תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) סט שלישי להערות ציבור (אקרדיטציה, הפריה חוץ גופית, גריאטריה) תזכיר טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ד -2023

טיוטת תקנות

 

1. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ד -2023

 

 

2. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת טיוטת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים,  בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו.

 

3. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות

 

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ד -2023

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1], לאחר שנטלתי לעצמי את הסמכות לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה:

הוספת פרקים י"ג-

ט"ו

1.

בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ג-2022[3](להלן- התקנות העיקריות), בסופן יבוא:

 

 

"פרק י"ג: קידום תהליכי אקרדיטציה ובקרות רישוי באמצעות הסדרת תהליכי העבודה בתחום הסיעוד, הרפואה , מקצועות הבריאות, אדמיניסטרציה ומנהל ומשק

 

 

הגדרות

1.  

בפרק זה­ ­–

 

 

 

 

 

 

"אקרדיטציה" – הסמכה שניתנת לבית החולים מטעם ה-JCI Joint) (Comission International לצורך קבלת תו תקן בינלאומי בנושא בטיחות ואיכות הטיפול בבתי חולים.

 

 

 

 

 

 

"בית חולים בפריפריה גיאוגרפית" – כהגדרתו בתקנות ההתחשבנות.

 

 

 

 

 

 

"בקרות רישוי" – בקרה שנעשית בבית החולים על ידי המנהל בהתאם לפקודת בריאות העם 1940.

 

 

 

 

 

 

"מבדק MOCK " – מבדק הכנה לתהליך האקרדיטציה.

 

 

 

 

 

 

"מיטות אשפוז מתוקננות" – כהגדרתן בתקנות ההתחשבנות ובהתאם לתוספת השנייה לתקנות.

 

 

 

 

 

 

"תחומי היערכות" – כל אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) כוח אדם;

 

 

 

 

 

 

 

(2) תשתיות, לרבות מערכות הנדסיות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) מערכות חשמל;

 

 

 

 

 

 

 

(4) מערכות מיזוג אוויר;

 

 

 

 

 

 

 

(5) מחשוב;

 

 

 

 

 

 

 

(6) הנהלה;

 

 

 

 

 

 

 

(7) אבטחת מידע;

 

 

 

 

 

 

 

(8) מניעת זיהומים;

 

 

 

 

 

 

 

(9) סיעוד ורפואה;

 

 

 

 

 

 

 

(10)  מקצועות הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(11)  איכות ובטיחות הטיפול;

 

 

 

 

 

 

 

(12)  חדר ניתוח, חדר הרדמה או חדר התאוששות;

 

 

 

 

 

 

 

(13)  תהליכי עבודה בבית החולים;

 

 

 

 

 

 

 

(14)  הכשרות.

 

 

סכום תקצוב נוסף בעד קידום תהליכי אקרדיטציה ובקרות רישוי

2.  

(א)  סך כל התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 20 מיליון שקלים חדשים בכל אחת מהשנים 2023-2025.

 

 

 

 

 

 

(ב) סכום התקצוב הנוסף המירבי לכל בית חולים ייקבע לפי החישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לכל בית חולים יחושב המשקל היחסי של מיטות האשפוז המתוקננות בבית החולים, מתוך סך המיטות האשפוז המתוקננות של כל בתי החולים, כאשר לצורך חישוב המשקל היחסי של בית חולים בפריפריה גיאוגרפית, מספר מיטות האשפוז המתוקננות יוכפל במקדם 1.15;

 

 

 

 

 

 

 

(2) התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בפסקה (1) תהיה משקלו היחסי של כל בית חולים; התקצוב המירבי לכל בית חולים יחושב לפי סך התקצוב לפרק זה כשהוא מחולק במשקל היחסי של כל בית חולים.

 

 

תקצוב נוסף בעד ביצוע היערכות לקראת מבדק אקרדיטציה, מבדק  MOCK או בקרת רישוי

3.  

