מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע למוסדות ספורט נוכח השלכות מצב חירום בעת מלחמת "חרבות ברזל"
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, עם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[2] (להלן – חוק הספורט) ובהתאם להוראות תכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים,[3] מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) לסיוע למוסדות ספורט נוכח השלכות מצב החירום בעת מלחמת "חרבות ברזל", כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 19420274
פרק א': כללי
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[4] (להלן – הנוהל) ולפי מבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"הכנסות עצמיות" – הכנסות ממכירת כרטיסים או מינויים; לעניין מוסד המצוי במרחק של 0 עד 40 קילומטרים מרצועת עזה או מוסד המצוי במרחק של 0 עד 5 קילומטרים מגבול הצפון "הכנסות עצמיות" יהיו – הכנסות לטובת פעילות נתמכת לפי המבחנים העיקריים שאינן תמיכה ציבורית, נותני חסות, זכויות שידור, שווה כסף או הלוואות;
"המבחנים העיקריים" – מבחני התמיכה לפי הוראות סעיף 3א לחוק לפיהם מחלק המשרד תמיכה בשנת 2023;
"חוות דעת כספית" – אחד מאלה:
(א) אישור חתום על ידי הבקרה התקציבית של המוסד על נתוני ההכנסות העצמיות לעונת המשחקים 2024-2023 (להלן- אישור בקרה תקציבית);
(ב) מוסדות שאינם מבוקרים על ידי בקרה תקציבית יגישו חוות דעת חתומה על ידי רואה חשבון מבקר על הנתונים הכספיים המבוקרים של מוסד הציבור לשנת 2022 באשר להכנסות העצמיות, בהתאם לנוסח הקבוע בתוספת למבחנים אלה;
(ג) ככל שלא הוגש דוח מבוקר בהתאם להנחיות רשמת העמותות, ניתן להגיש מאזן בוחן לשנת 2022 חתום על ידי רואה חשבון;
(ד) לעניין גופים קטנים כהגדרתם בסעיף 66 לנוהל יחולו הוראות הנוהל;
"מוסד" או "מוסד ציבור" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, לרבות מועדון ספורט כהגדרתו בחוק הספורט, שנתמך על פי המבחנים העיקריים;
"מחזור הפעילות" – סך כל ההכנסות של המוסד לעניין הפעילות הנתמכת לרבות הכנסות עצמיות ותמיכה ציבורית; סכום זה לא יכלול תקציבים שניתנו לפעולות שאינן במסגרת הפעילות השוטפת של המוסד כגון תגמולי ביטוח;
"עובד" – אחד מאלה:
(א) אדם שהועסק על ידי מוסד, לרבות באמצעות חברת כח אדם, במסגרת יחסי עבודה במהלך שנת 2023 או חלקה ובלבד שהיה מועסק עם תחילת שעת החירום;
(ב) אדם שהמוסד רכש ממנו שירותים במהלך שנת 2023 והיה בהתקשרות עם המוסד בתחילת שעת החירום; אין מניעה שהחשבונית בגין השירותים תינתן למוסד על ידי מי שמייצג אותו לצרכים פיננסיים לרבות על ידי סוכן או אדם שמבצע עבודה במוסד באמצעות חברת כוח אדם;
"שעת החירום" – תקופה שבה, בהתאם להכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, כפי שתתקבל מזמן לזמן, לא ניתן לקיים אורח חיים שגרתי במדינה או בחלק ממנה, החל ממועד ההכרזה כאמור ועד שלושה שבועות ממועד תום תוקף ההכרזה, ובכל מקרה לא יאוחר מיום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023);
"תמיכה ציבורית" – מקורות כספיים, שהם תמיכות או הקצבות מתקציב המדינה, מתקציב תאגיד שהוקם לפי חוק או מתקציב רשות מקומית, ושאינם במסגרת רכישת שירותים;
3. מטרות התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לסייע למוסדות הספורט:
(א) להתמודד עם השפעת שעת החירום על פעילותם הנתמכת, כפי שבאה לידי ביטוי, בין היתר, באובדן הכנסות עצמיות בשל ביטול או צמצום פעילויות ספורט;
(ב) שימור ההון האנושי, שמהווה את התשתית המקצועית, להמשך פעילותם המלאה, המקצועית והרציפה.
