תקנות התכנון והבנייה (דרכי עריכת הגרלה ופיקוח), התשפ"ד-2023
בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965 (להלן – החוק) עוגן הסדר לעניין דיור בהישג יד שעיקרו הסמכת חלק ממוסדות התכנון לקבוע בתכנית, בתנאים מסוימים, הוראות המחייבות בניית יחידות דיור שישמשו לדיור בהישג יד. ההסדר שיחול על יחידות דיור אלו מפורט בתוספת השישית לחוק. בין היתר נקבע באותה תוספת כי יחידות הדיור שיבנו ישמשו להשכרה לטווח ארוך. לפי ההגדרה הקיימת כיום בתוספת השישית, השכרה של יחידת דיור למגורים לטווח ארוך הינה לתקופה שלא תפחת מעשרים שנה.
במסגרת תיקון מס' 120 לחוק הורחבה ההגדרה של המונח דיור בהישג יד, כך שהוא כולל כיום גם השכרה במחיר מופחת.
בהתאם לכך, נוספו בתוספת השישית הוראות לפיהן בכל תכנית שבה ייכללו יחידות דיור בהישג יד, לפחות 25% מהן יהיו יחידות דיור המיועדת להשכרה במחיר מופחת, קרי יחידות דיור שיושכרו במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר השוק. כמו כן, נקבע כי יחידות הדיור המיועדות להשכרה במחיר מופחת יינתנו רק לזכאים העומדים בתנאים שנקבעו לפי החלטת הממשלה מספר 203 (דר/13) שעניינה הרחבת התכנית לדיור במחיר מופחת, מיום כ"ב בתמוז התשע"ה (9 ביולי 2015), כפי שתעודכן מעת לעת, וכן בתנאים נוספים שיקבע שר הבינוי והשיכון לעניין זה בתקנות.
סעיף 2(ג)(1) לתוספת השישית לחוק, קובע כי יחידות הדיור להשכרה במחיר מופחת שאושרו בתחום תכנית יושכרו רק לזכאים שעלו בגורל בהגרלה שתערוך הרשות המקומית ששטח התכנית נכלל בתחומה, וזאת לפי תקנות שיקבע שר הבינוי והשיכון בהסכמת שר הפנים.
בהתאם לכך, מותקנות תקנות אלו המעגנות הוראות לעניין מועד עריכתה של ההגרלה, אופן השתתפותם של זכאים בהגרלה, דרכי פרסום לזכאים בדבר עריכת ההגרלה, תקופת תוקפן של תוצאות ההגרלה, דרכי עריכת ההגרלה והפיקוח עליה והוראות בדבר מניעת ניגוד עניינים של עורך ההגרלה, וזאת בהתאם לאמור בסעיפים 2(ג)(2) עד 2(ג)(7) לתוספת השישית לחוק
טיוטת תקנות מטעם משרד הבינוי והשיכון:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2(ג) ו-15(א) לתוספת השישית לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק) ובהסכמת שר הפנים, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
חובת הגרלה |
1. |
יחידות דיור להשכרה במחיר מופחת שאושרו בתחום תכנית יושכרו לזכאים שעלו בגורל בהגרלה שנערכה לפי תקנות אלה. |
||
|
פרסום הגרלה |
2. ( |
(א) הודעה בדבר עריכת הגרלה תפורסם לציבור באתר האינטרנט של הרשות המקומית שבתחומה אושרו בתכנית יחידות דיור להשכרה במחיר מופחת (להלן – הודעה לציבור), 90 ימים לפחות, לפני מועד פתיחתה להרשמה; (ב) הודעה לפי תקנת משנה (א) תכלול את כל אלה: 1) פרטי מיקום התכנית ומספר יחידות הדיור המיועדת להשכרה ארוכת טווח במחיר מופחת; 2) מועדי הגשת בקשה לקבלת זכאות להשתתפות בהגרלה; 3) מועד הודעת הרשות המקומית בדבר קבלת זכאות או אי קבלת זכאות; 4) מועדי הרשמה להשתתפות בהגרלה; 5) דרכי הרשמה להגרלה; 6) מקום עריכת ההגרלה; 7) קבעה מועצת הרשות המקומית כי תינתן עדיפות לבני מקום בהגרלה - שיעור בני המקום מקרב הזכאים; 8) פרטי הגורם המפקח על ההגרלה. |
||
|
זכאות להשתתף בהגרלה |
3. |
(א) זכאי להשתתף בהגרלה מי שקיבל אישור זכאות שהנפיקה הרשות המקומית (להלן – אישור זכאות). (ב) התקופה להגשת בקשה לקבלת אישור זכאות לא תפחת משלושים ימים מהמועד שבו פרסמה הרשות המקומית הודעה לציבור. (ג) הרשות המקומית תאשר או תדחה בקשה לקבלת אישור זכאות בתוך 60 ימים מהמועד האחרון להגשת בקשה כאמור. (ד) תוקפו של אישור זכאות יהיה לשישה חודשים או למועד אחר שתיקבע הרשות המקומית באישור הזכאות, לפי המאוחר מבניהם; פקע תוקפו של אישור זכאות, רשאי המבקש להגיש בקשה לחידוש תוקפו של האישור הזכאות.
