תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פיקוח ובקרה על קופות החולים)(תיקון)(עדכון דרישות הדיווח מקופות החולים), התשפ"ג-2023.
מטרת התקנות היא לעדכן את סוגי הדוחות שמגישות קופות החולים למשרד הבריאות ולהוסיף להן דוח בקרה תקציבית ודוח המפרט את היקף השימושים והעלויות של תכשירים וטכנולוגיות על ידי אותה קופה. כמו כן, התקנות נועדו להתאים את הדרישה להגשת דוח מילולי, החלה על הקופות כאגודות עותמאניות, על מנת להקל על הנטל הבירוקרטי החל על הקופות, שיידרשו להגיש דוחות רק למאסדר אחד – משרד הבריאות. התקנות נועדו גם לעדכן מספר פרטים שהקופות נדרשות לדווח, וכן לפשט ולהגמיש את רשימת הפרטים הספציפיים הנדרשים לדיווח, כך שיוגשו בהתאם לפורמט שייקבע המנהל, בהתאם לדרישות המפורטות בתוספת הראשונה.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 35 ו-60 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
שינוי מונח |
1. |
בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פיקוח ובקרה פיננסית על קופות החולים), התשס"ו-2006 (להלן – התקנות העיקריות), בכל מקום, במקום "תוספת רביעית" יבוא "תוספת שנייה" ושינויי הצורה הדקדוקיים המחויבים ייעשו לפי זה. |
||||
|
תיקון תקנה 1 |
2. |
בתקנה 1 לתקנות העיקריות: |
||||
|
|
|
(1) |
לפני ההגדרה "דוח כספי" יבוא ""דוח בקרה תקציבית" – דוח המציג את הוצאות והכנסות הקופה שבוצעו בפועל אל מול תקציב הקופה שהוגש עבור אותה השנה;"; |
|||
|
|
|
(2) |
בהגדרה "נושא משרה בכיר", אחרי "חבר דירקטוריון" יבוא "ומנהל מחוז"; |
|||
|
|
|
(3) |
בהגדרה "תקן 18", במקום "2004" יבוא "2009". |
|||
|
תיקון פרק ב' |
3. |
בפרק ב' לתקנות העיקריות, במקום הכותרת יבוא: |
||||
|
|
|
"פרק ב': דיווחים כספיים ותקציביים ודוח היקף שימושים ועלויות". |
||||
|
הוספת תקנה 2א |
4. |
אחרי תקנה 2 לתקנות העיקריות יבוא – |
||||
|
|
|
"דוח בקרה תקציבית רבעוני |
2א. |
קופת חולים תערוך, אחת לרבעון, דוח בקרה תקציבית רבעוני, ותעבירו למנהל בתוך חודשיים מתום כל רבעון.". |
||
|
הוספת תקנות 3א ו-3ב |
5. |
אחרי תקנה 3 לתקנות העיקריות יבוא – |
||||
|
|
|
"דוח בקרה תקציבית שנתי |
3א. |
קופת חולים תערוך, אחת לשנה, דוח בקרה תקציבית שנתי, ותעבירו לידי המנהל בתוך ארבעה חודשים מתום שנת הדוח. |
||
|
|
|
דוח היקף שימושים ועלויות |
3ב. |
קופת חולים תגיש בכל שנה עד יום 30 באפריל דוח מפורט על היקף השימושים והעלויות של תכשירים וטכנולוגיות של השנה העוקבת לשנת הכספים שאליה מתייחס הדיווח (להלן – דוח היקף שימושים ועלויות).". |
||
|
תיקון תקנה 4 |
6. |
בתקנה 4 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)" ואחרי תקנת משנה (א) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(ב) כלל הדוחות לפי סעיף זה יכללו את הפרטים שבתוספת הראשונה, ויערכו במתכונות שיקבע המנהל.". |
|||
|
הוספת פרק ב'1 |
7. |
אחרי פרק ב' לתקנות העיקריות יבוא: |
||||
|
|
|
"פרק ב'1: דיווח מילולי שנתי |
||||
|
|
|
דיווח מילולי שנתי |
4א. |
(א) קופת חולים תערוך, אחת לשנה, דוח מילולי הערוך לפי טופס 2 שבתוספת לתקנות החוק העותומני על אגודות (דיווח ושקיפות), התשפ"א-2021, ותעבירו למנהל על יום 30 ביוני של השנה העוקבת לשנת הכספים שאליה מתייחס הדיווח. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הדיווח המילולי השנתי יהיה חתום בידי שניים מחברי הדירקטוריון של הקופה ותצורף לו החלטת מועצת קופת החולים המאשרת את הדיווח המילולי השנתי שהובא בפניה.". |
|
תיקון תקנה 5 |
8. |
בתקנת משנה 5(ב) לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (6) יבוא – |
||||
|
|
|
|
"(7) צפי לחריגה של מעל 5% בגרעון מהכנסות הקופה בשנת הכספים הנוכחית.". |
|||
|
