תזכיר טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'....), התשפ"ד – 2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'....), התשפ"ד – 2023. 4

1.  הוראת שעה. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'....), התשפ"ד – 2023.

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

לנוכח מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023 הכריז שר הביטחון, באותו יום, על מצב מיוחד בעורף, אשר הורחב בהמשך למדינה כולה (להלן – "מצב חירום"). הכרזת שר הביטחון אושרה על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. כמו כן, הוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל", וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה.

 

לנוכח השתרעות הלחימה על פני חלקים גדולים של שטח המדינה וכל עוד מתמשכת המלחמה, עלולים להיווצר כתוצאה ממצב חירום שיבושים משמעותיים באספקת גז טבעי המשמש לייצור החשמל, המהווה מקור האנרגיה העיקרי לייצור החשמל כיום (כ-70% מתמהיל הדלקים השנתי). במטרה להבטיח רציפות אספקת החשמל במצב חירום, נדרשים יצרני החשמל, ביניהם חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים וכן מי שמחזיק ברישיון לניהול המערכת, להיערך להפעלת היקפים משמעותיים של דלקי גיבוי וחירום, לרבות סולר,  במקרה של מחסור אפשרי בגז טבעי המשמש בשגרה כדלק מרכזי לייצור חשמל.

 

על סולר מוטל מס קנייה לפי פרט 21.10.196900 לתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן: "צו תעריף המכס"), ושיעורו עומד על 3,243.33 ₪ לאלף ליטר נכון להיום. יצוין כי שיעור מס זה גבוה משמעותית משיעור מס קנייה המוטל על גז הטבעי, העומד על 19.13 ₪ לטון נכון להיום.

על מנת למנוע עלייה בנטל מס הקנייה על ייצור החשמל בשל המעבר לשימוש בסולר בזמן המלחמה כאמור, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס ולהפחית את מס הקנייה על סולר לשיעור של 0.36 % מהסכום מס הקנייה המוטל על סולר אשר ישמש לייצור חשמל בתקופת המלחמה וכן על סולר אשר ישמש, בתקופת המלחמה ועד שנה אחריה, להשלמת המלאים הנדרשים במשק החשמל שהיו קיימים ערב מצב החירום ונעשה בהם שימוש במהלך המלחמה. שיעור ההפחתה נועד להתאים את נטל המס המשתלם בגין ייצור יחידת חשמל בסולר לנטל המס שהיה משתלם לו אותה יחידת חשמל היתה מיוצרת מגז טבעי.

 

ההפחתה כאמור בשיעור מס הקנייה המוטל על הסולר יינתן למטרות האמורות ובלבד שהתקיימו כל התנאים הבאים:

(1)   המשתמש הוא בעל רישיון לייצור חשמל;

(2)   בעל רישיון לניהול המערכת אישר את כמויות הסולר שהיו קיימות בידיי בעל רישיון לייצור חשמל ביום כניסת הצו לתוקף, את כמויות הסולר בהם השתמש ובשל כך נדרש לרכוש לצורך ייצור חשמל במהלך התקופה הקובעת ואת כמויות הסולר שהיו בידיו בתום התקופה הקובעת; 

(3)   הסולר אינו משמש לבדיקות מוכנות שמבצע בעל רישיון לניהול המערכת;

(4)   המנהל אישר את מתן הפטור מראש.

כמו כן, כיום האחריות לרכישת מלאי החירום המשקי וחידושו מוטלת על חברת החשמל לישראל בע"מ. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 3859 מיום 3 ביוני 2018, בעל רישיון לניהול המערכת עתיד לקבל לידיו את האחריות לרכישה ואחסון של הדלקים המשקיים החל ממועד שייקבע. ברישיון לניהול המערכת נקבע כי חובה זו תחול החל ממועד שתקבע רשות החשמל באישור שר האנרגיה.

