תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקת הקרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות לשנת 2023) (הוראת שעה), התשפ"ד-2023 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו–2018), התשע"ז-2016 (להלן - החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. בתקנות אלה - |
| 2. תקציב הקרן יחולק לפי תקנות אלה, לרשויות מקומיות שהתקיימו בה כל אלה: (1) האשכול במדרג החברתי-כלכלי של הרשות המקומית אינו עולה על 6; (2) ההכנסה הנורמטיבית לנפש מארנונה כללית ברשות המקומית נמוכה מההכנסה הנורמטיבית לנפש אשר 60% מכלל הרשויות המקומיות מצויות מתחתיה, ולעניין רשות מקומית שהיא מועצה אזורית - נמוכה ממכפלת ההכנסה האמורה פי 1.3; (3) שיעור הארנונה האחרת של הרשות המקומית נמוך מ–65%; (4) שיעור הגירעון המצטבר של הרשות אינו עולה על 30% או שהרשות נמצאת בתוכנית הבראה; (5) שיעור הגירעון השוטף של הרשות בלפחות אחד משלושת הדוחות המבוקרים האחרונים לא עלה על 2%; (6) חל עליה סעיף 3 לפקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פיטורין), 1938; (7) הרשות המקומית לא הוכרזה עירייה איתנה לפי סימן ד' לפרק 11 לפקודת העיריות או לא הוכרזה מועצה מקומית איתנה לפי סעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות; תנאי זה לא יחול לגבי תקנה 8. |
| 6. על הסכומים המגיעים לרשות מקומית לפי תקנות 3 עד 5 ייווספו, או יופחתו מהם, סכומים בשיעור לפי אשכול הפריפריאליות של הרשות המקומית לפי הטבלה שבתוספת השלישית. |
| 13. (א) רשות מקומית תהיה זכאית לסכום לפי תקנות 2 עד 12 או למחצית הסכום שלו הייתה זכאית לפי תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקת הקרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות לשנת 2022) (הוראת שעה), התשפ"ג-2022 - לפי הגבוה מהשניים. (ב) עלה או פחת הסכום הכולל כאמור בתקנה 12 בשל חלוקת כספים לפי תקנת משנה (א), ייערכו חישובים כאמור בתקנה 12 ובתקנת משנה (א) עד שהסכום הכולל לפי תקנות אלה יהיה זהה לתקציב הקרן. |
| 14. המנהל הכללי של משרד הפנים יפרסם באתר האינטרנט של משרד הפנים קובץ ממוכן, ובו יפורטו הקצאת תקציב הקרן ודרך החישוב של ההקצאה לפי כל תקנה מתקנות אלה לכל רשות מקומית. |
| 15. תקנות אלה יחולו על חלוקת כספי הקרן לגבי שנת 2023. (תקנה 1 - ההגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית") הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית תחושב לפי נוסחה זו:
7
לעניין זה - X - חיוב ארנונה לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון; Z - תוספת לחיוב הארנונה לנכסי מגורים, שהיא 0 או שתחושב לפי נוסחה זו, לפי הגבוה מהשניים:
7
לעניין זה - N - תעריף ארנונה נורמטיבי למגורים לפי טבלה 1, נכון לשנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון; F - תעריף ארנונה למגורים; T - חיוב ארנונה בעד נכסי מגורים לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון; ואולם למועצה אזורית ייווסף גם סכום שיחושב לפי נוסחה זו: 7 לעניין זה - D - גודל שטח נורמטיבי נדרש למגורים, לפי טבלה 2; S - סך כל שטח נכסי מגורים לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון; P - לעניין זה, מספר התושבים שלפי הרישום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם האוכלוסין התגוררו בתחום הרשות המקומית ביום 1 בינואר של שנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון; N - 90% מתעריף ארנונה נורמטיבי למגורים לפי טבלה 1, נכון לשנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון; W - תוספת לחיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים, שהיא 0 או תחושב לפי נוסחה זו, לפי הגבוה מהשניים:
7
לעניין זה - A - תעריף נורמטיבי לתעשייה ובית מלאכה, שהוא מכפלת הערך של הרשות המקומית לפי טבלה 3, נכון לשנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון, במקדמי ההעדפה של הרשות בטבלאות 4 ו–5; B - סך כל שטח נכסי תעשייה ובתי מלאכה לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון; C - תעריף נורמטיבי למשרדים, שירותים ומסחר, שהוא מכפלת הערך של הרשות המקומית לפי טבלה 6, נכון לשנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון, במקדמי ההעדפה של הרשות בטבלאות 4 ו–5; D - סך כל שטח נכסי משרדים, שירותים ומסחר לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון; E - חיוב ארנונה בעד נכסי תעשייה, בתי מלאכה, משרדים, שירותים ומסחר לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון; P - לעניין זה, מספר התושבים שלפי הרישום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם האוכלוסין התגוררו בתחום הרשות המקומית ביום 1 בינואר של שנת הכספים שלגביה נערך הדוח הכספי המבוקר האחרון. (N בהגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית")
(D בהגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית")
(A בהגדרת W בהגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית")
(A ו–C בהגדרת W בהגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית")
(A ו–C בהגדרת W בהגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית")
(C בהגדרת W בהגדרה "הכנסה נורמטיבית לנפש מארנונה כללית")
(טבלה 3, טבלה 5, טבלה 6)
(תקנות 1, 9 ו–10) (תקנה 1 - ההגדרה "שיעור העולים") מקדמי העדפה לפי שנת עלייה
(תקנות 9 ו–10) מקדמי העדפה לפי אשכול במדד פריפריאליות
(תקנה 6) שיעור הוספה או הפחתה לפי אשכול במדד הפריפריאליות
(תקנה 7) שיעור ההפחתה לפי שיעור הגירעון המצטבר של הרשות המקומית
שיעור ההפחתה לפי שיעור גביית הארנונה ברשות המקומית
שיעור ההפחתה לפי שיעור הגירעון השוטף של הרשות המקומית
(תקנה 11) מקדמי העדפה לפי אשכול במדרג חברתי–כלכלי ולפי אשכול במדד פריפריאליות
מקדמי העדפה לפי הכנסות לתושב
י"ז בחשוון התשפ"ד (1 בנובמבר 2023) משה ארבל שר הפנים |