תוכן עניינים

תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הגדלת ההכנסות מדמי ביטוח לאומי והעלאת דמי ביטוח בריאות. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 3

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הגדלת ההכנסות מדמי ביטוח לאומי והעלאת דמי ביטוח בריאות. 4

1.  תיקון חוק הביטוח הלאומי– הוראת שעה. 4

2.  תיקון חוק הביטוח הלאומי 4

3.  תיקון חוק ביטוח בריאות ממלכתי 4

4.  חוק ביטוח בריאות ממלכתי - תחילה. 4

דברי הסבר. 5


 

תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הגדלת ההכנסות מדמי ביטוח לאומי והעלאת דמי ביטוח בריאות

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 15 בינואר 2024 בעניין התכנית המאזנת לשנת התקציב 2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים לענייני חקיקה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הגדלת ההכנסות מדמי ביטוח לאומי והעלאת דמי ביטוח בריאות.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

כחלק מצעדי הממשלה לביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות הפיסקליות לשנת 2024 ואילך עבור הוצאות הנגרמות ממלחמת חרבות ברזל, מוצע להקפיא בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), את גובה השכר הממוצע במשק שממנו נגזרים שיעורי גביית דמי הביטוח הלאומי. כך, שבשנת 2025 הוא יהיה בגובה של השכר הממוצע במשק נכון ליום 31 בדצמבר 2024. כמו כן, מוצע לתקן את שיעור הקצבות אוצר המדינה למוסד לביטוח לאומי החל משנת 2025 והלאה, כתוצאה מהתיקונים המוצעים בתזכיר חוק זה ובתזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024 – הפסקת פעילות המוסד לבטיחות וגיהות (להלן – תזכיר החוק הנוסף). לצד זאת, מוצע לתקן את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי), ולקבוע בו העלאה של שיעור דמי ביטוח בריאות, החל משנת 2025, לרבות השיעור המופחת הקבוע בעניין זה, ולמעט השיעור הקבוע עבור מקבלי גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי, והכל כמפורט בתזכיר חוק זה.  

 

ג. עיקרי החוק המוצע

לסעיף 1 – מוצע לקבוע בחוק הביטוח הלאומי, כי בשנת 2025 השכר הממוצע שממנו נגזרים שיעורי גביית דמי הביטוח הלאומי, יהיה השכר הממוצע במשק לפי גובהו נכון ליום 31 בדצמבר 2024.

לסעיף 2 – מוצע לתקן בחוק הביטוח הלאומי את שיעור הקצבות אוצר המדינה למוסד כתוצאה מהתיקון המוצע בסעיף 1 לעיל ומסגירת המוסד לבטיחות וגהות והעברת פעילותו למשרד העבודה כמוצע בתזכיר החוק הנוסף. 

לסעיפים 3-4 – מוצע לתקן את חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולקבוע בו העלאה של שיעור דמי ביטוח הבריאות החל משנת 2025, לרבות השיעור המופחת הקבוע בעניין זה, ולמעט השיעור הקבוע עבור מקבלי גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

חיסכון בהוצאה מתקציב המדינה של כ-1 מיליארד ש"ח, החל משנת 2025 והלאה, וכן הגדלה של הכנסות המדינה בשנת 2025 בהיקף של כ- 400 מיליון ש"ח.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע

 

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק התכנית המאזנת (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2024), התשפ"ד-2024הגדלת ההכנסות מדמי ביטוח לאומי והעלאת דמי ביטוח בריאות

תיקון חוק הביטוח הלאומי– הוראת שעה

1.  

בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[1] (להלן – חוק הביטוח הלאומי), בתקופה שמיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) ועד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), בסעיף 1, בהגדרה "השכר הממוצע", אחרי המילים "שניים אלה" יבוא "ואולם, לעניין גביית דמי ביטוח בהתאם להוראות פרק ט"ו, השכר הממוצע יהיה השכר הממוצע ביום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024".

תיקון חוק הביטוח הלאומי

2.  

בחוק הביטוח הלאומי, בסעיף 32(א) - 

 

 

(1)  

בסעיף קטן (7), במקום "59.81 אחוזים" יבוא "59.77 אחוזים";

 

 

(2)  

בסעיף קטן (8), במקום "59.84 אחוזים" יבוא "59.36 אחוזים";

 

 

(3)  

בסעיף קטן (9), במקום "59.86 אחוזים" יבוא "59.82 אחוזים";

 

 

(4)  

בסעיף קטן (10), במקום "59.87 אחוזים" יבוא "59.83 אחוזים";

 

 

(5)  

בסעיף קטן (11), במקום "61.38 אחוזים" יבוא "61.34 אחוזים".

תיקון חוק ביטוח בריאות ממלכתי

3.  

בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[2] (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי), בסעיף 14 –

 

 

(1)  

בסעיפים קטנים (ב)(1), (ב)(2), (ג))(1), (ג)(2), במקום "5%" יבוא "5.15%";

 

 

(2)  

בסעיף קטן (ד)(1), במקום "בשיעורים בהם חייב מעביד בתשלום דמי ביטוח בריאות בעד עובדו" יבוא "בשיעור של 5%";

 

 

(3)  

בסעיף קטן ט(2), אחרי "כאמור בפסקה (1)" יבוא "ובלבד שלא יפחת מ-3.25%".

חוק ביטוח בריאות ממלכתי - תחילה

4.  

תחילתו של סעיף 14 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, כנוסחו בתיקון זה, ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

 

דברי הסבר

 

כחלק מצעדי הממשלה לביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות הפיסקליות לשנת 2024 ואילך עבור הוצאות הנגרמות ממלחמת חרבות ברזל, מוצע להקפיא את שיעור השכר הממוצע שממנו נגזרים שיעורי גביית דמי הביטוח הלאומי, לשנות את שיעור הקצבות אוצר המדינה למוסד לביטוח לאומי ולהעלות את שיעור דמי ביטוח הבריאות, והכל כמפורט להלן.

 

לסעיף 1

פרק ט"ו לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), קובע הוראות לעניין גביית דמי הביטוח הלאומי. בהתאם לסעיף 337 לחוק הביטוח הלאומי, שיעור דמי הביטוח נקבע כאחוז מההכנסה, בהתאם לאחוז הקבוע בלוח י' לחוק זה, ובהתאם להוראות הקבועות באותו סעיף. טור ג' בלוח י' קובע שתי מדרגות שונות לאחוזי הגבייה, כאשר המדרגה הראשונה מתייחסת לשכר שאינו עולה על 60% מהשכר הממוצע והמדרגה השנייה מתייחסת לשכר שעולה על 60% מהשכר הממוצע.  מוצע לקבוע כי גובה השכר הממוצע לעניין זה ולעניין יתר הוראות פרק ט"ו יהיה בשנת 2025, י השכר הממוצע ביום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024).

 

לסעיף 2

סעיף 32 לחוק הביטוח הלאומי קובע את שיעור הקצבות אוצר המדינה למוסד לביטוח לאומי מידי שנה. שיעור זה נקבע כאחוז משיעור מהתקבולים שגובה המוסד לביטוח לאומי בכל ענפי הביטוח, בהתאם למפורט בלוח י' לחוק הביטוח הלאומי ומתשלומי אוצר המדינה לפי סעיף 32(ג1) לחוק זה.

 

בענייננו, מוצע לתקן את שיעור ההקצבות שתעביר המדינה למוסד לביטוח לאומי. בשנת 2024 ובשנת 2026 והלאה, התיקון האמור משקף את סגירת המוסד לבטיחות וגהות והעברת פעילותו למשרד העבודה ובהתאם לכך את הפסקת הקצבות המוסד לביטוח לאומי אליו. בשנת 2025 התיקון האמור משקף את הקפאת השכר הממוצע לעניין שיעור גביית דמי הביטוח הלאומי, כמוצע בסעיף 1 ואת סגירת המוסד לבטיחות וגהות כאמור.

 

לסעיפים 3-4

חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי), קובע את הזכות לקבלת שירותי בריאות בהתאם לקבוע בו. סעיף 14 לחוק זה קובע את חובת תשלום דמי ביטוח בריאות. מוצע לתקן את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כך שהחל משנת 2025, שיעור תשלום דמי ביטוח בריאות יעלה מ-5% ל-5.15% מההכנסה ובהתאם לקבוע באותו סעיף. יחד עם זאת, מוצע לקבוע כי העלאה זו לא תחול על שיעור דמי ביטוח הבריאות שנגבה מסכום הגמלאות שמשולמות על ידי ביטוח לאומי ואשר מפורטות בסעיף 14(ד)(2).

 

בנוסף, בהתאם לסעיף 14(ט) לחוק זה, שר העבודה והרווחה, רשאי, בהסכמת שר הבריאות ובאישור שר האוצר וועדת הבריאות של הכנסת לקבוע בתקנות שיעורים מופחתים של תשלומים עבור שירותי בריאות לפי סעיף 8 לחוק זה. בהתאם לכך, מוצע לקבוע כי שיעור דמי הביטוח במסגרת סמכות זו לא יפחת מ-3.25%, באופן שישקף העלאה זהה של שיעור דמי הביטוח הבריאות גם בעניין זה.

 



[1] ס"ח התשנ"ה, עמ' 210; התשפ"ד עמ' 108.

[2] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156; התשפ"ג, עמ' 2422.