תזכיר טיוטת תקנות שירות אזרחי (קידום שילובן של אוכלוסיות מיוחדות בשירות), התשפ"ד-2024

טיוטת תקנות שירות אזרחי (קידום שילובן של אוכלוסיות מיוחדות בשירות), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 16(ד), 17(א) ו-105(א) לחוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017[1] (להלן - החוק), ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

פרק א': הגדרות

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"אדם עם מוגבלות", "התאמות", "חוק השוויון" ו"נטל כבד מדי" – כהגדרתם בסעיף 16(א) לחוק;

 

 

"אירוע מרכזי" – אירוע שאליו מוזמנים כלל המתנדבים הקשורים לגוף המפעיל, לגוף המוכר או לרשות, לפי העניין, באזור גאוגרפי מסוים או בכל הארץ, או אירוע המיועד למתנדבים עם מוגבלות;

 

 

"גוף ביטחוני" – כהגדרתו בסעיף 31(ט) לחוק;

 

 

"מוסד להשכלה גבוהה" – כהגדרתו בסעיף 34(א)(10) לחוק;

 

 

"המחלקה לשירותים חברתיים" – המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית שבה מתגורר המתנדב המיוחד;

 

 

"מנהל מקצועי" – מנהל מקצועי שמעסיק הגוף המוכר לפי תקנה 9;

 

 

"מתנדב בסיכון" – מתנדב שהוא צעיר בסיכון;

 

 

"מתנדב מיוחד" – אחד מאלה:

 

 

 

(1) מתנדב כאמור בפסקאות (1) עד (3) להגדרה "מתנדב מיוחד" שבתקנות שירות אזרחי (עקרונות השירות הלאומי וההתנדבות הקהילתית), התשפ"א-2020[2];

 

 

 

(2) מתנדב בסיכון המוכר בידי השירות לנוער צעירות וצעירים שבמשרד הרווחה;

 

 

"מתנדב עם מוגבלות" – מתנדב שהוא אדם עם מוגבלות; 

 

 

"משרד הרווחה" – משרד הרווחה והביטחון החברתי;

 

 

"עובד סוציאלי" – כהגדרתו בחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996[3];

 

 

"פסיכולוג" – מי שרשום בפנקס הפסיכולוגים לפי חוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977[4];

 

 

"קצבת נכות" – קצבת נכות או קצבת ילד נכה המשולמת לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[5];

 

 

"רכז" – רכז לליווי מתנדבים מיוחדים, שמעסיק הגוף המוכר לפי תקנה 10(א);

 

 

"השירות" – שירות לאומי או התנדבות קהילתית;

 

 

"תכנית עבודה אישית" – כמשמעותה בתקנה 11.

 

 

פרק ב': התאמות לקידום שילובם של מתנדבים עם מוגבלות

הנגשת אתר אינטרנט

2.  

גוף מוכר ינגיש את אתר האינטרנט שלו, ובכלל זה את המידע המוצג באתר לעניין אפשרויות השירות לאנשים עם מוגבלות, בהתאם להוראות סימן ג' בפרק ה' לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013[6].

הנגשה של אירועים מרכזיים ומפגשים

3.  

(א)  גוף מוכר, גוף מפעיל והרשות יספקו באירועים מרכזיים שהם עורכים את אמצעי ההנגשה האלה, לכל מתנדב עם מוגבלות הזקוק לכך: 

 

 

 

(1) תרגום לשפת הסימנים;

 

 

 

(2) תמלול סימולטני, בשפה העברית או הערבית.

 

 

(ב) מפגשים בין עובדי הגוף המפעיל, הגוף המוכר או הרשות, לפי העניין, ובין מתנדב עם מוגבלות, יתקיימו במקום ובתנאים המותאמים לאותו מתנדב.

אמצעי עזר

4.  