סכום תקצוב נוסף בסך של 14 מיליון שקלים חדשים בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024, ובסך של 13.4 מיליון שקלים חדשים בשנת 2025, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד ביצוע היערכות לקראת בקרת רישוי, מבדק אקרדיטציה או מבדק MOCK,  ובלבד שבית החולים הגיש לאישור האגף לרפואה כללית במשרד הבריאות תכנית לביצוע ההיערכות, כשהיא חתומה בידי מנהל בית החולים, הכוללת את פירוט המשימות בכל אחד מתחומי ההיערכות, לרבות פירוט כוח האדם הייעודי לביצוען ותאריך היעד לביצוען, וכן פירוט משימות בתחום הלוגיסטיקה, כגון ניהול מלאי, שינוע ובקרה של תרופות, ציוד (רפואי או משקי) ותשתיות שיועברו מהאחיות לכוח אדם ייעודי שיוקצה לכך.

 

 

סכום תקצוב נוסף בעד ביצוע בקרות רישוי, מבדק MOCK  או מבדק אקרדיטציה

4.  

סכום תקצוב נוסף בסך של 3 מיליון שקלים בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 ובסך של מיליון שקלים בשנת 2025 יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים, לבית חולים בעד ביצוע מבדק אקרדיטציה, מבדקMOCK  או בקרת רישוי  ובלבד שבית החולים הציג את  דו"ח בקרת רישוי או את דו"ח מבדק MOCK או את עיקרי ממצאי מבדק האקרדיטציה, לפי העניין.

 

 

סכום תקצוב נוסף בעד תיקון ליקויים שהתגלו  בבקרת הרישוי, מבדק  MOCK או מבדק אקרדיטציה

5.  

סכום תקצוב נוסף בסך של 3 מיליון שקלים חדשים בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 ובסך של 1.6 מיליון שקלים חדשים בשנת 2025 יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים ,  לבית חולים אשר פעל לתיקון הליקויים שנמצאו בבקרת הרישוי, מבדק MOCK או מבדק אקרדיטציה לפי העניין, ובלבד שיתקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בית החולים הגיש לאישור האגף לרפואה כללית במשרד הבריאות תכנית חתומה בידי מנהל בית החולים או מי מטעמו לטיפול בליקויים בהתאם לממצאי בקרת הרישוי, מבדק ה-MOCK או מבדק האקרדיטציה לפי העניין, בהתייחס לדרגות החומרה של הליקויים, וללוחות הזמנים שנקבעו בממצאים לסיום תיקון כל אחד מהליקויים;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בית החולים תיקן את הליקויים שהאגף לרפואה כללית במשרד הבריאות הורה לגביהם כי יש לתקנם עד לסוף השנה, וששיעורם לא יעלה על 85% מכלל הליקויים, והשלים את תיקון יתר הליקויים בתוך שנה מיום אישור התכנית.

 

 

תקצוב נוסף בעד

הפחתה במספר הליקויים

4.  

החל משנת 2025, יחולק סכום תקצוב נוסף בסך של 4 מיליון שקלים חדשים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד הפחתה במספר הליקויים בהשוואה לבקרת רישוי בשנה הקודמת,  תוצאות מבדק MOCK בשנה הקודמת או תוצאות מבדק אקרדיטציה בשנה הקודמת לפי העניין, ובלבד  שבית החולים הצביע על הפחתה של  85% לפחות במספר הליקויים בדרגת חומרה בינונית וגבוהה.

 

 

פרק י"ד: שיפור איכות ובטיחות הטיפול ביחידות להפריה חוץ גופית (IVF)

 

 

הגדרות

5.  

בפרק זה –

 

 

 

 

 

 

"אמבריולוג" - עובד מעבדה רפואית לפי תקנות בריאות העם (מעבדות רפואיות) התשל"ז - 1977[4], אשר עובד במעבדת IVF בבית החולים

 

 

 

 

 

 

"בחירת רופא מטפל" – מתן האפשרות לבחירת הרופא המטפל מבין רופאי היחידה ביחידה ציבורית, ללא כל תשלום מצד המטופל, אשר יהיה אחראי על ליווי הטיפול לאורך כל התהליך המתרחש ביחידה, לרבות ביצוע הטיפולים השונים הכלולים בסבבי הטיפול.

 

 

 

 

 

 

"פעילות יחידת IVF" – מספר מחזורי הטיפול השנתיים המבוצעים ביחידת IVF, לרבות שאיבת ביציות והחזרת עוברים לרחם, ולמעט טיפולי שימור פוריות מסיבות שאינן רפואיות.

 

 

 

 

 

 

"תוכנות מתקדמות למעבדת IVF" – תוכנות שמטרתן מניעת טעויות בזיהוי גמטות וטרום עוברים.