פרק ב': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה
4. תנאי סף לקבלת התמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד שמתקיימים בו כל תנאי הסף שלהלן:
(א) בשנת 2023 המוסד הגיש למינהל הספורט בקשה לקבלת תמיכה לפי מבחנים עיקריים ובקשתו לתמיכה אושרה עבור שנה זו;
(ב) המוסד עומד בדרישות הנוהל, לפי העניין, ובכלל זה יעמיד את עצמו לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, בהתאם לדינים החלים עליו, הוראות הנוהל והחלטות הממשלה, והכל לשם הבטחת עמידתו בתנאים למתן התמיכה לפי מבחנים אלה;
(ג) המוסד הצהיר כי בתקופת החירום צפויה לו ירידה של עשרים וחמישה אחוזים לפחות מסך ההכנסות העצמיות בהשוואה לסך ההכנסות העצמיות החודשיות הממוצע בשנת 2022, כשהוא מוכפל בשלוש;
(ד) המוסד הגיש למשרד חוות דעת כספית, שלפיה שיעור ההכנסות העצמיות שלו עמד על עשרים אחוזים לפחות ממחזור הפעילות;
(ה) המוסד הצהיר כי שכרם החודשי של עובדי המוסד בשכר ברוטו שהוא למעלה מפי שניים וחצי מהשכר הממוצע במשק[5] יופחת בעשרה אחוזים לפחות במהלך תקופת החירום, למעט אם שכר זה נקבע בהתאם להוראות הנוהל;
(ו) המוסד הצהיר כי לא הגיש ולא יגיש בקשת תמיכה או מימון על ידי משרד ממשלתי אחר כאמור בסעיף 6(ב) לפעילות הנתמכת לפי מבחן זה.
(ז) המוסד הצהיר באמצעות מורשי החתימה שלו על התחייבות לעמוד בדרישת סעיף 6(ג) לעניין תשלום לעובדים.
(ח) ככלל, לא תינתן תמיכה בשיעור העולה על תשעים אחוזים מעלות הפעילות הנתמכת במבחנים אלה ובכל מקרה סך התמיכה לפי מבחנים אלה ולפי המבחנים העיקריים לא יעלה על תשעים אחוזים מעלות הפעילות הנתמכת לפי המבחנים העיקריים.
5. אופן חלוקת התמיכה
סכום התמיכה לכל מוסד יחושב לפי התחשיב שלהלן ועל בסיס חוות הדעת הכספית:[6]
(א) בשלב הראשון, כל מוסד יגיש חוות דעת כספית ובהתאם לה יחולק הסכום הכולל של ההכנסות העצמיות לשנים עשר חודשים וכך יקבע סכום ההכנסה העצמית החודשית הממוצע; הגיש מוסד אישור חתום על ידי הבקרה התקציבית, יחולק הסכום הכולל של ההכנסות העצמיות לעשרה חודשים;
(ב) בשלב השני, תוכפל התוצאה שהתקבלה לפי סעיף (א) בשיעור של 0.7 (להלן- המדד הקובע); המדד הקובע הוא הסכום המירבי שכל מוסד זכאי לקבל מדי חודש לפי מבחנים אלה;
(ג) בשלב השלישי, יגיש כל מוסד דיווח חתום על ידי מורשה חתימה הנוגע לפעילות הנתמכת במבחנים העיקריים, הכולל שני רכיבים (להלן – הדיווח):
(א) סך התמיכה הציבורית של המוסד, בפועל והצפויה, בשנת 2023 (חודשים ינואר עד דצמבר), אשר יחולק לשנים עשר חודשים;
(ב) סך יתר ההכנסות, בפועל והצפויות, לחודשים אוקטובר עד דצמבר 2023, שאינן תמיכה ציבורית, אשר יחולק לשלוש;
(2) סך ההוצאות בפועל והצפויות של המוסד בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2023 ממנו יפחיתו את התגמול על ימי המילואים של עובדי המוסד; סכום זה יחולק בשלוש (להלן – סך ההוצאות הממוצע);
(ד) בשלב הרביעי, יחושב למוסד ההפרש בין היקף ההכנסות החודשי להיקף ההוצאות החודשי (להלן – ההפרש החודשי); יובהר, כי ההפרש החודשי ישקף רק הפרש שבו ההוצאות עולות על ההכנסות;
(ה) בשלב החמישי, יחושב למוסד סכום התמיכה החודשי כך שהוא יעמוד על המדד הקובע או על סכום ההפרש החודשי, לפי הנמוך מבניהם (להלן – סכום מחושב);
(ו) בשלב השישי, יחושב למוסד השיעור של הסכום המחושב שנקבע עבורו כמפורט בסעיף קטן (ה) ביחס לסכום המחושב של כלל המוסדות שהגישו בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה;
(ז) בשלב השביעי, יחושב הסכום הסופי לתמיכה, בהתאם לשיעור שנקבע לכל מוסד בשלב השישי, כמפורט בסעיף קטן (ו), ביחס לסכום הכולל לחלוקה בתקנה; סכום זה לא יעלה על הסכום שחושב בשלב החמישי כשהוא מוכפל בשלוש.
