טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס) (תיקון), התשפ"ד-2023 [לעניין רישיון אלחוטאי טיס לרדיו- טלפון]

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ביטול ההוראות בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981, לעניין "רישיון אלחוטאי טיס לרדיו- טלפון", וזאת לנוכח העובדה כי בפועל רישיונות כאמור לא ניתנים וכי המענה המתאים לצורך לעניין זה מצוי בהוראות לפי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ג-2023

.

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 3(ב), 47 ו- 168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת הרשות לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהתאם לסעיף 197 לחוק, [ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת][2], אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

תיקון תקנה 5

1.  

בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 5(2), פסקת משנה ד. - תימחק.

תיקון תקנה 10

2.  

בתקנה 10(ב) לתקנות העיקריות, בפסקה (5א), במקום האמור בה יבוא: "מחזיק ברישיון שניתן לו לפי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972[4] (להלן - הפקודה), להפעלת תחנה בכלי טיס, כהגדרתה בסעיף 4ח(א) לפקודה;".

תיקון תקנה 25

3.  

בתקנה 25 לתקנות העיקריות, המילים "כאלחוטאי טיס לרדיו-טלפון" - יימחקו.

תיקון תקנה 83

4.  

בתקנה 83(א) לתקנות העיקריות, פסקה (2) - תימחק.

תיקון תקנה 87

5.  

בתקנה 87 לתקנות העיקריות, פסקה (8) - תימחק.

תיקון תקנה 106

6.  

בתקנה 106 לתקנות העיקריות, פסקה (6) - תימחק.

תיקון תקנה 126

7.  

בתקנה 126 לתקנות העיקריות, פסקה (6) - תימחק.

תיקון תקנה 145

8.  

בתקנה 145 לתקנות העיקריות, פסקה (4) - תימחק.

ביטול הפרק הרביעי לחלק ג'

9.  

הפרק הרביעי לחלק ג' לתקנות העיקריות - בטל.

תיקון תקנה 257

10.  

בתקנה 257 לתקנות העיקריות, פסקה (3) - תימחק.

תחילה

11.  

תחילתן של תקנות אלה 15 ימים מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2023)

(חמ 669 - 3 - ת1)

__________________

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים


 

דברי הסבר

כללי

"רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון" הינו רישיון שניתן בעבר, לפי חוק הטיס, לאדם אשר ביקש להפעיל תחנת אלחוט, בין אם ביחידת נת"א ובין אם בכלי טיס, וזאת לפי הפרק הרביעי לחלק ג' לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן - התקנות העיקריות).

הוראות הפרק האמור, ובהן דרישות הסף, הידע המקצועי, הניסיון והמיומנות הנדרשים לטובת הרישיון האמור, נסמכו הן על סטנדרטים שהיו בשעתו בנספח 1 לאמנת התעופה האזרחית הבינלאומית (The Convention on International Civil Aviation) (להלן - האמנה) והן על סעיף (article) 37 ל"תקנות הרדיו" ("Radio Regulations") שפרסם איגוד הבזק הבין-לאומי (International Telecommunications Union - ITU).

במרוצת השנים, עם התקדמות הטכנולוגיה, הפכה תחנת האלחוט המשמשת את התעופה האזרחית, בכלי טיס וביחידות ניהול תעבורה אווירית, לפשוטה לתפעול ולשימוש ולבעלת שימושים ייעודיים ומתוחמים, כך שהדרישה לידע ומיומנות מוגברים לשם תפעולה קטנה. ממילא, כך היה גם עם תפקיד האלחוטאי טיס לרדיו-טלפון שהפך ללא רלוונטי, שכן בעלי התפקיד האחרים בכלי הטיס וביחידת הנת"א - קרי, הטייס או המפקח על התעבורה האווירית - יכלו לבצע גם את תפקידיו של אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון, בד-בבד עם מילוי תפקידם.

