צו התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (הגדלת תקרת הצריכה או רצפת הצריכה בשל הגדלת עלות סל שירותי הבריאות והפחתת מחירי שירותים רפואיים), התשפ"ד-2024
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיפי 8(א) ו-8(ב) לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021[1] (להלן – החוק), אנו מצווים לאמור: |
|
הגדרה |
1. |
בצו זה - |
|
|
2. |
""צו התשפ"ג" – צו התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (הגדלת תקרת הצריכה או רצפת הצריכה והפחתת מחירי שירותים רפואיים בשל הפחתת מחירי שירותים רפואיים), התשפ"ג-2023[2]. |
|
הגדלת תקרת הצריכה נטו בכל בית חולים ציבורי כללי |
3. |
על אף האמור בסעיף 5 לחוק ובסעיף 2 לצו התשפ"ג, תקרת הצריכה נטו לכל אחת מקופות החולים בכל בית חולים ציבורי כללי בשנת 2024 תהיה 81.40% מתקרת הצריכה ברוטו לאותה שנה. |
|
הגדלת רצפת הצריכה נטו בכל בית חולים ציבורי כללי |
4. |
על אף האמור בסעיף 7 לחוק ובסעיף 3 לצו התשפ"ג, רצפת הצריכה נטו לכל אחת מקופות החולים בכל בית חולים ציבורי כללי בשנת 2024 תהיה 81.40% מרצפת הצריכה ברוטו לאותה שנה. |
|
הגדלת רצפת הצריכה נטו בעד תשלום בעבור שירותים דיפרנציאליים ושירותי בריאות אחרים |
5. |
על אף האמור בסעיף 14(א)(2) לחוק ובסעיף 4 לצו התשפ"ג, קופת חולים שרכשה בשנת 2024 שירותים דיפרנציאליים ושירותי בריאות אחרים מעבר לרצפת הצריכה ברוטו ועד לתקרת הצריכה ברוטו, תשלם בעבור השירותים שרכשה בכל בית חולים ציבורי כללי – רצפת הצריכה נטו לאותה שנה בתוספת של לא יותר מ-81.40% מהמחיר המלא בעבור שירותים דיפרנציאליים ושירותי בריאות אחרים שנרכשו מעבר לרצפת הצריכה ברוטו. |
|
תחילה |
6. |
תחילתו של צו זה ביום י"ח בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024). |
__________________ ___________________
בצלאל סמוטריץ אוריאל מנחם בוסו
שר האוצר שר הבריאות
דברי הסבר
הסדרי ההתחשבנות קופות החולים עם בתי החולים, קבועים בחוק ההתחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2021 (להלן – החוק). ההתחשבנות הקבועה בחוק נערכת בבסיסה, לפי מכפלת שירותי הבריאות הנצרכים בידי קופת חולים בכל בית חולים במחירו של כל שירות ושירות כפי שהם מופיעים בתעריפון משרד הבריאות המפורסם.
הסדר ההתחשבנות מבוסס, בין השאר, על תקרות צריכה, שמטרתן למנוע גידול בלתי מבוקר בהוצאות הקופות לשירותים הנרכשים בקופות חולים, ורצפות צריכה, שמטרתן הבטחת יציבות פיננסית לבתי חולים. על פי ההסדר הקבוע בחוק, רכישה של שירותי בריאות בבית החולים מעבר לתקרת הצריכה שנקבעה בחוק, נעשית במחיר מופחת.
עוד נקבעה במסגרת החוק תקרת צריכה ברוטו ותקרת צריכה נטו, שהיחס ביניהן משקף את ההנחות שיינתנו על ידי בתי החולים לקופות החולים עבור השירותים הנרכשים על ידם, החל מהשקל הראשון.
סעיף 8(א) לחוק מסמיך את שר האוצר ושר הבריאות להגדיל את תקרת הצריכה נטו ביחס לתקרת הצריכה ברוטו בשל החלטת ממשלה על הגדלת עלות סל שירותי הבריאות.
בנוסף, סעיף 8(ב) לחוק מסמיך את השרים להגדיל את תקרת הצריכה נטו ביחס לתקרת הצריכה ברוטו בשל הפחתת מחירי שירותים רפואיים בתעריפון משרד הבריאות.
סעיף 8(ב) לחוק נחקק בהמשך להחלטת ממשלה 230 מיום 1.8.21, במסגרתה הוטל על ועדת המחירים הבין משרדית "לבחון את מחירי שירותי הבריאות המפוקחים כפי שהם מפורטים בתעריפון משרד הבריאות, כך שהמחירים הקבועים בתעריפון יבטאו את עלות הייצור של השירותים הרפואיים בפועל בשנים האחרונות, ולפעול לשנותם, אם תמצא לנכון, ככל שהמלצות ועדת המחירים יתמכו בכך שניתן לצמצם את הפער בין תקרת הצריכה נטו לתקרת הצריכה ברוטו לשיעור הנמוך מ- 8%, להנחות את שר הבריאות ושר האוצר לפעול בהתאם לסמכותם בחוק ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, לכך שהפער בין תקרת הצריכה ברוטו לתקרת הצריכה נטו יצומצם בהתאם. "
במהלך שנת 2023, התקבלה החלטת ממשלה על ביצוע הגדלת עלות סל שירותי הבריאות. בנוסף, בעקבות החלטת הממשלה ובעקבות המלצת ועדת המחירים, שונו מחירי שירותים רפואיים. החלטות ועדת המחירים מתגבשות לאחר תהליך מקצועי של עבודת מטה בשיתוף חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, בתי החולים וקופות החולים. התמחורים נבחנים, בנוסף, גם על ידי ועדת תת מחירים הכוללת נציגים כלכליים וקליניים מבתי החולים וקופות החולים, והמלצותיהם מובאות בפני ועדת המחירים הבין-משרדית. לאחר קבלת המלצת אלו מופצות ההמלצות לקבלת הערות מבתי החולים וקופות החולים, ורק לאחר מכן, מתגבשות ההמלצות הסופיות בוועדת המחירים.
בהמשך להליך סדור זה שבוצע על ידי ועדת המחירים ולצורך יישום החלטת הממשלה, יש לעדכן את היחס בין תקרות הצריכה נטו לתקרות הצריכה ברוטו הקבועות בחוק, בהתאם לשינוי מחירי השירותים הרפואיים.
סעיף 1
מוצע להגדיל את תקרת הצריכה נטו בכל בית חולים ציבורי כללי לשנת 2024 כך שתקרת הצריכה נטו תעמוד על 81.40% מתקרת הצריכה ברוטו לאותה שנה.
סעיף 2
מוצע להגדיל את רצפת הצריכה נטו בכל בית חולים ציבורי כללי לשנת 2024 כך שרצפת הצריכה נטו תעמוד על 81.40% מרצפת הצריכה ברוטו לאותה שנה.
סעיף 3
מוצע לקבוע כי קופת חולים שרכשה לשנת 2024 שירותים דיפרנציאליים ושירותי בריאות אחרים מעבר לרצפת הצריכה ברוטו ועד לתקרת הצריכה ברוטו, תשלם בעבור השירותים שרכשה בכל בית חולים ציבורי כללי – רצפת הצריכה נטו לאותה שנה בתוספת של לא יותר מ-81.40% מהמחיר המלא בעבור שירותים דיפרנציאליים ושירותי בריאות אחרים שנרכשו מעבר לרצפת הצריכה ברוטו.
סעיף 4
מוצע לקבוע את תחילתו של צו זה ליום י"ח בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).