם יכולת, כוח אדם ותקציב אשר תפעל לשיפור בטיחותם של העובדים ובריאותם, בין היתר במתן מענה מהיר לצורך הציבורי, על פי סדרי העדיפות הלאומיים בתחום, ובהתחשב בצרכי המשק, תוך שיפור התקשורת ושיתוף הפעולה בין בעלי העניין השונים.
בהתאם, מוצע לסגור את המוסד לבטיחות ולגיהות, ולקבוע כי פעילותו המוגדרת בסעיף 27 לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954 (להלן – חוק הפיקוח על העבודה), ערב כניסתו לתוקף של חוק זה יבוצעו על ידי משרד העבודה.
לסעיף 1
מוצע לתקן את חוק הפיקוח על העבודה, כך שיבוטל הפרק השלישי אשר קבע את הקמתו של המוסד לבטיחות ולגיהות, ולקבוע כי סמכויותיו יועברו למשרד העבודה באמצעות הוראות הפרק השלישי 1 המוצע.
לסעיף 26 המוצע
מוצע לקבוע הגדרות שונות לצורך יישומו של הפרק המוצע.
לסעיף 27 המוצע
מוצע לקבוע כי ביום תחילתו של חוק זה, המוסד לבטיחות וגיהות יחדל להיות אישיות משפטית.
לסעיף 28 המוצע
מוצע לקבוע כי החל מיום פרסום חוק זה לא יתקבלו עובדים חדשים למוסד לבטיחות וגיהות, שכן הוא עומד בפני סגירה.
לסעיפים 29 עד 34 המוצעים
מוצע לקבוע הוראות שונות שעניינן מעבר הזכויות והחובות של המוסד לבטיחות וגהות למשרד העבודה, והוראת הנגזרות מהן. כך, מוצע לקבוע כי כלל הנכסים כהגדרתם בחוק המוצע, לרבות התחייבויות, של המוסד לבטיחות וגהות, יועברו לרשות המדינה; כי כל מידע המצוי בידי המוסד לבטיחות וגהות יועבר למשרד העבודה; כי כל העברת זכויות, חובות ונכסים מהמוסד לבטיחות וגהות למדינה תיעשה בפטור מתשלום של כל מס, אגרה, היטל או תשלום חובה על פי דין; וכי המדינה תיכנס בנעליו של המוסד לבטיחות וגהות בכל הליך משפטי שהוא צד לו או לגבי כל עילת תביעה. עוד מוצע לקבוע כי המוסד לבטיחות וגהות ימסור לממונה על הנכסים כהגדרתו בחוק זה רשימה מפורטת של נכסיו, וכי משרד העבודה רשאי להפעיל התקשרויות קיימות של המוסד לבטיחות וגהות.
לסעיפים 2 עד 5
מוצע לקבוע תיקונים עקיפים בחוקים שונים בהם נקבעו הוראות בנוגע למוסד לבטיחות וגהות, כך שיחולו לגבי משרד העבודה ככל שנדרש.