4. הפסקת שימוש והשבת המצב לקדמותו.....................................................................5
5. תוקף.....................................................................................................................5
6. שמירת דינים..........................................................................................................5
7. תוספת...................................................................................................................6
8. דברי הסבר.............................................................................................................7
צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת צינור דלק לחיבור תחנת כוח דליה) (חרבות ברזל) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023
תחנת הכוח דליה אנרגיה הינה תחנה דו דלקית המונעת בגז טבעי, ובהתאם לתכנית שלפיה הוקמה, תת"ל 29/א ניתן להניעה גם בסולר. יצירת שתי חלופות לייצור חשמל מאפשרת שמירה על הרציפות תפקודית של התחנה. כדי לאפשר רציפות זו, יש לוודא כי בעת שנבצר מן התחנה לייצר חשמל בגז טבעי, לרוב בשל הפסקת ההספקה של גז טבעי, ניתן יהיה לעבור באופן מיידי לצריכת סולר, ולשם כך יש לייצר מערכת גיבוי הכולל הן אחסון מקומי בתחנה והן הזרמה של סולר לתחנה.
ביום 5.5.2016 התקבלה החלטת הממשלה ב/116 שעניינה רציפות תפקודית במשק האנרגיה, הקובעת כי נדרשת אספקה סדירה של דלק לתחנות הכח באמצעות שדרוג קווי הולכת דלק וחיבורן של התחנות לצנרת הדלק הארצית זאת בנוסף למיכל סולר שמאפשר 100 שעות הפעלה של התחנה.
בהמשך לכך אושרו מספר תכניות, לרבות תמ"א 37 /3 /ב והחלו עבודות להקמת הקווים והמתקנים הנלווים לחיבורן של תחנות הכוח לצנרת דלקים באמצעות חברת תש"א.
חברת תש"א הינה חברה בבעלות מלאה של המדינה, אשר עוסקת בתכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של חוות מכלים לאחסון נפט גולמי ותזקיקי נפט ושל מערכת ארצית להולכת תזקיקים.
במהלך העבודות במסגרת פרויקט רציפות תפקודית במשק האנרגיה, כאמור, הקימה תש"א עד כה כ - 100 ק"מ צנרת, חלקה גם לטובת תחנת הכח דליה, אך העבודות טרם הסתיימו, ובכלל זה טרם הושלמו הקמת צינור דלק באורך של כ - 250 מ' לחיבור לתחנת הכח, וזאת לנוכח הצורך בהשלמת תיאומים לעניין הצנרת התת קרקעית, וביצועה באמצעות קידוח אופקי. אלו עשויים לקחת מספר חודשים.
הפתרון הזמני המוצע הינו להקמת צנרת גיבוי עילית שתיתן מענה זמני לאספקת הדלק לתחנה. הקמה של צנרת עילית יכול שתעשה תוך זמן קצר זאת מכוון שהנחת צנרת עלית, ללא צורך לעבור מתחת לתשתיות רבות הנמצאות בתת-הקרקע באמצעות קידוח אופקי, הינה עבודה פשוטה יחסית שלא אורכת זמן רב ואינה דורשת חציית תשתיות מורכבות בתת הקרקע. תמ"א 37/ 3/ ב המאושרת מאפשרת הנחת צנרת תת קרקעית בלבד ולפיכך, והיות ומבוקש להניח צנרת עילית, נדרש פטור גם מתכנית.
הצנרת העילית הזמנית תוקם בהתאם לתקן API, תונח בשרוול מתכת לשמירה על הבטיחות ומניעת דליפות לקרקע.
במקביל לפתרון הזמני, תפעל תש"א להקמת הצנרת תת-קרקעית בהתאם לתכנית המאושרת. כמו כן תפעל תש"א להשלמת הליך הרישוי של תחנת הפחתת לחץ הדלק הנדרשת לצנרת התת קרקעית. יצוין כי אין מניעה להפעלת הצנרת הזמנית העילית קודם להקמת תחנת הפחתת הלחץ כאמור.
