תזכיר טיוטת תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (הוראות מיוחדות להפעלת כטב"ם), התשפ"ד - 2023

 טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (הוראות מיוחדות להפעלת כטב"ם), התשפ"ד - 2023

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

לחייב את כל הכטב"מים האזרחיים הפועלים בישראל להפעיל RID (Remote Identification) - קרי להיות בעלי יכולת לשדר נתוני זיהוי והפעלה (מיקום, גובה, כיוון ומהירות) בזמן אמת ליחידת ניהול תעבורה אווירית, וזאת במטרה לשפר את יכולת הגילוי של כטב"מים עוינים,  ולסייע במשימה של הגנת שמי המדינה.

כמו כן לקבוע הסדר ייעודי להפעלת כטבמ"ים במסגרת כיתות כוננות, שיאפשר הפעלת כטב"מים בבעלות התושבים ומוטסים על ידם – מדובר בכטב"מים שמצוידים במצלמות, ויכולים לספק חוזי לכיתת הכוננות ברחבי הישוב ובסביבתו הקרובה (על כל היכולות המבצעיות המשתמעות מכך). ההסדר כולל הקלות מחוק הטיס ותקנות לפיו, ובד בבד קביעת מעטפת הפעלה מחייבת שממזערת את הסיכון לבטיחות כנובע מהפעלת כטב"מים אלה.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד....:

טיוטת תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (הוראות מיוחדות להפעלת כטב"ם), התשפ"ד - 2023

 

 

בתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק-יסוד: הממשלה[1]  מתקינה הממשלה תקנות שעת חירום אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה  -  

 

 

""הוראות התעבורה האווירית" – ההוראות שקבע מנהל רת"א לפי סעיף 82 לחוק הטיס ואשר פורסמו במסגרת שירותי המידע התעופתי לפי סעיפים 83 ו- 84 לחוק הטיס;

 

 

"חוק הסדרת השמירה" – חוק הרשויות המקומיות (הסדרת השמירה), התשכ"א-1961[2];

 

 

"חוק הטיס" - חוק הטיס, התשע"א-2011[3];

 

 

"יחידת נת"א לכטב"ם" - יחידת נת"א, כהגדרתה בחוק הטיס, המורשית לתת שירותי נת"א לכטב"ם;

 

 

"כיתת כוננות" – קבוצה של שומרים, המבצעת שמירה על יישוב  כאמור בסעיף 6א לחוק הסדרת השמירה;

 

 

"כטב"ם"  - כלי או מיתקן שביכולתו להיתמך באטמוספרה מתגובות האוויר שאינן תגובות האוויר במגעו עם פני כדור הארץ, המופעל ללא האפשרות של התערבות אנושית ישירה מתוך הכלי או המיתקן או על גביו, ובכלל זה עמדת השליטה, קישורי תקשורת ורכיבים המשמשים לשליטה בכלי או במיתקן כאמור, הנדרשים לשם הפעלה בטוחה ויעילה שלו במרחב הפיקוח התעופתי;

 

 

"מטיס" - מי שמפעיל את ההגאים של הכטב"ם או את אמצעי השליטה בו;

 

 

"מערכת ניטור" - מערכת ממוכנת של יחידת נת"א לכטב"ם, לרישום כטב"מים, לרישום מטיסים הפועלים במסגרת כיתת כוננות, ולניטור פעילות כטב"מים; 

 

 

"מפקד כיתת כוננות" -  הממונה על השמירה כמשמעו בחוק להסדרת השמירה, הרלבנטי לאותה כיתת כוננות, או מי שמונה מטעמו לפקד על כיתת הכוננות;

 

 

"הרשות" - כהגדרתה בחוק הטיס;

 

 

"שומר" – כהגדרתו בסעיף 6א(א) לחוק הסדרת השמירה.

רישום  כטב"ם במערכת ניטור

2.  

(א)  לא יפעיל אדם כטב"ם בגובה נמוך מ- 500 רגל מעל פני השטח, אלא אם כן  -

 

 

 

(1) הכטב"ם רשום במערכת ניטור, באמצעות ממשק רשתי שלה. רישום כאמור יכלול פרטים אלה:

 

 

 

 

(א)  אחד מאלה :

 

 

 

 

 

(1) סימני הלאומיות והרישום של הכטב"ם, שניתנו לפי חוק הטיס;

 

 

 

 

 

(2) אם לא ניתנו לו סימני לאומיות ורישום כאמור בפסקה (1) , את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

(א)  פרטי היצרן של הכטב"ם, דגם הכטב"ם, והמספר הסידורי (serial number) שניתן לו בידי היצרן.

 

 

 

 

 

 

(ב) שם הבעלים של הכטב"ם, מספר תעודת זהות, או אם הוא תאגיד -  המספר המזהה שניתן לו לפי הדין שלפיו התאגד;

 

 

 

 

(ב) כתובת דואר אלקטרוני ומספר טלפון של בעל  הכטב"ם;

 

 

 

 

(ג)  אם הכטב"ם מיועד להפעלה במסגרת כיתת כוננות - שם היישוב עליו שומרת כיתת הכוננות, שם מפקד כיתת הכוננות וכתובת דואר אלקטרוני ליצירת קשר איתו;

 

 

 

 

(ד) מספר טלפון בו ניתן ליצור קשר עם מי שמטיס את הכטב"ם בכל עת שהוא מופעל, ואם הוא מיועד להפעלה במסגרת כיתת כוננות – גם  מספר טלפון שבו ניתן ליצור קשר עם מפקד כיתת הכוננות בכל עת שהכטב"ם מופעל.

 

 

 

(2) לכטב"ם  יכולת להעביר למערכת הניטור בה נרשם, בכל זמן שבו הוא מופעל, נתוני זיהוי והפעלה כמפורט בתקן של האגודה האמריקנית לבדיקות וחומרים (ASTM – American Society for Testing and Materials) שמספרו F3411-22a, או בשיטת זיהוי אחרת שאישר המנהל לבעל רישיון להפעלת יחידת הנת"א לכטב"ם;

 

 

 

(3) בעל רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם אישר לבעל הכטב"ם כי הכטב"ם מקושר למערכת הניטור של היחידה;  

 

 

 

(4) הכטב"ם מקושר למערכת הניטור בכל עת שהוא מופעל.