(א)  גוף מפעיל יספק או יתקין אמצעי עזר לפי צורכי המתנדב עם המוגבלות, ובלבד שעלותו של כל אמצעי עזר כאמור אינה עולה על 1,000 שקלים חדשים לכל מתנדב; אין באמור לעיל כדי לחייב אספקה של אמצעי עזר המיועדים לשימוש אישי בלבד ומותאמים אישית למתנדב עם מוגבלות; בתקנת משנה זו, "אמצעי עזר" – למעט ציוד שמספקת הרשות לפי תקנת משנה (ב).  

 

 

(ב) הרשות תספק לגוף מפעיל שהוצב אצלו מתנדב עם מוגבלות, ציוד כמפורט להלן, לפי צורכי המתנדב שהוכחו לרשות, לרבות ציוד מתקדם יותר שנועד לאותו צורך לפי החלטת הרשות:

 

 

 

(1) ציוד עזר ממוחשב;

 

 

 

(2) תוכנת הקראה למחשב;

 

 

 

(3) טלוויזיה במעגל סגור, ניידת או נייחת;

 

 

 

(4) צג ברייל וקורא מסך;

 

 

 

(5) מסך מחשב גדול ותוכנת הגדלה.

 

 

(ג)  הרשות תספק למתנדב עם מוגבלות בראייה 5 שעות של הדרכה שיקומית באמצעות גורם מקצועי מתאים העוסק בתחום של ניידות, התמצאות ותפקוד אישי של אנשים עם מוגבלות בראייה.

שמירה על כבוד המתנדב

5. ב

בביצוע התאמות לפי תקנות אלה, ישמרו הגוף המוכר, הגוף המפעיל והרשות על כבודו ופרטיותו של המתנדב עם המוגבלות, ויקפידו על מתן יחס אדיב ומכובד המאפשר את פעילות המתנדב האמור בשירות בעצמאות, בבטיחות ובאופן שוויוני יחד על כלל ציבור המתנדבים.

 

 

פרק ג': סיוע למתנדבים בסיכון

מדריך

6.  

(א)  הגוף המוכר יעסיק מדריך שמתקיימים לגביו התנאים שבתקנת משנה (ב), שתפקידו, בין השאר, לקבל את המתנדב בסיכון עם חזרתו ממקום השירות לדירת השירות, לסייע בארגון הדירה ובניהול החיים המשותפים בה ולדווח לרכז במצבי מצוקה או משבר של המתנדב.

 

 

(ב) בתפקיד מדריך יועסק מי שמלאו לו 18 שנים והוא אחד מאלה:

 

 

 

(1) סטודנט הלומד לתואר בעבודה סוציאלית או בפסיכולוגיה, במוסד להשכלה גבוהה;

 

 

 

(2) סיים בהצלחה תכנית הדרכה של משרד הרווחה בתחומי הרווחה והשירותים החברתיים;

 

 

 

(3) עובד סוציאלי;

 

 

 

(4) פסיכולוג.

דירת שירות

7.  

(א)  הגוף המוכר ישבץ מתנדב בסיכון בדירת שירות אם נוכח כי המתנדב לא יוכל להשתלב בשירות ללא פתרון דיור; בלי לגרוע מכלליות האמור, הגוף המוכר ישבץ מתנדב בסיכון בדירת שירות אם המתנדב הוא חסר עורף משפחתי ואין לו מקום מגורים קבוע. 

 

 

(ב) הגוף המוכר ידאג לכך שבדירת שירות שבה מתגוררים מתנדבים בסיכון תתקיים השגחת לילה באמצעות מדריך, אחד או יותר, שילון בדירה בכל אחד  מימות השבוע.

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (ב), הגוף המוכר רשאי שלא לקיים השגחת לילה בדירת שירות אם נוכח כי מתקיימים כל התנאים האלה, ובלבד שידאג לביקורים של מדריך בשעות הערב בתדירות שלא תפחת משלוש פעמים בשבוע:

 

 

 

(1) כל המתנדבים המתגוררים בדירת השירות הם בעלי יכולת התמודדות ועצמאות גבוהה, ולא מתקיים לגבי מי מהם אחד מהמצבים האלה:

 

 

 

 

(א)  רקע פסיכיאטרי, הכולל אשפוז;

 

 

 

 

(ב) רקע של ניסיון אובדני או פגיעה עצמית;

 

 

 

 

(ג)  התנהגות מוחצנת קשה, הכוללת ביטויי כעס או אלימות פיזית או מילולית;

 

 

 

(2) הגוף המוכר קיבל אישור לכך מאת השירות לנוער צעירות וצעירים שבמשרד הרווחה.