תוקפו של הצו הינו 18 חודשים.
ביום 16.11.2023 דנה המועצה הארצית לתכנון ובניה בצו והמליצה לשר הפנים על התקנתו.
טיוטת צו מטעם משרד הפנים:
טיוטת צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת צינור דלק לחיבור תחנת כוח דליה) (חרבות ברזל) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 266ה(ב) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה- 1965, לאחר שהשתכנעתי שמדובר במיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית לפי הסעיף האמור ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מצווה לאמור: |
|
|
הגדרות |
1. |
בצו זה- |
|
|
|
|
"צנרת דלק זמנית" – צנרת עילית, המונחת על פני הקרקע, להספקת דלק לתחנת הכוח דליה, שתוקם במקטע המסומן בתשריט שבתוספת; "תחנת הכח דליה" – תחנת הכוח שהוקמה לפי תת"ל 29/ א ; |
|
|
הפטור ותנאיו |
2. |
הקמת צנרת דלק זמנית לתחנת הכוח דליה, העבודות הנדרשות במישרין לשם כך, והשימוש בה, פטורים מתכנית ומהיתר לפי פרק ה' לחוק לתקופת תוקפו של צו זה, ובלבד שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
(1) |
העבודות והשימושים ייעשו בידי המדינה או בידי גוף הפועל מטעמה לאחר שהוסמך לכך לפי החלטת הממשלה (להלן-הגורם המבצע)); |
|
|
|
(2) |
העבודות או השימושים יבוצעו בהתאם להוראות החוק שעניינן תכן הבנייה; |
|
|
|
(3) |
צנרת הדלק הזמנית תוקם לפי תקן API; |
|
|
|
(4) |
התקבל אישור פיקוד העורף להקמת צנרת הדלק הזמנית ולהזרמת דלק בה; |
|
|
|
(5) |
צנרת הדלק הזמנית תונח בשרוול מתכת שיבטיח הגנה פיסית ומניעת דליפות;
|
|
|
|
(6) |
קודם להקמת צנרת הדלק הזמנית התקבל אישור בודק מוסמך כהגדרתו בתקנות המים (מניעת זיהום מים) (קווי דלק) תשס"ו- 2006 (להלן-תקנות המים), לתכנית ההנדסית של הצנרת. לאחר הקמת הצנרת וקודם שימוש בה התקבל אישור הבודק המוסמך כאמור כי החיבור עומד בתקן API לעניין בטיחות הפתרון הזמני; |
|
|
|
(7) |
לא יוזרם דלק בצנרת הדלק הזמנית אלא אם כן נערכה בדיקת אטימות לצנרת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
תכנית עדות
|
3. |
עם גמר ביצוע העבודות להקמת הצינור, הגורם המבצע יערוך תכנית עדות (AS MADE) ויעביר עותק ממנה בצירוף האישורים שקיבל בהתאם להוראות סעיף (2) לוועדה המקומית יואב ולמשרד האנרגיה והתשתיות. |
|
|
הפסקת שימוש והשבת המצב לקדמותו |
4. |
עם סיום הנחת צנרת הדלק התת קרקעית במקטע המסומן בתשריט שבתוספת או עם פקיעת תוקפו של צו זה, המוקדם מבניהם, הגורם המבצע יפעל לפירוק הצנרת שהוקמה לפי צו זה ולהחזרת המצב לקדמותו, ככל הניתן. |
|
|
תוקף
|
5. |
תוקפו של צו זה 18 חודשים מיום תחילתו. |
|
|
שמירת דינים |
6. |
אין בצו זה כדי לגרוע מהחובה לעמוד בהוראות לפי כל דין. |
|
|
|
|
תוספת (סעיף 1)
|
|
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ ____20)
(חמ ___3-5270)
_________________
משה ארבל
שר הפנים
דברי הסבר
תחנת הכוח דליה אנרגיה הינה תחנה דו דלקית המונעת בגז טבעי, ובהתאם לתכנית שלפיה הוקמה, תת"ל 29/א ניתן להניעה גם בסולר. יצירת שתי חלופות לייצור חשמל מאפשרת שמירה על הרציפות תפקודית של התחנה. כדי לאפשר רציפות זו, יש לוודא כי בעת שנבצר מן התחנה לייצר חשמל בגז טבעי, לרוב בשל הפסקת ההספקה של גז טבעי, ניתן יהיה לעבור באופן מיידי לצריכת סולר, ולשם כך יש לייצר מערכת גיבוי הכולל הן אחסון מקומי בתחנה והן הזרמה של סולר לתחנה.
