טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרי בחירה בין נותני שירותים) (תיקון) (הקדמת יידוע המבוטח על אפשרות הבחירה בין נותני שירותים ודחיית מועדים), התשפ"ד-2023.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות המוצעות היא לתקן את הדרישות לעניין פירוט נותני השירותים ויידוע המבוטח לעניין זכותו לבחור בין נותני השירותים. בנוסח החל כיום, הקופה מחויבת לציין את המידע על גבי טופס ההתחייבות שמנפיקה קופת החולים לנותני שירותים מטעמה, ובמסגרת תיקון זה, מוצע לקבוע כי המידע יוכל להיות מוצג בשלב מוקדם יותר. זאת, על מנת להקל על המבוטח לקבל את ההתחייבות עבור נותן השירותים שבחר, תוך שמירה על האוטונומיה שלו, ולהפחית את הבירוקרטיה החלה על המבוטח ועל הקופה. כמו כן, לאור המורכבות המיחשובית והלוגיסטית של דרישות אלו, ולאור פרוץ מלחמת חרבות הברזל ועומס המשימות המוטלות על קופות החולים ומורכבותן – מוצע לדחות את כניסת דרישות אלו לעניין היידוע ופירוט נותני השירותים לתוקף במספר שבועות.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:

טיוטת תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרי בחירה בין נותני שירותים) (תיקון) (הקדמת יידוע המבוטח על אפשרות הבחירה בין נותני שירותים ודחיית מועדים), התשפ"ד-2023

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 60 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.

בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרי בחירה בין נותני שירותים), התשס"ה-2005[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי הגדרת "נפה" יבוא:

 

 

""זיקה למקום מגוריו של המבוטח" – קרבה גאוגרפית למרכז הנפה שבה מתגורר המבוטח או קרבה גאוגרפית שתיבחן בהתאם לחלוקה אחרת שאושרה כאמור בתקנה 3(7)(ז);".

תיקון תקנה 3

2.

בתקנה 3 לתקנות העיקריות –

 

 

(1) פסקה (6) – בטלה;

 

 

(2) לפני פסקה (7) יבוא:

 

 

"(6א)

(א)

על קופת החולים –

 

 

 

 

(1) ליידע את המבוטח על זכותו לבצע את הפעולה אצל כל נותן שירותים הנכלל בהסדר הבחירה של הקופה בעבורו;

 

 

 

 

(2) לפרט למבוטח את רשימת כלל נותני השירותים הנכללים בהסדר הבחירה לעניין אותו שירות פרטני, בזיקה למקום מגוריו של המבוטח, המדורגים בהתאם לזיקה למקום מגוריו של המבוטח, לרבות שם נותן השירותים, ופרטי ההתקשרות עמו;

 

 

 

(ב)

יידוע המבוטח ופירוט כלל נותני השירותים כאמור בפסקת משנה (א) יהיה כלהלן:

 

 

 

 

(1) המידע יונגש למבוטח באופן מספק כדי להבטיח את חופש הבחירה שלו ואת עמידת הקופה בהוראות החוק ובהוראות תקנות אלה;

 

 

 

 

(2) יידוע המבוטח וההפניה לפירוט נותני השירותים ייעשו בכתב, ובכלל זה באופן דיגיטלי, וזאת בצורה ברורה ובולטת לעין; פירוט כלל נותני השירותים יעשה כך שהמבוטח יוכל לחזור ולצפות ברשימה וכן להדפיסה;

 

 

 

 

(3) יידוע המבוטח ופירוט נותני השירותים ייעשו בעת הפניית המבוטח לקבלת השירות או בעת ההנפקה של התחייבות הקופה או במועד אחר שיאשר המנהל לקופה מראש ובכתב, ובלבד ששוכנע כי מתקיים האמור בפסקאות משנה (1) ו-(2).

 

 

(ג)

לעניין טופס ההתחייבות תפעל הקופה כלהלן:

 

 

 

 

(1) בכל טופס התחייבות שנותנת הקופה למבוטח לצורך מתן שירות רפואי באמצעות נותן שירותים ייכללו כלל הפרטים שבתוספת השלישית; המנהל יפרסם את מבנה טופס ההתחייבות באתר האינטרנט של המשרד;

 

 

 

 

(2) פרטי ההתחייבות והקישור לטופס ההתחייבות יישלחו למבוטח, בכל אלה לפחות: במסרון, בהודעת דואר אלקטרוני ובאמצעות יישומון הקופה, זולת אם יש יסוד סביר להניח שהמען של אמצעי דיגיטלי מהאמצעים האמורים אינו נמצא בשימושו השוטף של המבוטח, ואז פרטי ההתחייבות והקישור כאמור יישלחו למבוטח גם באמצעי שאינו אמצעי דיגיטלי;";

 

 

(3) בפסקה (7)(ז), במקום "הקרבה" יבוא "הזיקה".

