תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (הארכת התקופה הקובעת), התשפ"ד-2023
2. תיאומים לעניין נזקים בתקופת ההארכה
תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (הארכת התקופה הקובעת), התשפ"ד-2023
במסגרת מאמצי הממשלה לסייע לעסקים בהתמודדות עם הפגיעה בפעילות הכלכלית הסדירה שלהם בעקבות פעולות הלחימה הממושכות במסגרת מלחמת "חרבות ברזל", נחקק חוק התכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (להלן – חוק התכנית הכלכלית). במסגרת החוק תוקן חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן – חוק מס רכוש), ונוסף בו פרק שמיני 1, אשר קובע מתווה פיצוי לעסקים קטנים ובינוניים להשתתפות בהוצאותיהם הקבועות ובחלק מהוצאות השכר שלהם. הפיצוי לפי הפרק האמור ניתן בשל נזקים שאירעו בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד יום י"ז בכסלו התשפ"ד (30 בנובמבר 2023) (להלן – התקופה הקובעת).
מתוך הנחה שייתכן שייגרמו נזקים גם בחודש דצמבר 2023, כתוצאה מהימשכות פעולות הלחימה, וכדי לאפשר פיצוי מהיר עבור נזקים עקיפים שייגרמו בחודש דצמבר 2023, ככל שפעולות הלחימה יימשכו כאמור, הסמיך סעיף 38יז(א) לחוק שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להאריך את התקופה הקובעת (להלן – סעיף ההסמכה). בסעיף ההסמכה נקבע כך:
"שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להאריך בתקופה נוספת את התקופה הקובעת, כך שפיצויים לפי פרק זה יינתנו לגבי נזקים שאירעו בתקופה הנוספת כאמור, שתסתיים לא יאוחר מיום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), וכן לקבוע את התיאומים הנדרשים בשל הארכה כאמור, ובלבד שאם האריך את התקופה כאמור, תהיה תקופת הזכאות של כלל הניזוקים חודשים נובמבר ודצמבר 2023, וכחלק מהתיאומים יוכפלו שיעורי הירידה במחזור העסקאות, הקבועים בהגדרה "מקדם ההוצאות הקבועות" בסעיף 38ג לגבי עוסק המדווח בשיטה דו-חודשית, שיעור הירידה הקבוע בסעיף 38ד(א)(2) ושיעורי הירידה הקבועים בהגדרה "מקדם הנזק" שבסעיף 38ד(ה)".
על אף שלפי נתונים עדכניים, נראה, שככלל, מצב המשק כמעט חזר לשגרה החל מהשבוע האחרון של חודש נובמבר, לאור הימשכות מלחמת "חרבות ברזל" ובשים לב לחוסר הוודאות בדבר השפעתה הצפויה על המשק, מוצע להאריך את התקופה הקובעת עד סוף חודש דצמבר 2023.
יצוין כי ההארכה של התקופה הקובעת כאמור מאריכה גם את התקופה שלגביה יחולו התיקונים לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשל"ה-1995, המופיעים בסעיף 5 לחוק התכנית הכלכלית, התיקונים לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954, המופיעים בסעיף 7 לחוק התוכנית הכלכלית והתיקונים לחוק מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, המופיעים בסעיף 9 לחוק התוכנית הכלכלית.
בנוסף, סעיף ההסמכה קובע שעל שר האוצר לקבוע את התיאומים הנדרשים ככל שהתקופה מוארכת, ומוצעים בתקנות האלה התיאומים הנדרשים.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 38יז(א) לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
|
|
|
|||
|
1. |
"התקופה הקובעת" כהגדרתה בסעיף 38ג לחוק, תוארך עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023). |
||||
|
2. |
לעניין נזק עקיף שאירע בתקופה שמיום י"ז בחשוון התשפ"ד (1 בנובמבר 2023) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), בקביעת שיעור הירידה במחזור העסקאות יחולו ההוראות הקבועות בסעיף 38יז(ב) לחוק, ויראו כאילו: |
||||
|
|
|
(1) בסעיף 38ג לחוק - |
|||
|
|
|
|
(א) בהגדרה "הוצאות השכר בתקופת הזכאות", בפסקה (2) להגדרה "התקופה המזכה לעניין שכר", במקום "חודש נובמבר 2023" נאמר "חודשים נובמבר ודצמבר 2023"; |
||
|
|
|
|
(ב) בהגדרה "הוצאות מזכות", ברישה, אחרי "עד לסכום כמפורט להלן" יבוא "מוכפל ב-2". |
||
|
|
|
|
(ג) בהגדרה "הוצאות קבועות", ברישא, אחרי "לפי העניין" יבוא "מוכפל ב-2"; |
||
|
|
|
|
(ד) בהגדרה "מחזור העסקאות הקובע לעניין תקופת הבסיס" – בפסקה (2) – |
||
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (2) – |
|
|
|
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (א), בסופה נאמר "ומוכפל ב-2" |