(ח) מבלי לגרוע מהוראות הנוהל, הוועדה רשאית לפנות למוסד בדרישה להשבת סכום תמיכה שניתן לו לפי מבחנים אלה ובשלו נוצר עודף הכנסות שוטפות בשנת 2023 כולה או לקזז אותו מסכומים אחרים שיאושרו למוסד בשנת 2024.
(ט) הכנסות עצמיות צפויות לשנת 2023 שהגיעו לגוף בשנת 2024, יקוזזו מסך התמיכה שניתנה לפי מבחן זה.
פרק ג': הוראות שונות
6. הוראות כלליות
(א) בשנת 2023 תשולם תמיכה למוסד הזכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה, באופן הבא:
(1) במהלך חודש דצמבר 2023 תקבע הוועדה את הסכום המחושב לכל מוסד זכאי בהתאם לסעיף 5 על בסיס הצהרות המוסד ותאשר את התמיכה בהתאם לקביעה זו;
(2) במהלך שנת 2024, על פי הנוהל, יגיש המוסד נתונים מבוקרים בהתאם לסעיף 5(ג); לפי נתונים אלה תקבע הוועדה אם על המוסד להשיב עודף תמיכה ששולם או לקזז אותו מסכומים אחרים שיאושרו למוסד בשנת 2024.
(ב) לא תינתן תמיכה למוסד לפי מבחנים אלה, אם לפעילות נושא בקשתו לתמיכה (אובדן הכנסות עצמיות) ניתנת תמיכה לפי מבחני תמיכה אחרים של המשרד או שהפעילות מתוקצבת בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמכת או מתוקצבת על ידי משרד ממשלתי אחר או שהממשלה משתתפת במימונה בדרך אחרת לרבות ממבחני תמיכה ייעודיים לשעת החירום ובכלל זה חוק התכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד -2023.
(ג) שישים אחוזים לפחות מסכום התמיכה שישולם למוסד יוקצה על ידו לטובת תשלום לעובדים.
(ד) מבלי לגרוע מהוראות הנוהל, מצאה הוועדה, לאחר שניתנה למוסד הזדמנות להשמיע את טענותיו, כי מוסד שהוועדה אישרה את זכאותו לתמיכה לא קיים אחד מתנאי הסף למתן התמיכה לפי מבחנים אלה, תפעל הוועדה לביטול התמיכה במוסד ויהיה עליו להשיב את כספי התמיכה לפי הוראות הנוהל.
7. תחילה ותוקף
תחילתם של מבחנים אלה ביום ט"ז בתשרי התשפ"ג (1 באוקטובר 2023) והם יעמדו בתוקפם עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023).
_____________ התשפ"ד
(_____________ 2023)
(803-35-2023-000068)
__________________
מכלוף מיקי זוהר
שר התרבות והספורט
תוספת
(סעיף 1 – הגדרת "חוות דעת כספית")
סיוע מיוחד לעידוד קיום פעילות נתמכת
שם המוסד: **********(ע"ר) 580000000
בקשה לפעילות___________
מס בקשה במבחן העיקרי (שהוגשה לקראת 2023)__________
תאריך .................................