ביום 5.5.2016 התקבלה החלטת הממשלה ב/116 שעניינה רציפות תפקודית במשק האנרגיה, הקובעת כי נדרשת אספקה סדירה של דלק לתחנות הכח באמצעות שדרוג קווי הולכת דלק וחיבורן של התחנות לצנרת הדלק הארצית זאת בנוסף למיכל סולר שמאפשר 100 שעות הפעלה של התחנה.
בהמשך לכך אושרו מספר תכניות, לרבות תמ"א 37 /3 /ב והחלו עבודות להקמת הקווים והמתקנים הנלווים לחיבורן של תחנות הכוח לצנרת דלקים באמצעות חברת תש"א.
חברת תש"א הינה חברה בבעלות מלאה של המדינה, אשר עוסקת בתכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של חוות מכלים לאחסון נפט גולמי ותזקיקי נפט ושל מערכת ארצית להולכת תזקיקים.
במהלך העבודות במסגרת פרויקט רציפות תפקודית במשק האנרגיה, כאמור, הקימה תש"א עד כה כ - 100 ק"מ צנרת, חלקה גם לטובת תחנת הכח דליה, אך העבודות טרם הסתיימו, ובכלל זה טרם הושלמו הקמת צינור דלק באורך של כ - 250 מ' לחיבור לתחנת הכח, וזאת לנוכח הצורך בהשלמת תיאומים לעניין הצנרת התת קרקעית, וביצועה באמצעות קידוח אופקי. אלו עשויים לקחת מספר חודשים.
הפתרון הזמני המוצע הינו להקמת צנרת גיבוי עילית שתיתן מענה זמני לאספקת הדלק לתחנה. הקמה של צנרת עילית יכול שתעשה תוך זמן קצר זאת מכוון שהנחת צנרת עלית, ללא צורך לעבור מתחת לתשתיות רבות הנמצאות בתת-הקרקע באמצעות קידוח אופקי, הינה עבודה פשוטה יחסית שלא אורכת זמן רב ואינה דורשת חציית תשתיות מורכבות בתת הקרקע. תמ"א 37/ 3/ ב המאושרת מאפשרת הנחת צנרת תת קרקעית בלבד ולפיכך, והיות ומבוקש להניח צנרת עילית, נדרש פטור גם מתכנית.
הצנרת העילית הזמנית תוקם בהתאם לתקן API, תונח בשרוול מתכת לשמירה על הבטיחות ומניעת דליפות לקרקע.
במקביל לפתרון הזמני, תפעל תש"א להקמת הצנרת תת-קרקעית בהתאם לתכנית המאושרת. כמו כן תפעל תש"א להשלמת הליך הרישוי של תחנת הפחתת לחץ הדלק הנדרשת לצנרת התת קרקעית. יצוין כי אין מניעה להפעלת הצנרת הזמנית העילית קודם להקמת תחנת הפחתת הלחץ כאמור.
תוקפו של הצו הינו 18 חודשים.
ביום 16.11.2023 דנה המועצה הארצית לתכנון ובניה בצו והמליצה לשר הפנים על התקנתו.