תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. הגדרות
2. חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי ומרחק מגבול נמל התעופה
3. חלוקה לפי שיעור ארנונה אחרת מסך התקציב
6. אופן החישוב ביחס למועצה אזורית
8. תוקף
תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – החוק) קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון (להלן – נתב"ג) בהתאם לכללי חלוקה שייקבעו בתקנות.
מוצע לקבוע את כללי החלוקה לשנת 2023, כפי שיפורט להלן.
הכללים המוצעים כוללים חלוקת תקציב על פי העקרונות אשר נקבעו בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה.
על בסיס עקרונות אלו גובשו קריטריונים שעוגנו בשני כללי חלוקה כפי שיפורט להלן – חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי ומרחק מגבול נמל התעופה וחלוקה לפי שיעור ארנונה שאינה למגורים (להלן – ארנונה אחרת), מסך התקציב.
לצורך חישוב הסכום לחלוקה בהתאם לכללי החלוקה כמפורט לעיל, נקבעו ביחס לקריטריונים מקדמי העדפה המפורטים בטבלאות. לכל רשות, בהתאם למאפייניה, יוקצה סכום לחלוקה אשר יחושב באמצעות שיטת ניקוד יחסית שמבוססת על הכפלה של נתוני הרשות במקדמי העדפה.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 25א לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
1. |
בתקנות אלה – |
||||
|
|
|
"ארנונה אחרת" – ארנונה בעד נכסים שבתחומי הרשות המקומית בכל הסיווגים פרט לסיווג מגורים; |
|||
|
|
|
"דוח מבוקר אחרון" – הדוח המבוקר כהגדרתו בסעיף 44 לחוק יסודות התקציב התשמ"ה-1985, שהוגש עד לתחילת שנת הכספים שבה מחולק התקציב; |
|||
|
|
|
"מדד הפריפריאליות", "המדרג החברתי-כלכלי" – כהגדרתם בסעיף 21 לחוק; |
|||
|
|
|
"מספר התושבים" – מספר התושבים שלפי הרישום במרשם האוכלוסין כמשמעותו בסעיף 2 לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה - 1965[2], התגוררו בתחום הרשות המקומית ביום 31 באוקטובר שלפני שנת הכספים שבה מחולק התקציב; |
|||
|
|
|
"מספר התושבים המשוקלל" – סך כל התושבים ברשות המקומית על פי מדרגות ושיעורים אלה; (1) כל תושב עד 40,000 תושבים – 100% מהתושבים במדרגה זו; (2) כל תושב מ-40,001 תושבים עד 60,000 תושבים – 75% מהתושבים במדרגה זו; (3) כל תושב מ-60,001 תושבים עד 80,000 תושבים – 50% מהתושבים במדרגה זו; (4) כל תושב מ-80,001 תושבים עד 100,000 תושבים – 25% מהתושבים במדרגה זו; (5) כל תושב מ-100,001 תושבים עד 120,000 תושבים – 10% מהתושבים במדרגה זו; (6) כל תושב מ-120,001 תושבים עד 140,000 תושבים – 5% מהתושבים במדרגה זו; (7) כל תושב מ-140,001 תושבים ומעלה –0% מהתושבים במדרגה זו; |
|||
|
|
|
"מרחק מנמל התעופה בן גוריון" – המרחק הקצר ביותר בין גבול הרשות המקומית לגבול שטח נמל התעופה בן-גוריון; |
|||
|
|
|
"שיעור ארנונה אחרת" – המנה המתקבלת מחלוקת סך כל חיוב הארנונה האחרת לפי הדוח המבוקר האחרון, בסך כל חיוב הארנונה לפי הדוח האמור. |
|||
|
2. |
70% מתקציב הקרן יחולק בין הרשויות המקומיות שמרחקן מנמל התעופה בן גוריון אינו עולה על המרחק האמור בטבלה 1 בתוספת לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי של הרשות, כמפורט להלן: |
||||
|
|
|
|
(1) לכל רשות מקומית יינתן ניקוד שהוא מכפלת מספר התושבים המשוקלל ברשות המקומית במקדם של הרשות לפי האשכול החברתי-כלכלי ולפי המרחק מנמל התעופה בן גוריון כמפורט בטבלה 2 בתוספת; |
||
|
|
|
|
(2) כל רשות מקומית תהיה זכאית לחלק היחסי מתקציב הקרן לפי תקנה זו, ושיעורו של החלק היחסי יהיה כיחס שבין ניקוד הרשות המקומית לבין סך כל הניקוד של כל הרשויות המקומיות לפי תקנה זו. |
||
|
3. |
30% מתקציב הקרן יחולק בין הרשויות המקומיות שמרחקן מנמל התעופה בן גוריון אינו עולה על 10 קילומטרים, כמפורט להלן: |
||||
|
|
|
|