|
||
|
|
|
|||
|
ההרשמה להגרלה |
4. |
(א) עורך הגרלה יערוך הגרלה בין כלל הזכאים שנרשמו להגרלה. (ב) זכאי להירשם להגרלה מי שמחזיק בידיו אישור זכאות תקף הכולל מספר נרשם להגרלה, ואשר לא חל שינוי בנתונים שעל בסיסם הוענק לו אישור הזכאות (להלן – זכאי לרישום). (ג) תא משפחתי אחד יוכל להירשם רק פעם אחת לכל הגרלה, באמצעות שני בני הזוג או אחד מהם. (ד) זכאי לרישום יהיה רשאי להירשם להגרלות שונות בו זמנית, וללא הגבלת מספר ההגרלות, למעט במקרה שבו זכה הזכאי לרישום בהגרלה אחרת או במקרה שנפסלה הרשמתו. (ה) זכאי לרישום רשאי להירשם פעם אחת בלבד לאותה הגרלה. (ו) הרשמה להגרלה תימשך 30 ימים לפחות ממועד פתיחתה לרישום (להלן – תקופת ההרשמה). (ז) ניתן להאריך את תקופת ההרשמה להגרלה לאחר פתיחתה, וכן לסגור את ההרשמה ולפתוח אותה במועד אחר, ובלבד שפורסמה הודעה על כך לציבור זמן סביר מראש. (ח) זכאי לרישום אשר הגיש בקשה להרשמה, ובקשתו אושרה להשתתפות בהגרלה, יקבל אישור על קבלת הבקשה, לרבות אישור בדבר היות המבקש "בן מקום" לצורך הגרלה זו.
|
||
|
עריכת ההגרלות |
5. |
(א) לעריכת הגרלה תמונה ועדת הגרלה, שתכלול יושב ראש ויהיו בה לפחות עוד שני חברים עובדי הרשות המקומית ונציג היועץ המשפטי של הרשות המקומית; הודיעה רשות מקומית כי לא תערוך את ההגרלה בעצמה – תיערך ההגרלה על ידי מי שבבעלותו יחידות הדיור להשכרה במחיר מופחת (להלן — ועדת הגרלות). (ב) הגרלה תיערך בתוך 30 ימים ממועד סיום ההרשמה להגרלה או ממועד סיום ההרשמה הנוספת. (ג) כלל הנרשמים שהם "בני מקום" יקבלו עדיפות בהקצאת מספר הדירות לבני מקום באותה ההגרלה, ככל שהחליטה על כך מועצת הרשות המקומית. (ד) ועדת הגרלות תנהל פרוטוקול הגרלה, אשר יכלול בין היתר, את רשימת מספרי הנרשמים בהגרלה ומקום זכייתם בהגרלה; הרשימה תפורסם לעיון הציבור באתר האינטרנט של הרשות המקומית בתום ביצוע ההגרלות. (ה) ועדת הגרלות רשאית להחליט על הסדרים משלימים לעריכת הגרלה.
|
||
|
סדר הזוכים |
6. |
(א) לאחר סיום ביצוע ההגרלה וקבלת רשימת הזוכים, יוצעו יחידות הדיור להשכרה במחיר מופחת לזכאים לפי סדר עליתם בגורל. (ב) סדר הזכייה ייעשה בהתאם למספר הסידורי שעלה בהגרלה, על פי סדר עולה. (ג) היה מספר הזכאים גדול ממספר הדירות, תנהל ועדת ההגרלות רשימת המתנה בהתאם לכל אלה: (1) היה מספר הדירות המוגרלות עד 50 דירות – תכלול רשימת ההמתנה כמות הגדולה פי שניים ממספר הדירות שהוגרלו. (2) מספר הדירות המוגרלות הוא 51 עד 100 דירות – תכלול רשימת ההמתנה 100 זכאים נוספים על מספר הדירות שהוגרלו. (3) מספר הדירות המוגרלות גדול מ-100 דירות – רשימת ההמתנה תכלול כמות נוספת (הזהה למספר הדירות שהוגרלו). (ד) הזכאי הראשון ברשימת ההמתנה, בעל המספר הסידורי הנמוך ביותר, יוגדר כזוכה בדירה במקרה בו בוטלה זכייתו של זוכה קודם בתור.