 

 

 

 

 

 

"תקופת מדידה" – בשנת 2023 התקופה שבין  1 בספטמבר ל-31 בדצמבר, ובשנים 2024-2025 התקופה שבין 1 בינואר ל-31 בדצמבר בכל שנה.

 

 

תקצוב נוסף בעד שיפור איכות הטיפול ביחידות להפריה חוץ גופית

6.  

סך התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה בסך כולל של 25 מיליון שקלים  בכל אחת מהשנים 2023-2025.

 

 

תנאי סף

7.  

תקצוב כאמור בתקנה 6 יחולק לבית חולים שיתקיימו בו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בית חולים עמד בדרישות הדיווח לפי תקנה 11;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בית חולים הגדיל את פעילות יחידת ה-IVF בלפחות 5% בתקופת המדידה, ביחס לפרק הזמן המקביל בשנה הקודמת;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  בית החולים מאפשר בחירת רופא מטפל, כחלק מתהליכי ניהול פעילות היחידה בבית החולים.

 

 

תקצוב נוסף בעד גידול בפעילות בה התקיימה בחירת רופא מטפל

8.  

(א)  סכום תקצוב נוסף בשיעור של 63% מסך התקצוב הנוסף בכל אחת מהשנים, יחולק לבית חולים בעד גידול בפעילות יחידת IVF בה התקיימה בחירת רופא מטפל.

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב כאמור בתקנת משנה (א) יחושב לפי שיעור הגידול של בית החולים בגידול בפעילות IVF שהתקיימה בחירת רופא מטפל ביחס לשיעור הגידול המצטבר של כלל בתי החולים שהתקיימה בה בחירת מטפל. 

 

 

תקצוב נוסף בעד שיפור תשתיות המחשוב, רכש והצטייד ביחידות IVF

9.  

סכום תקצוב נוסף בשיעור של 37% מסך התקצוב הנוסף בשנת  2023 ובשיעור של 12% בשנת 2024, יחולקו בשנה זו בחלוקה שווה בין בתי החולים בעד רכישה והטמעה של תוכנות מתקדמות למעבדות ה-IVF, ובלבד שבית החולים הציג אסמכתא על רכישת התוכנה.

 

 

תקצוב נוסף בעד הגדלת כוח האדם ביחידות IVF

10.  

(א)  סכום תקצוב נוסף בשיעור של 20% מסך התקצוב הנוסף בשנת 2024, ובשיעור של 32% מסך התקצוב הנוסף בשנת 2025, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים בעד העסקת סטאז'רים אשר מוכשרים ביחידת IVF לקראת קבלת רישיון כעובדי מעבדה רפואית, ובעד השתתפות בשכר לימוד ללימודי תואר שני לסטאז'רים ולאמבריולוגים שיתחייבו לעבוד במעבדת IVF באותה יחידה במשך שלוש שנים לפחות, בהיקף משרה של 75% משרה לפחות.

 

 

 

 

 

 

(ב) סכום תקצוב נוסף בשיעור של 5% מסך התקצוב הנוסף בכל אחת מהשנים 2024 ו-2025,  יחולק בשנים אלה בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד העסקת כוח אדם ביחידת IVF לצורך הפשרת ביציות מופרות מוקפאות שאין להן דורש.

 

 

דיווח

11.  

בית החולים ידווח למשרד בתום כל שנה  דיווח החתום בידי מנהל בית החולים הכולל את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מספר מחזורי הטיפול שבוצעו בתקופת המדידה ובתקופה המקבילה בשנה הקודמת ומספר המחזורים בהם התקיימה בחירת רופא מטפל;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) דיווח על רכישה והטמעה של תוכנות מתקדמות במעבדת IVF;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  מספר הסטאז'רים שהועסקו ביחידה, ומספר הסטאז'רים והאמבריולוגים שבית החולים השתתף בשכר הלימוד שלהם;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) מספר המטופלים עבורם בוצעה הפשרת ביציות מופרות שאין להן דורש.

 

 

פרק ט"ו: מניעת ירידה תפקודית אצל קשישים במהלך אשפוז

 

 

הגדרות

12.  