 

 

פרק ד': התאמות וסיוע לאוכלוסיות מיוחדות

 

 

סימן א': הליכי אבחון, מיון ושיבוץ

התאמה של הליכי אבחון, מיון ושיבוץ

8.  

(א)  גוף מוכר יאבחן וימיין מתנדב עם מוגבלות או מתנדב בסיכון באופן התואם את היכולות של אותו מתנדב, וישבץ אותו במקום שירות המתאים ליכולות שלו כאמור, ובכלל זה:

 

 

 

(1) יקיים ראיון עם המתנדב לשם קביעת התאמתו למקום השירות המיועד;

 

 

 

(2) יכין את משפחתו של המתנדב למחויבות הכרוכה בהתנדבות, אם הדבר ניתן;

 

 

 

(3) יבדוק קיומה של סביבה תומכת;

 

 

 

(4) ימפה את היכולות של המתנדב להתנדבות בתחומים ובסוגי פעילויות שונים.

 

 

(ב) הגוף המוכר יסביר למתנדב עם המוגבלות, באופן המותאם ליכולותיו, את חובותיו וזכויותיו במהלך השירות; ההסבר יכול שיינתן למתנדב באופן אישי או לכמה מתנדבים יחד.

 

 

(ג)  גוף מפעיל ישבץ מתנדב עם מוגבלות או מתנדב בסיכון בתפקיד מתאים לפי האבחון שביצע הגוף המוכר כאמור בתקנת משנה (א).

 

 

(ד) גוף מפעיל ידריך את המתנדב עם המוגבלות או המתנדב בסיכון באופן המותאם ליכולותיו וכישוריו וייתן לו הכשרה ייעודית לצורך ביצוע השירות.

 

 

סימן ב': מתן סיוע וליווי למתנדבים מיוחדים

מנהל מקצועי

9.  

(א)  גוף מוכר יעסיק מנהל מקצועי, שמתקיימים לגביו כל אלה:

 

 

 

(1) בעל תואר ראשון בעבודה סוציאלית ממוסד להשכלה גבוהה;

 

 

 

(2) בעל ניסיון מקצועי של שלוש שנים לפחות בעבודה סוציאלית עם אנשים עם מוגבלות או עם צעירים בסיכון, לפי העניין;

 

 

 

(3) בעל ניסיון ניהולי של שנה לפחות בתחום העבודה הסוציאלית.

 

 

(ב) המנהל המקצועי יהיה אחראי, מבחינה ניהולית ומקצועית, על ביצוע ההתאמות ומתן השירותים בידי הגוף המוכר למתנדבים מיוחדים ועל ההכשרה והליווי של הרכזים.

 

 

(ג)  על ההעסקה של המנהל המקצועי יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) הגוף המוכר ידווח לרשות, בכתב, על העסקת המנהל המקצועי והיקף העסקתו, לא יאוחר משבועיים מיום העסקתו;

 

 

 

(2) הגוף המוכר יקבע את היקף ההעסקה של המנהל המקצועי בהלימה למספר המתנדבים המיוחדים שמלווה הגוף המוכר, ולפי הנחיות הרשות; על אף האמור, העסיק הגוף המוכר שלושה רכזים או יותר – יועסק המנהל המקצועי במשרה מלאה;

 

 

 

(3) גוף מוכר רשאי למנות מנהל מקצועי שיהיה אחראי הן על מתנדבים מיוחדים שהם אנשים עם מוגבלות והן על מתנדבים מיוחדים שהם צעירים בסיכון, ובלבד שיש לו ניסיון מקצועי מתאים כאמור בתקנה משנה (א)(2) לעניין כל אחד מסוגי המתנדבים כאמור.