 

לנוכח האפשרות כי האחריות להחזקת מלאי החירום המשקי תועבר לבעל רישיון לניהול המערכת ובהתאמה, השלמת המלאי האמור תהא באחריותו, מוצע להפחית את מס הקנייה על סולר אשר ישמש את בעל הרישיון לניהול המערכת בתקופה הקובעת או בשנה שאחריה להשלמת מלאי אשר שימש לייצור חשמל בתקופה הקובעת בכפוף לכל התנאים הבאים:

(1)   כמויות הסולר לפי פסקה זו אושרו על ידי יושב ראש הרשות כהגדרתו בסעיף 1 לחוק משק החשמל;

(2)   המנהל אישר את מתן הפטור מראש;

(3)   רשות החשמל באישור שר האנרגיה קבעה כי האחריות לרכישת מלאי החירום מוטלת על בעל רישיון לניהול המערכת;

(4)   לא הוטל שיעור מופחת על הסולר לפי החלופה הראשונה – פרט 196300.

 

לא צפוי שינוי בהכנסות המדינה ממיסים כתוצאה מהתקנת צו זה.

 

צו זה מקודם בתיאום עם משרד האנרגיה והתשתיות.

 

במקביל וכהשלמה לתיקון זה, מוצע לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה – 2005, במסגרתו יקבע פטור חלקי על סולר המשמש לייצור חשמל או להשלמת מלאי כאמור בצו זה, כך שיוטל פטור חלקי בשיעור של 99.64% מסכום הבלו המוטל על סולר, לפי אותם התנאים ואותן חלופות הקיימים בצו זה.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

 

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'....), התשפ"ד – 2023

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1],  וסעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי תעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים) התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4], בתקופה שעד לתום שנה ממועד סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף מיום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 באוקטובר 2023)[5] לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א – 1951, יראו כאילו-

 

 

(א)   

בפרק 27, בכללים נוספים (ישראליים), אחרי כלל 3 בא:

 

 

 

 

"4. למטרות פרט 27.10.196300, "סולר המשמש לייצור חשמל או להשלמת מלאי" הוא סולר העומד בתנאים המפורטים בסעיף 3(א4) לצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005[6] (להלן בכללים אלה – "צו הפטור"), בשינויים המחויבים.

 

 

 

 

5. למטרות פרט 27.10.196400, "סולר המשמש להשלמת מלאי חירום" הוא סולר העומד בתנאים המפורטים בסעיף 3(א5) לצו הפטור, בשינויים המחוייבים."

 

 

(ב)  

בפרט 27.10,  אחרי סעיף 196100 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

שיעור התוספות ביבוא

ו.

יחידה סטטיסטית

"196300/0---

סולר המשמש לייצור חשמל או להשלמת מלאי (מותנה)

פטור

0.36 % מסכום המס המוטל על סולר כאשר הוא מסווג בסעיף 196900 בפרט זה.

-

אלף ליטר

 

 

 

 

 

 

196400/8---

סולר המשמש להשלמת מלאי חירום (מותנה)

פטור

0.36 % מסכום המס המוטל על סולר כאשר הוא מסווג בסעיף 196900 בפרט זה.

-

אלף ליטר".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906)

__________________

בצלאל סמוטריץ'

 שר האוצר

 

דברי הסבר

לנוכח מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023 הכריז שר הביטחון, באותו יום, על מצב מיוחד בעורף, אשר הורחב בהמשך למדינה כולה (להלן – "מצב חירום"). הכרזת שר הביטחון אושרה על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. כמו כן, הוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל", וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה.

לנוכח השתרעות הלחימה על פני חלקים גדולים של שטח המדינה וכל עוד מתמשכת המלחמה, עלולים להיווצר כתוצאה ממצב חירום שיבושים משמעותיים באספקת גז טבעי המשמש לייצור החשמל, המהווה מקור האנרגיה העיקרי לייצור החשמל כיום (כ-70% מתמהיל הדלקים השנתי). במטרה להבטיח רציפות אספקת החשמל במצב חירום, נדרשים יצרני החשמל, ביניהם חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים וכן מי שמחזיק ברישיון לניהול המערכת, להיערך להפעלת היקפים משמעותיים של דלקי גיבוי ו/או חירום, לרבות סולר,  במקרה של מחסור אפשרי בגז טבעי המשמש בשגרה כדלק מרכזי לייצור חשמל.

על סולר מוטל מס קנייה לפי פרט 21.10.196900 לתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן: "צו תעריף המכס"), ושיעורו עומד כיום על 3,243.33 ₪ לאלף ליטר נכון להיום. יצוין כי שיעור מס זה גבוה משמעותית משיעור מס קנייה המוטל על גז הטבעי, העומד על 19.13 ₪ לטון נכון להיום.