 

 

(ב) בעל רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם יספק לבעל הכטב"ם ולמפקד כיתת הכוננות אם ישים, לכתובת הדואר האלקטרוני שלהם כפי שפורטה כאמור בתקנת משנה (א), הנחיות לגבי תפעול  הממשק בין מערכת הכטב"ם למערכת הניטור.

הפעלת כטב"ם במסגרת כיתת כוננות בחריגה מדיני הטיס

3.   

אדם רשאי להפעיל כטב"ם במסגרת כיתת כוננות אם מתקיימות הוראות אלה:

 

 

(1) על אף האמור בסעיף 56 לחוק הטיס - הכטב"ם רשום במערכת ניטור כאמור בתקנה 2;

 

 

(2) על אף האמור בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א – 1981[4]- מטיס הכטב"ם רשום במערכת ניטור כאמור בתקנה 5, ומתקיימות בו הוראות תקנה  6.

אחריות מפקד כיתת כוננות

4.   

לא יתיר מפקד כיתת כוננות הפעלת כטב"ם בידי כיתת הכוננות אלא אם כן מתקיימות הוראות אלה:

 

 

(1) הכטב"ם המיועד להפעלה בידי כיתת הכוננות נרשם במערכת ניטור, וניתן אישור יחידת הנת"א כי הוא מקושר למערכת הניטור לפי תקנה 2(3) ואם מיועדים להפעלה כאמור מספר כטב"מים - כולם נרשמו באותה מערכת ניטור, וניתן אישור יחידת הנת"א כי כל אחד מהם מקושר למערכת הניטור לפי תקנה 2(3);

 

 

(2) כל אדם המיועד לשמש בתור מטיס כטב"ם כאמור בפסקה (1) נרשם  במערכת ניטור;

 

 

(3) טרם הפעלת הכטב"ם בידי כיתת הכוננות, הוא וכל אדם כאמור בפסקה (2), קרא את מסמך ההנחיות שקיבל מיחידת נת"א לכטב"ם כאמור בתקנה 8, ואישר בחתימתו במערכת הניטור כי קרא והבין את האמור בו;

 

 

(4) הוא הודיע ליחידת הנת"א לכטב"ם הרלבנטית, לגבי כל יום בו מבוקש להפעיל כטב"ם כאמור בפסקה (1), על שעות ההפעלה המיועדות.

רישום מטיס במסגרת כיתת כוננות

5.   

(א)  לא ישמש אדם בתור מטיס של כטב"ם המופעל במסגרת כיתת כוננות, ולא יתיר מפקד כיתת הכוננות לאדם לשמש בתור מטיס של כטב"ם כאמור, אלא אם כן  אותו אדם -

 

 

 

(1) נרשם במערכת ניטור, באמצעות ממשק רשתי שלה, והזין לתוכה את שמו הפרטי, שם משפחתו, מספר תעודת הזהות שלו, כתובת דואר אלקטרוני שלו ומספר הטלפון שלו  וכן:

 

 

 

 

(א)  לגבי אדם כאמור בתקנה 6(1) -את מספר היתר המטיס שלו;

 

 

 

 

(ב) לגבי אדם כאמור בתקנה 6(2) - עותק הבקשה שהגיש לפי תקנה 7(2). הזנת עותק בקשה כאמור יכול שתיעשה תוך מחיקת כתובת הדוא"ל של המבקש.

 

 

 

(2) קרא את ההנחיות שסיפקה לו יחידת הנת"א לכטב"ם כאמור בתקנת משנה (ב) וכן את מסמך ההנחיות כאמור בתקנה 8 ואישר בחתימתו, במערכת הניטור, כי קרא את ההנחיות והבין אותן. 

 

 

(ב) בעל רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם יספק לכל מטיס כטב"ם שנרשם במערכת הניטור שלו  לכתובת הדואר האלקטרוני שמסר, הנחיות לגבי תפעול  הממשק בין מערכת הכטב"ם למערכת הניטור.

זיהוי מטיס במסגרת כיתת כוננות

6.   

לא ישמש אדם בתור מטיס של כטב"ם המופעל במסגרת כיתת כוננות,  ולא יתיר מפקד כיתת כוננות לאדם לשמש בתור מטיס כאמור, אלא אם כן מתקיים באותו אדם אחד מאלה: 

 

 

(1) הוא קיבל מהרשות היתר לשמש בתור מטיס כטב"ם;

 

 

(2) הוא הזדהה בפני הרשות, באמצעות הגשת טופס בקשה לקבלת היתר מטיס באתרה במירשתת. בהגשת בקשה לפי פסקה זו ניתן לצרף מסמך ריק בחלק הבקשה בו נדרש לצרף מסמכים. 

כללי טיסה במסגרת כיתת כוננות

7.  

(א)  לא יפעיל אדם כטב"ם במסגרת כיתת כוננות, אלא לפי כללי הטיסה שנקבעו לפי סעיף 72 לחוק הטיס, לפי הוראות התעבורה האווירית הישימות, ולפי הוראות אלה:

 

 

 

(1) בקשר עין וכך שהמרחק בין המטיס לבין הכטב"ם קטן מ- 500 מטרים;

 

 

 

(2) בתחום היישוב עליו שומרת כיתת הכוננות ובמרחק קטן מ- 150 מטרים מחוץ לגדר הישוב, אך לא בתחום יישוב אחר;

 

 

 

(3) לא  מעל בני אדם,  למעט חברי כיתת הכוננות או כוחות אחרים הפועלים במשימות חירום;

 

 

 

(4) לפי הוראות יחידת הנת"א לכטב"ם בה רשום הכטב"ם.