רכז לליווי מתנדבים מיוחדים

10.  

(א)  גוף מוכר יעסיק רכז שמתקיימים לגביו כל אלה:

 

 

 

(1) הוא עובד סוציאלי, פסיכולוג, יועץ חינוכי, מורה, מטפל בחינוך מיוחד או מרפא בעיסוק;

 

 

 

(2) יש לו ניסיון מקצועי של שנתיים לפחות בתחום העיסוק האמור בפסקה (1).

 

 

(ב) גוף מוכר יקצה רכז נפרד למתנדבים מיוחדים שהם אנשים עם מוגבלות ולמתנדבים מיוחדים שהם צעירים בסיכון.

 

 

(ג)  הרכז יהיה אחראי לליווי של עד 20 מתנדבים מיוחדים, באופן שוטף, ובכלל זה –

 

 

 

(1) יקיים קשר שוטף עם מקום השירות;

 

 

 

(2) יבקר, בתדירות שלא תפחת מאחת לשבועיים, במקום השירות, ויתעד את הביקור בדו"ח ביקור;

 

 

 

(3) יקיים, אחת לשלושה חודשים לפחות, מפגש עם איש קשר מטעם הגוף המפעיל ועם והמתנדב המיוחד;

 

 

 

(4) יקיים קשר עם המשפחה של המתנדב המיוחד, אם הדבר ניתן, וייפגש עמה לפי הצורך, אך לא פחות משני מפגשים בשנה; 

 

 

 

(5) יעקוב אחר ההתקדמות של המתנדב המיוחד בהתאם לתכנית העבודה האישית שלו וימלא טופס מעקב אחת לחודש לפחות; טופס מעקב לדוגמה יפורסם באתר האינטרנט של הרשות;

 

 

 

(6) ידריך מפגשי תמיכה קבוצתיים של מתנדבים מיוחדים, ואם הדבר ניתן – של מתנדבים בעלי רמת תפקוד דומה, בתדירות שלא תפחת מאחת לשבועיים.

תכנית עבודה אישית

11.  

(א)  הרכז יכין תכנית עבודה אישית לכל מתנדב מיוחד; התכנית תהיה שנתית ותאושר בידי המנהל המקצועי.

 

 

(ב) תכנית העבודה האישית תכלול את כל אלה, לפחות:

 

 

 

(1) מקום השיבוץ;

 

 

 

(2) התפקיד שימלא המתנדב;

 

 

 

(3)  יעדי השירות ומטרות אישיות;

 

 

 

(4)  הליווי הפרטני של המתנדב;

 

 

 

(5)  תכנית העשרה לפי תקנת משנה (ג).

 

 

(ג)  הרכז יכין, לכל  מתנדב מיוחד, תכנית העשרה הכוללת תכנים בנושאים של תעסוקה, כישורי חיים והעשרה אישית , בהיקף שלא יפחת מהקבוע בתכנית העבודה האישית של אותו מתנדב; לעניין תכנית ההעשרה כאמור יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) הגוף המוכר יגיש לאישורה של הרשות תכנית העשרה כללית לדוגמה;

 

 

 

(2) הרשות רשאית לחייב את הגוף המוכר להסתייע בגורם מקצועי לצורך ביצוע תכנית ההעשרה, כולה או חלקה, אם סברה כי אין לגוף המוכר את הכישורים או היכולת הדרושים לשם ביצועה;  

 

 

 

(3) תכנית ההעשרה יכול שתיערך במסגרת מפגשים קבוצתיים כאמור בתקנה 10(ג)(6).

ניהול תיק אישי

12.  

הרכז ינהל תיק אישי מפורט עבור כל מתנדב מיוחד; תיק אישי כאמור יכלול את כל אלה:

 

 

(1) צילום תעודת הזהות של המתנדב;

 

 

(2) טופס התאמה לשירות, אם נדרש; טופס התאמה לדוגמה יפורסם באתר האינטרנט של הרשות;

 

 

(3) תכנית העבודה האישית של המתנדב המיוחד;

 

 

(4) תיעוד של עבודת הרכז לפי תקנה 10.