בפרק זה –

 

 

 

 

 

 

"בתי חולים בפריפריה גיאוגרפית"- כהגדרתם בתקנות ההתחשבנות;

 

 

 

 

 

 

 

"ייעוץ גריאטרי באשפוז" – יעוץ קליני המבוצע במהלך האשפוז על ידי רופא גריאטר או אחות מומחית קלינית בגריאטריה, בתוך 48 שעות מעת זימון הרופא או האחות;

 

 

 

 

 

 

"יעד 1 – הליכה" –השתתפות של 50% מכמות המאושפזים בגיל 65 ומעלה במחלקות בית החולים המשתתפות בתכנית לשימור ניידות;

 

 

 

 

 

 

"יעד 2 – שימור רמת ניידות" – היעדר ירידה בפרמטר הניידות אצל לפחות 50% מכמות הקשישים בגיל 65 ומעלה שאושפזו במחלקות פנימיות וכירורגיה כללית בין זמן הקבלה לאשפוז לזמן השחרור;

 

 

 

 

 

 

"יעד 3 – סיקור דיליריום" – ביצוע סיקור דיליריום אצל לפחות 25% מהקשישים בגיל 75 ומעלה בזמן האשפוז בבית החולים;

 

 

 

 

 

 

"יעד 4 – ייעוץ גריאטרי" – ביצוע ייעוץ גריאטרי אצל 25% מהקשישים בגיל 75 ומעלה במהלך האשפוז;

 

 

 

 

 

 

"מיטות אשפוז מתוקננות" – כהגדרתן בתקנות ההתחשבנות;

 

 

 

 

 

 

"מערך  מדידה ממוחשב" - מערך מדידה אשר יאפשר איתור ודיווח מתוך מערכת המחשוב של בית החולים של הנתונים האלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מספר המאושפזים בגיל 65 ומעלה שהתאשפזו בבית החולים;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מספר המאושפזים בגיל 65 ומעלה שהתאשפזו במחלקות הפנימיות והכירורגיה הכללית;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  מספר המאושפזים בגיל 65 ומעלה אשר התאשפזו במחלקות שבהן הופעלה תכנית לשימור ניידות;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) עבור כל מטופל שאושפז בגיל 65 ומעלה, כל הנתונים האלה, ללא ציון שם המטופל או מספר הזהות שלו:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) האם השתתף בתכנית לשימור ניידות; מין וגיל;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) פרמטר הניידות כפי שנמדד בעת הקבלה לאשפוז;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) פרמטר הניידות כפי שדווח על ידי המטופל או משפחתו, טרם המצב הרפואי שהוביל לאשפוז;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) פרמטר הניידות כפי שנמדד בעת השחרור הסיעודי.

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  עבור כל מטופל שאושפז בגיל 75 ומעלה, כל הנתונים האלה, ללא ציון שם המטופל או מספר הזהות שלו:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) האם עבר סיקור דיליריום;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) האם אובחן עם דיליריום;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) האם עבר ייעוץ גריאטרי על ידי רופא גריאטר בזמן האשפוז;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) האם עבר ייעוץ גריאטרי על ידי אחות מומחית בגריאטריה בזמן האשפוז;

 

 

 

 

 

 

"סכום תקצוב מירבי" – הסכום המתקבל לפי החישוב הבא או 180,000 שקלים חדשים, לפי הגבוה מביניהם:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  לכל בית חולים יחושב המשקל היחסי של כמות מיטות האשפוז המתוקננות בבית החולים, מתוך הכמות הכוללת של מיטות האשפוז המתוקננות של כל בתי החולים, כאשר לצורך חישוב המשקל היחסי של בית חולים בפריפריה גיאוגרפית, מספר מיטות האשפוז המתוקננות יוכפל במקדם 1.2:

 

 

 

 

 

 

 

(ב) התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בפסקה (א), תוכפל במקדם 1.1 עבור כל בית חולים אשר מעסיק לפחות שני אנשי צוות (שני רופאים או רופא ואחות) בעלי מומחיות בגריאטריה;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בפסקה (ב) תהיה משקלו היחסי החדש של כל בית חולים; סכום התקצוב המירבי לו זכאי כל בית חולים יחושב לפי סך התקצוב הנוסף בכל תחום תקצוב, כשהוא מחולק במשקל היחסי החדש של כל בית חולים.