 

 

(ב) מטיס כאמור בתקנה 6(2) לא יפעיל כטב"ם אלא אם כן מתקיימות בנוסף על האמור בתקנת משנה (א) גם הוראות אלה:

 

 

 

(1) מסתו המרבית המורשת להמראה של הכטב"ם קטנה מ- 4 קילוגרם;

 

 

 

(2) הכטב"ם מופעל בגובה נמוך מ- 70 מטרים מעל פני השטח.

מסמך הנחיות לכללי טיסה במסגרת כיתת כוננות

8.  

(א)  יחידת נת"א לכטב"ם תספק למפקד כיתת הכוננות ולכל מי שנרשם בתור מטיס במסגרת כיתת כוננות במערכת הניטור שלה, מסמך המפרט את כללי הטיסה והוראות התעבורה האווירית הישימים; אם היישוב  עליו שומרת כיתת הכוננות ממוקם במרחק של עד 5 קילומטרים ממסלול של שדה תעופה או מנחת  אזרחי או צבאי, מסמך ההנחיות יכלול את כללי הטיסה והוראות התעבורה האווירית הישימים ליישוב הרלבנטי לכיתת הכוננות.

 

 

(ב) מצאה יחידת הנת"א לכטב"ם כי לפי כללי הטיסה והוראות התעבורה האווירית הישימים לא ניתן לקיים טיסות כטב"ם מעל יישוב מסוים, תודיע על כך למפקד כיתת הכוננות.

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (ב), לבקשת מפקד יחידת כוננות, מנהל הרשות רשאי להתיר הפעלת כטב"ם מעל הישוב הרלבנטי, במגבלות מיוחדות שהורה עליהן, והוא יודיע על כך ליחידת הנת"א לכטב"ם הרלבנטית. 

הוראות כלליות לגבי רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם

9.  

(א)  המבקש לקבלת רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם ובעל רישיון כאמור פטור מתשלום האגרות  החלות על מבקש רישיון להפעלת יחידת נת"א או בעל רישיון כאמור לפי חוק הטיס.

 

 

(ב) תקנות הטיס (מערכת ניהול בטיחות), התשע"ח – 2017[5] לא יחולו על מבקש רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם או על מחזיק רישיון כאמור.

 

 

(ג)  תוקפו של רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם יעמוד בתוקפו עד לתום תוקפן של תקנות אלה. 

סייג לתחולה

10.  

תקנות אלה לא יחולו על כטב"ם  שנתקיים בו אחד מאלה-

 

 

(1) מסתו המרבית המותרת להמראה קטנה מ- 200 גרם;

 

 

(2) הוא כלי טיס צבאי או כלי טיס משטרתי כהגדרתם בחוק הטיס;

 

 

(3) הוא  מופעל בידי אחד מאלה:   

 

 

 

(א)  המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים;

 

 

 

(ב) השירות, כמשמעותו בסעיף 2 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002[6].

שמירת דינים

11.  

תקנות אלה אינן גורעות מההוראות לפי חוק הטיס אלא אם כן נאמר בהן במפורש.

תוקף

12.  

תוקפן של תקנות שעת חירום אלה שלושה חודשים מיום פרסומן או עד מועד

סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף[7], או עד לסיום הפעולות הצבאיות המשמעותיות, לפי המוקדם שבהם.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

 

 

 

לתקנה 1 – הגדרות

מוצע להגדיר את "חוק הטיס" (חוק הטיס, התשע"א-2011 ) שכן התקנות המוצעות מפנות אליו. כן מוצע להגדיר את המונחים המקצועיים הרלבנטיים מתוך החוק והם : " הוראות התעבורה האווירית"  (הוראות מקצועיות ביחס להטסת כלי טיס במרחב האווירי שנותן מנהל רת"א) ו-"הרשות" (רת"א, רשות התעופה האזרחית – יחידת סמך במשרד התחבורה ןהבטיחות בדרכים שהוקמה לפי חוק רשות התעופה האזרחית, התשס"ה – 2005 ומשמשת הרגולטור של התעופה האזרחית בישראל).

להגדרת "יחידת נת"א לכטב"ם"  – חוק הטיס מגדיר  "יחידת נת"א" כך: "יחידה הנותנת שירותי נת"א, כמשמעותה בסעיף 26".  "שירותי נת"א" מוגדרים בחוק הטיס כך: "שירותי ניהול תעבורה אווירית הכוללים פיקוח ובקרה על התעבורה האווירית, מתן מידע תעופתי או אישור תכניות טיסה".

להגדרת "כטב"ם"  - הגדרה זו מבוססת על החלקה הפיזיקלי של הגדרת "כלי טיס" בחוק הטיס וכוללת גם את תחנת ההטסה. בניגוד לחוק הטיס,  ההגדרה כוללת גם כטב"ם המופעל לצרכי ספורט ופנאי. בחוק הטיס כטב"ם לספורט ופנאי נחשב "כלי רחיפה" מסוג טיסן ממונע נהוג רדיו ולא כלי טיס (ראו פסקה (6) להגדרת "כלי רחיפה" בחוק הטיס), וחלה עליו רגולציה מקלה יחסית לכלי טיס. אך בתקנות אלה מוצע להחיל חובה אחידה על כל כלי מוטס מרחוק לכל מטרה ולכן ניתן לכלול כטב"מים וטיסנים באותו מונח.

להגדרת "מטיס" – הכוונה היא למי שמפעיל את ההגאים (controls) של הכטב"ם או את אמצעי השליטה בו, כלומר מנהג אותו באוויר.

להגדרות "חוק הסדרת השמירה", "כיתת כוננות", "מפקד כיתת כוננות" ו- "שומר" – בתקנות אלה מוצע הסדר לעניין הפעלת כטב"מים במסגרת כיתת כוננות , וכן מוצע לקבוע את אחריותו של מפקד כיתת הכוננות. למיטב ידיעתנו כיתות  כוננות מוקמות מכוח סעיף 6א לחוק חוק הרשויות המקומיות (הסדרת השמירה), התשכ"א-1961, ולכן הגדרות מונחים אלה מבוססות על ההסדר בסעיף 6א האמור. 