(1) לכל רשות מקומית יינתן ניקוד שהוא מכפלת מספר התושבים המשוקלל ברשות המקומית, במקדם של הרשות לפי שיעור הארנונה האחרת לפי טבלה 3 בתוספת; |
||
|
|
|
|
(2) כל רשות מקומית תהיה זכאית לחלק היחסי מתקציב הקרן לפי תקנה זו, ושיעורו של החלק היחסי יהיה כיחס שבין ניקוד הרשות המקומית לבין סך כל הניקוד של כל הרשויות המקומיות לפי תקנה זו. |
||
|
4. |
על אף האמור בתקנות 2 ו-3, רשות מקומית אשר הוכרזה עירייה איתנה לפי סימן ד' לפרק 11 לפקודת העיריות או מועצה מקומית איתנה לפי סעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות, תהיה זכאית ל-75% מסכום ההקצאה לפי התקנות האמורות; ואולם רשות כאמור שמרחקה מנמל התעופה בן גוריון עולה על 2,500 מטרים לא תהיה זכאית להקצאה לפי התקנות האמורות. |
||||
|
5. |
(א) רשות מקומית תהיה זכאית לסכום לפי תקנות 2 ו-3 או למחצית הסכום שלו הייתה זכאית לפי תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון לשנת 2022) (הוראת שעה), התשפ"ג-2022 – לפי הגבוה מהשניים. |
||||
|
|
|
(ב) עלה הסכום הכולל לתשלום לפי תקנות אלה על תקציב הקרן או פחת ממנו בשל חלוקת כספים לפי תקנה זו, יופחתו או ייווספו, בהתאמה, הסכומים שלהם זכאית כל רשות מקומית לפי תקנות 2 ו-3, בשיעור שווה כך שהסכום הכולל שישולם יהיה זהה לתקציב הקרן. |
|||
|
|
|
(ג) חישובים לפי תקנה זו ייערכו עד שהסכום הכולל לפי תקנות אלה יהיה זהה לתקציב הקרן. |
|||
|
6. |
בתקנות 2 ו-3, לעניין מועצה אזורית, המרחק מנמל התעופה בן-גוריון, האשכול החברתי-כלכלי, מספר התושבים המשוקלל והסכומים לחלוקה יחושבו עבור כל יישוב במועצה האזורית בנפרד והמועצה האזורית תהיה זכאית לסך הסכומים בגין כל יישוביה. |
||||
|
7. |
המנהל הכללי של משרד הפנים יפרסם באתר האינטרנט של משרד הפנים קובץ ממוכן שבו יפורטו הקצאת תקציב התכנית ודרך החישוב של ההקצאה לפי כל תקנה מתקנות אלה לעניין כל רשות מקומית בשנת הכספים. |
||||
|
8. |
תקנות אלה יחולו על חלוקת כספי הקרן לגבי שנת 2023. |
||||
תוספת
טבלה 1
(תקנה 2)
מרחק מנמל התעופה בן גוריון לפי אשכול במדרג חברתי-כלכלי
|
אשכול חברתי כלכלי |
מרחק מנמל התעופה בן גוריון, במטרים |
|
1 עד 5 |
8,000 |
|
6 |
6,000 |
|
7 |
4,000 |
|
8 |
2,000 |
|
9 ו-10 |
0 |
טבלה 2
(תקנה 2)
מקדם לפי אשכול חברתי-כלכלי ולפי מרחק מנמל התעופה בן-גוריון
|
אשכול חברתי-כלכלי |
מרחק מנמל התעופה בן-גוריון, במטרים |
||||||||
|
פחות מ-1,000 |
1,000 ומעלה ופחות מ-2,000 |
2,000 ומעלה ופחות מ-3,000 |
3,000 ומעלה ופחות מ-4,000 |
4,000 ומעלה ופחות מ-5,000 |
5,000 ומעלה ופחות מ-6,000 |
6,000 ומעלה ופחות מ-7,000 |
7,000 ומעלה ופחות מ-8,000 |
8,000 ומעלה |
|
|
1 |
50 |
45 |
40 |
35 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
|
2 |
49 |
44 |
39 |
34 |
29 |
24 |
19 |
14 |
9 |
|
3 |
48 |
43 |
38 |
33 |
28 |
23 |
18 |
13 |
8 |
|
4 |
47 |
42 |
37 |
32 |
27 |
22 |
17 |
12 |
7 |
|
5 |
46 |
41 |
36 |
31 |
26 |
21 |
16 |
11 |
6 |
|
6 |
45 |
40 |
35 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
5 |
|
7 |
44 |
39 |
34 |
29 |
24 |
19 |
14 |
9 |
4 |
|
8 |
43 |
38 |
33 |
28 |
23 |
18 |
13 |
8 |
3 |
|
9 |
42 |
37 |
32 |
27 |
22 |
17 |
12 |
7 |
2 |
|
10 |
41 |
36 |
31 |
26 |
21 |
16 |
11 |
6 |
1 |
טבלה 3
(תקנה 3)
מקדם לפי שיעור ארנונה אחרת
|
שיעור ארנונה אחרת |
מקדם |
|
פחות מ-20 |
50 |
|
20 ומעלה ופחות מ-50 |
45 |
|
50 ומעלה ופחות מ-80 |
40 |
|
80 ומעלה |
35 |
_____________ התשפ"ד (_____________ 2023)
(חמ 3-5801)
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – החוק) קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון (להלן – נתב"ג) בהתאם לכללי חלוקה שייקבעו בתקנות.