 

 

(5)  דו"ח סוציאלי שהוכן במחלקה לשירותים חברתיים, אם קיים בעניינו של המתנדב המיוחד.

 

 

 

 

 

 

פרק ה': הוראות שונות ותחילה

יעדים של ייצוג הולם

13.  

(א)  השיעור של מתנדבים עם מוגבלות מקרב כלל המתנדבים בשירות, לפי סוגים של גופים מפעילים, יהיה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) בגוף מפעיל שהוא רשות ציבורית ושמשרתים בו, או בגופים מפעילים הממומנים על ידו, 15 מתנדבים לפחות – 7%;

 

 

 

(2) בגוף מפעיל שאינו רשות ציבורית ושמשרתים בו 20 מתנדבים לפחות – 5%.

 

 

(ב) השיעור של מתנדבים בסיכון מקרב כלל המתנדבים בשירות, לפי סוגים של גופים מפעילים, יהיה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) בגוף מפעיל שהוא רשות ציבורית ושמשרתים בו, או בגופים מפעילים הממומנים על ידו, 15 מתנדבים לפחות – 3%, ובלבד שלא יפחת ממתנדב אחד;

 

 

 

(2) בגוף מפעיל שאינו רשות ציבורית ושמשרתים בו 20 מתנדבים לפחות – 2%, ובלבד שלא יפחת ממתנדב אחד;

 

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנות משנה (א) ו-(ב), המנהל  רשאי לפטור גוף מפעיל מחובת הייצוג ההולם לתקופה של עד תום תקופת אישור הגוף המפעיל שלו, אם שוכנע כי חובה זו תפגע בגוף המפעיל או לא ניתן לקיים חובה זו.

פטור כאמור יינתן רק בנסיבות מיוחדות שיאושרו על ידי המנהל  ולאחר שמנהל הגוף המפעיל הגיש בקשה מנומקת בכתב.

 

(ד) אין בהוראות תקנות משנה (א) ו-(ב) כדי לגרוע מקביעת סדרי עדיפויות ממלכתיים לפי סעיף 24 לחוק לעניין שיעור ייעוד תקני שירות המוקצים על ידי הממשלה למתנדבים שהם אנשים עם מוגבלות או צעירים בסיכון, לפי העניין.

 

 

(ה)  הוראות תקנה זו לא יחולו על גוף מפעיל שהוא גוף ביטחוני.

נשיאה בהוצאות ומימון תקנים

14.  

(א)  הנשיאה בהוצאות המימון הכרוכות בביצוע האמור בתקנה 4(א) תהיה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) גוף מפעיל שהוא רשות ציבורית יישא בעצמו בהוצאות כאמור;

 

 

 

(2) לעניין גוף מפעיל שאינו רשות ציבורית – הרשות תישא בהוצאות האמורות או תספק את אמצעי העזר כאמור באותה תקנה, לפי בחירתה.

 

 

(ב) הרשות תממן תקנים למתנדבים מיוחדים, בהיקף שלא יעלה על המכסה האמורה בתקנה 13 וכן תישא באחריות למימון מגורים בדירת שירות כאמור בתקנה 7; בלי לגרוע מכלליות האמור, הרשות רשאית לממן תקנים נוספים למתנדבים עם מוגבלות שאינם מתנדבים מיוחדים, לפי סדר עדיפות כפי שתורה ובכפוף לשיקולי תקציב; החלטת הרשות בדבר מימון תקנים נוספים כאמור תפורסם באתר האינטרנט שלה.

שמירת דינים

15.  

החובות לפי תקנות אלה הן בנוסף לחובות לפי דין אחר, ובכלל זה לפי חוק השוויון.

התאמות ושירותים נוספים

16.  

אין בתקנות אלה כדי למנוע מגוף מוכר או מגוף מפעיל לבצע התאמות נוספות  למתנדבים עם מוגבלות או לספק שירותי תמיכה וסיוע נלווים נוספים למתנדבים בסיכון.