 

לתקנה 2  המוצעת – רישום כטב"ם במערכת הניטור

כללי

בעקבות מלחמת חרבות ברזל, חיל האוויר העלה צורך מבצעי דחוף לייצר תמונה אווירית של כל הכטב"מים שמופעלים על ידי גורמים ישראליים,  זאת במטרה לשפר את יכולת הגילוי של כטב"מים עוינים,  ולסייע במשימה של הגנת שמי המדינה.

לשם כך, חיל האוויר מבקש כי תוחל חובה על כל הכטב"מים הפועלים בישראל להפעיל RID (Remote Identification)  - קרי להיות בעלי יכולת לשדר נתוני זיהוי והפעלה (מיקום, גובה, כיוון ומהירות) בזמן אמת ליחידת ניהול תעבורה אווירית, אשר תוכל לייצר תמונה אווירית ברמת דיוק ועדכניות גבוהה בזמן אמת, שתהיה זמינה לכוחות הביטחון הרלבנטיים. מערכת מעין זו תתרום גם למניעת קונפליקטים  בטיחותיים עם  תעבורה אווירית בגובה נמוך שכרגע פועלת בעצימות גבוהה יותר.

ברקע הדברים, למן תחילת המלחמה מנהל רת"א מכוח סמכותו לפי סעיף 92 לחוק הטיס אסר באופן גורף הפעלת טיסנים ממונעים נהוגי רדיו למטרות פנאי וספורט. זאת במטרה לצמצם את הסכנה בזיהוי שגוי של הטיסן על ידי כוחות הביטחון כטיסן עוין, וכן להפחית את הסיכון לכלי טיס מנמיכי טוס של חיל האוויר, משטרת ישראל וכוחות כיבוי והצלה. האיסור לא חל על טיסנים שהטסתם אושרה על ידי רת"א או מערכת הביטחון. כטב"מים למטרות מסחריות ועבודה  עדיין מורשים לפעול תחת מגבלות מחמירות יותר מאשר ברגיל (למשל מרחק מהגבול).

לשם יישום התקנות המוצעות, בכוונת רת"א לרשיין שתי יחידות נת"א לכטב"מ מתוקף סמכותה לפי סימן ה' לפרק ב' לחוק הטיס. הכוונה היא לרשיין את שתי החברות שמספקות כיום שירותי נת"א לכטב"ם במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי (במסגרת ניסויי טיסה של כטב"מים, המתוחמים בזנן ובאזור גאוגרפי). זאת שכן חברות אלה כבר בכלות יכולות מוכחות בתחום מתן שירותי תעבורה אווירית לכטב"מים. 

נכון להיום, כל אחת מחברות אלה מפעילה מערכת ניטור משלה והן משתפות ביניהן את הנתונים.

הכוונה היא שכל בעלים של כטב"ם יוכל לבחור עם איזו יחידת נת"א לכטב"ם לעבוד.

תהליך הרישוי של יחידות הנת"א לכטב"מ יכלול את כל הרכיבים הנדרשים לשם הבטחת בטיחות השירות שהן מספקות, וכן  כנדרש כדי לשקף את התמונה האווירית העדכנית לכלל הגורמים הרלבנטיים. למשל: קיום מידע תעופתי עדכני לגבי כל שטח מדינת ישראל, נהלי תיאום והעברת מידע עם יחידות נת"א אחרות (חיל האוויר/ רש"ת / יחידת נת"א לכטב"ם אחרת) ונהלי עבודה מול המשמ"ר (מרכז שליטה מטרופוליני לרחפנים). המשמ"ר מועסק על ידי חברת נתיבי איילון, והוקם ב- 2019 לצורך ניהול ניסויי הטיסה במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי. בכלל זה המשמ"ר מבצע את תכנון טיסות הניסוי, מספק שירותי מידע תעופתי לטיסות,  מאשר המראה במהלך טיסות הניסוי, ועומד בקשר עם יחידות נת"א אזרחיות וצבאיות וגופי ביטחון וחירום להבטחת הפרדות  מתעופה מאויישת. ברגיל, המשמ"ר פועל מהמנת"ם (מרכז ניהול תנועה מטרופוליני)- דן.

הסבר מפורט

לתקנת משנה (א) - מוצע להתנות הפעלת כטב"ם בכך שיהיה רשום במערכת הניטור.  

בפסקה (1) מפורטים הפרטים שיש לרשום: ככל שמדובר בכטב"ם שיש לו סימני לאומיות ורישום לפי סימן ב' לפרק ג' לחוק הטיס, הרי שהוא יזוהה במערכת לפי סימני הלאומיות והרישום שלו. ככל שמדובר בכטב"ם לא רשום יש להזין למערכת נתוני זיהוי  בסיסיים.

בנוסף, מבוקש כי למערכת הניטור יוזנו:  א. מספר טלפון וכתובת דוא"ל של בעל הכטב"ם. זאת כדי שניתן יהיה ליצור עמו קשר לצורך השלמת תהליך רישום הכטב"ם במערכת במקרה של תקלה. ב. אם הכטב"ם אמור להיות מופעל במסגרת כיתת כוננות – את שם הישוב עליו שומרת כיתת הכוננות, ואת שם המפקד של כיתת הכוננות וכתובת דוא"ל ליצירת קשר עמו. זאת במטרה לאפשר ליחידת הנת"א לכטב"מ הרלבנטית לבחון האם אפשריות טיסות כטב"ם באותו אזור והאם יש צורך לתת לכיתת הכוננות מסמך הנחיות ייעודי (ראו תקנה 8)  ג. מספר טלפון שבאמצעותו ניתן ליצור קשר עם מטיס הכטב"ם בכל עת שהכטב"ם מופעל, ואם הכטב"ם מופעל במסגרת כיתת כוננות – גם מספר טלפון שבו ניתן ליצור קשר עם מפקד כיתת הכוננות. ככלל, יחידת הנת"א לכטב"מ אמורה לתת למטיס הנחיות (למשל להפסיק את ההפעלה) באמצעות אפליקציה ייעודית, אך רצוי כי תהיה גם אפשרות ליצירת קשר טלפוני.