כיום, לא קיים עוד רישיון "אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון" בנספח 1 לאמנה, ולמעשה אין עוד אסדרה בין-לאומית של מקצוע תעופתי זה. בהתאמה, נספח 1 לאמנה לא כולל עוד אמות מידה למתן רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון. למעשה, בנוגע לדרישות הידע והניסיון, מפנה פרק 3.4 בנספח 1 לאמנה, שעניינו רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון ("Flight radiotelephone operator"), ל"תקנות הרדיו" שהוזכרו לעיל, כך:

3.4 Flight radiotelephone operator

Note 1.— Where the knowledge and skill of an applicant have been established as satisfactory in respect of the certification requirements for the radiotelephone operator’s restricted certificate specified in the general radio regulations annexed to the International Telecommunication Convention and the applicant has met the requirements that are pertinent to the operation of the radiotelephone on board an aircraft, a Contracting State may endorse a licence already held by the applicant (as provided for in 5.2.1 XIII) or issue a separate licence as appropriate.

בנוסף, נספח 1, מציין כי דרישות הידע והניסיון בנהלי התפעול והמינוחים המתאימים לשימוש בתחנת אלחוט, ישולבו כחלק אינטגרלי מהדרישות להוצאת רישיון הטייס או המפקח על תעבורה אווירית המתאימים:

Note 2.— Skill and knowledge requirements on radiotelephony procedures and phraseology have been developed as an integral part of all aeroplane, airship, helicopter and powered-lift pilot licences.

הצעת התקנות מבקשת לבטל את ה"רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון" מהסיבות שפורטו לעיל, ובכך להתאים את התקנות להוראות נספח 1 לאמנה לעניין זה. במסגרת זו מבוקש גם לבטל את הדרישה בתקנות העיקריות לרישיון כאמור כחלק מדרישות הסף להוצאת רישיון מתלמד, רישיון טייס פרטי, רישיון טייס מסחרי, רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר, רישיון נווט טייס ורישיון מפקח על תעבורה אווירית.

הסמכות לקבוע את התקנות

ההוראות לעניין "רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון" נקבעו בתקנות העיקריות עת פורסמו בראשונה, בשנת התשמ"א (1981) (ראו, ק"ת התשמ"א, בעמ' 510). ההוראות האמורות נקבעו לפי חוק הטיס, 1927, שהוחלף בחוק הטיס, התשע"א-2011. בסעיף 197(א) לאחרון, שעניינו: "שמירת תוקף", נקבע כי: "תקנות שהותקנו לפי חוק הטיס, 1927 (בסעיף קטן זה – התקנות הקיימות), יעמדו בתוקפן כנוסחן ערב יום התחילה כאילו הותקנו לפי הסעיפים בחוק זה שבהם נתונה סמכות התקנת תקנות באותם עניינים, לרבות לעניין פרקים ט' ו-י', והכל זולת אם נקבעו בחוק זה הוראות במקומן בעניינים שהוסדרו בתקנה מהתקנות הקיימות, או אם לא הוקנתה בחוק זה סמכות לקבוע הוראות בעניינים המוסדרים בתקנות הקיימות, וכל עוד התקנות הקיימות לא שונו או בוטלו לפי חוק זה".

בהתאמה, ובשים לב למצב החוק ששרר עת נקבעו התקנות העיקריות בראשונה ושים לב לנוסחו של נספח 1 לאמנה באותה עת, הרי שאילו היו התקנות נקבעות היום, לפי החוק, הרי שהן היו מותקנות, בין היתר, לפי סעיפים 2, 3(ב), 47 ו- 168 לחוק.

כך, סעיף 2 לחוק מורה כי: "לא ימלא אדם תפקיד שקבע השר, באישור הוועדה, בקשר להפעלה של כלי טיס, לביצוע פעולות בדק בכלי טיס או למתן שירותי נת"א, לרבות מדריך לתפקיד כאמור, אלא אם כן בידו רישיון לכך שניתן לפי הוראות סימן זה ובהתאם להגדר שברישיון, לתנאי הרישיון ולהוראות לפי חוק זה".

סעיף 3(ב) לחוק מורה כי: "השר, באישור הוועדה, רשאי לקבוע תנאים למתן רישיון עובד טיס או הגדר, ובכלל זה הוראות בעניינים אלה... הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצועי הנדרשים לצורך קבלת הרישיון או ההגדר והדרכים לבדיקתם, ובכלל זה בחינות שעל המבקש לעמוד בהן".

