תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 132) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 132) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בתקופת מלחמת חרבות ברזל, נוצר מחסור אקוטי בנהגים להפעלת שירותי הסעה והובלה, עקב גיוסם של רבים לשירות ועקב צרכי משק האזרחי המיוחדים הנוסעים ממצב החירום. על מנת לתת מענה לצרכים, יש הכרח להרחיב את מסגרת השעות המרבית המותרת לנהיגה, אך זאת במידה המזערית הנדרשת על מנת שלא ליצור סיכון בטיחותי לא הכרחי, תוך התאמה לצורך המשתנה תדיר.

לאור האמור, מוצע להסמיך את שרת התחבורה והבטיחות בדרכים לקבוע הוראות שעה בעניין שעות נהיגה ומנוחה של נהגים במתכונת מהירה וזאת כדי לאפשר גמישות בהתקנתן.

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

הצעת חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 132) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023

 

 

 

הוראת שעה

1.   

על אף האמור בסעיף 2(ב) לחוק העונשין[1], תקנות לפי פסקה זו אינן טעונות אישור ועדה של הכנסת.

 

דברי הסבר

ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), בעקבות מתקפת טרור על מדינת ישראל, הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951. בהתאם לסעיף 9ג(א)(5) לאותו חוק, החליטה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ביום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023) לאשר את ההכרזה בשטחה של כל מדינת ישראל והכרזה זו מוארכת מזמן לזמן. הקבינט המדיני ביטחוני הכריז על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה, בשל המלחמה שנכפתה על מדינת ישראל כאמור.

נהגים ורכבים רבים גויסו לשירות מילואים או למילוי צרכי כוחות הביטחון. לצד המחסור המשמעותי הקיים ממילא גם בזמן שגרה בנהגי אוטובוסים ורכבי הובלות למילוי הצרכים השוטפים במשק, נוצר בתקופה הנוכחית מחסור חמור ברכבים ובנהגים.

לאור הנסיבות האמורות הותקנה הוראת שעה לתיקון תקנה 168 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961,  שנועדה להרחיב את סך השעות המותרות בנהיגה. בתחילה הורחבו שעות הנהיגה המותרות מ-12 ל-15 שעות נהיגה ביממה בהוראה שתוקפה היה עד ליום ז' בחשוון התשפ"ד (22 באוקטובר 2023); בהמשך תוקנה הוראת השעה תוך הארכת תוקפה, פעמיים, כך שכעת שעות הנהיגה המותרות ביממה יהיו 14 שעות, ותוקפה הוא עד ליום י"ז בכסלו התשפ"ד, (30 בנובמבר 2023)[2]

לנוכח התמשכות המלחמה וחוסר הוודאות למועד סיומה, נדרשת אפשרות התאמה מהירה של ההסדרים בעניין שעות נהיגה ומנוחה של נהגים לאור צרכי השעה המשתנים תדיר, לשם סיפוק צרכים מידיים דוגמת פינוי ישובים, אספקה שוטפת של צרכים חיוניים לציבור במהלך המלחמה ושמירת הרציפות התפקודית של המשק. לשם כך יש צורך בסמכות לקבוע או לשנות הוראות שעה בנוגע להיקף שעות הנהיגה המרבי המותר, ההפסקות והמנוחות ופרישתן, שתיתנה מחד גיסה מענה לצרכי הביטחון והמשק המשתנים תדיר ומאידך גיסה יבטיחו ככל האפשר את בטיחות משתמשי הדרך. השינויים שיידרשו לעומת הסדר הקבע של תקנה 168, עשויים לכלול שילוב בין שינויים מקלים בהיבטים מסוימים ומחמירים בהיבטים אחרים.

על רקע צרכים דחופים אלה, מוצע, בתקופה תוקפה של הכרזה על מצב חירום בעורף עקב המצב הביטחוני המיוחד השורר כעת, להסמיך את שרת התחבורה והבטיחות בדרכים להתקין הוראות שעה כאמור, בהליך מהיר.

 

 



[1] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[2] ק"ת התשפ"ד, עמ' 102, 164 ועמ' 288.