לפסקה (2) – מוצע להתנות את הפעלת הכטב"ם  בכך שהוא יהיה בעל יכולת טכנית להעביר למערכת הניטור של יחידת הנת"א בה הוא רשום  נתוני זיהוי וכן נתוני הפעלה: מיקום, גובה, מהירות, כיוון התקדמות, וכי יחידת הנת"א לכטב"ם.  קיימות 3 דרכים עיקריות ליישום דרישה זו : א.  באמצעות קישור ליישומון (קיים) אשר המטיס "מוריד" (download) לתחנת  ההטסה (ואשר בכלים פשוטים מחליף את יישומון ההטסה המקורי של הכלי); ב.  רכיב חומרה ותוכנה שיותקן בכטב"ם; ג. כטב"ם יש כבר היום יכולת להתחבר למערכת הניטור.

ככלל,  תקן הזיהוי מרחוק הנדרש הוא התקן האמריקני (המקובל בעולם) לפיו מתוכננות מערכות הניטור של יחידות הנת"א, אך מוצע כי יחידת הנת"א תוכל לפנות למנהל רת"א בבקשה לאשר שיטה אחרת לזיהוי הכטב"ם (על מנת לתת מענה לכטב"ם שהאפליקציה שפותחה מפריעה להפעלתו או אינה מתאימה מטעמים אחרים).

אחת הכטב"ם יעלה לאוויר, מערכת הניטור תציג את מיקומו על גבי מערכות של התמונה האווירית של יחידת הנת"א לכטב"ם, נתונים אשר כוחות הביטחון השונים יכולים לצפות  בהם.

לפסקה (3) - מוצע להתנות את הפעלת הכטב"ם  בכך  שיחידת הנת"א לכטב"ם אישרה לבעל הכטב"ם כי אכן החיבור למערכת הניטור הצליח.

לפסקה (4) – לבסוף מוצע להתנות את הפעלת הכטב"ם בכך שבפועל הוא מקושר למערכת הניטור. על המטיס יהיה לוודא זאת בטרם הפעלת הכטב"ם, או באמצעות חיווי שיסופק לו על ידי יחידת הנת"א, או באמצעות תקשורת אחרת מולה כפי שיחידת הנת"א תנחה אותו.

לתקנת משנה (ב) -  מוצע לחייב את יחידת הנתא לכטב"ם לספק לבעל הכטב"ם שרושם אותו במערכת הניטור, ואם מדובר בכטב"ם המיועד להפעלה במסגרת כיתת כוננות – גם למפקד כיתת הכוננות, הנחיות לגבי תפעול הממשק בין הכטב"ם לבין מערכת הניטור: כיצד משתמשים באפליקציה, תפעול תקלות בסיסיות, כיצד מתקבלת הודעה מיחידת הנת"א להפסקת פעילות וכו'.

 

לתקנות 3 עד 8 – הפעלת כטב"ם במסגרת כיתת כוננות

כללי

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל הוקמו בישובים רבים ברחבי ישראל כיתות כוננות במטרה לתגבר את ההגנה על היישובים בכוחותיהם שלהם.

מפניות רבות לרשות התעופה האזרחית עולה כי כיתות הכוננות הללו מעוניינות לעשות שימוש בכטב"מים (הקרויים "רחפנים" בשפה לא מקצועית) שבבעלות התושבים ומוטסים על ידי התושבים – מדובר בכטב"מים שמצוידים במצלמות, ויכולים לספק חוזי לכיתת הכוננות ברחבי הישוב ובסביבתו הקרובה (על כל היכולות המבצעיות המשתמעות מכך).

לפי דיני הטיס, הטסה מסוג זה מחייבת שהכטב"ם יהיה רישום בפינקס הרישום (הליך שמחייב תשלום אגרה, הגשת מסמכים כולל הגעה פיזית למשרדי רת"א לצורך המצאה של מסמכי מקור) וכי למטיס יהיה היתר מטיס (שוב הליך שמחייב הגשת טפסים , הוכחת ניסיון , מעבר מבחן עיוני ותשלום אגרה).

מאחר שבישובים בודדים בלבד קיימים כטב"מים הרשומים בפנקס הרישום ולמטיסים מעטים (יחסית לצורך) יש היתר מטיס מרת"א, הרי שלא ניתן להיערך למתן מענה לצורך הרחב שהתגלה, באמצעות דיני הטיס הרגילים.

ביום 27/10/23 פנה רח"ט לוט"ר אבטחה ומעברים במטה לבטחון לאומי במשרד ראש הממשלה למנהל רשות התעופה האזרחית כי המטה רואה צורך מבצעי דחוף ומיידי, לשם שיפור ההגנה על ישובים, בקידום פתרון מיקף ומיידי לנושא של הטסת כטב"מים במסגרת כיתות כוננות עד לסוף מלחמת חרבות ברזל, באופן שיאפשר להפעיל כל כטב"ם במסגרת כל כיתת כוננות שתרצה בכך.

תקנות 3 עד 8 המוצעות נועדו לתת מענה לנושא זה. יצוין כי הבטחת בטיחות הטיסה נעשית על ידי קביעת כללי טיסה ומגבלות נוספות המבטיחים כי הסיכון מהטסת הכטב"מים במסגרת כיתות כוננות יהיה ברמה מקובלת.

 

לתקנה 3 המוצעת - הפעלת כטב"ם במסגרת כיתת כוננות בחריגה מדיני הטיס

בתקנה זו מוצע לקבוע במפורש את ההתגברות על הוראות לפי חוק הטיס בהפעלת כטב"ם במסגרת כיתת  כוננות: בפסקה (1) התגברות על חובת הרישום בפינקס הרישום לפי סעיף 56 לחוק הטיס, ובפסקה (2) את חובת הרישוי האישי של מטיס כטב"ם (טייס) לפי תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א – 1981..