תיקון תקנה 12 |
9. |
בתקנה 12 לתקנות העיקריות – |
||||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), בפסקה (1), במקום "שבשליטת קופת החולים" יבוא "הקשורים לקופת החולים"; |
|||
|
|
|
(2) |
במקום תקנת משנה (ב) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(ב) |
תקציב הקופה יכלול את הפרטים שבתוספת הראשונה, ויערך במתכונת שיקבע המנהל.". |
||
|
תיקון תקנה 13 |
10. |
בתקנה 13 לתקנות העיקריות, במקום "ערוכה במתכונת כמפורט בתוספת השניה, בצירוף דברי הסבר לתקציב הפיתוח, כמפורט בתוספת השלישית" יבוא "שתכלול את הפרטים שבתוספת הראשונה, ערוכה במתכונת שיקבע המנהל". |
||||
|
החלפת התוספת הראשונה |
11. |
במקום התוספת הראשונה לתקנות העיקריות יבוא: |
||||
|
|
|
"תוספת ראשונה |
||||
|
|
|
(תקנות 4(ב), 12(ב) ו-13) |
||||
|
|
|
סוגי הפרטים שייכללו בדוחות, בתקציבי הקופה ובהצעות התקציב, המוגשים למשרד הבריאות: |
||||
|
|
|
|
|
(1) הוצאות שכר ומשכורות; |
||
|
|
|
|
|
(2) רכש שירותים מבתי חולים; |
||
|
|
|
|
|
(3) מכונים, מרפאות, מעבדות, פרטיים ואחרים; |
||
|
|
|
|
|
(4) תרופות, טכנולוגיות וציוד רפואי; |
||
|
|
|
|
|
(5) הוצאות מנהל ומשק; |
||
|
|
|
|
|
(6) הוצאות מימון; |
||
|
|
|
|
|
(7) הוצאות פיתוח; |
||
|
|
|
|
|
(8) הוצאות אחרות; |
||
|
|
|
|
|
(9) הכנסות מפעילות במסגרת החוק; |
||
|
|
|
|
|
(10) הכנסות מתמיכות; |
||
|
|
|
|
|
(11) הכנסות ממבוטחים; |
||
|
|
|
|
|
(12) הכנסות מתרופות, טכנולוגיות וציוד רפואי; |
||
|
|
|
|
|
(13) הכנסות מהשתתפות עצמית של מבוטחים; |
||
|
|
|
|
|
(14) הכנסות משירותים מחוץ לסל; |
||
|
|
|
|
|
(15) הכנסות אחרות.". |
||
|
ביטול התוספת השנייה והשלישית |
12. |
התוספת השנייה והשלישית לתקנות העיקריות – בטלות. |
||||
|
תיקון התוספת הרביעית |
13. |
בתוספת הרביעית לתקנות העיקריות – |
||||
|
|
|
(1) |
בכותרת התוספת, במקום "רביעית" יבוא "שנייה"; |
|||
|
|
|
(2) |
בפרט 1 – |
|||
|
|
|
|
(1) בפסקה (3), בסופה יבוא "לרבות דיווח על שינויים שאירעו במהלך השנה החולפת"; |
|||
|
|
|
|
(2) אחרי פסקה (8) יבוא: |
|||
|
הוספת סעיפים חדשים |
|
|
|
"(9) תרשים מבנה האחזקות של הקופה, לרבות פירוט לגבי השינויים שחלו במהלך שנת הדוח או שמתוכננים לשנה הקרובה; |
||
|
|
|
|
|
(10) פירוט של כל תכנית התייעלות שגיבשה הקופה שהיקפה הכספי עולה על 1% מהכנסות הקופה (להלן – תכנית התייעלות), וכן של ההשוואה בין תכנית ההתייעלות לבין ביצועה בפועל."; |
||
|
|
|
|
אחרי פרט 20 יבוא – |
|||
|
|
|
|
|
"21. פירוט לגבי התאגידים הקשורים לקופה סקירה תמציתית לגבי כל אחד מהתאגידים הקשורים של הקופה, לרבות תחומי הפעילות של התאגיד, נושאי המשרה המבכירים, מספר העובדים, נתונים כספיים נבחרים, שינויים מהותיים שחלו בו ובפעילותו במהלך השנה ושעתידים לחול במהלך השנים הבאות, ואירועים עיקריים שחלו במהלך השנה אליה מתייחס הדוח. |
||
|
|
|
|
|
22. כל נושא נוסף שביקש המנהל כי ייכלל בדוח זה, ובלבד שביקש זאת לפחות 30 יום טרם הגשתו.". |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
אוריאל בוסו
שר הבריאות
דברי הסבר
בשנת 1994 חוקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי (להלן – החוק) שקבע את סמכותן וחובתן של קופות החולים לספק שירותי בריאות הכלולים בסל, והוראות נוספות לעניין אופן מתן השירותים והיבטים נוספים.. בכלל זה, בחוק נקבעו סמכויות אכיפה, פיקוח ואסדרה על קופות החולים שהוקנו למשרד הבריאות, הרגולטור לעניין חוק זה. סמכויות אלו כוללות, בין השאר, את סעיף 35 לחוק שכותרתו "פיקוח ובקרה", ובו נקבע כי:
"35.(א) משרד הבריאות יפקח על פעילותן של קופות החולים לפי חוק זה ויבקר את איכות שירותיהן; דרכי הפיקוח והבקרה ייקבעו בתקנות.