|
|
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (ב) בסופה נאמר "ומוכפל ב-2"; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (3), בסופה, נאמר "ומוכפל ב-2"; |
|
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (4), בסופה, נאמר "ומוכפל ב-2"; |
|
|
|
|
|
(ה) בהגדרה "תקופת הזכאות" – |
||
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (1)(ב) – במקום "נובמבר 2023" נאמר "נובמבר ודצמבר 2023" |
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (3)(ב) – במקום "דצמבר 2023" נאמר "דצמבר 2023 וינואר 2024" |
|
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (4)(ב) – במקום "נובמבר ודצמבר 2023" נאמר "ינואר ופברואר 2024". |
|
|
|
|
(2) בסעיף 38ד לחוק בסעיף קטן (ב) אחרי "לפי העניין," נאמר "מוכפל בשניים," |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ- )
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
לסעיף 1
במסגרת מאמצי הממשלה לסייע לעסקים בהתמודדות עם הפגיעה בפעילות הכלכלית הסדירה שלהם בעקבות פעולות הלחימה הממושכות במסגרת מלחמת "חרבות ברזל", נחקק חוק התכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (להלן – חוק התכנית הכלכלית). במסגרת החוק תוקן חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן – חוק מס רכוש), ונוסף בו פרק שמיני 1, אשר קובע מתווה פיצוי לעסקים קטנים ובינוניים להשתתפות בהוצאותיהם הקבועות ובחלק מהוצאות השכר שלהם. הפיצוי לפי הפרק האמור ניתן בשל נזקים שאירעו בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד יום י"ז בכסלו התשפ"ד (30 בנובמבר 2023) (להלן – התקופה הקובעת).
מתוך הנחה שייתכן שייגרמו נזקים גם בחודש דצמבר 2023, כתוצאהמהמשך פעולות הלחימה, וכדי לאפשר פיצוי מהיר עבור נזקים עקיפים שייגרמו בחודש דצמבר 2023, ככל שפעולות הלחימה יימשכו כאמור, הסמיך סעיף 38יז(א) לחוק את שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להאריך את התקופה הקובעת (להלן – סעיף ההסמכה). בסעיף ההסמכה נקבע כך:
"שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להאריך בתקופה נוספת את התקופה הקובעת, כך שפיצויים לפי פרק זה יינתנו לגבי נזקים שאירעו בתקופה הנוספת כאמור, שתסתיים לא יאוחר מיום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), וכן לקבוע את התיאומים הנדרשים בשל הארכה כאמור, ובלבד שאם האריך את התקופה כאמור, תהיה תקופת הזכאות של כלל הניזוקים חודשים נובמבר ודצמבר 2023, וכחלק מהתיאומים יוכפלו שיעורי הירידה במחזור העסקאות, הקבועים בהגדרה "מקדם ההוצאות הקבועות" בסעיף 38ג לגבי עוסק המדווח בשיטה דו-חודשית, שיעור הירידה הקבוע בסעיף 38ד(א)(2) ושיעורי הירידה הקבועים בהגדרה "מקדם הנזק" שבסעיף 38ד(ה)".
על אף שלפי נתונים עדכניים, נראה, שככלל, מצב המשק כמעט חזר לשגרה החל מהשבוע האחרון של חודש נובמבר, לאור הימשכות מלחמת "חרבות ברזל" ובשים לב לחוסר הוודאות בדבר השפעתה הצפויה על המשק, מוצע להאריך את התקופה הקובעת עד סוף חודש דצמבר 2023.
יצוין כי ההארכה של התקופה הקובעת כאמור מאריכה גם את התקופה שלגביה יחולו התיקונים לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשל"ה-1995, המופיעים בסעיף 5 לחוק התכנית הכלכלית, התיקונים לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954, המופיעים בסעיף 7 לחוק התוכנית הכלכלית והתיקונים לחוק מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, המופיעים בסעיף 9 לחוק התוכנית הכלכלית.
לסעיף 2
סעיף ההסמכה קובע שעל שר האוצר לקבוע את התיאומים הנדרשים ככל שהתקופה מוארכת. כמו כן, לפי סעיף ההסמכה, אם תוארך התקופה הקובעת, תהיה תקופת הזכאות של כלל הניזוקים חודשים נובמבר ודצמבר 2023. כלומר, תהיה פעימה אחת של פיצוי בשל נזקים שנגרמו בחודש אוקטובר 2023, ופעימה שנייה של פיצוי לגבי נזקים שאירעו בחודשים נובמבר ודצמבר 2023 (להלן – הפעימה השנייה). באמצעות שינוי זה, אופן הבחינה של שיעור ירידת מחזור העסקאות של ניזוק שמדווח לצרכי מס ערך מוסף באופן חד חודשי ושל ניזוק המדווח באופן דו חודשי, יהיה זהה.
