כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול בעת מצב מיוחד בעורף) (הוראת שעה – חרבות ברזל), תשפ"ד-2023
סעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד- 2014 (להלן – החוק), אוסרים על ספק גדול לעסוק או להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול הנכלל ברשימה ועל קמעונאי גדול להיות צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו.
כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנותו של קמעונאי גדול (הוראת שעה), תשע"ז-2017 (להלן – פטור הסדרנות), אשר עומד בתוקפו עד ליום 31.5.2024[1], קובעים תנאים אשר בהתקיימותם ספק גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק.
בעת הזו, הממונה רואה חשיבות רבה בהקלה על ההתנהלות התקינה ברשתות הקמעונאיות ובהבטחת אספקה סדירה של מוצרים לצרכנים הסופיים.
הממונה אפשרה בתקופה הראשונה של מצב החירום לקמעונאי גדול ולספק גדול פטור מלא מסעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק, באמצעות הודעה על אי אכיפת הוראות הסעיף. לאור העובדה שמצב החירום נמשך ועל מנת להבטיח שפטור הסדרנות ישיג את המטרות לשמן הוא ניתן, ובד בבד למנוע מצב שבו באמצעות סידור המדפים ספקים גדולים יחזקו את מעמדם התחרותי על חשבון ספקים קטנים – החליטה הממונה לקבוע כללים זמניים, לתקופת מצב החירום בלבד, אשר מאזנים בין הצורך להבטיח אספקה סדירה של מוצרים לצרכנים הסופיים לבין מניעת חשש לפגיעה בתחרות כתוצאה מההקלה הרגולטורית.
לפיכך, רואה הממונה לנכון לקבוע שספק גדול יהיה פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול יהיה פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק ובלבד שסידור המצרכים של הספק הגדול בחנות של קמעונאי גדול נעשה לפי הוראות הקמעונאי הגדול בנוגע לסידור מצרכים לפי תכנית כתובה ומפורטת לשטחי מדף (פלנוגרמה), הקובעת את סידור שטחי המכירה בחנות באופן מדויק.
כללים אלה יעמדו בתוקפם למשך חודשיים מיום התקנתם או עד שבעה ימים לאחר שיפקע תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-[2]1951 ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), לפי המוקדם.
גם בעת הזאת, הממונה ממשיכה לאכוף את הוראות חוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח - 1988 ואת הוראות חוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד - 2014 ככתבן וכלשונן, למעט הקלות שניתנו במפורש ופורסמו על ידי הממונה על התחרות, כדוגמת פטור זה. להקלות נוספות ראו הודעה מיוחדת מטעם הממונה על התחרות מיום 12.10.23:
https://www.gov.il/he/Departments/General/collaborations1
טיוטת כללים מטעם הממונה על התחרות:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7(ג) לחוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014[3] (להלן – החוק), אני קובעת כללים אלה: |
|
|
|
|
|
פטור וחובת סידור לפי הוראות הקמעונאי |
|
1. ספק גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק ובלבד שסידור המצרכים של הספק הגדול בחנות של קמעונאי גדול נעשה לפי הוראות הקמעונאי הגדול בנוגע לסידור מצרכים לפי תכנית כתובה ומפורטת לשטחי מדף (פלנוגרמה), הקובעת את סידור שטחי המכירה בחנות באופן מדויק. |
|
תקופת תוקף |
|
2. תוקפם של כללים אלה חודשיים מיום התקנתם או עד שבעה ימים לאחר שיפקע תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-[4]1951 ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) [5], לפי המוקדם.
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
מיכל כהן
הממונה על התחרות
דברי הסבר
סעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד- 2014 (להלן – החוק), אוסרים על ספק גדול לעסוק או להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול הנכלל ברשימה ועל קמעונאי גדול להיות צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו.
כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנותו של קמעונאי גדול (הוראת שעה), תשע"ז-2017 (להלן – פטור הסדרנות), אשר עומד בתוקפו עד ליום 31.5.2024[6], קובעים תנאים אשר בהתקיימותם ספק גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק.
נוכח המצב הביטחוני הקשה אליו נקלעה מדינת ישראל והאתגרים התפעוליים שהוא מציב לגורמים העסקיים בענף המזון, ישנו צורך זמני לגמישות בהשמת כוח האדם ובכלל זה, כוח האדם שנועד לסידור מוצרי המזון על מדפי הקמעונאים.
בעת הזו, הממונה רואה חשיבות רבה בהקלה על ההתנהלות התקינה ברשתות הקמעונאיות ובהבטחת אספקה סדירה של מוצרים לצרכנים הסופיים.
הממונה אפשרה בתקופה הראשונה של מצב החירום לקמעונאי גדול ולספק גדול פטור מלא מסעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק, באמצעות הודעה על אי אכיפת הוראות הסעיף. לאור העובדה שמצב החירום נמשך ועל מנת להבטיח שפטור הסדרנות ישיג את המטרות לשמן הוא ניתן, ובד בבד למנוע מצב שבו באמצעות סידור המדפים ספקים גדולים יחזקו את מעמדם התחרותי על חשבון ספקים קטנים – החליטה הממונה לקבוע כללים זמניים, לתקופת מצב החירום בלבד, אשר מאזנים בין הצורך להבטיח אספקה סדירה של מוצרים לצרכנים הסופיים לבין מניעת חשש לפגיעה בתחרות כתוצאה מההקלה הרגולטורית.
לפיכך, רואה הממונה לנכון לקבוע שספק גדול יהיה פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול יהיה פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק ובלבד שסידור המצרכים של הספק הגדול בחנות של קמעונאי גדול נעשה לפי הוראות הקמעונאי הגדול בנוגע לסידור מצרכים לפי תכנית כתובה ומפורטת לשטחי מדף (פלנוגרמה), הקובעת את סידור שטחי המכירה בחנות באופן מדויק.
כללים אלה יעמדו בתוקפם למשך חודשיים מיום התקנתם או עד שבעה ימים לאחר שיפקע תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-[7]1951 ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), לפי המוקדם.
גם בעת הזאת, הממונה ממשיכה לאכוף את הוראות חוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח - 1988 ואת הוראות חוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד - 2014 ככתבן וכלשונן, למעט הקלות שניתנו במפורש ופורסמו על ידי הממונה על התחרות, כדוגמת פטור זה. להקלות נוספות ראו הודעה מיוחדת מטעם הממונה על התחרות מיום 12.10.23:
https://www.gov.il/he/Departments/General/collaborations1
[1] ראו הודעת הממונה על התחרות בעניין זה באתר רשות התחרות:
https://www.gov.il/he/departments/news/086433
[2] ס"ח התשי"א, עמ' 78.
[3] ס"ח התשע"ד, עמ' 438.
[4] ס"ח התשי"א, עמ' 78.
[5] ס"ח התשמ"א, עמ' 248.
[6] ראו הודעת הממונה על התחרות בעניין זה באתר רשות התחרות:
https://www.gov.il/he/departments/news/086433
[7] ס"ח התשי"א, עמ' 78.