לכבוד
משרד התרבות והספורט
יש לצרף אישור מיוחד של רו"ח על פי תקני ביקורת מקובלים בישראל בהתייחס לסעיפים הכספיים הנזכרים במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע למוסדות תרבות נוכח השלכות מצב חירום בעת מלחמת "חרבות ברזל" (להלן – מבחן התמיכה).
___________ _________________________
תאריך שם, חתימת וחותמת רואי החשבון
לחילופין במוסד תרבות שכל פעילותו היא פעילות שנתמכת בתחום פעילות מקצועית אחד וכל הפירוטים הנדרשים מופיעים באופן מפורט בדוח הכספי, ניתן לצרף מסמכים סרוקים מהדו"ח הכספי תוך הקפה בעיגול של הסעיפים המבוקשים בהתאם למבחן התמיכה.
תחום תמיכה - סיוע מיוחד לעידוד קיום פעילות נתמכת
שם הפעילות___________
מס בקשה במרכבה במסגרת הגשת בקשות שוטפות לקראת 2023 ______
מחזור ההכנסות של המוסד בגין הפעילות בעדה מבוקש הסיוע המיוחד בשנת התקציב המבוקר 2022 (01.01.2022-31.12.2022): _______________
מחזור ההוצאות של המוסד בגין הפעילות בעדה מבוקש הסיוע המיוחד בשנת התקציב המבוקר 2022 (01.01.2022-31.12.2022): _______________
סך ההכנסות העצמיות של המוסד מהפעילות בעדה מבוקש הסיוע המיוחד בשנת התקציב המבוקר 2022 (01.01.2022-31.12.2022): _______________
* "מחזור הכנסות" – מחזור ההכנסות השנתי, ללא "שווה כסף", של מוסד ציבור בהתאם לדוחות הכספיים המבוקרים.
* "מחזור הוצאות" – מחזור ההוצאות השנתי של מוסד ציבור בהתאם לדוחות כספיים המבוקרים, ללא הוצאות ב"שווה כסף".
* "הכנסות עצמיות" – הכנסות לטובת פעילות נתמכת לפי המבחנים העיקריים שאינן תמיכה ציבורית, שווה כסף, נותני חסות, זכויות שידור או הלוואות.
* "תמיכה ציבורית" – מקורות כספיים, שהם תמיכות או הקצבות מתקציב המדינה, מתקציב תאגיד שהוקם לפי חוק או מתקציב רשות מקומית, ושאינם במסגרת רכישת שירותים;
חתימת מורשי החתימה של המוסד
___________ ____________ ____________
שם מס' ת.ז. חתימה
___________ ____________ ____________
שם מס' ת.ז. חתימה
___________________
חותמת לשם זיהוי רואי חשבון
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] ס"ח התשמ"ח, עמ' 122.
[3] הוראת תכ"ם מס' 6.2.1: https://mof.gov.il/Takam
[4] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7207; התשפ"א, עמ' 2, 1732, 3640 ו-3774.
[5] המחושב בהתאם לסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995
[6] לדוגמה, לפי חוות הדעת הכספית, למוסד סך הכנסות עצמיות של 1,200,000 ₪. לכן, ממוצע ההכנסות החודשי עומד על סך של 100,000 ₪. סכום התמיכה המירבי לו יהיה זכאי מדי חודש יהיה עד 70,000 ₪ (המדד הקובע עבור מוסד זה). לפי הדיווח, ההפרש החודשי עומד על 80,000 ₪. מאחר שההפרש החודשי גבוה מהמדד הקובע, הסכום המחושב לו יהיה זכאי אותו מוסד יהיה 70,000 ₪ בלבד. כעת, סוכמים את כל הסכומים המחושבים של הגופים שהגישו בקשה. התוצאה היא סך של 3,500,000 ₪. לכן, שיעור הסכום לו זכאי המוסד הוא 2% מסך התקציב בתקנה. סך התקציב בתקנה עומד על 2,000,000, אז המוסד זכאי בפועל לסכום מחושב של 40,000 ₪.