 

לתקנה 4 המוצעת – אחריות מפקד כיתת כוננות

כיתת הכוננות מוסדרת במסגרת משפטית פורמלית – במסגרת חוק הרשויות המקומיות (הסדרת השמירה).

התקנות רואות במפקד כיתת הכוננות כנושא באחריות כוללת לארגון הפעלת כטב"ם במסגרת כיתת הכוננות ובכלל זה עליו:

-  להבטיח רישום של הכטב"מים של כיתת הכוננות במערכת ניטור של יחידת הנת"א לכטב"מ שהוא בחר לעבוד מולה. האחריות לרישום היא על בעל הכטב"ם לפי תקנה 2, אך באחריות מפקד כיתת הכוננות לוודא  כי הכטב"ם נרשם במערכת הניטור, ואם מופעל יותר מכטב"ם אחד במסגרת כיתת הכוננות הרי שכולם צריכים להיות רשומים באותה מערכת ניטור;

-  להבטיח רישום של המטיסים של כיתת הכוננות במערכת ניטור של אותה יחידת נת"א.  הכוונה היא שהמטיסים עצמם יירשמו את עצמם ולמפקד יש רק חובה לוודא זאת בטרם יתיר למטיס להטיס במסגרת כיתת הכוננות;

-  מאחר שייתכן שלמפקד כיתת הכוננות אין רקע בהפעלת כטב"ם , מוצע לחייבו לקרוא את מסמך ההנחיות (ראו הסבר מפורט לתקנה 8) כך שהוא יכיר את ההנחיות להפעלת כטב"ם. כן מוצע לחייבו לוודא כי כל המטיסים קראו את מסמך ההנחיות עוד בטרם התחלת ההפעלה.

-  עליו להודיע מידי יום ליחידת הנת"א האם בכוונת כיתת הכוננות להפעיל כטב"ם ובאילו שעות.  זאת במטרה לסייע לאתר פעילות לא מורשית אשר עלולה להיות חשודה כעוינת. כמו כן הדבר משפיע על ניהול התעבורה האווירית המאויישת בגובה נמוך בסמוך לאותו ישוב.

 

 

לתקנה 5  המוצעת – רישום מטיס במסגרת כיתת כוננות

לתקנת משנה (א) - מבוקש לקבוע את האחריות האישית של המטיס  במסגרת כיתת כוננות ואת אחריות מפקד כיתת הכוננות לוודא כי כל מטיסי הכטב"ם שמופעלים במסגרת כיתות כוננות, נרשמים במערכת הניטור ומאשרים כי קראו והבינו את מסמך ההנחיות, כתנאי לכך שיוכלו להטיס כטב"ם  במסגרת כיתת הכוננות.

לפסקה (1) - המידע הפרטי במערכת הניטור הוא מצומצם יחסית (שם פרטי ומשפחה, מספר תעודת זהות ומספר טלפון).

כמו כן נדרש יהיה להזין למערכת הניטור אסמכתא פורמלית לזיהויו כמטיס על ידי רת"א – או מספר היתר מטיס (מקביל מספר רישיון טייס) או לצרף את הבקשה להיתר מטיס (שמבוצעת דרך שירות ההזדהות הממשלתי, וכוללת תהליך הזדהות פורמלי).

לפסקה (2) – מבוקש לחייב את המטיסים, אשר חלקם אינו בעל רקע פורמלי קודם בהטסה (ואינם בעלי היתר מטיס) לקרוא הן את ההנחיות לתפעול תפעול הממשק בין הכטב"ם לבין מערכת הניטור והן את ההנחיות לגבי כללי ההפעלה הישימים (ראו הסבר לתקנה 8) ולאשר בחתימתם שקראו והבינו האמור בו. יצוין כי מדובר בכללי הפעלה פשוטים יחסית, אך חובה להכירם ולפעול לפיהם.

לתקנת משנה (ב) – מבוקש לחייב את יחידת הנת"א לספק לכל מטיס הנחיות לגבי תפעול  הממשק בין מערכת הכטב"ם למערכת הניטור.

 

לתקנה 6 המוצעת - זיהוי  מטיס במסגרת כיתת כוננות

מוצע לאפשר הטסת כטב"מים במסגרת כיתת כוננות לא רק למי שיש לו היתר מטיס מרת"א (המקביל לרישיון טיס לפי תקנות הרישיונות) אלא גם למי שהגיש בקשה להיתר מטיס – תהליך שכולל אימות זהותו של המבקש על ידי מערכת ממשלתית העומדת בתקני אבטחת מידע מחמירים.

 

לתקנה 7 המוצעת – כללי טיסה במסגרת כיתת כוננות

לתקנת משנה (א) - אין מוצע "לקבוע מחדש" את כל כללי הטיסה והוראות התעבורה האווירית הישימים לכטב"ם לצורך הפעלת כטב"ם במסגרת כיתת כוננות, אלא להחיל על ההפעלה את כללי הטיסה והוראות התעבורה האווירית הישימות. בפרט ישימים פרקים א-17 (אזורים אסורים, מוגבלים ומסוכנים לטיסה)  ב-09 (טיסות כלי טיס בלתי מאויישים (כטב"ם)) לפרסומי המידע התעופתיים הפנים ארציים. יצוין כי הוראות אלה יכול שיתעדכנו באמצעות פרסומים זמניים דחופים במערכת ה-  NOTAM  (הגדרת נוטאם בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב – 1981, היא: ""נוטאם (NOTAM)" – הודעה המופצת באמצעי תקשורת אלקטרוני (telecommunication) הנוגעת למיסוד תשתית תעופה, שירות תעופתי, או הוראות תעבורה אווירית, מצבם או שינוים, וכן לסיכונים לתעופה, אשר חיוני להביאה במהירות לידיעת אנשים העוסקים בהפעלת טיסות")

כן רלבנטיים הפרקים השלישי והרביעי לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב – 1981.