תחילה

17.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה, למעט תקנה 13, ביום ____________.

 

 

(ב) תחילתה של תקנה 13 ביום __________ (                     ).

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2024)

 (חמ _____-3)

 

__________________

                        אורית סטרוק
       שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות

 

 

דברי הסבר

כללי          סעיפים 16 ו-17 לחוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017 (להלן – החוק) עוסקים בייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות ובקידום שילובם של צעירים בסיכון. סעיף 16(ד) לחוק מסמיך את השר, באישור הוועדה, להתקין תקנות לשם קידום שילובם של אנשים עם מוגבלות כמתנדבים, ובכלל זה לקבוע הוראות לעניין ביצוע התאמות ויעדים של ייצוג הולם. סעיף 17(א) מסמיך את השר, באישור הוועדה, להתקין תקנות לשם קידום שילובם של צעירים בסיכון כמתנדבים, ובכלל זה לקבוע הוראות לעניין מתן שירותי תמיכה וסיוע נלווים לצעירים כאמור ויעדים של ייצוג הולם. בהתאם לסעיפים האמורים, מוצע לקבוע עתה את טיוטת תקנות שירות אזרחי (קידום שילובן של אוכלוסיות מיוחדות בשירות), התשפ"ב-2022 (להלן – התקנות המוצעות). 

מטרת התקנות המוצעות הינה קידום שילובם של צעירים עם מוגבלות וצעירים בסיכון בשירות האזרחי, והגדלת שיעורי ההתנדבות שלהם, וזאת באמצעות קביעת התאמות שיאפשרו את כניסתם לשירות וליוויים במהלך השירות, במטרה להעצים אותם בתקופת השירות ולמנוע את נשירתם מהשירות. בהקשר זה יצוין כי חלק מההתאמות ומעטפת הליווי המוצעים בתקנות סופקו בשנים האחרונות, מכוח נוהלי הרשות או באמצעות התקשרויות של הרשות, ועתה מבוקש להסדירם בתקנות מכוח החוק כאמור. 

תקנה 1     מוצע להגדיר מונחים שונים המשמשים בתקנות המוצעות, כמפורט בתקנה 1. בין השאר, מוצע להגדיר "מתנדב מיוחד", הזכאי לסיוע וליווי ייעודיים כמפורט בסימן ב' בפרק ד'. על פי המוצע, "מתנדב מיוחד" הוא אחד מאלה:  (1) עיוור או מי שמקבל קצבת נכות; (2) מי שמינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי הכיר בו כבעל מוגבלות; (3) מי שהרשות הכירה בו כבעל מוגבלות על פי אמות מידה שגיבשה בתיאום עם אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך; (4) צעיר בסיכון שהוכר בידי השירות לנוער צעירות וצעירים במשרד הרווחה.

 

 תקנות 2 עד 5  פרק ב' לתקנות המוצעות עוסק בהתאמות הנדרשות לשם קידום שילובם של מתנדבים עם מוגבלות בשירות וקובע את מסגרת החובות החלה על הרשות, הגופים המוכרים והגופים המפעילים לעניין זה.

תקנות 2 ו-3 המוצעות קובעות חובות לעניין הנגשת שירותים ומידע עבור מתנדבים עם מוגבלות, ובכלל זה הנגשה של אתר האינטרנט של הגוף המוכר ואספקת אמצעי הנגשה באירועים מרכזיים שעורכים הרשות, גוף מוכר או גוף מפעיל, כגון תרגום לשפת הסימנים.  

