תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 6) (דמי הפצה בתקופת חרבות ברזל) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מערך עידן פלוס הוא מערך שיעודו שידור ערוצי טלוויזיה דיגיטלי קרקעי (DTT) בישראל. קליטת השידורים מצריכה אנטנה וממיר דיגיטלי, או מקלט טלוויזיה המותאם לשיטת השידור הדיגיטלית. הפעלת המערך נעשית כיום על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והשידורים מופצים באמצעות מספר משדרים שפרוסים במספר אתרים ונקלטים בחינם ברחבי מדינת ישראל.

אחד היתרונות במערכת עידן פלוס הוא המשך ביצוע השידורים מהמשדרים הפרוסים גם בעת הפסקות חשמל (ככל שקיים במקום השידור גנרטור או מקור אנרגיה חלופי) וזאת כיוון שהשידורים מופצים באמצעות גלי רדיו הם אינם תלויים בשרידות של רשתות התקשורת (טלקום).

הצעה זו נועדה לענות על צורך הקיים בתקופת המצב המיוחד בעורף בעת מלחמת "חרבות ברזל" להוסיף שידורים על גבי מערכת עידן פלוס וזאת כדי לאפשר לכל מי מהציבור שיחפוץ בכך לצפות או להאזין לשידורים של בעל רישיון לשידורי טלוויזיה או לבעל זיכיון לשידורי רדיו באופן המתאים לו ולאורחותיו, מבלי לוותר על החשיפה להתראות פיקוד העורף. לפיכך, ומכיוון שבערוצים הזעירים, שלא הופצו באמצעות המערך, מועברות התראות פיקוד העורף, או שהדבר מצוי בשלבים מתקדמים לקראת הפצתן, בשפה המתאימה (עברית, ערבית ורוסית) כך שההתראות מותאמות לקהל היעד הרי שיש בכך לסייע בהנגשת ההתראות לציבור רחב יותר ובכך להציל חיים.

בהמשך לכך מוצע לשנות את הסדר התשלום בעד הפצת שידורי במערך עידן פלוס, כך שבתקופת המצב המיוחד בעורף לא יישאו בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה ובעלי זיכיון לשידורי רדיו בתשלומים בעד דמי ההפצה. התשלום בעד ההפצה ימומן מאוצר המדינה או על ידי גופים ציבוריים המממנים את ההפצה ב"קיבולת הפנויה" כבר היום. לעניין הסדר התשלומים המוצע ראו סעיף ג' להלן.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

בהתאם לתזכיר המוצע, ימומן מתוך אוצר המדינה תשלום דמי הפצה בתחנות שידור ספרתיות ("מערך עידן פלוס") בתקופת המצב המיוחד בעורף וזאת בעד הפצת השידורים של בעלי רישיון ובעלי זיכיון לפי חוק הרשות השניה ששידוריהם הופצו באמצעות המערך ערב המצב המיוחד בעורף. כפי שעולה מנתוני הרשות השניה, מדובר בהוצאה שהיקפה השנתי עומד על כ-3.262 מיליון שקלים חדשים בעד הפצת השידורים של בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה ובהוצאה של כ-40,000 שקלים חדשים ביחס לשידורים של כל בעל זיכיון לשידורי רדיו. יודגש כי מדובר בהיקף הוצאה שנתי מרבי ומשך ההוצאה מותנה בהתמשכות המצב המיוחד בעורף.

כמו כן מוצע כי בתקופה בה חל המצב המיוחד בעורף לא ישלמו בעלי רישיון ובעלי זיכיון חדשים ששידורים החלו להיות מופצים במערך עידן פלוס בתקופת המצב המיוחד, דמי הפצה. המקור למימון עלות ההפצה שלהם יהיה באי-הפחתה של התשלומים בעד "הקיבולת הפנויה" כפי שמשלמים תאגיד השידור הישראלי, הכנסת בעד שידורי ערוץ הכנסת ואוצר המדינה בעד הקיבולת העודפת המשמשת לשידורי רדיו. מדובר בתשלומים בהיקף שנתי של כ-12 מיליון שקלים חדשים (כ-10 מליון שקלים חדשים ביחס לתאגיד השידור הישראלי וכשני מיליון שקלים חדשים ביחד לכנסת) אשר הפצת שידור טלוויזיה של כל ערוץ נוסף עשויה להפחית אותם בהיקף שנתי של כ-2 מיליון שקלים חדשים שיתחלקו באופן יחסי ביניהם.

 

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד התקשורת:

תזכיר חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 6) (דמי הפצה בתקופת חרבות ברזל) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023

 

 

 

תיקון חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות

1.  

בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) ועד תום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה ביום האמור לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, יקראו את חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 כך:

 

 

(1) בסעיף 9, אחרי סעיף קטן (ז) יבוא:

 

 

 

"(ח) על אף האמור בסעיפים קטנים (א), (ב) ו-(ז), בתקופת המצב המיוחד בעורף:

 

 

 

 

(1) יישא אוצר המדינה בסכום דמי ההפצה שחייב גוף ששידוריו החלו להיות מופצים לפני תקופת המצב המיוחד בעורף לפי סעיף 6 בעד הפצה בטכנולוגיית חדות רגילה או לפי סעיף 7, למעט דמי ההפצה בהם חייב התאגיד השידור הישראלי והכנסת בעד שידורי ערוץ הכנסת ומשדרי רדיו לפי פסקאות (1), (2) ו-(4) בסעיף 7(א) (להלן – המשדרים הציבוריים); וישלם חלק זה לגורם המפעיל;

 

 

 

 

(2) לא ישלם גוף, שאינו נמנה על המשדרים הציבוריים וששידוריו החלו להיות מופצים במהלך תקופת המצב המיוחד בעורף דמי הפצה לפי סעיף 6 בעד הפצה בטכנולוגיית חדות רגילה או לפי סעיף 7.

 

 

 

 

(3) המשדרים הציבוריים ואוצר המדינה יוסיפו לשלם דמי הפצה לפי סעיף זה ובכלל כך לפי לעניין דמי הפצה בעד הקיבולת הפנויה לפי סעיף קטן (ב) כפי שהיתה ערב תקופת המצב המיוחד בעורף;

 

 

 

 

(4) בסעיף זה –

 

 

 

 

"תקופת המצב המיוחד בעורף" – התקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד תום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה ביום האמור לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951.""

תחילה

2.  

תחילתו של חוק זה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023).

 

דברי הסבר

מערך עידן פלוס הוא מערך שיעודו שידור ערוצי טלוויזיה דיגיטלי קרקעי (DTT) בישראל. קליטת השידורים מצריכה אנטנה וממיר דיגיטלי, או מקלט טלוויזיה המותאם לשיטת השידור הדיגיטלית. הפעלת המערך נעשית כיום על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והשידורים מופצים באמצעות מספר משדרים שפרוסים במספר אתרים ונקלטים בחינם ברחבי מדינת ישראל.

אחד היתרונות במערכת עידן פלוס הוא המשך ביצוע השידורים מהמשדרים הפרוסים גם בעת הפסקות חשמל (ככל שקיים במקום השידור גנרטור או מקור אנרגיה חלופי) וזאת כיוון שהשידורים מופצים באמצעות גלי רדיו הם אינם תלויים בשרידות של רשתות התקשורת (טלקום).

הצעה זו נועדה לענות על צורך הקיים בתקופת המצב המיוחד בעורף בעת מלחמת "חרבות ברזל" להוסיף שידורים על גבי מערכת עידן פלוס וזאת כדי לאפשר לכל מי מהציבור שיחפוץ בכך לצפות או להאזין לשידורים של בעל רישיון לשידורי טלוויזיה או לבעל זיכיון לשידורי רדיו באופן המתאים לו ולאורחותיו, מבלי לוותר על החשיפה להתראות פיקוד העורף. לפיכך, ומכיוון שבערוצים הזעירים, שלא הופצו באמצעות המערך, מועברות התראות פיקוד העורף, או שהדבר מצוי בשלבים מתקדמים לקראת הפצתן, בשפה המתאימה (עברית, ערבית ורוסית) כך שההתראות מותאמות לקהל היעד הרי שיש בכך לסייע בהנגשת ההתראות לציבור רחב יותר ובכך להציל חיים.

בהמשך לכך מוצע לשנות את הסדר התשלום בעד הפצת שידורי במערך עידן פלוס, כך שבתקופת המצב המיוחד בעורף לא יישאו בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה ובעלי זיכיון לשידורי רדיו בתשלומים בעד דמי ההפצה. התשלום בעד ההפצה ימומן מאוצר המדינה או על ידי גופים ציבוריים המממנים את ההפצה ב"קיבולת הפנויה" כבר היום. לעניין הסדר התשלומים המוצע ראו סעיף ג' להלן.

 

סעיף 1 המוצע

סעיף 9 לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 ("חוק הפצת שידורים") הוא הסעיף המסדיר את תשלום "דמי ההפצה", כלומר התשלומים התקופתיים בעד השימוש במערך. בסעיף זה מוצע לקבוע הוראת שעה שתסדיר את התשלומים בתקופת "חרבות ברזל"; תקופה זו תחל באופן רטרואקטיבי ביום 7 באוקטובר 2023 ותסתיים ביום בו יפקע תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה באותו יום. מועדים אלה מבטאים את התקופה שבה מתקיימת ההצדקה להימנעות מתשלום דמי הפצה כאמור לעיל.