מוצע לקבוע את כללי החלוקה לשנת 2023, כפי שיפורט להלן.
הכללים המוצעים כוללים חלוקת תקציב על פי העקרונות אשר נקבעו בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה.
על בסיס עקרונות אלו גובשו קריטריונים שעוגנו בשני כללי חלוקה כפי שיפורט להלן – חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי ומרחק מגבול נמל התעופה וחלוקה לפי שיעור ארנונה שאינה למגורים (להלן – ארנונה אחרת), מסך התקציב.
לצורך חישוב הסכום לחלוקה בהתאם לכללי החלוקה כמפורט לעיל, נקבעו ביחס לקריטריונים מקדמי העדפה המפורטים בטבלאות. לכל רשות, בהתאם למאפייניה, יוקצה סכום לחלוקה אשר יחושב באמצעות שיטת ניקוד יחסית שמבוססת על הכפלה של נתוני הרשות במקדמי העדפה.
להלן אופן החלוקה המוצע:
1. 70% מתקציב הקרן יחולק לפי קריטריונים של אשכול במדרג חברתי-כלכלי ומרחק משטח נתב"ג. האשכול נקבע לפי המדד החברתי-כלכלי שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על מנת למדוד את מצבה החברתי-כלכלי של האוכלוסייה באותה רשות.
לצורך הקצאה לפי כלל חלוקה מוצע זה, נקבע תנאי סף שהינו מרחק נדרש בקילומטרים ביחס לאשכול במדרג החברתי-כלכלי, כאשר המרחק הקובע הינו המרחק הקצר ביותר בין גבול נתב"ג ובין גבול הרשות. לרשויות הזכאיות להקצאה לפי כלל החלוקה המוצע, יינתן ניקוד שהוא מכפלת מספר התושבים המשוקלל ברשות במקדם ההעדפה של הרשות בהתאם לאשכול החברתי-כלכלי ולמרחק הרשות מנתב"ג. בהתאם לניקוד ייקבע חלקה היחסי של הרשות בחלק זה של התקציב (תקנה 2).
2. 30% מתקציב הקרן יחולק לפי קריטריון של שיעור ארנונה מנכסים שאינם למגורים מסך הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף (למעט הכנסות לכיסוי גירעון מצטבר והכנסות בשל הנחות מארנונה).
לצורך הקצאה לפי כלל חלוקה מוצע זה, נקבע תנאי סף שהינו מרחק מקסימאלי של 10 קילומטרים מנתב"ג.
לרשויות הזכאיות להקצאה לפי כלל חלוקה זה, יינתן ניקוד שהוא מכפלת מספר התושבים המשוקלל במקדם שנקבע לפי שיעור הארנונה מנכסים שאינם למגורים מסך התקציב. בהתאם לניקוד ייקבע חלקה היחסי של הרשות בחלק זה של התקציב (תקנה 3).
במהלך גיבוש טיוטת כללי החלוקה נבחנה האפשרות לגיבוש כלל חלוקה המבוסס על מגבלות בנייה לגובה לפי תכנית מתאר ארצית 2/4. לאור קשיים שעלו בהתבססות על מסד נתונים לעניין זה וקשיים לעניין הערכת המשמעויות של נתונים אלה, תתבצע במהלך שנת 2024 בחינה כוללת של המשמעויות של מגבלות בנייה והרלוונטיות לצורך כללי חלוקה אלה, לקראת קביעת כללי החלוקה הבאים.
ביחס לרשויות איתנות אשר זכאיות להקצאה בהתאם לכללי החלוקה, מוצע לקבוע כי רשויות אלו יהיו זכאיות ל-60% מסכום ההקצאה. כמו כן, לצורך זכאות לפי תקנות 2 ו-3 מוצע לקבוע כתנאי כי מרחקן של הרשויות מנתב"ג לא יעלה על 2500 מטר (תקנה 4).
על מנת למתן את הפגיעה ברשויות הזכאיות לסכומי חלוקה שהינם נמוכים יותר בהשוואה לסכומים שהוקצו בשנה הקודמת, מוצע לקבוע כי הסכום המגיע לרשות מקומית לא יפחת ממחצית הסכום שהגיע לרשות בשנה הקודמת (תקנה 5). בשל העובדה שחלוקה לפי תקנה זו אינה אחוזית (בשונה מכללי החלוקה שלעיל), מוצע כי ייערך חישוב נוסף בו יופחתו או ייווספו סכומים בשיעור שווה באופן יחסי לכל רשות מקומית, עד להתאמה לסך תקציב (תקנה 5(ב)).
מוצע כי התקנות יחולו על חלוקת התקציב לשנת 2023 בלבד.