 

 

 

 

 

 

"תכנית לאיתור דיליריום באשפוז" – תכנית לאיתור דיליריום באמצעות כלי מתוקף אצל מאושפזים בני 75 ומעלה אשר הוגשה לאגף הרפואה במשרד הבריאות ואושרה על ידו, והכוללת את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  שלבי הפעולה ולוחות הזמנים להטמעת התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) המחלקות שנבחרו לביצוע התכנית בהן והנימוקים לכך;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  שמות ותפקידי חברי הצוות המוביל את התכנית, לרבות הגורם המקצועי  שישמש כאיש הקשר מול משרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) אישור הנהלת בית החולים לביצוע התוכנית ולהערכתה על ידי משרד הבריאות או גורם מחקרי מטעמו.

 

 

 

 

 

 

"תכנית לשימור ניידות" – תכנית שתבוצע אצל מאושפזים במחלקות הפנימיות והכירורגיה הכללית בבית החולים שמטרתה שימור פרמטר הניידות אצל מאושפזים בגיל 65 ומעלה, אשר הוגשה לחטיבת הרפואה במשרד הבריאות ואושרה על ידה, וכוללת את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  הערכת פרמטר הניידות בקבלה לאשפוז ובעת השחרור;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מתן "מרשם הליכה" פרטני למטופל בעת הקבלה לאשפוז, הכולל הליכה של המטופל לפחות פעמיים ביום בהתאם ליכולותיו;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  פירוט ההיערכות המחלקתית  להתאמת המרחב הפיזי ותשתיות המחלקה לביצוע התכנית, לרבות על ידי הכשרת צוות  ייעודי;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) שלבי הפעולה ולוחות הזמנים להטמעת התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  המחלקות שנבחרו לביצוע התכנית והנימוקים לכך;

 

 

 

 

 

 

 

(ו)  פירוט כוח האדם שהוגדר ככוח אדם ייעודי לביצוע התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ז) שמות ותפקידי חברי הצוות המוביל את התכנית, לרבות הגורם המקצועי  שישמש כאיש הקשר מול משרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(ח)  אישור הנהלת בית החולים לביצוע התוכנית ולהערכתה על ידי משרד הבריאות או גורם מחקרי מטעמו.

 

 

 

 

 

 

"תקופת המדידה" – התקופה שבין 1 באפריל 2024 ועד 30 בספטמבר 2024.

 

 

תנאי סף

13.  

סכום נוסף לפי פרק זה יחולק לבית חולים אשר מתקיימים בו התנאים האלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בית החולים משתף פעולה עם הבקרות הנערכות מעת לעת על ידי המשרד על הנתונים המועברים במסגרת מערך המדידה הממוחשב;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) הצוותים המיועדים לביצוע הפעילות לפי פרק זה בבית החולים משתתפים בתכניות ההכשרה למניעת התדרדרות תפקודית באשפוז המופעלות באמצעות משרד הבריאות; 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  בית החולים מעביר את הנתוני מערך המדידה הממוחשב החל מחודש אפריל 2024, באופן מרוכז אחת לרבעון, ולא יאוחר משבועיים לאחר תום הרבעון. 

 

 

סכום תקצוב נוסף בעד הקמת מערך מדידה ממוחשב והגשת תכנית לשימור ניידות ותכנית לאיתור דיליריום

14.  

סכום תקצוב נוסף בסך של 8 מיליון שקלים חדשים יחולק בשנת 2023 בין בתי החולים, בחלוקה שווה, בעד הקמת מערך מדידה ממוחשב והגשת תכנית לשימור ניידות ותכנית לאיתור דיליריום, ובלבד שיתקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בית החולים הגיש כתב התחייבות חתום על יד מנהל בית החולים או סגנו, להקמת מערך מדידה ממוחשב  בבית החולים עד ליום 1 באפריל 2024;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בית החולים הגיש לחטיבת הרפואה במשרד הבריאות תכנית לשימור ניידות או תכנית לאיתור דיליריום באשפוז, בתוך ששה שבועות ממועד פרסום התקנות והתכנית אושרה על ידי המשרד.

 

 

סכום תקצוב נוסף בעד הטמעת וביצוע תכנית לשימור ניידות ותכנית לאיתור דיליריום

15.  

(א)  בשנת 2024, יחולק סכום תקצוב נוסף בסך של 12 מיליון שקלים חדשים בעד הטמעה וביצוע של תכנית לשימור ניידות, ובסך של 8 מיליון שקלים חדשים בעד הטמעה וביצוע תכנית לאיתור דיליריום.

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב כאמור בפסקה (א) יהיה בסך של 180,000 שקלים חדשים עבור כל מחלקה בה תבוצע כל אחת מהתכניות, אך לא יותר מסכום התקצוב המירבי.