לפי חוק הסיוע, נבחן שיעור הירידה במחזור העסקאות של עוסקים המדווחים על עסקאותיהם לפי חוק מע"מ בדיווח דו-חודשי, באמצעות בחינה של מחזור העסקאות בתקופה של חודשיים לעומת מחזור העסקאות בחודשים המקבילים בשנה הקודמת, וזאת משום שהפיצוי ניתן על בסיס מידע קיים שדווח לעניין חוק מס ערך מוסף. זאת משום שבבסיס החוק עמדה ההנחה שרק בחודש אחד מבין החודשיים הייתה פגיעה במחזור, נקבע שתידרש ירידה של מחזור העסקאות של למעלה מ-12.5% בלבד לצורך קבלת הפיצוי. שיעור זה, מבחינה מתמטית, משקף ירידה במחזור העסקאות הדומה לירידה של 25% לגבי עסק אשר נבחן בהתאם לירידת שיעור מחזור העסקאות לגבי חודש אחד בלבד. באופן דומה, בקביעת גובה הפיצוי, כאשר המחוקק ביקש לתת פיצוי בסכום מסוים לניזוק ששיעור הירידה במחזור העסקאות שלו היה שיעור מסוים, הוא קבע שיינתן הסכום לעוסק דו חודשי ששיעור הירידה במחזור העסקאות שלו היה חצי מאותו שיעור.
בשל האמור, סעיף ההסמכה קובע שאם תוארך התקופה הקובעת עקב הימשכות שנזקי המלחמה גם בחודש נוסף, שנלקח בחשבון לצורך חישוב שיעור ירידת העסקאות, יוכפלו שיעורי הירידה במחזור העסקאות, הקבועים בהגדרה "מקדם ההוצאות הקבועות" בסעיף 38ג לגבי עוסק המדווח בשיטה דו-חודשית, שיעור הירידה הקבוע בסעיף 38ד(א)(2) ושיעורי הירידה הקבועים בהגדרה "מקדם הנזק" שבסעיף 38ד(ה). הכפלה זו דמשאירה, מבחינה מתמטית, את המצב הקיים על כנו, כך שגובה הפיצוי שנקבע בחוק למי שיש לו שיעור ירידה במחזור העסקאות בגובה מסוים, יישמר. מוצע לפרט את שאר התיקונים הנדרשים בכדי ליישם את העיקרון אשר נקבע בחוק כאמור.
לפסקה (1) -
לפסקאות משנה (א) עד (ג)
מוצע לקבוע שלעניין הפעימה השנייה, התקופה המזכה לעניין שכר, תהיה התקופה של חודשים נובמבר ודצמבר 2023, כך שהפיצוי יינתן בשל השכר ששולם בתקופה הכוללת את שני החודשים האמורים. כמו כן, מוצע לקבוע שגובה ההוצאות הקבועות שיינתנו כפיצוי יוכפל פי שניים, כך שבפעימה השנייה יינתן פיצוי בשל הוצאות קבועות של העסק המשקפות את ההוצאות הקבועות שהעסק מוציא על פני תקופה של שני חודשים. לבסוף, מוצע לקבוע כי גובה תקרת הפיצוי תוכפל, בהתאמה לשינוי המוצע בתקופת הזכאות של הפעימה השנייה.
לפסקת משנה (ד)
מכיוון שתקופת הזכאות היא תקופה של חודשיים, לצורך בחינת שיעור ירידת העסקאות יש צורך לוודא שגם תקופת הבסיס תהיה תקופה של חודשיים. מוצעים תיאומים המוודאים זאת. יובהר, שאין צורך בהתאמות לגבי מי שפתח את עסקו לפני אוקטובר 2022 ומדווח באופן חד חודשי מכיוון שמחזור העסקאות של עוסק כאמור יהיה צירוף סכום מחזור העסקאות של הניזוק בשני החודשים הרלוונטיים בתקופת הבסיס.
לפסקת (ה)
מוצע לקבוע שתקופת הזכאות תהיה תקופה של חודשיים. לגבי מי שמדווח דיווח דו חודשי אין צורך לשנות את תקופת הזכאות מכיוון שבלאו הכי תקופת הזכאות שלו הייתה קבועה בחוק כתקופה של חודשיים, אך מוצעת התאמה של כל תקופות הזכאות הרלוונטיות למי שנקבעה לו תקופת זכאות של חודש אחד, כך שתקופת הזכאות תוארך לתקופה של חודשיים.
לפסקה (2)
בסעיף 38ד(ב) נקבע סכום הפיצוי לניזוק שמחזור העסקאות שלו בשנת הבסיס עלה על 12 אלף שקלים חדשים ולא עלה על 300 אלף שקלים חדשים. הסכומים שנקבעו בסעיף משקפים את סכום הפיצוי החודשי. מכיוון, שלפי התיקון יינתן פיצוי לגבי חודשיים יש צורך להכפיל את סכומי הפיצוי הקבועים בסעיף.