מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון הברתיראש הממשלה במוסדות ציבור הפועלים בתחום הנגשת דיור לנפגעי רדיפות

הנאצים

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[1]1985 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתיראש הממשלה (להלן - המשרד) במוסדות ציבור הפועלים בתחום הנגשת דיור לנפגעי רדיפות הנאצים, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 25020220

1.  כללי

(א)   ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד למוסדות ציבור הפועלים בתחום הנגשת דיור לנפגעי רדיפות הנאצים, לרבות באמצעות גורמי מקצוע מטעמם, בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן - הנוהל), ולפי מבחנים אלה.

(ב)   התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, לפי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)    בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים.

(ד)   כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

(ה)   חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכול בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.

2.  הגדרות

במבחנים אלה -

"דירה שהונגשה"דירה שבוצעו בההנגשת דיור" - ביצוע התאמות בדירה עבור אוכלוסיית

הזכאים, אשר נדרשו ואושרו על ידי מורשה נגישות, ובכלל זאת הרחבת פתחים והתאמתם

למעבר כיסא גלגלים או הליכונים, שינויים בחדרי הרחצה והשירותים, בניית שבילי גישה,

טיפול בכבלי חשמל חשופים ושיפוצים נוספים בדירה הדרושים לצורך הגברת הנגישות;

התקנת ידיות אחיזה ומעקות, כמו גם פעולות שונות של אספקת ציוד הנגשה, ייתמכו לפי

מבחנים אלה רק אם הן חלק מתכנית רחבה הכוללת התאמות ושיפוצים נוספים בדירה;

"מורשה נגישות" - מרפא בעיסוק בעל התמחות בהנגשת דיור,_אן מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה או מורשה לנגישות השירות, בעלי ניסיון בהנגשת דיור, כהגדרתם בסעיף 19מא-19מא1 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-[3]1998 ־להלן—מורשה נגישות);

"הנגשת דיור"התאמת הדירה ותנאי הדיור עבור קשישים המוגבלים בניידותם;

"מחוז מנהלי"אחד משישה מחוזות מנהליים, כהגדרתם בהודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ונפות ותיאור גבולותיהם, התש"ח-[4]1948, וכן מחוז יהודה ושומרון.

"הלמייס" - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"מדד פריפריאליות" - מדד פריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות לשנת 2020 שפרסמה הלמ"ס בשנת 2022, וכפי שיעודכן מעת לעת;

"מדד חברתי-כלכלי" - אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2019, שפרסמה הלמ"ס בשנת 2022, וכפי שיעודכן מעת לעת;

3.  תחום הפעילות הנתמך

הנגשת דיור כהגדרתוכהגדרתה במבחנים אלה, בהתאם לתוכנית ביצוע שנועדה לתת מענה לצרכים בתחום ההנגשה, ואשר אושרה על ידי מרפא בעיסוק או מורשה נגישות בעל התמחות בהנגשת דיור,, ובוצעה באמצעות קבלן מורשה הרשום בפנקס הקבלנים בעל ניסיון בהנגשת דיור; הסיוע עשוי לכלול, בין היתר, הרחבת פתחים והתאמתם למעבר כיסא גלגלים או הליכונים, שינויים בחדרי הרחצה והשירותים, התקנת ידיות אחיזה ומעקות, בניית שבילי גישה, התקנת גלאי עשן, טיפול בכבלי חשמל חשופים, ותיקונים בסיסיים נוספים הדרושים לצורך הנגישות; !

הניהול וקביעת הזכאים ותיעדופם, מבין כלל אוכלוסיית הזכאים, יבוצעו בהתאם לנוהל פנימי ייעודי של המוסד (להלן - הנוהל הפנימי), אשר יאושר על ידי הרשות, משיקולים עניינים ושוויוניים; הזכאים יאושרו בוועדה פנימית של המוסד אשר דיוניה יתועדו בפרוטוקול.

4.  אוכלוסיית הזכאים

אוכלוסיית הזכאיםזכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה היא ניצולי שואה; לעניין זה, ניצול שואה הוא מי שמתקיים לגביו אחד מאלה:

(1)  הוא מקבל תגמול לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-[5]1957;

(2)  הוא מקבל תגמול או מענק לפי חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-07 0 [6]2;


(3)  הוא מקבל קצבה ממדינת חוץ בשל נרדפותו על ידי הנאצים;

(4)  הוא מקבל תגמול לפי חוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-[7]1954.

(5) הוא מקבל מענק לפי החלטה בדבר מענק שנתי כהגדרתה בחוק נכי רדיפות הנאצים.

