לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
לתשומת לבכם- תיקון מבחן זה מחייב תיקון בנוהל שר האוצר ומותנה בכך.
בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, עם מועצת התרבות והאמנות לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג–2002[2], עם המועצה לקולנוע לפי סעיפים 3(א)(2) ו-12(א) לחוק הקולנוע, התשנ"ט-1999[3], ועם מועצת המוזאונים לפי סעיפים 5(א) ו-13(1)(ב) לחוק המוזאונים, התשמ"ג-1983[4], מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) לסיוע למוסדות תרבות נוכח השלכות מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה), כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 19420278
פרק א': כללי
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[5] (להלן – הנוהל) ולפי מבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"אובדן הכנסות מוכר" – אובדן הכנסות של המוסד שבעדו ניתן לקבל תמיכה לפי הוראות מבחנים אלה;
"אזור מיוחד" – כהגדרתו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)(חרבות ברזל)(הוראת שעה), התשפ"ד-2023;[6]
"הכנסות עצמיות" – הכנסות המוסד מהפעילות הנתמכת לפי המבחנים העיקריים, שאינן תמיכה ציבורית, שווה כסף או הלוואות; הכנסות המוסד בשל החזר מכוח חוק אזרחים ותיקים, תש"ן-1989[7] ופרויקט "שבת ישראלית"[8] ייחשבו לעניין זה כהכנסות עצמיות;
"המבחנים העיקריים" – מבחני התמיכה לפי הוראות סעיף 3א לחוק, לפיהם מחלק המשרד תמיכה בשנת 2023 בתחום התרבות, למעט התחומים המנויים בתוספת;
"חוות דעת כספית" – חוות דעת חתומה על ידי רואה חשבון מבקר על הנתונים הכספיים המבוקרים של מוסד הציבור לשנת 2022 באשר להכנסות העצמיות של המוסד, בהתאם לנוסח שיפורסם באתר המשרד;
"מוסד" או "מוסד ציבור" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, העוסק בתחום התרבות ושבקשתו לתמיכה לשנת 2023 אושרה לפי המבחנים העיקריים;
"מחזור הפעילות" – סך כל ההכנסות של המוסד לעניין הפעילות הנתמכת שלו לפי המבחנים העיקריים, לרבות הכנסות עצמיות ותמיכה ציבורית; סכום זה לא יכלול תקציבים שניתנו לפעולות שאינן במסגרת הפעילות השוטפת של המוסד, כגון תגמולי ביטוח;
"עובד" – אחד מאלה:
(1) אדם שהעסיק המוסד, לרבות באמצעות חברת כח אדם, במתכונת של יחסי עבודה במהלך שנת 2023 או חלק ממנה, ובלבד שהיה מועסק כאמור ערב תחילתה של שעת החירום;
(2) אדם שהמוסד רכש ממנו שירותים במהלך שנת 2023, ובלבד שההתקשרות עם המוסד הייתה בתוקף ערב תחילתה של שעת החירום; אין מניעה שהחשבונית בגין השירותים תינתן למוסד על ידי מי שמייצג את נותן השירותים, לרבות סוכן או אדם שהמוסד מעסיק באמצעות חברת כוח אדם;
"שכר בסיס" –שכר קבוע בכל חודש;
"שכר ממוצע במשק" - כהגדרתו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה – 1995[9];
"שכר משולב" – שכר המורכב משכר בסיס הנמוך מהשכר הממוצע במשק ומתשלום פרמיות;
"שעת החירום" – התקופה שהחל ממועד תחילת תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[10], מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) ועד חלוף שלושה שבועות מתום תוקף ההכרזה;
"תמיכה ציבורית" – מקורות כספיים, שהם תמיכות או הקצבות מתקציב המדינה, מתקציב תאגיד שהוקם לפי חוק או מתקציב רשות מקומית, ושאינם במסגרת רכישת שירותים;
3. מטרות התמיכה
מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה לסייע למוסדות התרבות –
(1) להתמודד עם השפעת שעת החירום על פעילותם הנתמכת בחודש דצמבר 2023, כפי שבאה לידי ביטוי, בין השאר, באובדן הכנסות עצמיות בשל ביטול או צמצום פעילויות תרבות;
(2) לשמר את ההון האנושי שמהווה את התשתית המקצועית של המוסדות, לשם המשך פעילותם המקצועית, באופן מלא ורציף.