(ב) שר הבריאות יקבע בתקנות הוראות בדבר חובת הדיווח של קופות החולים למשרד הבריאות ומועדו, ואת תקופות הדיווח בכל הנוגע לעניינים אלה:
(1) נתונים סטטיסטיים על החברים וילדיהם הרשומים בקופת החולים;
(2) דרכי הניהול הכספי של קופת החולים;
(3) שירותי הבריאות שנתנה קופת החולים בתקופת הדיווח והתנאים שבהם ניתנו;
(4) מצב הציוד ומלאי התרופות;
(5) ההתקשרויות עם נותני שירותים ופרטיהם;
(6) מידע ניהולי, כספי או רפואי.".
מכוח סעיף זה, והסעיף הכללי לעניין סמכות שר הבריאות להתקנת תקנות לביצוע החוק, סעיף 60 לחוק, שר הבריאות התקין את תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (פיקוח ובקרה פיננסית על קופות החולים), התשס"ו-2006 (להלן – התקנות או התקנות העיקריות), המפרטות את חובות הדיווח של קופות החולים למשרד הבריאות. תקנות אלו לא תוקנו מאז התקנתן, ובהתאם נדרשים כעת תיקונים שונים בהן, ובעיקרם – עדכון סוגי הדוחות שמגישות הקופות למשרד הבריאות והוספת דוח בקרה תקציבית ודוח המפרט את היקף השימושים והעלויות של תכשירים וטכנולוגיות על ידי אותה קופה; קביעת חובה להגשת דוח מילולי, החלה ממילא על הקופות כאגודות עותמאניות, על מנת להקל על הנטל הבירוקרטי החל על הקופות, שיידרשו להגיש דוחות רק למאסדר אחד – משרד הבריאות; עדכון מספר פרטים שהקופות נדרשות לדווחם; פישוט והגמשה של רשימת הפרטים הנדרשים לדיווח במסגרת הדוחות הראשונים, כך שיוגשו בהתאם לפורמט שייקבע המנהל, בהתאם לדרישות המפורטות בתוספת הראשונה.
קופות החולים מנהלות תקציב כולל של כ- 65 מיליארד ₪ שרובו ככולו מגיע מן המדינה ומן הציבור במטרה לספק שירותים רפואיים ולקדם את בריאותם של תושבי מדינת ישראל. על כן, יש חשיבות גדולה לשמירה על תקינות פעילותן, על שקיפותה, על ניהולן המקצועי לטובת ציבור מבוטחיהן ועל עמידתן בחובותיהן מכוח החוק בהתאם לעקרונות הקבועים בו – צדק, שוויון ועזרה הדדית. מכאן חשיבות השמירה על האיכות, המקצועיות ותקינות הפעילות של מוסדות הקופה, ומכאן נובע גם הצורך בהרחבת הבקרה התאגידית על קופות החולים על מנת לאפשר למשרד לבצע את התפקיד שהוטל עליו בחוק – לפקח על תקינות פעילותן של קופות החולים.
תקנה 1
התוספת לתקנות העיקריות מונות רשימות של פרטים שנדרש לדווח בדוחות השונים. לצורך הפשטות והגמישות, מוצע כעת לבטל את כל התוספות למעט התוספת הרביעית, שתהפוך לתוספת השנייה. בתוספת הראשונה, כפי שיפורט להלן, תיכלל רשימה של סוגי פרטי המידע שיידרשו מהקופה במסגרת הדוחות השונים, כאשר הפורמט עצמו, בפירוט המלא, יפורסם על ידי המנהל.
תקנה 2
מוצע לתקן הגדרות שונות הנדרשות בהמשך. בהתאם לעיגון הדרישה הקיימת כבר כיום להגשת דוח בקרה תקציבית, נוספה הגדרה לדוח זה. כמו כן, מוצע להדגיש כי בהגדרת "נושא משרה בכיר" ייכלל במפורש גם מנהל מחוז בקופה, שנמצא במעמד של סמנכ"ל בקופה. לבסוף, מוצע לעדכן את התקן החשבונאי הנדרש, לאור פרסום תקן חדש מאז התקנת התקנות.
