תזכיר טיוטת תנאים נוספים בהיתר רעלים למסוף ימי

טיוטת תנאים נוספים בהיתר רעלים למסוף ימי

1.  הגדרות

 

 

 

תקנות הנמלים

תקנות הנמלים (טעינה ופריקה של שמנים), תשל"ו – 1975

דלק

כהגדרת "שמן" בתקנות הנמלים שהוא רעל המפורט בתוספת הראשונה להיתר זה

מכלית

כהגדרתה בתקנות הנמלים, לרבות כלי שיט שנבנה או הותאם בעיקרו להובלת מטענים של דלק נוזלי ומוצריו.

מסוף ימי

מכלול צינורות ואביזרים המיועדים לפריקה או טעינה של דלק נוזלי ומוצריו המחברים מכלית למתקן קבלה בחוף, כאשר חיבור המכלית יכול שיהיה ברציף, מזח או מערכת עגינה בים הפתוח

הנחיות OCIMF

הנחיות בינלאומיות לעגינה בטוחה של מכליות דלק המפורסמת והמתעדכנת מעת לעת באתר https://www.ocimf.org/

ISGOTT

מדריך בטיחות בינלאומי למכליות דלק ומסופים, אשר הוציאו לשכת הספנות הבינלאומית והפורום הבינלאומי של חברות הנפט,  ומתפרסם מעת לעת באתר https://www.ocimf.org/

צנרת

כהגדרתה בתקנות הנמלים

תקן ASME B31.4

ASME B31.4 - Pipeline Transportation Systems for Liquid Hydrocarbons and other Liquids

תקן 579API

 API 579 - Fitness to services

תקן API

570

API 570 -  Piping Inspection Code: Inspection, Repair, Alteration and Rerating of In-service Piping Systems.

תקן  API 580

API 580 – risk based inspection    

תקן API 1130

API 1130- Computational Pipeline Monitoring

בודק מוסמך

אדם שעמד בבחינה של המכון האמריקני לדלק American Petroleum Institute או בבחינה שוות ערך להנחת דעתו של הממונה, ובידו תעודה בת-תוקף המעידה על כך, לעניין תקניםAPI 570 , API 579, API 580

המדריך המשולב

מדריך לניהול סיכונים בנושא מניעת אירועי חומרים מסוכנים משמעותיים במפעלים העושים שימוש בחומרים מסוכנים

"תקני תפעול קו דלק חלופיים": התקנים המפורטים להלן:

DNS-RP-F116

Integrity management of submarine pipeline systems

DNV-ST-F 101

Submarine pipeline systems

DNV-GL RP 302

Selection and use of subsea leak detection systems

DNV-GL-103

Cathodic protection of submarine pipelines

DNV-GL-113

Pipeline subsea repair

 

 

2.  תפעול המסוף הימי

 

2.1.  כללי:

 

2.1.1 העסק יפעל בהתאם לקבוע בהוראות תקנות 9, 18, 19(א), 23, 24, 27, 33, 41-48, לתקנות הנמלים ובהתאם למדריכים הבינלאומיים של OCIMF לרבות ISGOTT.

2.1.2 העסק יבצע תהליך פריקה וטעינה במקשר הימי רק למיכלית אשר נבדקה בהתאם לצ'ק ליסט – ship/shore safety check list כאמור בסעיף 3.2 לתנאים אלה.

2.1.3 נציג העסק, הבקיא בפרטי נוהל הפריקה והטעינה כאמור בסעיף 3.1 להלן, יהיה נוכח מעת ריתוקה של מכלית למסוף הימי ועד לעזיבתה את המסוף הימי, ויוודא כי התהליך מבוצע בהתאם לנוהל האמור.

2.1.4 העסק יחזיק ויפעיל, בכל זמן תהליך פריקה או טעינה של דלק, במערכת בקרה ממוחשבת ואוטומטית לתהליך הפריקה/הטעינה. המערכת תהא תקינה בכל עת התהליך ותפעל כך שתבטיח מניעה של אירוע חומרים מסוכנים, לרבות דליפת דלק לים, ובכלל זה על ידי שימוש במערכת השמטה אוטומטית (emergency shut down) של תהליך ההזרמה.

2.1.5 העסק ינהל יומן המתעד את הפעולות המבוצעות במסוף הימי, לרבות פירוט הפעולות לפי נוהל תפעול ותחזוקה כאמור בסעיף 4 בתנאים אלו, פירוט הכמויות משונעות, מספר מכליות, סוגי הדלק, תקלות ואירועים.

2.1.6 העסק ישמור את יומן הפעולות במסוף הימי ואת מסמכי הצ'ק ליסט חתומים על ידי נציגי העסק והמכלית, הנדרשים בסעיף זה למשך 5 שנים לפחות, ויציגם לממונה לפי דרישה.