פרק ב': תנאי סף וחישוב גובה התמיכה
4. תנאי סף לקבלת התמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד שמתקיימים בו כל תנאי הסף שלהלן:
(1) המוסד עומד בדרישות הנוהל ובכלל זה יעמיד את עצמו לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, בהתאם לדינים החלים עליו, הוראות הנוהל והחלטות הממשלה, והכל לשם הבטחת עמידתו בתנאים למתן התמיכה לפי מבחנים אלה;
(2) בהתאם לחוות הדעת הכספית, שיעור ההכנסות העצמיות של המוסד בשנת 2022, ולעניין פסטיבל המתקיים אחת לשנתיים – בשנת 2021, עמד על 20% ממחזור הפעילות שלו לפחות;
(3) המוסד יצרף לבקשתו לתמיכה מסמכים אלה:
(א) חוות דעת כספית, הכוללת נתונים כמפורט בסעיף 5(3);
(ב) הצהרה חתומה על ידי מורשה החתימה של המוסד, שלפיה:
(1) במהלך החודשים אוקטובר-דצמבר בשעת החירום צפויה למוסד ירידה של 25% בסך ההכנסות העצמיות שלו לפחות, בהשוואה לממוצע החודשי של ההכנסות העצמיות שלו בשנת 2022, ולעניין פסטיבל המתקיים אחת לשנתיים – בשנת 2021, כשהוא מוכפל בשלוש;
(2) השכר החודשי של עובדי המוסד, המשתכרים שכר ברוטו בסך של 50,000 שקלים חדשים לפחות, יופחת ב-10% לפחות במהלך שעת החירום, אלא אם כן שכר זה נקבע בהתאם להוראות הנוהל; ההוראה האמורה לא תחול על השכר של עובדי המוסד בזמן שהם משרתים במילואים;
(3) המוסד לא הגיש ולא יגיש בקשה לקבלת תמיכה או מימון ממשרד ממשלתי אחר כאמור בסעיף 6(ב) ;
(4) המוסד יעמוד בדרישת סעיף 6(ג) לעניין תשלום לעובדים;
(4) לא תינתן למוסד תמיכה בשיעור העולה על 90% מאובדן ההכנסות המוכר, ובכל מקרה סך התמיכה לפי מבחנים אלה ולפי המבחנים העיקריים לא יעלה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת לפי המבחנים העיקריים.
5. הוראות לעניין חישוב גובה התמיכה
חישוב סכום התמיכה במוסד יחושב לפי מבחנים אלה ייעשה בשלבים כמפורט להלן, על בסיס נתוני חוות הדעת הכספית של המוסד:[11]
(1) בשלב הראשון, יחולק הסכום הכולל של ההכנסות העצמיות של המוסד ב-12; הסכום האמור יהיה הסכום הממוצע של ההכנסה העצמית החודשית של המוסד לשנת 2022, ולעניין פסטיבל המתקיים אחת לשנתיים – לשנת 2021;
(2) בשלב השני, יחושב המדד הקובע: התוצאה שהתקבלה לפי פסקה (1) תוכפל ב-0.7, ולמוסד באזור מיוחד – הסכום שהתקבל לפי פסקה (1) במלואו; המדד הקובע הוא הסכום המירבי שכל מוסד זכאי לקבל מדי חודש לפי מבחנים אלה;
(3) בשלב השלישי, יחושבו שני הרכיבים האלה:
(1) סך כל התמיכה הציבורית במוסד והתרומות שניתנו למוסד, בפועל והצפויות, בשנת 2023 (חודשים ינואר עד דצמבר), אשר יחולק ב-12;
(2) מחזור הפעילות של המוסד, בפועל, בחודש דצמבר 2023, בניכוי התמיכה הציבורית והתרומות שניתנו לו;