סעיף 47 לחוק מורה כי: "השר רשאי לקבוע הוראות לעניין רישיונות, בין השאר בעניינים אלה:

(1)  תנאים לקבלת רישיון המפורטים בפרק זה וכן תנאים נוספים לקבלת רישיון; תקנות לפי פסקה זו הקובעות תנאים המביאים בחשבון את עברו הפלילי של המבקש או ביטול, הגבלה או התליה קודמים של רישיון שניתן למבקש, טעונות אישור של הוועדה;

(2)  ההליכים לקבלת רישיון או חידושו...;

(3)  תקופת תוקפו של רישיון...;

(4)  פרטים שייכללו ברישיון...;

(5)  תיקון רישיון...".

סעיף 168 לחוק מורה כי: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, בין השאר בעניינים אלה...".

לפי סעיף 15 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981: "סמכה להתקין תקנות או ליתן הוראת מינהל - משמעה גם הסמכה לתקנן, לשנותן, להתלותן או לבטלן בדרך שהותקנו התקנות או ניתנה ההוראה".

לפיכך, כשם שאילו היו ההוראות לעניין "רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון" היו נקבעות היום לפי הסעיפים האמורים, כך שינויין וביטולן צריך להיעשות "בדרך שהותקנו" [ובכלל זה לעניין אישור וועדת הכלכלה של הכנסת].

התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית, ומשכך מתקיים גם סעיף 168(ב) לחוק, לפיו: "לא יתקין השר תקנות לפי חוק זה אלא לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה".

לתקנה 1 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון תקנה 5"

תקנה 5 לתקנות העיקריות, שעניינה "סוגי רשיונות לעובדי טיס שהם אנשי צוות אויר", מפרטת את הרישיונות שרשאית רשות הרישוי לתת לפי התקנות העיקריות.

בפסקה (1) היא מונה את אנשי צוות האוויר שהם טייסים, ואילו בפסקה (2) היא מונה את אנשי צוות שאינם טייסים, ובכלל אלה, בפסקת-משנה ד., את ה"אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון".

מבוקש, כפי שפורט לעיל, לבטל את רישיון האלחוטאי רדיו-טלפון, עקב היותו רישיון ארכאי אשר לא עושים בו שימוש כיום. לפי רישומי רת"א, אין בעלי רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון פעילים ולא התקבלו בשנים האחרונות בקשות לרישיונות כאמור.

לפיכך, מבוקש לבטל את פסקה (2)ד. לתקנה האמורה (לתקנה 1 המוצעת).

לתקנה 2 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון תקנה 10"

תקנה 10 לתקנות העיקריות, שעניינה "אישור רישיון או הגדר מאת מדינה חברה", מפרטת, בתקנת משנה (ב) את דרישות הסף בהן מבקש רישיון או הגדר שניתנו בידי מדינת חברה נדרש לעמוד על מנת שהרשות תשקול את אישור הרישיון הזר שבידיו לטובת שימוש בזכויותיו של אותו רישיון, כפי שהן קבועות בתקנות העיקריות.

אחת הדרישות לעיל, המופיעה בפסקה (5א) הינה כי מבקש אישור הרישיון הזר שברשותו, יחזיק ב: "... רשיון אלחוטאי רדיו טלפון מוגבל שהוצא בישראל", כאשר לא לגמרי ברור למה בדיוק הכוונה, שכן התקנה לא נוקטת לעניין זה באותו מינוח בו היא נוקטת בתקנה 5 לתקנות העיקריות: "רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון".

לפיכך, מבוקש להחליף את הדרישה ל"רישיון אלחוטאי רדיו טלפון מוגבל..." בדרישה כי מבקש האישור ימציא לרשות הרישוי רישיון שניתן לו לפי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן - הפקודה), להפעלת תחנה בכלי טיס (כהגדרתה בסעיף 4ח(א) לפקודה).