ביטול התוספת השנייה

3.

התוספת השנייה לתקנות העיקריות – בטלה.

הוספת תוספת שלישית

4.

בתקנות העיקריות, בסופן יבוא:

 

 

 

"תוספת שלישית

(תקנה 3(6א))

הפרטים שייכללו בטופס התחייבות:

(1) שם המבוטח ומספר זהות;

(2) פירוט שם הפעולה הרפואית ושם נותן השירותים שאצלו תתבצע הפעולה הרפואית;

(3) יידוע המבוטח, בצורה ברורה ובולטת לעין על גבי הטופס, על זכותו לבצע את הפעולה אצל כל נותן שירותים הנכלל בהסדר הבחירה של הקופה בעבורו;

(4) הפנייה ברורה למקום שבו המבוטח יוכל למצוא ולהדפיס את רשימת כלל נותני השירותים הנכללים בהסדר הבחירה לעניין אותו שירות פרטני, בזיקה למקום מגוריו, המדורגים בהתאם לזיקה למקום מגוריו של המבוטח, לרבות שם נותן השירותים ופרטי ההתקשרות עמו;

(5) קישור לאתר האינטרנט של הקופה המציג את כלל הסדרי הבחירה של הקופה.".

תחילה

5.

תחילתן של הגדרת "זיקה למקום מגוריו של המבוטח" שבתקנה 1 לתקנות העיקריות ושל תקנה 3(6א) והתוספת השלישית לתקנות העיקריות, כנוסחן בתקנות אלה, ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

(חמ ____3384_-3)

 

__________________

אוריאל בוסו

שר הבריאות

 

דברי הסבר

בהתאם להוראות חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – החוק), מבוטח זכאי לבחור נותן שירותים מבין נותני השירותים איתם התקשרה הקופה בה הוא חבר, כאשר אם הקופה התקשרה עם יותר מנותן שירותים אחד במסגרת הסכמי הרכש – היא תוכל לקבוע "הסדרי בחירה", קרי, את הכללים המסדירים את אפשרויות הבחירה של המבוטח בין הספקים השונים. למעשה, משמעות המונח "הסדרי בחירה" היא בפועל "הגבלות על בחירה" של המבוטח כאשר הוא מעוניין לממש את זכאותו לשירותי הסל תוך בחירה בין נותני שירותים רפואיים שאינם הקופה עצמה. עם זאת, על ההסדרים שנקבעים לעמוד בעקרונות החוק, קרי צדק, שוויון ועזרה הדדית, וכן נדרש כי השירותים יסופקו בהתאם לשיקול דעת רפואי באיכות, בזמן ובמרחק סבירים, במסגרת מקורות המימון של החוק. תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרי בחירה בין נותני שירותים), התשס"ה-2005 (להלן – התקנות העיקריות) מסדירות תחום זה.

ביום 16.5.2023 פורסמו תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הסדרי בחירה בין נותני שירותים) (תיקון), התשפ"ג-2023 (להלן – התקנות המתקנות), שנכנסו לתוקפן ביום 1.9.2023. מטרת התקנות המתקנות הייתה לשפר את השירות למטופל במערכת הבריאות הציבורית, לצמצם אי-שוויון ופערים בנגישות לשירותים רפואיים, לעודד תחרות על איכות ונגישות השירות למטופלים באמצעות הנגשת מידע רלוונטי למטופלים והגדלת שקיפות הסדרי הבחירה. זאת, על מנת שתתקיים בחירה של המטופל, וכדי להבטיח מתן שירות על ידי הקופה באיכות, בזמן ובמרחק סבירים, תוך שמירה על הדגשים המקצועיים החשובים ליציבות ואיכות המערכת. לצורך זאת, ראשית, נקבע סטנדרט מינימלי לעניין מספר המוסדות שיוצעו למטופל עבור אותו שירות רפואי לעניין שירותים רפואיים מסוימים. שנית, עודכנו הדרישות לגבי אופן יידוע שר הבריאות והמבוטחים בדבר שינויים בהסדרי הבחירה, וכן פרסום הסדרי בחירה ושינויים בהם למבוטחים גם באמצעים דיגיטליים. לבסוף, נקבע בתקנות המתקנות כי בכל התחייבות שתונפק למבוטח יפורטו כלל המוסדות שנמצאים בהסדר הבחירה הרלבנטי לשירות, תוך ציון זכותו לקבל את השירות מכל אחד מהם.