(ב) סך ההוצאות של המוסד, בפועל בחודש דצמבר2023, בניכוי התגמול על ימי המילואים של עובדי המוסד; (להלן – סך ההוצאות בדצמבר); בנוסף, יחשב המוסד את סך ההוצאות שלו בחודשים ינואר עד ספטמבר 2023 ויחלק סכום זה בתשע (להלן – ממוצע ההוצאות הראשוני); סך ההוצאות בדצמבר לא יעלה על 90% מממוצע ההוצאות הראשוני (להלן – היקף ההוצאות החודשי);[12] עבור מוסד המצוי באזור מיוחד ופסטיבל שהתקיים בחודש דצמבר, היקף ההוצאות החודשי יהיה סך ההוצאות בדצמבר במלואו;
(4) בשלב הרביעי, יחושב למוסד ההפרש שבין היקף ההכנסות החודשי והיקף ההוצאות החודשי (להלן – סכום ההפרש החודשי); יובהר, כי סכום ההפרש החודשי ישקף רק הפרש שבו ההוצאות עולות על ההכנסות;
(5) בשלב החמישי, יחושב למוסד סכום התמיכה החודשי כך שהוא יעמוד על המדד הקובע או על סכום ההפרש החודשי, לפי הנמוך מביניהם (להלן – הסכום המחושב);
(6) בשלב השישי, יחושב למוסד השיעור היחסי של הסכום המחושב שנקבע לגביו כמפורט בפסקה (5) מתוך הסכומים המחושבים של כלל המוסדות שהגישו בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה;
(7) בשלב השביעי, ייקבע הסכום הסופי לתמיכה במוסד, בהתאם לשיעור שנקבע לכל מוסד בשלב השישי, כמפורט בפסקה (6), ביחס לתקציב הכולל לחלוקה בתקנה; סכום זה לא יעלה על הסכום המחושב לפי פסקה (5) ;
(8) בלי לגרוע מהוראות הנוהל, הוועדה רשאית לדרוש ממוסד להשיב סכום תמיכה שניתן לו לפי מבחנים אלה אם נוצר בשלו עודף הכנסות שוטפות למוסד בשנת 2023, וכן רשאית הוועדה לקזז סכום תמיכה כאמור מסכומי תמיכה אחרים שיאושרו למוסד בשנת 2024.
פרק ג': הוראות שונות
6. הוראות כלליות
(א) בשנת 2023 תשולם תמיכה למוסד הזכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה, באופן הזה:
(1) במהלך החודשים ינואר-פברואר 2024 תקבע הוועדה את סכום התמיכה לכל מוסד הזכאי לקבלה בהתאם להוראות סעיף 5, על בסיס חוות הדעת הכספית של המוסד והצהרותיו, ותאשר את התמיכה בהתאם לקביעה זו;
(2) במהלך שנת 2024, יגיש המוסד, לפי הוראות הנוהל, נתונים כספיים מבוקרים לשנת 2023; בהתאם לנתונים אלה תקבע הוועדה אם על המוסד להשיב סכום תמיכה ששולם למוסד ביתר או לקזז אותו מסכומים אחרים שיאושרו למוסד בשנת 2024 וזאת בהתאם לכללי נוהל שר האוצר. המוסד יעביר נתונים כספיים מבוקרים ומסמכים נוספים, כפי שתקבע ועדת התמיכות.
(ב) לא תינתן תמיכה למוסד לפי מבחנים אלה, אם המוסד קיבל תמיכה בעבור אובדן ההכנסות המוכר , או שקיבל תמיכה בגין ירידה בהכנסותיו בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמך או מתוקצב על ידי משרד ממשלתי אחר, או שהממשלה משתתפת במימונו בדרך אחרת, לרבות לפי חוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023[13], חוק מס רכוש וקרן פיצויים, תשכ"א-1961[14] והמבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד האוצר לתמיכה במוסדות ציבור שהכנסותיהם פחתו בעקבות מלחמת "חרבות ברזל"[15] בעבור תקופה מקבילה לתקופת מבחן תמיכה זה,; מוסד שקיבל תמיכה כאמור, , לא יוכל להשיבה על מנת לקבל סיוע בהתאם למבחן תמיכה זה.