לעניין זה יצוין כי בתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987 (להלן - תקנות הטלגרף האלחוטי), שנקבעו לפי הפקודה, קבועים סוגים שונים של "תעודת הפעלה" (ראה ההגדרה שם), ובהם גם תעודות הפעלה באוויר, המפורטות בתקנה 14(1)(ב) לתקנות האמורות, שהן למעשה ה"רישיון" הנדרש לפי התקנה המוצעת. לאור העובדה שהתיקונים בפקודה לעניין "תחנה בכלי טיס" מאוחרים למועד בו נקבעו התקנות האמורות, הרי שאין הלימה מלאה בין הלשון בה נוקטת הפקודה לזו בה נוקטות התקנות האמורות, והניסוח המוצע מעדיף את הלשון בה נוקטת הפקודה על פני זו שבתקנות (שהן ממילא כאלה שנקבעו "לפי" הפקודה).

לפיכך, מבוקש כי במקום האמור בפסקה (5א) היום תבוא הדרישה לכך שמבקש האישור יהיה מי ש: "מחזיק ברישיון שניתן לו לפי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן - הפקודה), להפעלת תחנה בכלי טיס, כהגדרתה בסעיף 4ח(א) לפקודה" (לתקנה 2 המוצעת).

לתקנה 3 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון תקנה 25"

תקנה 25 לתקנות העיקריות, שעניינה "פטור למוסמכי חיל האוויר הישראלי", מאפשרת פטור מהוכחת ידע מקצועי וכושר ביצוע או מיומנות טיסה עבור מבקש רישיון שהוסמך בחיל האוויר, אם בעת הגשת הבקשה הוא עוסק בפועל בחיל האוויר בתפקיד בו הוסמך.

אחד הרישיונות המוכרים לצורך הסדר זה הינו רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון.

בהמשך לאמור לעיל, ובשים לב לכך שחיל האוויר, בדומה לרת"א, חדל מלתת רישיון כאמור, מבוקש למחוק את הרישיון האמור מבין אלה לגביהם חלה התקנה (לתקנה 3 המוצעת).

לתקנות 4 עד 8 ו- 10 לתיקון המוצע, שעניינן: "תיקון תקנה 83", "תיקון תקנה 87", "תיקון תקנה 106", "תיקון תקנה 126", "תיקון תקנה 145" ו- ""תיקון תקנה 257", בהתאמה.

תקנה 83 לתקנות העיקריות, עניינה "טיסת ניווט", והיא מתנה את כשירותו של טייס מתלמד להטיס כלי טיס בטיסת ניווט יחידת בכך שהוא "... מחזיק ברישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון שניתן לו לפי תקנות אלה" (שם, בתקנת משנה (א)(2)).

דרישה דומה קבועה לגבי כשירותו של אדם לקבל רישיון טייס פרטי (שם, בתקנה 87(8)), לגבי כשירותו של אדם לקבל רישיון טייס מסחרי (שם, בתקנה 106(6)), לגבי כשירותו של אדם לקבל רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר (שם, בתקנה 126(6)), לגבי רישיון נווט טיס (שם, בתקנה 145(4)) ולגבי רישיון מפקח על תנועה אווירית (שם, בתקנה 257(3)). קרי, בכל התקנות, כאמור, חלק מדרישות הסף לקבלת הרישיון הוא כי מבקש הרישיון מחזיק ברישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון שניתן לו לפי התקנות העיקריות.

בהמשך לאמור לעיל, והכוונה למחוק מהתקנות העיקריות כל התייחסות ל"רישיון אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון, מבוקש, למחוק את הדרישה לעניין זה בכל המקומות בהם היא מופיעה.

יצוין כי המענה המקצועי לעניין התנאים להפעלת תחנת אלחוט בנוגע להפעלת כלי טיס (בכלי הטיס עצמו או ביחידת נת"א המצויה בקשר אלחוטי עם כלי טיס) מצוי בחובה להחזיק ברישיון להפעלת תחנת אלחוט לפי הפקודה ("תעודת הפעלה" בשפה השגורה שם) (לתקנות 4 עד 8, ו- 10 המוצעות).