 

 

 

 

 

 

(ג)  ככל שיוותר סכום תקצוב נוסף לאחר חלוקה כאמור בפסקה (ב), יחולק הסכום הנוסף, בחלוקה שווה, בעד ביצוע התכנית במחלקות שלא היו כלולות בתכניות שהוגשו.

 

 

תקצוב נוסף בעד עמידה ביעדים

16.  

(א)  סכום תקצוב  נוסף בסך של 18 מיליון שקלים חדשים יחולק בשנת 2025 בעד עמידה ביעדים בתקופת המדידה, לפי הפירוט הבא:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) 25% מסכום התקצוב לחלק זה, אך לא יותר מסכום התקצוב  המירבי לכל בית חולים, יחולק לבית החולים בעד עמידה מלאה ביעד 1 – הליכה, ובעד עמידה חלקית יחולק השיעור היחסי מתוך הסכום אך לא יותר מ 90% מהסכום לחלק זה.

 

 

 

 

 

 

 

(2) 25% מסכום התקצוב לחלק זה, אך לא יותר מסכום התקצוב  המירבי לכל בית חולים יחולק לבית החולים בעד עמידה מלאה ביעד 2 – שימור רמת ניידות, ובעד עמידה חלקית יחולק השיעור היחסי מתוך הסכום אך לא יותר מ 90% מהסכום לחלק זה.

 

 

 

 

 

 

 

(3) 25% מסכום התקצוב לחלק זה, אך לא יותר מסכום התקצוב  המירבי לכל בית חולים יחולק לבית החולים בעד עמידה מלאה ביעד 3 – סיקור דיליריום, ובעד עמידה חלקית יחולק השיעור היחסי מתוך הסכום אך לא יותר מ 90% מהסכום לחלק זה.

 

 

 

 

 

 

 

(4) 25% מסכום התקצוב לחלק זה, אך לא יותר מסכום התקצוב  המירבי לכל בית חולים יחולק לבית החולים בעד עמידה מלאה ביעד 4 – ייעוץ גריאטרי, ובעד עמידה חלקית יחולק השיעור היחסי מתוך הסכום אך לא יותר מ 90% מהסכום לחלק זה.

 

 

 

 

 

 

(ב) בנוסף לאמור בפסקה (א), 250,000 שקלים חדשים נוספים יחולקו לשני בתי החולים אשר עמדו בשיעור הגבוה ביותר בכל אחד מהיעדים."

תחילה

2.  

תחילתן של תקנות אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ -)

 

_________________

 אוריאל בוסו

שר הבריאות


 

דברי הסבר

 

חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק),  קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.

בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.

סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי,  וטיפול רפואי נאות בחולים.

מטרת תיקון תקנות אלו היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת הסכום הנוסף בעד ביצוע תכניות לאומיות לשיפור הרפואה בשלושה תחומים שונים: קידום תהליכי אקרדיטציה ובקרות רישוי באמצעות הסדרת תהליכי העבודה בתחום הסיעוד, הרפואה, מקצועות הבריאות, אדמיניסטרציה ומנהל ומשק; שיפור איכות ובטיחות הטיפול ביחידות להפריה חוץ גופית, ומניעת ירידה תפקודית אצל קשישים במהלך אשפוז. 

 

תקנה 1

מוצע לקבוע את אמות המידה לחלוקת התקצוב בשלושה תחומי תקצוב:

1. קידום תהליכי אקרדיטציה ובקרות רישוי באמצעות הסדרת תהליכי העבודה בתחום הסיעוד, הרפואה , מקצועות הבריאות, אדמיניסטרציה ומנהל ומשק.

2. שיפור איכות ובטיחות הטיפול ביחידות להפריה חוץ גופית.

3. מניעת ירידה תפקודית אצל קשישים במהלך אשפוז.

 

תקנה 2

מוצע לקבוע כי תיקון זה יחול מיום 1 בינואר 2023, וזאת על מנת שניתן יהיה לתקצב את בתי החולים על פעילות שבוצעה לכל אורך השנה, במלוא סכום התקצוב הנוסף אשר הוקצה לשנת 2023.

 

 



[1] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.

[2] ס"ח התשס"א, עמ' 158

[3] ק"ת התשפ"ג, עמ' 364

[4] ק"ת התשל"ז, עמ' 2460