תקנה 4 המוצעת קובעת כי על הגוף המפעיל לספק או להתקין אמצעי עזר הדרושים למתנדב (כגון: מקלדת מותאמת), בסכום של עד 1,000 שקלים חדשים לכל מתנדב. מוצע להבהיר כי אין באמור כדי לחייב את הגוף המפעיל לספק למתנדב אמצעי עזר המיועדים לשימושו האישי בלבד והמותאמים לו באופן אישי (כגון: כיסא גלגלים מותאם, משקפיים לפי מרשם או מכשיר שמיעה). עוד מוצע לקבוע כי הרשות תספק לגוף המפעיל את הציוד המפורט בתקנת משנה (ב): ציוד עזר ממוחשב, תוכנת הקראה למחשב, טלוויזיה במעגל סגור, צג ברייל וקורא מסך, מסך מחשב גדול ותוכנת הגדלה. בנוסף, הרשות תספק למתנדב עם מוגבלות בראייה חמש שעות של הדרכה שיקומית כמוצע בתקנת משנה (ג).

תקנה 5 המוצעת מעגנת את הערך הבסיסי של שמירה על כבודם ופרטיותם של מתנדבים עם מוגבלות, ומחייבת את הגוף המוכר, הגוף המפעיל והרשות להקפיד על מתן יחס אדיב ומכבד לאותם מתנדבים, באופן שיאפשר להם לפעול במסגרת השירות בעצמאות, בבטיחות ובאופן שוויוני. 

תקנות 6 ו-7     פרק ג' לתקנות המוצעות עוסק בסיוע למתנדבים בסיכון וליוויים במהלך השירות.

לפי תקנה 7 המוצעת, על הגוף המוכר לשבץ מתנדב בסיכון בדירת שירות, במקרה שבו הצעיר לא יוכל להשתלב בשירות בלא פתרון דיור כאמור. נוסף על כך, על הגוף המוכר לדאוג לליווי של מדריך בדירות השירות, לרבות בדרך של השגחת לילה, וזאת בהתאם למצבם ויכולתם של הצעירים המתגוררים בדירת השירות. תקנה 6 המוצעת קובעת את תנאי הכשירות להעסקת מדריך ואת תפקידיו, ובהם: קבלת המתנדב בסיכון עם חזרתו ממקום השירות לדירת השירות, סיוע בארגון הדירה ובניהול החיים המשותפים בה ודיווח לרכז במצבי מצוקה או משבר של המתנדב.   

תקנות 8 עד 11 פרק ד' קובע את החובות של הגופים המוכרים לעניין הליכי האבחון, המיון והשיבוץ של מתנדבים עם מוגבלות ומתנדבים בסיכון ולעניין מתן סיוע וליווי למתנדבים מיוחדים.

תקנה 8 המוצעת קובעת את ההתאמות הנדרשות בהליכי האבחון, המיון והשיבוץ של מתנדבים עם מוגבלות ומתנדבים בסיכון, ובכלל זה, קיום ראיון עם המתנדב ומיפוי יכולותיו, הכנת המשפחה, בדיקת קיומה של סביבה תומכת ומתן הסברים מותאמים בדבר השירות. 

בהתייחס למתנדבים מיוחדים, מוצע לקבוע חובות נוספות לשם מתן סיוע לאותם מתנדבים וליוויים בשירות, כמפורט להלן.

לפי תקנה 9 המוצעת, על הגוף המוכר להעסיק מנהל מקצועי שיהיה אחראי, מבחינה ניהולית ומקצועית, על ביצוע ההתאמות ומתן השירותים בידי הגוף המוכר למתנדבים מיוחדים, ועל ההכשרה והליווי של הרכזים. בשים לב לתפקידיו של המנהל המקצועי כאמור, נקבעו תנאי כשירות גבוהים יחסית כתנאי להעסקתו, כמפורט להלן: תואר ראשון בעבודה סוציאלית; ניסיון מקצועי של 3 שנים לפחות בעבודה סוציאלית עם אנשים עם מוגבלות או צעירים בסיכון; וניסיון ניהולי של שנה לפחות בתחום העבודה הסוציאלית. היקף ההעסקה של המנהל המקצועי יהיה בהלימה למספר המתנדבים המיוחדים שמלווה הגוף המוכר, ואולם אם הגוף המוכר מעסיק שלושה רכזים או יותר – יועסק המנהל המקצועי במשרה מלאה.  