|
||
|
פרסום תוצאות הגרלה ותוקפן |
7. |
(א) תוצאות ההגרלה יפורסמו לציבור באתר האינטרנט של הרשות המקומית והודעה תשלח למשתתפים בהגרלה. (ב) ההודעה שתשלח למשתתף בהגרלה תכלול את הפרטים הבאים: (1) מספר יחידות הדיור שהוגרלו, ומתוכן מספר יחידות הדיור המיועדות לבני מקום; (2) מיקומו ברשימת המשתתפים בהגרלה; (ג) תוקפן של תוצאות ההגרלה יהיה לחמש שנים ממועד פרסומן. |
||
|
מינוי מפקח ותפקידיו |
8. |
(א) עורך הגרלה ימנה מפקח לפקח על מבצע ההגרלות (להלן-המפקח). (ב) כל עורך דין וכל רואה חשבון כשיר להתמנות למפקח. (ג) המפקח יודיע לעורך ההגרלה על הסכמתו לשמש מפקח 14 ימים לפחות קודם לפרסום הודעה לציבור בדבר עריכת הגרלה; ההודעה תהא לפי הנוסח שבתוספת לתקנות. (ד) מינויו של המפקח הוא אישי ומגיע לסיומו רק בתום מילוי כל חובותיו של המפקח לפי ההיתר שקיבל; עורך ההגרלה אינו רשאי להחליף מיוזמתו את המפקח במהלך ההגרלה. (ה) על אף האמור בסעיף קטן (ד), מפקח יוכל להשתחרר מפיקוח על הגרלה לאחר שקיבל את אישור עורך ההגרלה, אם קיימת הסכמה בכתב של מפקח אחר למלא את כל חובות המפקח ולהיות אחראי לניהולו התקין של ההגרלה משעת מינויו ואילך; מפקח שהשתחרר ימשיך לשאת באחריות לגבי פעולותיו בתקופה שבה היה המפקח גם לאחר החלפתו. (ו) המפקח אחראי על ביצוע כל שלבי ההגרלה החל מפרסום הודעה לציבור בדבר עריכת הגרלה; באחריות המפקח לוודא כי ההגרלה מתקיימת בהתאם לתקנות אלו. (ז) המפקח יהיה חתום כמשקיף על הפרוטוקול שמנהלת ועדת ההגרלות כאמור בסעיף 5(ד). |
||
|
|
|
|
||
|
שמירת מסמכים |
9. |
(א) המפקח ישמור על כל מסמכי ההגרלה, לרבות הודעת המפקח לעורך ההגרלה על מינויו, פרוטוקולים פרטי פרסום תוצאות ההגרלה במשך תקופה של שלוש שנים מיום סיום ביצוע ההגרלה. (ב) המפקח יספק, בלא תשלום, עותק מהמסמכים האמורים לרשות המקומית ולמנהל לפי התוספת השישית לחוק התכנון והבניה בתוך 14 ימים מדרישתם. |
||
|
הוראות בדבר ניגוד עניינים של עורך הגרלה ושל המקפח |
10. |
(א) לא ישתתפו בהגרלה צוות ההגרלה או מי מטעמם, לרבות בני משפחותיהם מדרגה ראשונה למעט אם המפקח אישר זאת בכתב מראש. (ב) לא ישתתפו בהגרלה המפקח לרבות מנהליו, שותפיו, עובדיו ובני משפחתו מדרגה ראשונה. |
||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965 (להלן – החוק) עוגן הסדר לעניין דיור בהישג יד שעיקרו הסמכת חלק ממוסדות התכנון לקבוע בתכנית, בתנאים מסוימים, הוראות המחייבות בניית יחידות דיור שישמשו לדיור בהישג יד. ההסדר שיחול על יחידות דיור אלו מפורט בתוספת השישית לחוק. בין היתר נקבע באותה תוספת כי יחידות הדיור שיבנו ישמשו להשכרה לטווח ארוך. לפי ההגדרה הקיימת כיום בתוספת השישית, השכרה של יחידת דיור למגורים לטווח ארוך הינה לתקופה שלא תפחת מעשרים שנה.