(ג) המוסד יקצה 75% לפחות מסכום התמיכה שישולם לו לפי מבחנים אלה לטובת תשלום לעובדיו, בכפוף להוראות סעיף 4(3)(ג) ולפי הוראות אלה:
(1) עובד המועסק בשכר בסיס, ישלם המוסד את שכרו במלואו;
(2) עובד המועסק בשכר משולב, ישלם המוסד את שכר הבסיס במלואו ו-70% מהממוצע החודשי של תשלומי הפרמיות שקיבל בחודשים בהם הועסק בתקופה שבין ינואר וספטמבר 2023 (להלן – ממוצע הפרמיות), ובלבד שממוצע הפרמיות לא יעלה על השכר הממוצע במשק;
(3) עובד שאינו משתכר לפי שכר בסיס או שכר משולב, ישלם לו המוסד 70% מהממוצע החודשי של התשלומים שקיבל בתקופה שבין ינואר וספטמבר 2023, או בחלק מן התקופה, בהתאם לחודשים בהם קיבל תשלום כאמור (להלן – ממוצע התשלום), ובלבד שממוצע התשלום לא יעלה על השכר הממוצע במשק;
7. בלי לגרוע מהוראות הנוהל, מצאה הוועדה, לאחר שניתנה למוסד הזדמנות להשמיע את טענותיו, כי מוסד שהוועדה אישרה את זכאותו לתמיכה לא קיים אחד או יותר מתנאי הסף למתן התמיכה לפי מבחנים אלה, תפעל הוועדה לביטול התמיכה בו ויהיה עליו להשיב את כספי התמיכה לפי הוראות הנוהל.
8. תחילה
תחילתו של תיקון זה ביום ט"ז בתשרי התשפ"ד (1 בדצמבר 2023).
_____________ התשפ"ד
(_____________ 2024)
(803-35-2024-000003)
__________________
מיקי (מכלוף) זוהר
שר התרבות והספורט
תוספת
(סעיף 2)
התחומים שאינם כלולים בהגדרה "המבחנים העיקריים"
1. איגודי מוסדות – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודי מוסדות בתחום התרבות[16];
2. איגודים מקצועיים – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודים מקצועיים בתחום התרבות[17];
3. מבחנים לתמיכה של משרד התרבות והספורט במוסדות המשמשים כארגון גג בתחום התרבות[18];
4. אמנות פלסטית – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום האמנות הפלסטית[19] – פרק ג' בעניין תמיכה בפרויקטים;
5. ארכיונים – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור העוסקים בשימור מידע (ארכיונים)[20] – פרק ג' בעניין תמיכה בפרויקטים;
6. בתי ספר לאומנויות – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות תרבות העוסקים בהוראת האמנויות[21];
7. בתי ספר למחול – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות המקיימים בתי ספר למחול לבני נוער ולמבוגרים[22];
8. מוזיאונים – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום המוזיאונים המוכרים[23] – פרק ג' בעניין תמיכה בפרויקטים;
9. מוסיקה – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות הפועלים בתחום המוסיקה – קבוצות, מרכזים, קידום יצירה ופרויקטים[24] – פרק ד', למעט פרויקט שנתמך בשנים 2022-2023;
10. מחול – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום יוצרי מחול עצמאיים, פעילויות לקידום תחום המחול ומרכזי מחול[25]. לעניין פעולות לקידום תחום המחול – למעט פרויקט שנתמך בשנים 2022-2023;
11. ריקוד עם ישראלי – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות העוסקים בתחום של ריקוד עם ישראלי[26] – פרק ב' ופרק ג';
12. ספרות – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור העוסקים בתחום הספרות,[27] למעט פרויקט לפי פרק ה' או פרק ו' שנתמך בשנים 2022-2023.