תקנות 6-3
מוצע להוסיף כמה סוגי דוחות שעל הקופה להגיש אחת לרבעון על מנת להגביר את הפיקוח הפיננסי על קופות החולים ולעקוב אחר ההתנהלות הפיננסית של קופות החולים לאורך השנה ולזהות שינויים משמעותיים באופן שוטף.
כמו כן, כפי שפורט לעיל, מוצע לדרוש לגבי כלל הדוחות הללו רשימה סגורה של סוגי פרטים שייכללו באותם דוחות, חלף הכללת הפורמט המלא לדיווח בגוף התקנות.
תקנה 7
קופות החולים הוקמו במקור, ועוד קודם להקמת מדינת ישראל, כאגודות עותומניות עצמאיות, והן כפופות לחוק העותומני על אגודות, וכן לתקנות שהותקנו מכוחו – תקנות החוק העותומני על האגודות (דיווח ושקיפות), התשפ"א-2021. בהיות קופות החולים גוף הכפוף הן לרגולציה מטעם משרד הבריאות והן לרשות התאגידים, ונדרש להגיש דוחות מסוגים שונים לשניהם, כאשר קיימת חפיפה לא מבוטלת בין הדרישות של שני המאסדרים – מוצע לקבוע כי קופות החולים תהיינה מחויבות להגיש דוח מילולי, שאותו הן למעשה חייבות להגיש כבר היום בהתאם לתקנות החוק העותומני, למשרד הבריאות. כך למעשה, יוסר נטל בירוקרטי המוטל כיום על קופות החולים, כך שקופות החולים יהיו מחויבות למסור דיווחים רק לגורם אחד – משרד הבריאות. יצוין כי התקנות המוצעות הוכנו לאחר קיום שולחן עגול יחד עם נציגי קופות החולים וכן נציגי רשות התאגידים, ובעקבותיו מוצע כי משרד הבריאות יהיה אמון על כלל הפיקוח והביקורת על קופות החולים, לרבות הכללים שהקופות מחויבות בהם מעצם היותן אגודות עותומניות.
תקנה 8
מוצע כי קופת החולים תידרש לדווח באופן מיידי גם על צפי לחריגה של מעל 5% בגרעון מהכנסות הקופה בשנת הכספים הרלוונטית. תיקון זה נדרש על מנת להצליח להיערך מבעוד מועד לגירעונות משמעותיים של קופות החולים, שמחויבות באיזון תקציבי ולהגביר את הפיקוח הפיננסי על קופות החולים באופן שוטף לאורך השנה ובאירועים משמעותיים ככל ויהיו.
תקנה 9
מוצע לקבוע שתקציבם של תאגידים הקשורים לקופת החולים, כלומר גם תאגידים שהקופה היא בעלת עניין בהם, ולא רק תאגידים שהקופה שולטת בהם – יוגשו ביחד עם תקציב הקופה. לאור חובתה של הקופה לעמוד באיזון תקציבי, וכן בהוראות נוספות בחוק כמו סעיפים 13, 20, 29-29ב – יש חשיבות לבקרה גם על תאגידים שהקופה היא בעלת עניין בהם, שעשויים להשפיע על עמידתה של הקופה בהוראות החוק ובפרט בחובתה למתן שירותים למבוטחיה.
תקנות 12-11
מוצע לקבוע בתוספת הראשונה לתקנות את סוגי הפרטים שעל הפורמטים של הדוחות השונים לכלול.
תקנה 13
מוצע לעדכן את התוספת השנייה ( התוספת הרביעית לתקנות לפני תיקונן המוצע בתקנות אלו), ולהוסיף מספר פרטים שיידרשו במסגרת דוח מועצת קופת חולים. בכלל זה, מוצע להוסיף דרישה לדיווח על שינויים שאירעו בשנה החולפת בזהות נושאי המשרה בקופה; נדרש לכלול תרשים מבנה אחזקות של הקופה, ותוכניות התייעלות שונות שגיבשה הקופה; מוצע לדרוש פירוט לגבי התאגידים הקשורים לקופה, וכן לאפשר למנהל לבקש עבור שנה מסוימת פירוט נוסף בנושאים מסוימים, ובלבד שביקש זאת זמן מספק טרם הגשת הדוח. כל זאת, על מנת לוודא כי קופת החולים עומדת בדרישות החוק השונות, ובכלל זה – חובתה לעמידה באיזון תקציבי, וכן הוראות נוספות בחוק כמו סעיפים 13, 20, 29-29ב לחוק.