לתקנה 5 לתיקון המוצע, שעניינה: "ביטול הפרק הרביעי לחלק ג'"

חלק ג' לתקנות העיקריות עניינו "רישיונות לאנשי צוות אויר שאינם טייסים" , ובפרק הרביעי לו, שעניינו "אלחוטאי טיס לרדיו-טלפון", קבועות ההוראות לגבי הרישיון האמור, בעניינים הבאים: דרישות הסף לקבלת הרישיון (שם, בתקנה 161), ידע מקצועי נדרש לקבלת הרישיון (שם, בתקנה 162 ובפסקה (3) לתקנה 164), זכויות בעל רישיון (שם, בתקנה 163), מיומנות מקצועית נדרשת לקבלת הרישיון (שם, בפסקאות(1) ו- (2) לתקנה 164) ומגבלות על בעל רישיון (שם, בתקנה 165).

בהמשך לאמור לעיל, מבוקש לבטל את הפרק הרביעי לחלק ג' בשלמותו (לתקנה 9 המוצעת).

לתקנה 6 לתיקון המוצע, שעניינה: "תחילה"

לנוכח העובדה שהתיקון המוצע אינו מטיל חובות חדשות או מחייב היערכות כלשהי מקרב בעלי העניין, מבוקש כי התקנות יחלו 15 ימים מיום פרסומן.


 

נוסח משולב

5.        אלה הרשיונות לעובדי טיס שהם אנשי צוות אויר שרשות הרישוי רשאית ליתן:

(1)  רשיונות לאנשי צוות אויר שהם טייסים:

א.     טייס מתלמד;

ב.     טייס פרטי;

ג.     טייס מסחרי;

ד.     טייס תובלה בנתיבי אויר;

ה.     מדריך טיסה;

(2)  רשיונות לאנשי צוות אויר שאינם טייסים:

א.     נווט טיס;

ב.     טכנאי טיס;

ג.     (בוטלה);

        

10.      (א)  רשיון או הגדר שניתנו מאת מדינה חברה, רשאית רשות הרישוי לאשרם אישור מלא או אישור חלקי בלבד, או לא לאשרם, הכל כמפורט בתקנה זו.

          (ב)  רשיון או הגדר שניתנו מאת מדינה חברה לא יאושרו אלא אם מבקש האישור:

(1)   הוכיח ידע מקצועי בדיני התעופה האזרחית בישראל, בהפעלת כלי טיס ובכלליה, לרבות הנהלים והנוהגים הקשורים בפיקוח על תנועה אוירית ובנהלי חירום, הכל כפי שהורה המנהל;

(2)   הוכיח כושר ביצוע כפי שהורה המנהל;

(3)   מחזיק בתעודה רפואית תקפה;

(4)   עונה על הוראות תקנה 12;

(5)   מדבר ומבין את הלשון העברית או את הלשון האנגלית הטכנית המקובלת בתעופה;

(5א) מחזיק בתעודת ברישיון שניתן לו לפי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן - הפקודה), להפעלת תחנה בכלי טיס, כהגדרתה בסעיף 4ח(א) לפקודה;

(6)   היתה הבקשה לרשיון טייס מסחרי - הוכיח נסיון של לפחות מאתיים וחמישים שעות זמן טיסה, ומהן לפחות שלושים שעות בשנה האחרונה שקדמה להגשת הבקשה, או במקום הוכחת שלושים השעות כאמור המציא אישור ממדריך טיס שהמבקש נמצא על ידו כשר וראוי להוכיח כושר ביצוע כאמור בפיסקה (2).

          (ג)   (1)   מחזיק ברשיון טייס פרטי ובו הגדר מכשירים שניתן מאת מדינה חברה אשר עמד בדרישות תקנת משנה (ב) - יאושר רשיונו ללא הגדר המכשירים;

(2)   מחזיק ברשיון טייס מסחרי או ברשיון טייס תובלה בנתיבי אויר שניתן מאת מדינה חברה אשר עמד בדרישות תקנת משנה (ב) - יאושר רשיונו כאילו היה רשיון טייס מסחרי בלבד ללא הגדר מכשירים או הגדר הדרכה;

(3)   על אף האמור בפיסקאות (1) ו-(2), יאושר הגדר מכשירים ברשיון אם עבר המבקש בהצלחה מבחן עיוני בנושא כללי טיסת מכשירים כאמור בתקנה 166.

