תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – איכות מזון)(ביטול), התשפ"ד - 2023
ביטול תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי- איכות מזון), ה'תשמ"ח – 1988 נדרש בעקבות כניסתו לתוקף של פרק האכיפה בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו-2015 אשר קובע אכיפה מנהלית באמצעות הטלת עיצומים כספיים, התראה מנהלית או התחייבות להימנע מהפרה על ההפרות הקבועות בו, והצורך למנוע מצב שבו חלים במקביל שני מנגנוני אכיפה שונים ביחס לאותן התנהגויות אסורות.
תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – איכות מזון)(ביטול), התשפ"ד – 2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 1 לחוק העבירות המינהליות, תשמ"ו-1985[1] (להלן, החוק), בהסכמת שר הבריאות ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
ביטול |
1. |
תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – איכות מזון), תשמ"ח-1988[2] (להלן, "התקנות העיקריות")- בטלות. |
|
תחילה |
2. |
תחילתן של תקנות אלה ביום תחילתן של תקנות לפי סעיף 272(ב) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו-2015[3] (להלן, "יום התחילה"). |
|
הוראת מעבר |
3. |
על אף האמור בתקנה 2, לעניין קנס מינהלי שהוטל לפני יום התחילה, ימשיכו לחול התקנות העיקריות כנוסחן ערב יום התחילה. |
___ ב________ התשפ"ד
(___ ב________ 2023)
(חמ )
_______________
יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – איכות מזון), תשמ"ח-1988 (להלן, "התקנות העיקריות") קובעות כי עבירה על הוראות לפי סעיפים 2(3) ו–2(4) לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (איכות מזון), תשי"ח-1958 (להלן, "צו פיקוח איכות מזון") היא עבירה מינהלית, וכן את הקנס המינהלי הקצוב על עבירה כאמור.
בסעיפים האמורים לצו פיקוח איכות מזון, נקבע איסור על אדם ליצור, להעביר, לרכוש, להחזיק, לאחסן או להוביל מזון כשנמצא בו חומר ארסי, מזוהם, מזיק או בלתי ראוי לצריכת אדם, או כשנמצא בו או נתווסף אליו דבר שאינו צריך להימצא בו או חסר בו דבר שצריך להימצא בו.
בהתאם לאמור, התקנות העיקריות מאפשרות הטלת קנס מינהלי בסכום של 1,000 שקלים חדשים לאדם המבצע את ההתנהגות האסורה לפי סעיפי צו פיקוח איכות מזון המנויים לעיל.
ביום כ"ז באלול, ה'תשע"ו (30 בספטמבר 2016) נכנס לתוקף חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו-2015 (להלן, "חוק המזון"). פרק י"א לחוק זה עוסק באכיפה המינהלית על ההפרות הקבועות באותו פרק, וכולל את הסמכות לממונה כהגדרתו באותו פרק, להטיל עיצום כספי, ליתן התראה מינהלית או התחייבות להימנע מהפרה. בין היתר, נקבע כי יוטל עיצום כספי על עוסק במזון בגין הפרה הנוגעת להימצאות חומרים רעילים או מזיקים במזון או אם נמצא גוף זר במזון בהתאם להוראות סעיפים 5 ו–6 לחוק המזון.
בסעיף 272 לחוק נקבע כי שר הבריאות, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת, רשאי לקבוע בתקנות מקרים, נסיבות ושיקולים בהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים שנקבעו באותו פרק (להלן: "תקנות ההפחתה"). בהתאם לסעיף התחילה בחוק, כניסתו לתוקף של פרק י"א, הוא ביום כניסתן לתוקף של תקנות ההפחתה, והוראות הפרק יחולו על הפרה שבוצעה במועד האמור ואילך.
לאור האמור, החל מיום פרסומן של תקנות ההפחתה, ייכנסו לתוקף הסמכויות וההוראות הנוגעות להטלת עיצום כספי על הפרות לפי חוק המזון, לרבות הסמכות להטלת עיצום כספי בגין הפרות הנוגעות להימצאות חומרים רעילים או מזיקים או גוף זר במזון. יצוין כי תקנות הפחתה מונחות על שולחנה של ועדת הבריאות של הכנסת.
על מנת למנוע מצב שבו חלים במקביל שני מנגנוני אכיפה שונים ביחס לאותן התנהגויות אסורות, מוצע לבטל תקנות אלה, ולקבוע כי כניסתו לתוקף של הביטול, יהיה כפוף למועד הכניסה לתוקף של תקנות ההפחתה (ובהתאם, כניסתו לתוקף של פרק י"א לחוק המזון כולו).
בנוסף, מוצע לקבוע הוראת מעבר ביחס למי שהוטל עליו קנס לפי התקנות העיקריות, והקנס טרם שולם, או שההליכים המשפטיים בעניינו הנוגעים לקנס זה, טרם הושלמו - לפיה עד סיום ההליכים הנוגעים לקנס שהוטל, ימשיכו התקנות העיקריות לחול עליו.
תקנה 1 מוצע לבטל תקנות אלה מהטעמים האמורים לעיל.
תקנה 2 מוצע לקבוע כי מועד התחילה של ביטול התקנות, יהיה כפוף למועד התחילה של תקנות ההפחתה לפי חוק המזון. בנוסף, מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה קנס שהוטל קודם למועד ביטול התקנות, יהיה תקף עד לסיום הליכי הקנס (היינו, עד לתשלום הקנס, ביטולו או השלמת ההליך המשפטי, אם הנקנס ביקש להישפט).