כמו כן מוצע לקבוע כללי הפעלה ייעודיים להפעלת כטב"ם במסגרת כיתת כוננות:

הכטב"ם מופעל בקשר עין וכך שהמרחק בין המטיס לבין הכטב"ם קטן מ- 500 מטרים – זה המרחק הסטנדרטי המותר בהפעלת מוצרי מדף. יצוין כי המטיס מוגבל למרחק שבו הוא יכול לראות ולהפעיל בבטחה את הכטב"ם (גם אם מרחק זה קטן מ- 500 מטרים).

הכטב"ם מופעל בתחום היישוב עליו שומרת כיתת הכוננות ובמרחק קטן מ- 150 מטרים מחוץ לגדר הישוב – הגבלה זו נועדה לייצר הפרדה בין הפעלת הכטב"ם לבין תעופה מאויישת. מוצע להבהיר כי אין להפעיל כטב"ם של כיתת כוננות של ישוב א' מעל שטחו של ישוב ב'.

לא  מעל בני אדם,  למעט חברי כיתת הכוננות או כוחות חירום – כלל זה נועד למנוע נזק לבני אדם בלתי מעורבים שעל הקרקע כתוצאה מפגיעה של הכטב"ם.

לפי הוראות יחידת הנת"א לכטב"ם בה רשום הכטב"ם – זאת מאחר שייתכן ויורו לו להפסיק במיידית את הפעלת הכטב"ם (כפועל יוצר מהוראות של גורמי ביטחון הפועלים בסביבה, או לשם שמירה על בטיחות הטיסה).

לתקנת משנה (ב) - בנוסף מוצעות 2 מגבלות למטיסים לא רשויים:

הפעלת כטב"ם במשקל של עד 4 ק"ג בלבד (המדרגה הנמוכה ביותר עבורה ניתן לקבל היתר מטיס כטב"ם מרת"א, וכוללת את רוב הכטבמי"ם הרלבנטיים לתקנות אלה).

הפעלת כטב"ם בגובה של עד 70 מטרים   מעפ"ש - לבעל היתר מטיס של כטב"ם הפטור מתעודת כושר טיסה מותר להפעיל הכטב"ם לגובה של עד 100 מטרים מעפ"ש , ומוצעים שולי בטיחות מחמירים יותר שנועדו למנוע קונפליקטים עם תעופה מאויישת.

 

לתקנה 8 המוצעת  – מסמך הנחיות לכללי טיסה במסגרת כיתת כוננות

לתקנת משנה (א) – מאחר שמדובר בהפעלה על ידי מטיסים ללא היתר מטיס, קרי בני אדם ללא רקע תעופתי המוכר לרת"א, מוצע לחייב את יחידת הנתא לכטב"ם לספק למפקד כיתת הכוננות והמטיסים שנרשמים בה מסמך הנחיות שכולל את כללי הטיסה הישימים (שכוללים גם את עיקרי הכללים בפמ"ת וגם את הכללים הייחודיים בתקנות אלה).   במטרה למנוע קונפליקטים עם תעופה מאויישת, מוצע לקבוע כי אם היישוב ממוקם בקרבה לשדה תעופה או מנחת (אזרחי או צבאי), הרי שמסמך ההנחיה שיינתן למפקד יחידת הכוננות ומטיסיה על ידי יחידת הנת"א לכטב"ם יכלול כללי טיסה והוראות תעבורה אווירית קונקרטיים למיקום של אותו ישוב (אשר הינם מגבילים יותר מאשר ביישוב שאינו ממוקם בקרבת תשתית כאמור).

לתקנת משנה (ב) – ייתכנו ישובים שנמצאים במיקום שבו לא ניתן להפעיל כטב"ם לפי כללי הטיסה או הוראות תעבורה אווירית ישימות (למשל ישוב שנמצא באזור סגור לטיסה).   מוצע לקבוע במפורש כי במקרה כאמור חובה על יחידת הנת"א לכטב"ם להודיע זאת למפקד כיתת הכוננות. 

לתקנת משנה (ג) – מוצע להסמיך את מנהל רת"א לאפשר הפעלת כטב"ם גם בישובים בהם הדבר לא ניתןל, פי כללי הטיסה "הרגילים" והוראות התעבורה האווירית הישימות, אם ניתן לאפשר זאת תחת מגבלות (למשל, תיאום ספציפי עם יחידת הנת"א האזרחית השולטת על המרחב וכו').  לשם סגירת המעגל עליו להודיע על כך ליחידת הנת"א לכטב"ם הרלבנטית.

 

לתקנה 9 המוצעת   – הוראות כלליות לגבי רישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם

לתקנת משנה (א) – על פי תקנה 30א לתקנות הטיס (אגרות רישום רישוי ותיעוד), התש"ע – 2009 מבקש רישיון להפעלת יחידת נת"א נדרש לשלם אגרה של כ- 42,000 ₪ ולפי תקנה 31 לתקנות האגרות האמורות,  כל בעלי רישיון יחידת נת"א נדרשים לשלם אגרה שנתית של כ- 3,627,000 ₪ (המחולקת באופן יחסי לפי נפח הפעילות של בעלי הרישיונות כאמור). בצקרה דנן מדובר ביחידות נת"א שירושיינו באופן זמני לצורך תקנות אלה, לצורך מתן מענה  לצורך לאומי דחוף, ומוצע לא לחייב את מבקש הרישיון או מחזיקו באגרות

לתקנת משנה (ב) – תקנות הטיס (מערכת ניהול בטיחות), התשע"ח – 2017 מחייבות מבקש רישיון להפעלת יחידת נת"א לקיים מערכת לניהול בטיחות שתפקידה לבצע ניהול פרואקטיבי של סיכונים הנובעים מהפעילות של יחידת הנת"א (כולל העסקת כוח אדם ייעודי לניהול הבטיחות). בשל כך שמדובר במערכת מקיפה מאוד, שלב האישור הראשוני של מנ"ב לספק שירות  לוקח 18 חודשים – טווח זמן שהוא הרבה מעבר למתוכנן  לפעילות יחידת הנת"א לכטב"ם.  לפיכך, מוצע לקבוע כי תקנות המנ"ב לא יחולו על יחידת נת"א לכטב"ם הפועלת לפי תקנות אלה.

