תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס' ..), התשפ"ד-2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס' ...), התשפ"ד - 2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תיקון הגדרות "טרקטורון" ומחיקת התנאים לרישום טרקטורון הקבועים בתקנה 363ד בהתאמה, במטרה להפחית נטל רגולטורי וצמצום הדרישות הייחודיות עבור כלים אלו בייבוא לישראל

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 4(א) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.

 

 

 

(1)

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) בתקנה 1, בהגדרת "טרקטורון"  -    

 

 

 

(א)

בפתיח במקום המילים "רכב המיועד לשימוש בדרך שאינה סלולה שנתקיימו בו כל אלה:" יבוא "רכב שהוגדר על ידי יצרנו כרכב לכל שטח (All Terrain Vehicle) ומתקיימים בו כל אלה:";

 

 

 

(ב)

בפסקה (2) אחרי המילה "הנהג" יבוא "והנוסע";

 

 

 

(ג)

בפסקה (3) במקום המילה "שבו" יבוא "בו"; 

 

 

 

(ד)

בפסקה (4) המילה "הוא" תימחק;

 

 

 

(ה)

בפסקה (5) לפני המילים "נפח מנועו" יבוא "ברכב בעל מנוע בעירה פנימית – ";

 

 

 

(ה)

פסקה (6) תימחק;

מחיקת תקנה 363ד

2.

בתקנות העיקריות, תקנה 363ד – תימחק;

תחילה

3.

תחילתן של תקנות אלה חודשיים מיום פרסומן.

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

 (חמ 83 – 3 – ת1)

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

תקנה 1 (1) – הגדרת "טרקטורון" הקבועה בתקנה 1 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") קובעת דרישות שונות אותן חייב לקיים רכב, לצורך קיום דרישות ההגדרה, כאשר תקנה 363ד לתקנות העיקריות, קובעת תנאים לרישום טרקטורון המקיים את דרישות ההגדרה בתקנה 1. התנאים הקבועים בתקנה 363ד נקבעו במסגרת תיקון לתקנות העיקריות משנת 2014[3], במטרה לאפשר ייבוא ושימוש בטרקטורונים המיועדים לעבודה בלבד, תוך מניעת הייבוא והשימוש בטרקטורונים המיועדים לשימושים של ספורט מוטורי, וזאת כדי לקבוע אבחנה ברורה בין סמכויות משרד התחבורה לסמכויות הרשות לספורט מוטורי. להגשמת תכלית זו, נקבעו תנאים לרישום שעניינם חובת קיומו של וו גרירה מותקן בטרקטורון, וכן הגבלה על מהירות הרכב ל-50 קמ"ש בלבד.   

ככל הידוע לנו עד כה הרשות לספורט מוטורי לא הכשירה מסלולים ואתרים לנסיעה על ידי טרקטורונים לספורט. לצד זאת לאורך השנים יובאו לארץ טרקטורונים המיועדים לספורט וזאת על ידי התקנה של ווי גרירה "למראית עין בלבד", וללא שנתקבל אישור מטעם יצרן הטרקטורון, אשר קבע את כושר הגרירה וסיפק הנחיות להתקנת וו הגרירה. מאחר וטרקטורונים לעבודה ולשירות וגם לספורט מוגדרים בעולם כ-ATV ובארץ מחויבים בלוחית רישוי "ירוקה" אשר מגבילה את נסיעתם בדרכי עפר בלבד עם אפשרות חצית כביש מצד לצד בלבד (בדומה לרכבי שטח המאושרים בארץ גם עם לוחית רישוי "ירוקה"), ומאחר שהאבחנה בין טרקטורון המיועד לעבודה לבין טרקטורון המיועד לספורט מוטורי מבוססת למעשה על אופן השימוש בכלי ולא במאפיינים הטכניים שלו, מוצע לתקן את הנוסח של תקנות התעבורה הנוגעות לטרקטורון, כך שיבטל את ההבחנה המלאכותית כאמור בין ייעודי הכלים, ובכך לבטל דרישות ייחודיות לישראל ביחס לכלים אלו, ולבטל את הצורך בביצוע התאמות מבניות של הכלים שלא על ידי יצרן הכלים, בעת ייבואם לישראל, רק לצורך התאמה לדרישות במעמד הרישום (התאמות אשר לעיתים מבוטלות לאורך חיי הכלי, בהיעדר שימוש או צורך מעשי בהן).

עוד מוצע להבהיר, כי הגבלת נפח המנוע הקבועה בפסקה (5) להגדרת "טרקטורון" חלה אך ורק ביחס לטרקטורון המונע על ידי מנוע בעירה פנימית, וזאת, כדי להבהיר כי ההגבלה אינה חלה ביחס לטרקטורון המונע באמצעות הנעה חשמלית, אשר נדרש לקיים את יתר דרישות ההגדרה.  

 

תקנה 2 – בהתחשב בתיקון הגדרת "טרקטורון" בתקנה 1 לתקנות העיקריות, ובמטרה לבטל דרישות ייחודיות לרישום טרקטורון, כמפורט לעיל, מוצע למחוק את התקנה.

תקנה 3 - מוצע לקבוע את תחילתו של התיקון חודשיים מיום פרסומו במטרה לאפשר לכל גורמי השוק להיערך ליישומו.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש, עמ' 173.

[2] ק"ת התשכ"א עמ' 1425; ק"ת התשפ"ג עמ' ....

[3] ק"ת התשע"ד, עמ' 1119.