          (ד)  אישור רשות הרישוי של רשיון או הגדר שניתנו מאת מדינה חברה יהא בכתב, יוצמד לרשיון, ותקופת תוקפו לא תעלה על תקופת תוקפו של הרשיון שניתן מאת המדינה החברה.

          (ה)  רשות הרישוי רשאית שלא להכיר ברשיון או בהגדר שניתנו מאת מדינה חברה לאדם המחזיק ברשיון עובד טיס שניתן בישראל.

25.      מבקש רשיון שהוסמך בחיל האויר הישראלי כטייס, כנווט טיס, כטכנאי טיס, , כטכנאי לבדק כלי טיס, כמפקח על תנועה אוירית, כמקפל מצנחים או כקצין מבצעי אויר, ובעת הגשת הבקשה הוא עוסק בפועל בחיל האויר הישראלי בתפקיד בו הוסמך כאמור, יהא פטור מהוכחת ידע מקצועי וכושר ביצוע או מיומנות טיסה, הכל לפי הענין, אם הוא פטור מהם בתקנות אלה.

83.      (א)  טייס מתלמד יהיה כשיר להטיס כלי טיס, למעט דאון ואווירון זעיר, בטיסת ניווט יחיד, אם נתקיימו כל אלה:

(1)   קיבל הדרכה ממדריך בעל הגדר מתאים בכלי טיס מאותו סוג ומין בו הוא מתעתד לבצע את טיסת הניווט באימונים הנדרשים בפרק זה, הכל לפי הענין, והמדריך האישי אישר על גבי רשיונו כי לטייס המתלמד מיומנות בניווט כלי הטיס בו עבר את האימונים כאמור;

(2א) הוא הוכיח ידע מקצועי כנדרש בתקנות אלה לקבלת רישיון טייס פרטי;

(3)   (בוטלה).

          (ב)  טייס מתלמד יהיה כשיר לנחות בשדה תעופה זולת שדה התעופה ממנו המריא, אם ביצע קודם לכן נחיתה עם מדריך באותו שדה. הוראה זו לא תחול על נחיתות חירום.

          (ג)   טייס מתלמד בדאון לא יבצע טיסות ניווט יחיד בדאון וטייס מתלמד באווירון זעיר לא יבצע טיסות ניווט יחיד באווירון זעיר.

87.      אדם יהא כשיר לקבל רשיון טייס פרטי אם נתמלאו בו כל אלה:

(1)  מלאו לו 17 שנים ביום הגשת הבקשה לרישיון; ולגבי מבקש רישיון טייס פרטי עם הגדר דאון – 16 שנים;

(2)  הוא קורא, מדבר ומבין את הלשון העברית ואת הלשון האנגלית הטכנית המקובלת בתעופה;

(3)  הוא מחזיק בתעודה רפואית מתאימה תקפה;

(4)  הוא מחזיק באישור העדר הרשעות פליליות שניתן לו בשנה שקדמה להגשת הבקשה לרשיון;

(5)  הוא הגיש בקשה לרשות הרישוי לקבלת רשיון טייס פרטי;

(6)  הוא הוכיח ידע מקצועי, נסיון ומיומנות טיסה כנדרש בפרק זה, הכל בהתאם להגדר המבוקש;

(7)  הוא המציא לרשות הרישוי קבלה על תשלום אגרת רשיון טייס פרטי ששולמה לפי תקנות האגרות;

106.    אדם יהא כשיר לקבלת רשיון טייס מסחרי אם נתמלאו בו כל אלה:

(1)  מלאו לו 18 שנה;

(2)  הוא קורא, מדבר ומבין את הלשון העברית ואת הלשון האנגלית הטכנית המקובלת בתעופה;

(3)  הוא מחזיק בתעודה רפואית מתאימה תקפה;

(4)  הוא מחזיק באישור העדר הרשעות פליליות שניתן לו בשנה שקדמה להגשת הבקשה לרשיון;

(5)  הוא מחזיק ברשיון טייס מתלמד שהורשה לבצע טיסות ניווט של יחיד או ברשיון טייס פרטי, או הינו טייס מוסמך בחיל האויר הישראלי, למעט טייס מוסמך שקורקע בשל חוסר מיומנות טיסה;

 (7) הוא הגיש בקשה לרשות הרישוי לקבלת רשיון טייס מסחרי;

(8)  הוא הוכיח ידע מקצועי, נסיון ומיומנות טיסה כנדרש בפרק זה, הכל בהתאם להגדר המבוקש;

(9)  הוא המציא לרשות הרישוי קבלה על תשלום אגרת רשיון טייס מסחרי ששולמה לפי תקנות האגרות.