עם זאת, במסגרת יישום התקנות המתקנות התברר כי מוטב להקדים את המועד שבו הקופה נדרשת להציג את פירוט נותני השירותים וליידוע המבוטח לעניין זכותו לבחור ביניהם – כך שיינתן בשלב מוקדם יותר מהמועד בו כבר הונפקה ההתחייבות. כמו כן, לאור המורכבות המיחשובית והלוגיסטית של דרישות אלו, ולאור פרוץ מלחמת חרבות הברזל ועומס המשימות המוטלות על קופות החולים ומורכבותן – יש מקום לדחות את כניסת דרישות אלו לתוקף במספר שבועות.

 תקנה 1

מוצע להוסיף את ההגדרה "זיקה למקום מגוריו של המבוטח", שנעשה בה שימוש מספר פעמים במסגרת התיקונים המוצעים להלן, וזאת על מנת להבהיר שמדובר בקרבה גיאוגרפית למרכז הנפה בה מתגורר המבוטח, או קרבה גיאוגרפית למקום אחר בהתאם לחלוקה שאושרה לקופה, אם אושרה כזו, בהתאם להוראות תקנה 3(7)(ז) לתקנות העיקריות.

תקנות 4-2

בתהליכי העבודה ליישום התקנות, התברר כי עדיף שהמידע יוצג למבוטח בשלב מוקדם יותר, עוד טרם הנפקת ההתחייבות לנותן השירותים הפרטני וכי קביעת חובת הקופה לפרט למבוטח את כלל המוסדות הנכללים בהסדרי הבחירה בשלב טופס ההתחייבות יכולה להיות מאוחרת מדי. זאת, על מנת לחסוך בירוקרטיה מיותרת הן עבור המבוטח והן עבור הקופה, ולייתר את הצורך בביטול ההתחייבות שהונפקה ולהנפיק התחייבות חדשה לנותן השירותים הרצוי, וכן כדי להבהיר שהחובה חלה גם במצבים בהם השירות ניתן שלא באמצעות התחייבות לנותן שירותים אלא באופן אחר. משכך, מוצע לתקן את התקנות העיקריות, כך שהצגת רשימת נותני השירותים לעניין השירות הרפואי הרלוונטי ויידוע המבוטח בדבר זכותו לבחור נותן שירותים יעמדו במספר דרישות: המידע יונגש למבוטח באופן מספק כדי להבטיח את חופש הבחירה שלו ואת עמידת הקופה בהוראות החוק והתקנות; יידוע המבוטח וההפניה לפירוט נותני השירותים ייעשו בכתב, ובכלל זה באופן דיגיטלי, וזאת בצורה ברורה ובולטת לעין; פירוט כלל נותני השירותים יעשה כך שהמבוטח יוכל לחזור ולצפות ברשימה וכן להדפיסה; הפירוט והיידוע של המבוטח ייעשו בשלב הפניית המבוטח לקבלת השירות, בעת הפקת ההתחייבות או במועד אחר שאישר המנהל לאחר ששוכנע שמתקיימים התנאים הקודמים. לצד זאת, מוצע כי גם טופס ההתחייבות יכלול את חובת הקופה ליידוע המבוטח על זכותו לבחור נותן שירותים במסגרת הסדרי הבחירה, וכן פרטים נוספים, לרבות הפניה למקום בו המבוטח יוכל למצוא את רשימת כלל המוסדות הרפואיים או נותני השירותים הנכללים בהסדר הבחירה עבורו.

תקנה 5

לאור המורכבות המיחשובית והלוגיסטית ביישום הדרישות לעניין טופס ההתחייבות בתקנות המתקנות, ובמיוחד לאור פרוץ מלחמת חרבות הברזל ועומס המשימות המוטלות על קופות החולים ומורכבותן בעת הזו, התקבלו בקשות מקופות החולים לדחיית כניסת דרישות אלו. משכך, ובהמשך להקלות נוספות שניתנו לקופות החולים על מנת לאפשר להן להשקיע את מירב המאמצים במענה לצרכי מבוטחיהם, מוצע לדחות את כניסת הדרישה לפירוט נותני השירותים במסגרת ההתחייבות לתוקף, וזאת במספר שבועות. לאור כניסת התיקון הקודם לתוקף, התיקון הנוכחי נעשה באמצעות ביטול תקנת משנה 3(6) והתוספת השנייה לתקנות העיקריות, וקביעת תקנת משנה 3(6א) והתוספת השלישית לתקנות העיקריות, שייכנסו לתוקף ביחד עם ההגדרה בתקנה 1 לתיקון, ביום 1.1.2024.

 

 



[1] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.

[2] ק"ת התשס"ה, עמ' 382 ועמ' 769; התשפ"ג, עמ' 1764.