לפי תקנה 10 המוצעת, על הגוף המוכר להעסיק רכז שיהיה אחרי לליווי השוטף של עד 20 מתנדבים מיוחדים, ובכלל זה יבקר במקום השירות ויקיים קשר עם המתנדב המוכר ומשפחתו. על הרכז להיות איש מקצוע מתחום הטיפול או החינוך (כגון עובד סוציאלי, פסיכולוג, יועץ חינוכי, מורה וכיוצא באלה), בעל ניסיון של שנתיים לפחות בתחום עיסוקו. על הגוף המוכר להקצות רכז נפרד למתנדבים מיוחדים שהם אנשים עם מוגבלות ולמתנדבים מיוחדים שהם צעירים בסיכון.

לפי תקנה 11 המוצעת, על הרכז להכין תכנית עבודה אישית שנתית לכל מתנדב מיוחד, שתאושר בידי המנהל המקצועי. תכנית העבודה כאמור תכלול, בין השאר, את מקום השיבוץ והתפקיד, יעדי השירות, הליווי הפרטני למתנדב ותכנית העשרה בנושאי תעסוקה, כישורי חיים והעשרה אישית. 

כמו כן, על הרכז לנהל תיק אישי מפורט עבור כל מתנדב מיוחד, כמפורט בתקנה 12 המוצעת.

תקנה 13   מוצע לקבוע את יעדי השילוב של מתנדבים בסיכון ומתנדבים עם מוגבלות, בהתאם לסוג הגוף המפעיל (רשות ציבורית או גוף אחר) ובהתאם לגודלו (קרי, מספר המתנדבים המשרתים בגוף המפעיל). לפי תקנת משנה (ד) המוצעת, ההוראות האמורות לא יחולו על גוף מפעיל שהוא גוף ביטחוני. כן מוצע להבהיר כי אין בהוראות אלה כדי לגרוע מהוראות סעיף 24 לחוק, שעניינו קביעת סדרי עדיפויות ממלכתיים.
כמו כן מוצע לאפשר למנהל לפטור גופים מפעילים מסויימים בנסיבות מיוחדות מחובת העמידה ביעדים האמורים.

תקנה 14   אשר לנשיאה בהוצאות עבור אמצעי העזר האמורים בתקנה 4(א), מוצע לקבוע כי גוף מפעיל שהוא רשות ציבורית יישא בעצמו בהוצאות כאמור. לעניין גוף מפעיל שאינו רשות ציבורית, מוצע לקבוע כי הרשות תישא בהוצאות האמורות או תספק את אמצעי העזר לגוף המפעיל, לפי בחירתה.

כמו כן, מוצע לחייב את הרשות לממן תקנים למתנדבים מיוחדים, בהיקף שלא יעלה על המכסה האמורה בתקנה 13 המוצעת, וכן לממן מגורים של מתנדבים בסיכון בדירות שירות. הרשות תהיה רשאית לממן תקנים נוספים למתנדבים עם מוגבלות, שאינם מתנדבים מיוחדים, לפי סדר עדיפות כפי שתחליט ובכפוף לאילוצים תקציביים.               

תקנות 15 ו-16 מוצע להבהיר כי התקנות המוצעות אינן גורעות מכל חובה הקבועה בדין אחר, ובכלל זה חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, וכן כי התקנות אינן מונעות מהגופים המוכרים או הגופים המפעילים לבצע התאמות נוספות עבור מתנדבים עם מוגבלות או לספק שירותי תמיכה וסיוע נוספים למתנדבים בסיכון. 

תקנה 17   [יש להשלים לפי מועד התחילה שייקבע]

 



[1] ס"ח התשע"ז, עמ' 632; התשע"ח, עמ' 900.

[2] ק"ת התשפ"א, עמ' 1212.

[3] ס"ח התשנ"ו, עמ' 152.

[4] ס"ח התשל"ז, עמ' 158.

[5] ס"ח התשנ"ה, עמ' 210.

[6] ק"ת התשע"ג, עמ' 968.