5.  תנאי סף לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי תאגיד שהוא מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן - המוסד), שמתקיימים בו כל תנאי הסף האלה:

(1)  אחת ממטרותיו היא פעילות בתחום הסיוע לניצולי שואה, קשישים או אנשים עם מוגבלות בניידות; לעניין זה, הסיוע לאחת או יותר מאוכלוסיות אלה נמנה עם מטרותיו הרשומות בתקנון או במסמכי היסוד של המוסד;

(2)  המוסד פועל שלא למטרות רווח, מאוגד ורשום כעמותה לפי חוק העמותות, התש"ם-[8]1980, או כהקדש ציבורי הרשום אצל רשם ההקדשות לפי חוק הנאמנות, התשל"ט-[9]1979, או כחברה לתועלת הציבור הרשומה אצל רשם ההקדשות לפי חוק החברות, התשנ"ט-[10]1999, או כאגודה עותימאנית או כאגודה שיתופית הרשומה אצל רשם האגודות השיתופיות לפי פקודת האגודות השיתופיות ואוחזת באישור ניהול תקין בהתאם לנוהל מתן אישור ניהול תקין לאגודה שיתופית לצורך תמיכות[11];

(3) המוסד פועל בהתאם לנוהל ולהנחיות החשב הכללי במשרד האוצר לעניין הוצאות הנהלה וכלליות;

(4)  בשנת התקציב הנוכחית, לא הוגשה מטעם המוסד בקשה לתמיכה מכוח מבחני תמיכה אחרים ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד סוג הפעילות שבעבורה מבוקשת תמיכה לפי מבחנים אלה;

(5)  במוסד המבקש תמיכה לראשונה יתקיימו שני התנאים הבאים:

(א)   הוא פעל בתחום הפעילות שבעדה מבוקשת התמיכה במשך שנתיים לפחות שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, וביצע בשלוש השנים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה הנגשת דיור בלמעלה מ-50 דירות, בשווי כולל של 500,000 ש"ח לפחות;

(ב)   היקף פעילותו בתחום הנתמך בשנה שטרם הגשת הבקשה הראשונה לתמיכה, היה מחצית מהיקף הפעילות הנדרשת על ידו בשנה הראשונה שבה מבוקשת התמיכה לפחות.

6.  אופן חלוקת התמיכה

(א) כללים

(1) המוסד יגיש לוועדה תכנית פעילות כוללת, לשם בדיקת התאמתה למטרות התמיכה ולתנאיה, וכן למניעת כפל תמיכה; התכנית תכלול את הפעילות המתוכננת: מספר הדירות שבכוונת המוסד להנגיש לפי מבחנים אלה, לפי מחוז מנהלי, לוחות זמנים

לביצוע, פירוט של הכשרת הקבלנים המבצעים וניסיונם בהנגשת דיור (להלן - תכנית העבודה), וכן את הנוהל הפנימי, לאישור הרשות;

(2)  במסגרת הבקשה יגיש המוסד הצהרה מאושרת על ידי עורך דין, לפיה לא ניתן לו מימון ממקור ממשלתי אחר בגין הפעילות הנתמכת, באופן המהווה כפל תמיכה;

(3) חלוקת התמיכה לפי מבחנים אלה תיעשה בהתאם לתכנית העבודה שתוגש, בעבור הנגשת דיור לניצולי השואהלזכאים, להנחת דעת המשרד, ובהתאם לסך כל התקציב המצוי בתקנה התקציבית המיועד לתמיכה בהנגשת דיור;

(4)  התמיכה לא תינתן בגין פעולות הנגשה אשר האחריות לביצוען מוטלת על גורם אחר, כגון חברה לדיור ציבורי.

(ב) אמות מידה לחלוקה

(1) סך התקציב העומד לחלוקה כתמיכה יחולק לשבעה חלקים בגין ביצוע פעילות נתמכת בכל מחוז מנהלי, כמפורט להלן:

(א)   מחוז צפון (11%) ;

(ב)    מחוז חיפה (18%);

(ג)    מחוז מרכז (26%) ;

(ד)    מחוז תל אביב (20%) ;

(ה)   מחוז ירושלים (6%) ;

(ו)    מחוז יהודה ושומרון (2%) ;

(ז)    מחוז דרום (17%);

2)(1) בעד כל דירה שהונגשה, והנגשתה תפורטשהנגיש המוסד, המפורטת בתכנית הפעילות הכוללתהעבודה, תינתן נקודה אחת;

(2) עבור כל דירה שהנגיש המוסד בפריפריה יינתנו 1.2 נקודות, ובלבד שפעל בפריפריה בהיקף שלא יפחת מ-20% מפעילותו בשנת התמיכה; במשתנה זה, "פריפריה" - אחד מאלה:

1.  יישוב או רשות מקומית בסיווג 1 עד 5 לפי מדד פריפריאליות;

2.  יישוב או רשות מקומית בסיווג 1 עד 4 לפי מדד חברתי-כלכלי;

(3)  חלקו היחסי של המוסד בתמיכה הניתנת עבור הפעילות בכל מחוז מנהלי, ייקבע בהתאם ליחס בין הניקוד שצבר ובין סך הניקוד שצברו כלל המוסדות הנתמכיםעבר פעילות המבוצעת במחוז מנהלי זה. .