2.2.  אמצעים לאיתור, התרעה ומעקב אחר שפך דלק בים:

 

2.2.1 בתוך שנה מיום קבלת תנאים אלה ועד לתאריך ה-..... , בעל ההיתר יגיש לממונה תכנית עבודה מפורטת הכוללת לוח זמנים ואבני דרך להתקנת אמצעים לאיתור, התרעה ומעקב אחר שפך דלק בים, תוך התאמה לסוג התשתית במסוף.

2.2.2 האמצעים כאמור בסעיף 2.2.1 יותקנו ויופעלו לאחר הגשת תכנית העבודה בהתאם ללוחות הזמנים בה ובכפוף להערות הממונה.

2.3.  צנרת גמישה:

 

2.3.1.  העסק יתקין, יבדוק, ויפעיל את הצינורות הגמישים של המסוף הימי, וחיבוריהם לצנרת קשיחה במסוף הימי, לפי הקבוע בתקנות הנמלים.

2.3.2.  העסק יעשה שימוש בצנרת גמישה תקינה בכל עת, אשר עברה ועמדה בבדיקות התקינות.

2.3.3.  העסק לא יעשה שימוש בצנרת, בכל מקרה, מעבר לתוקף המירבי שנקבע בהוראות היצרן.

2.3.4.  בעל היתר הרעלים יסמיך עובד של העסק שהינו מהנדס, לביצוע בדיקות תקינות לצנרת הגמישה של המסוף הימי.

2.3.5.  בדיקות התקינות יבוצעו על ידי העובד שהוסמך בהתאם להוראות היצרן ובתדירות שנקבעה בתקנה 43(א) לתקנות הנמלים.

2.3.6.  העסק ישמור את תעודות בדיקת התקינות שביצע ורישום בדיקות הצינור המבוצע על ידו לפי התוספת הרביעית לתקנות הנמלים, לתקופה שלא תפחת מחמש שנים ויציגם לממונה על פי דרישה.

2.3.7.  העסק יתעד אירועים מיוחדים שפגעו או שעלולים לפגוע או להחליש את מבנה הצינור הגמיש, ישמור את התיעוד למשך חמש שנים ויציג לממונה לפי דרישה.

2.4.  צנרת קשיחה- תת ימית:

 

2.4.1.   צנרת תת ימית קשיחה תופעל ותיבדק בהתאם לתקן API 570.

2.4.2.  מועדי בדיקת קווי צנרת קשיחים תת ימיים, ובכלל זה מועדי העברת מולוך חכם יבוצעו לפי הנחיות תקן API 570  על ידי בודק מוסמך.

2.4.3.  במקרה ונמצאו בבדיקות הבודק המוסמך ליקויים, יכין העסק תכנית לתיקון הליקויים כמפורט בדוח המלצות של הבודק, יפעל על פיה ויגישה לממונה לפי דרישה

2.4.4.  העסק ישמור אסמכתאות המעידות על תיקון הליקויים לתקופה שלא תפחת מחמש שנים ויציגה לממונה לפי דרישה

2.4.5.  עלה מבדיקת בודק מוסמך או בדרך אחרת, כי קיים ליקוי המחייב תיקון מידי או ליקוי העלול לגרום לזיהום ים, יבוצע התיקון באופן מידי, ובכלל זאת יפעל העסק בהתאם להמלצות הבודק, לרבות השבתת הצנרת אם נדרש, ותועבר על כך הודעה בכתב לממונה בתוך 24 שעות מגילוי הליקוי.

2.4.6.  בנוסף לאמור בסעיף 2.4.5, עלה מבדיקת בודק מוסמך או בדרך אחרת, כי נמצא פגם או נזק בצנרת, יבצע העסק בדיקת כשירות – FITNESS FOR SERVICE בהתאם לתקן  API 579 על ידי בודק מוסמך, ויפעל על פי המלצות הבודק לרבות בנוגע לאופן תפעול הצנרת.

2.4.7.  תוך שנה ממועד קבלת תנאים אלו העסק יבצע הערכת סיכונים מבוססת בדיקות - Risk Base Inspection על פי תקן 580 API בצנרת התת ימית לצורך קביעת תכנית לבדיקת צנרת, ויציגה לממונה על פי דרישה.

2.4.8.  העסק ייקבע ויפעל בהתאם לתכנית לבדיקת צנרת שתקבע על ידי בודק מוסמך, לאחר ביצוע הערכת סיכונים על פי תקן 580 API, כאמור בסעף 2.4.7, ובהתבסס בין היתר על תוצאות בדיקת הכשירות - באם נדרשה ובוצעה על פי סעיף 2.4.6.

2.4.9.  העסק יחזיק, יתחזק ויפעיל מערכת הגנה קטודית, תקינה בכל עת, לצנרת תת ימית לפי תקן ASME- B31.4.

2.4.10. העסק יבצע בדיקות תקינות למערכת ההגנה הקטודית שברשותו בהתאם לתקן ASME- B31.4 ובתדירות של אחת ל-15 חודשים, שיאושרו על ידי מומחה להגנה קטודית.