במסגרת תיקון מס' 120 לחוק הורחבה ההגדרה של המונח דיור בהישג יד, כך שהוא כולל כיום גם השכרה במחיר מופחת.
בהתאם לכך, נוספו בתוספת השישית הוראות לפיהן בכל תכנית שבה ייכללו יחידות דיור בהישג יד, לפחות 25% מהן יהיו יחידות דיור המיועדת להשכרה במחיר מופחת, קרי יחידות דיור שיושכרו במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר השוק. כמו כן, נקבע כי יחידות הדיור המיועדות להשכרה במחיר מופחת יינתנו רק לזכאים העומדים בתנאים שנקבעו לפי החלטת הממשלה מספר 203 (דר/13) שעניינה הרחבת התכנית לדיור במחיר מופחת, מיום כ"ב בתמוז התשע"ה (9 ביולי 2015), כפי שתעודכן מעת לעת, וכן בתנאים נוספים שיקבע שר הבינוי והשיכון לעניין זה בתקנות.
סעיף 2(ג)(1) לתוספת השישית לחוק, קובע כי יחידות הדיור להשכרה במחיר מופחת שאושרו בתחום תכנית יושכרו רק לזכאים שעלו בגורל בהגרלה שתערוך הרשות המקומית ששטח התכנית נכלל בתחומה, וזאת לפי תקנות שיקבע שר הבינוי והשיכון בהסכמת שר הפנים.
בהתאם לכך, מותקנות תקנות אלו המעגנות הוראות לעניין מועד עריכתה של ההגרלה, אופן השתתפותם של זכאים בהגרלה, דרכי פרסום לזכאים בדבר עריכת ההגרלה, תקופת תוקפן של תוצאות ההגרלה, דרכי עריכת ההגרלה והפיקוח עליה והוראות בדבר מניעת ניגוד עניינים של עורך ההגרלה, וזאת בהתאם לאמור בסעיפים 2(ג)(2) עד 2(ג)(7) לתוספת השישית לחוק.
בתקנות 4-2 מוצע בין היתר כי הודעה בדבר עריכת הגרלה תפורסם 90 יום לפחות בטרם פתיחת מועד ההרשמה. החל ממועד פרסום זה, תהא אפשרות להגיש בקשה לקבלת אישור זכאות במשך שלושים ימים לפחות; ועל הרשות המקומית יהיה לאשר או לדחות בקשה לקבלת אישור זכאות בתוך 60 ימים מיום הגשתה. לאחר מועד פתיחת ההרשמה, תתקיים ההרשמה להגרלה אשר תימשך 30 ימים לפחות. רק זכאים אשר קיבלו אישור זכאות שהנפיקה הרשות המקומית יוכלו להשתתף בהגרלה. תוקפו של אישור הזכאות יהיה ל-6 חודשים או עד למועד אחר שתיקבע הרשות המקומית, לפי המאוחר מבינהם.
בתקנה 5 מוצע בין היתר כי ההגרלה תיערך בתוך 30 ימים, ממועד סיום ההרשמה להגרלה, וכן שתינתן עדיפות לבני מקום בהגרלה ככל שהחליטה על כך מוצעת הרשות המקומית. עוד מוצע שתמונה ועדת הגרלה שתנהל את ביצוע ההגרלה ואת רשימת הזוכים ומקום זכייתכם בהגרלה. הוועדה תהיה רשאית להחליט על הסרים משלימים לעריכת ההגרלה.
בתקנה 6 מוצע בין היתר כי סדר הזכייה ייעשה בהתאם למספר הסידורי שעלה בהגרלה וכי ועדת ההגרלות תנהל רשימת המתנה בהתאם למספר יחידות הדיור המוגרלות.
בתקנה 7 מוצע כי תוצאות ההגרלה יפורסמו לציבור באתר האינטרנט של הרשות המקומית.
בתקנות 8-10 מוצע בין היתר למנות מפקח אשר יפקח על ביצוע ההגרלות, הוראות לעניין תיעוד ושמירת מסמכי ההגרלה אצל המפקח, וכן הוראות לעניין ניגוד עניינים של עורך ההגרלה ושל המפקח.