(4)  על אף האמור לעיל, ראתה ועדת התמיכות כי שיעור הפעילות הנתמכת אשר בוצע על ידי המוסד בפועל בשנה שקדמה להגשת הבקשה לתמיכה, פחת ביותר מ-15% משיעור הפעילות המתוכננת שהוצג בתכנית העבודה של השנה האמורה, יופחת סכום התמיכה לו יהיה זכאי המוסד האמור באופן יחסי, אלא אם הפיחות בשיעור הפעילות נבע

מנסיבות שאינן בשליטת המוסד.

7.  אופן תשלום התמיכה

(1) הסיוע בתחום הפעילות הנתמך לפי מבחנים אלה יינתן בהתאם לעלויות מוכחות שהמציא המוסד, ובכפוף לקבלת אישור על ביצוע התכנית חתום על ידי המרפא בעיסוק א^מורשה הנגישות שאישר את התכנית עבור כל דירה שהונגשה;

(2) התמיכה תשולם בהתאם לעלויות השיפוץ המוכחות בפועל, ולא יותר מ-510,000 שקלים חדשים עבור כל דירה שהונגשה; סך כל התמיכה שיקבל מוסד עבור הנגשת דירות במחוז מנהלי מסוים, לא יעלה על חלקו היחסי בתמיכה הניתנת עבור הפעילות באותו מחוז לפי סעיף 6(ב)(3) למבחנים אלה;

(3) תנאי לתשלום התמיכה הינו שהמוסד הגיש, במהלך השנה שבעדה מבוקשת התמיכה, דוחות ביצוע שוטפים המעידים על עמידתו בתכנית העבודה, וכן דוחות שנתיים; כל הדוחות יוגשו באופן ובמועדים שיקבע המשרד;

(4) שיעור התמיכה לא יעלה על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה;

(5) אם יוותרו כספים לחלוקה מחלקו של מוסד ציבור בתמיכה הניתנת עבור הפעילות במחוז מנהלי מסוים, הללו יועברו לתמיכה בפעילותם של מוסדות זכאים נוספים באותו המחוז, אשר הוצאותיהם בפועל עולות על חלקם בתמיכה, ובהתאם לחלקו היחסי של כל גוף נתמך במחוז זה; כספים שיוותרו מחלקו של מחוז מנהלי בתקציב, יועברו לתמיכה בפעילות המבוצעת ביתר המחוזות המנהליים, בהתאם לחלוקה היחסית של האחוזים שהוקצו לכל מחוז, ובהתאם לחלקו היחסי של כל גוף נתמך בכל אחד מהמחוזות.

8.  הוראות כלליות

(א)  המוסד יגיש לרשות רשימת אנשי קשר לצורך בקרה, אשר תעודכן על ידי המוסד אחת לרבעון, לפי הצורך או לפי דרישת הרשות.

(ב)   התברר לוועדת התמיכות, לאחר אישור התמיכה, כי המוסד אינו עומד או עשוי שלא לעמוד בתכנית הפעילות הכוללת שהוגשה במסגרת הבקשה במלואה או בחלקה או ביחס לאחד מן המחוזות המנהליים, רשאי המשרד להפחית את היקף התשלום, או להקטין את שיעור התמיכה שאושרה ולחשבה מחדש עבור המוסד, הכול לפי שיקול דעתה של ועדת התמיכות.

(ג)   מקום שבו נמצא כי הפעילות המדווחת על ידי המוסד אינה מתקיימת במלואה או כי שולמה תמיכת יתר, יחולו הוראות הנוהל, לרבות קיזוז תמיכה.

9.  תחילה

תחילתם של מבחנים אלה חודש אחרי חתימתם.

תחילתו של תיקון זה ביום כ׳ בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).


_ התשפ"ב, . 2022)

(803-35-2022-000023(

התשפ"ד (________ 2023)

(803-35-2023-000049)

מירב כהן השרה לשוויון חברתי

בנימין נתניהו ראש הממשלה



[1] ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמי 34.

[2] י"פ התש"ף, עמי 482 ו-7207; התשפ"א, עמי 2, 1732, 3640 ו-3774.

[3] ס"ח התשנ"ח, עמי 152.

[4] י"פ התשי"ז, עמי 761.

[5] ס"ח התשי"ז, עמי 163.

[6] ס"ח התשס"ז, עמי 47.

[7] ס"ח התשי"ד, עמי 76.

[8] ס"ח התש"ם, עמי 210.

[9] ס"ח התשל"ט, עמי 128.

[10]  ס"ח התשנ"ט, עמי 189.

https://www.gov.il/he/departments/policies/proper-management-permit-cooperative 11