על מנת למנוע עלייה בנטל מס הקנייה על ייצור החשמל בשל המעבר לשימוש בסולר בזמן המלחמה כאמור, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס ולהפחית את מס הקנייה על סולר לשיעור של 0.36 % מהסכום מס הקנייה המוטל על סולר אשר ישמש לייצור חשמל בתקופת המלחמה וכן על סולר  אשר ישמש, בתקופת המלחמה ועד שנה אחריה, להשלמת המלאים הנדרשים במשק החשמל שהיו קיימים ערב מצב החירום ונעשה בהם שימוש במהלך המלחמה. שיעור ההפחתה נועד להתאים את נטל המס המשתלם בגין ייצור יחידת חשמל בסולר לנטל המס שהיה משתלם לו אותה יחידת חשמל היתה מיוצרת מגז טבעי.

ההפחתה כאמור בשיעור מס הקנייה המוטל על הסולר  יינתן למטרות האמורות ובלבד שהתקיימו כל התנאים הבאים:

(1)  המשתמש הוא בעל רישיון לייצור חשמל;

(2)  בעל רישיון לניהול המערכת אישר את כמויות הסולר שהיו קיימות בידיי בעל רישיון לייצור חשמל ביום כניסת הצו לתוקף, את כמויות הסולר בהם השתמש ובשל כך נדרש לרכוש לצורך ייצור חשמל במהלך התקופה הקובעת ואת כמויות הסולר שהיו בידיו בתום התקופה הקובעת; 

(3)  הסולר אינו משמש לבדיקות מוכנות שמבצע בעל רישיון לניהול המערכת;

(4)  המנהל אישר את מתן הפטור מראש.

כמו כן, כיום האחריות לרכישת מלאי החירום המשקי וחידושו מוטלת על חברת החשמל לישראל בע"מ. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 3859 מיום 3 ביוני 2018, בעל רישיון לניהול המערכת עתיד לקבל לידיו את האחריות לרכישה ואחסון של הדלקים המשקיים החל ממועד שייקבע. ברישיון לניהול המערכת נקבע כי חובה זו תחול החל ממועד שתקבע רשות החשמל באישור שר האנרגיה.

לנוכח האפשרות כי האחריות להחזקת מלאי החירום המשקי תועבר לבעל רישיון לניהול המערכת ובהתאמה, השלמת המלאי האמור תהא באחריותו, מוצע להפחית את מס הקנייה על סולר אשר ישמש את בעל הרישיון לניהול המערכת בתקופה הקובעת או בשנה שאחריה להשלמת מלאי אשר שימש לייצור חשמל בתקופה הקובעת בכפוף לכל התנאים הבאים:

(1)  כמויות הסולר לפי פסקה זו אושרו על ידי יושב ראש הרשות כהגדרתו בסעיף 1 לחוק משק החשמל;

(2)  המנהל אישר את מתן הפטור מראש;

(3)  רשות החשמל באישור שר האנרגיה קבעה כי האחריות לרכישת מלאי החירום מוטלת על בעל רישיון לניהול המערכת;

(4)  לא הוטל שיעור מופחת על הסולר לפי החלופה הראשונה – פרט 196300.

במקביל וכהשלמה לתיקון זה, מוצע לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה – 2005, במסגרתו יקבע פטור חלקי על סולר המשמש לייצור חשמל או להשלמת מלאי כאמור בצו זה, כך שיוטל פטור חלקי בשיעור של 99.64% מסכום הבלו המוטל על סולר, לפי אותם התנאים ואותן חלופות הקיימים בצו זה.

לא צפוי שינוי בהכנסות המדינה ממיסים כתוצאה מהתקנת צו זה.

 



[1] ע"ר 1937 , תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154 ; התש"ך, עמ' 18 ; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344, התש"ן, עמ' 190.

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 41.

[5] ס"ח התשי"א, עמ' 78; התשפ"ב, עמ' 1149; י"פ 11675 התשפ"ד, עמ' 319; י"פ 11695 התשפ"ד, עמ' 458; י"פ 11725, עמ' 642.

[6] ק"ת- שיעורי מק"ח התשס"ה, עמ' 50; התשפ"ד, עמ' ...יושלם בהדפסה ברשומות