מוצע לקבוע כי הוראת השעה מתגברת על ההסדרים לעניין תשלום דמי ההפצה בעד השימוש בפועל, על ההוראה לעניין התשלום בעד הקיבולת הפניה כפי שיפורט מטה, ולעניין הסדרים מיוחדים כפי שהוחלו בסעיף קטן (ז) למי ששידוריו הופצו בעבר.

לסעיף ח(1) המוצע – לעניין דמי ההפצה בפועל, מוצע כי ביחס למי ששידוריו החלו להיות מופצים לפני תקופת המצב המיוחד בעורף, ישולמו דמי ההפצה על ידי אוצר המדינה. מוצע להחיל הסדר זה על משדרים מסחריים בלבד בטלוויזיה וברדיו, ולא על המשדרים הציבוריים (תאגיד השידור הישראלי, ערוץ הכנסת, גלי צה"ל ושידורי שירות ההתגוננות האזרחית, ככל שישודרו ובהתאם למספר וסוג הערוצים בהם ישודרו). הטעם לכך הוא שהמימון לשידורים של משדרים מסחריים נעוץ בהסדרים מסחריים ולא במימון ציבורי ובשל הנחיצות בשידורים מחד גיסא, והפגיעה במקורות המימון במהלך מלחמת חרבות ברזל מאידך גיסא – מצדיקים סיוע באמצעות מימון ציבורי לשידורים.

מוצע כי אוצר המדינה יישא בדמי ההפצה בעד הפצת שידור טלוויזיה שיופץ בטכנולוגיית חדות רגילה בלבד (SD) ולא בחדות גבוהה (HD), שהתשלום בעדה הוא גבוה פי שניים, וזאת בהתאם להיקף הקיבולת הנדרשת להפצה זו. הפצה באמצעות טכנולוגיית חדות רגילה היא כיום הסטנדרט המקובל בהפצת שידורים באמצעות מערך עידן פלוס. עידוד השימוש בטכנולוגיה של חדות גבוהה עלול להביא לניצול מלא של הקיבולת להפצה מבלי שתיוותר קיבולת לערוצים נותרים ומבלי שהם מפנימים את העלות העודפת של הפצה בטכנולוגיה כאמור.

לסעיפים ח(2) ו-ח(3) המוצעים – מוצע כי משדרים שהצטרפו להפצה באמצעות מערך עידן פלוס לאחר תקופת המצב המיוחד בעורף יהיו פטורים מתשלום דמי הפצה. הלכה למעשה, מכיוון שכיום העלות בעד "הקיבולת העודפת" להפצת שידורים רובצת על כתפו של תאגיד השידור הישראלי, על הכנסת כמשדרת של ערוץ הכנסת (לפי סעיף 9(ב)(1) לחוק) ועל אוצר המדינה לעניין שידורי רדיו (לפי סעיף 9(ב)(4) לחוק) – הרי שהמימון בעד הפצה של שידורים אלה יוסיף להיות על המשדרים הציבוריים ועל אוצר המדינה. בהתאם לכך, נוצר למעשה הסדר זהה ביחס לכלל משדרים המסחריים לפיו בתקופת המצב המיוחד בעורף לא חלה חובת תשלום דמי הפצה על מי מהם (למעט לעניין הפצה בחדות גבוהה אם יבקשו לעשות כן). ההבדל בין ההסדרים נוגע למקור המימון לעלות דמי ההפצה, כך שלגבי משדרים מסחריים שהיו מופצים לפני תקופת המצב המיוחד בעורף – יגיע המימון מתוך אוצר המדינה, ולגבי משדרים מסחריים שהצטרפו להפצה לאחר תקופת המצב המיוחד בעורף – יוסיפו המשדרים הציבוריים (וכן אוצר המדינה ביחס לשידורי הרדיו) לשאת בחלקם בעד הקיבולת העודפת כמקור מימון. התשלום בעד הקיבולת העודפת יהיה בהתאם לתשלום ערב תקופת המצב המיוחד בעורף בבחינת "הקפאת המצב הקיים".

יודגש כי בהצעה האמורה אין משום העלאה של חובת התשלום כלפי המשדרים המסחריים כי אם באי-הפחתה של התשלום כפי שהיה מצופה בהתאם לנוסח חוק הפצת שידורים ערב התיקון המוצע.

לסעיף ח(4) המוצע – את משך ההסדר המיוחד בהוראת השעה מוצע להצמיד לתקופה שבה מתקיים מצב מיוחד בעורף בהמשך לזה שהוכרז ביום 7 באוקטובר 2023.

 

סעיף 2 המוצע

מוצע להחיל את ההסדר האמור באופן רטרואקטיבי החל מיום 7 באוקטובר 2023. בהתאם למוצע בעד הפצת שידורים של משדר מסחרי במהלך תקופת המצב המיוחד בעורף לא תחול חובה לשלם דמי הפצה ויחולו הסדרי המימון כמפורט לעיל.