126.    אדם יהא כשיר לקבלת רשיון טייס תובלה בנתיבי אויר אם נתמלאו בו כל אלה:

(1)  מלאו לו 23 שנה;

(2)  הוא קורא, מדבר ומבין את הלשון העברית ואת הלשון האנגלית;

(3)  הוא מחזיק בתעודה רפואית מתאימה תקפה;

(4)  הוא מחזיק באישור העדר הרשעות פליליות שניתן לו בשנה שקדמה להגשת הבקשה לרשיון;

(5)  הוא מחזיק ברשיון טייס מתלמד שהורשה לבצע טיסות ניווט של יחיד או ברשיון טייס פרטי, טייס מסחרי, או הינו טייס פעיל בחיל האויר הישראלי, למעט טייס שקורקע;

 (7) הוא הגיש בקשה לרשות הרישוי לקבלת רשיון טייס תובלה בנתיבי אויר;

(8)  הוא הוכיח ידע מקצועי, נסיון ומיומנות טיס כנדרש בפרק זה;

(9)  הוא המציא לרשות הרישוי קבלה על תשלום אגרת רשיון טייס תובלה בנתיבי אויר ששולמה לפי תקנות האגרות.

145.    אדם יהא כשיר לקבל רשיון נווט טיס אם נתמלאו בו כל אלה:

(1)  מלאו לו עשרים ואחת שנה;

(2)  הוא קורא, מדבר ומבין את הלשון העברית והלשון האנגלית הטכנית המקובלת בתעופה;

(3)  הוא מחזיק בתעודה רפואית תקפה;

 (5) הוא מחזיק באישור העדר הרשעות פליליות שניתן לו בתשעים הימים שקדמו להגשת הבקשה לרשיון;

(6)  הוא הגיש בקשה לרשות הרישוי לקבלת רשיון נווט טיס;

(7)  הוא הוכיח ידע מקצועי, נסיון ומיומנות מקצועית כמפורט בפרק זה;

(8)  הוא המציא לרשות הרישוי קבלה על תשלום אגרת רשיון נווט טיס ששולמה לפי תקנות האגרות.

 

 

 

 

 

 

257.    אדם יהא כשיר לקבל רשיון מפקח על תנועה אוירית אם נתמלאו בו כל אלה:

(1)  מלאו לו 21 שנה, או 19 שנה אם הוסמך בחיל האויר הישראלי כבקר או כפקח;

(2)  הוא קורא, מבין ומדבר ברהיטות וללא פגם העלול להפריע לקיום קשר רדיו תקין את הלשון העברית והלשון האנגלית הטכנית המקובלת בתעופה;

 (4) הוא מחזיק בתעודה רפואית תקפה;

(5)  הוא מחזיק באישור העדר הרשעות פליליות שניתן לו בתשעים הימים שקדמו להגשת הבקשה לרשיון;

(6)  הוא הגיש בקשה לרשות הרישוי לקבלת רשיון מפקח על תנועה אוירית;

(7)  הוא הוכיח ידע מקצועי, נסיון ומיומנות מקצועית כנדרש בסימן זה, הכל בהתאם להגדר המבוקש;

(8)  הוא המציא לרשות הרישוי קבלה על תשלום אגרת רשיון מפקח על תנועה אוירית ששולמה לפי תקנות האגרות.

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830; התשע"ו, עמ' 1263.

[2] הצורך באישור וועדת הכלכלה ייבחן בהמשך הדרך...

[3] ק"ת התשמ"א, עמ' 510; התשפ"_, עמ' __.

[4] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 25 ,עמ' 505 ;התשפ"_, עמ' ___.