2.4.11. העסק ישמור תיעוד לכלל הבדיקות האמורות בסעיף זה לתקופה שלא תפחת מחמש שנים, ויציג לממונה לפי דרישה

2.4.12. מדי שנה בסוף חודש פברואר, יעביר העסק לממונה דו"ח שנתי מרוכז על השנה הקלנדרית שחלפה המפרט את הבדיקות שנעשו באותה השנה, ובנוסף תכנית שנתית לגבי פעולות מתוכננות, הכוללת לוחות זמנים לביצוע בדיקות בשנה העוקבת לפי דרישות תקן API 570.

2.4.13. על אף האמור בהיתר זה רשאי מקבל ההיתר להפעיל קו דלק על פי תקני תפעול קו דלק החלופיים המפורטים בהגדרות תנאים אלו, ובלבד שקיבל לכך אישור מפורש בכתב ומראש, מאת הממונה לאחר ששוכנע כי אין בכך כדי לגרום לנזק או חשש לנזק לסביבה.

3.  נוהל פריקה וטעינה למסוף הימי:

 

העסק יכין ויפעל על פי נוהל פריקה וטעינה למסוף הימי (להלן בסעיף זה: "הנוהל"), שיכלול:

3.1.  היבטים תפעוליים למניעת דליפת דלק בתהליך עגינת המכליות, בכפוף  להוראות תקנות 9, 18, 19(א), 23, 24, 27 ו-33 לתקנות הנמלים.

3.2.  הנוהל יכלול בדיקה של "ship/shore safety check list" המופיע בהנחיות OCIMF, בעת הגעת מיכלית ובטרם יחל תהליך הפריקה או הטעינה, לפי העניין.

4. נוהל תפעול ותחזוקה:

 

נוהל תפעול ותחזוקה של העסק, הנדרש בתנאים הכללים בהיתר הרעלים, יכלול פרק העוסק במסוף הימי אשר יכלול, בין היתר, גם:

4.1.  בקרה תהליכית על פריקה וטעינה של דלק

4.2.  ביקורת ויזואלית על האביזרים והצנרת שבשימוש

4.3.  תדירות ביצוע הביקורות

4.4.  אופן תיעוד הביקורות

4.5.  לו"ז לתיקון ליקויים לפי רמת ליקויים

5.  תכנית חירום מפעלית:

 

5.1.  תוך 6 חודשים מיום מתן תנאים אלו, העסק יכין תכנית חירום מפעלית לטיפול באירוע זיהום ים בדלק, ויגישה לאישור הממונה.  תכנית החירום המפעלית תכלול, בין השאר, את הפרקים הבאים:

5.1.1. סקר סיכונים מאירועי זיהום ים בדלק.

5.1.2. תרחישי ייחוס להיערכות ומוכנות לטיפול בזיהום ים בדלק.

5.1.3. נוהלי דיווח וטיפול באירוע זיהום ים.

5.1.4. רשימת אנשי קשר ונושאי תפקידים במסוף הימי בעת אירוע.

5.1.5. פירוט אמצעים לטיפול באירוע זיהום ים ומיקומם לרבות אמצעי ספיגה, חסימה, שאיבה, אצירה ושינוע של דלק ופסולת דלק מהים, בכפוף לתרחישי הייחוס שאושרו בתכנית.

5.1.6. תכנית הדרכה, ריענון ותרגול של תכנית החירום המפעלית בתדירות של אחת לשנה

5.2.  העסק יפעיל את המסוף הימי בכל עת בהתאם לתוכנית חירום מפעלית, לאחר שאושרה על ידי הממונה.

5.3.  בכל אירוע חומרים מסוכנים שהוא אירוע זיהום ים בדלק, העסק יפעל באופן מידי על פי תכנית החירום המפעלית שאושרה, לסילוק הדלק מהסביבה ולהשבת הסביבה הימית והחופית לקדמותה.

5.4.  .העסק יעדכן את תכנית החירום המפעלית בכל אחד מהמקרים הבאים, ולא פחות מאחת לחמש שנים:

5.4.1.  לאחר כל אירוע זיהום ים בדלק יעדכן העסק את תכנית החירום המפעלית ויגיש את התכנית המעודכנת לאישור הממונה בתוך שלושה חודשים מתום האירוע כאמור

5.4.2.  בכל שינוי משמעותי בפעילות המסוף הימי לרבות שינוי תוואי צנרת, כמויות או סוגי הדלק המשונעות בעסק.

5.5.  העסק יגיש את עדכוני התכנית הנדרשים לאישור הממונה.

5.6.  העסק יעדכן את הממונה בכל שינוי משמעותי מתוכנן בפעילות המסוף, שלושה חודשים לפחות לפני מועד תחילת השינוי.

5.7.  העסק יחזיק בכל עת באמצעים תקינים לטיפול באירוע זיהום ים בדלק על פי תכנית החירום המפעלית המאושרת, בין אם באמצעותו ובין אם באמצעות קבלן מטעמו.