13. קולנוע – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום הקולנוע[28] – תחומים א'-ו' ו-י"א;
14. תאטרון (תאטרון הפרינג') – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום קבוצות תאטרון, פרויקטים הפקתיים, יוזמות לקידום התיאטרון ומרכזי הפרינג'[29] – פרויקטים הפקתיים ויוזמות, למעט יוזמות שנתמכו בשנים 2022-2023;
15. מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לצורך פעילות רוחנית-תרבותית לקהילה יהודית שאינה אורתודוכסית[30];
16. מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור (תמיכה במוסדות אמנות בירושלים)[31];
17. מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות תרבות בפריפריה[32].
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] ס"ח התשס"ג, עמ' 64.
[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 53.
[4] ס"ח התשמ"ג, עמ' 113.
[5] י"פ התש"ף, עמ' 482; התשפ"ג, עמ' 948.
[6] ק"ת התשפ"ד, עמ' 536.
[7] ס"ח התש"ן, עמ' 26.
[8]מיזם לחיזוק התרבות הישראלית במוזיאונים ואתרי מורשת ללא עלות בסופי השבוע, שפרסם משרד התרבות והספורט ביום 3.3.21.
[9] ס"ח התשנ"ה, עמ' 210.
[10] ס"ח התשי"א, עמ' 78.
[11] לדוגמה: אם לפי חוות דעת כספית של המוסד לשנת 2022, למוסד סך הכנסות עצמיות של 1,200,000 שקלים חדשים, אזי ממוצע ההכנסות החודשי של המוסד עומד על סך של 100,000 שקלים חדשים. סכום התמיכה המרבי שלו יהיה זכאי המוסד מדי חודש יהיה 70,000 שקלים חדשים (לפי המדד הקובע). ההפרש החודשי עומד על 80,000 שקלים חדשים, ומאחר שההפרש החודשי גבוה מהמדד הקובע, הסכום המחושב לו יהיה זכאי אותו מוסד יהיה 70,000 שקלים חדשים בלבד. אם הסכומים המחושבים של כלל המוסדות עומדים על 3,500,000 שקלים חדשים, הסכום שלו זכאי המוסד הוא 2% מסך התקציב בתקנה. אם סך התקציב בתקנה עומד על 2,000,000 שקלים חדשים, אזי המוסד זכאי בפועל לסכום מחושב של 40,000 שקלים חדשים.
[13] ס"ח התשפ"ד, עמ' 88.
[14] ס"ח התשכ"א, עמ' 100.
[15] י"פ התשפ"ד ,11876
[16] י"פ התשע"ח, עמ' 8432; התשפ"ב, עמ' 11722.
[17] י"פ התשע"ח, עמ' 8426; התשפ"ג, עמ' 865.
[18] י"פ התשע"ז, עמ' 5592; התשע"ט, עמ' 9951.
[19] י"פ התשס"ט, עמ' 3042; התשפ"ב, עמ' 11722.
[20] י"פ התשע"ד, עמ' 5764; התשפ"ג, עמ' 6264.
[21] י"פ התשס"ה, עמ' 3760; התשפ"ג, עמ' 412.
[22] י"פ התשע"ט, עמ' 11616 ועמ' 11746.
[23] י"פ התשס"ה, עמ' 3904; התשפ"ב, עמ' 4238.
[24] י"פ התשע"ט, עמ' 11231; התשפ"ג, עמ' 7979.
[25] י"פ התשע"ז, עמ' 5208; התשפ"ג, עמ' 8824.
[26] י"פ התשע"ט, עמ' 11576; התשפ"ב, עמ' 1524.
[27]י"פ התשע"ח, עמ' 8874; התשפ"ג, עמ' 2254.
[28] י"פ התשע"ט, עמ' 8166; התשפ"ג, עמ' 2.
[29] י"פ התשס"ו, עמ' 2056; התשפ"ג, עמ' 5571.
[30] י"פ התשע"ג, עמ' 2463; התשע"ד, עמ' 5774.
[31] י"פ התשס"ה, עמ' 2970.
[32] י"פ התשע"ב, עמ' 153; התשפ"ב, עמ' 1838.