לתקנת משנה (ג) – מוצע לקבוע במפורש את זמניות ההסדר, כולל הרישיון להפעלת יחידת נת"א לכטב"ם לפי חוק הטיס, לתקופת תוקף תקנות אלה.

 

לתקנה 10  המוצעת  – סייג לתחולה

מוצע לקבוע כי התקנות לא יחולו על כטב"ם שמסתו המרבית המותרת להמראה היא מתחת 200 גרם. כיום בתקנות ההפעלה מוחרגים כטב"מים במשקל של פחות מ- 300 גרמים אך קיימים כלים לא מעטים שמשקלם 249 גרם (כמענה למגבלה העולמית המקובלת של 250 גרם) , אשר חיל האוויר מעוניין שיהיה משוקף בתמונה האווירית.

כמו כן מוצע לקבוע כי התקנות לא יחולו על כטב"מים של  גופי הביטחון או המופעלים על ידם: הצבא, המשטרה, השב"כ והמוסד למודיעין מיוחדים.

 

לתקנה 11 המוצעת – שמירת דינים

להסיר ספק מוצע לקבוע כי תקנות שעת החירום לא פוטרות מההוראות לפי חוק הטיס אלא אם כן הדבר נקבע בהן במפורש. (למשל, נדרשת  תעודת כושר טיסה לכטב"ם או פטור ממנה כדי להפעילו).

 

המסגרת המשפטית

חוק הטיס והתקנות לפיו אינם מהווים מסגרת משפטית מתאימה ומספקת כדי לקבוע את ההסדר המבוקש וזאת ממספר סיבות:

ראשית תכלית ההסדר היא ביטחונית ודחופה – תכלית תקנה 2 היא קבלת תמונה אווירית ברמת דיוק ועדכניות גבוהה בזמן אמת, על מנת להקל על זיהוי כטב"מים עוינים ובכך לטייב את הגנת שמי המדינה, וזאת לבקשת חיל האוויר.

תכלית תקנות 3 עד 8 הן לאפשר באופן מיידי ונרחב הפעלת כטב"מים במסגרת כיתות כוננות לצורך שיפור יכולות החוזי של כיתות הכוננות ושיפור השמירה על היישובים. דבר זה מחייב התגברות על דיני הטיס: סעיף 56 לחוק הטיס מחייב כי כל כלי טיס יהיה רשום בפינקס הרישום (תהליך שלוקח זמן ומחייב גם הגעה פיסית למשרדי רת"א ואינו ישים בקבועי זמן מהירים),  ותקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א – 1981 מחייבות רישוי אישי לכל טייס, תהליך שכולל בין היתר הצגת אישור היעדר  הרשעות פליליות, וזיכוי בטחוני משירות הביטחון הכללי, וכן מעבר מבחני ידע מקצועי.

מעבר לכך, לצורך התקנות המוצעות יהיה על רת"א לרשיין באופן זמני יחידת נת"א לכטב"ם אשר יש כוונה לפטור אותה מאגרות החלות על מבקש רישיון יחידת נת"א ובעל רישיון. לפי חוק הטיס הדבר מחייב  הליך של אישור שר אוצר ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת, דבר שלא יאפשר מתן מענה דחוף לצורך כאמור. כמו כן יש לפטור את יחידת הנת"א מתחולתן של תקנות הטיס (מערכת ניהול בטיחות), התשע"ח – 2017. 

מבחינת מהות ההסדר, מדובר בהסדר פרטני של מהויות אשר ברגיל נקבעות בתקנות ולא בחקיקה ראשית.

להבנתנו הפגיעה בזכויות יסוד הנובעת מהתקנות המוצעות,  ככל שקיימת, אינה משמעותית, באשר המידע האישי שנמסר הוא מינימלי  מבחינת הפגיעה בפרטיות: שם פרטי ומשפחה, מספר  תעודת זהות, כתובת דוא"ל ומספר טלפון . מדובר רק במידע הכרחי לצורך השלמת רישום במערכת הניטור,  קבלת נתוני זיהוי ודאיים, ויצירת קשר עם מטיס הכטב"ם בזמן אמת. 

לעניין ניטור הפעלת הכטב"ם  - מדובר בכטב"מים שמופעלים במסגרת פעילות של שמירה על יישוב או על ידי חברות מסחריות או מוסדות. איננו סבורים כי יש בניטור נתוני ההפעלה שלהם משום פגיעה בפרטיות (זאת מעבר לכך שהניטור אינו כולל מידע לגבי הזהות הקונקרטית של המטיס בפועל).

כאמור לעיל, למן תחילת המלחמה אסורה הפעלת טיסנים ממונעים נהוגי רדיו למטרות פנאי וספורט. כטב"מים למטרות מסחריות ועבודה  עדיין מורשים לפעול תחת מגבלות מחמירות יותר מאשר ברגיל (למשל מרחק מהגבול). מכך נובע כי עצם הניטור אחרי מיקומו של כטב"ם בזמן אמת אינו מהווה פגיעה משמעותית בחירות או בפרטיות, מאחר שכרגע כלל לא מתאפשרת פעילות טיסה פרטית.

 



[1] ס"ח התשס"א, עמ' 158.

[2] ס"ח התשכ"א, עמ' 169.

[3] ס" התשע"א, עמ' 830.

[4] ק"ת התשמ"א, עמ' 510; התשפ"ג עמ' 2146.

[5] ק"ת התשע"ח,  עמ' 572.

[6] ס"ח התשס"ב, עמ' 179.

[7] י"פ התשפ"ד עמ' 319, עמ' 324, עמ' 328, עמ',430, עמ' 458.