תוכן עניינים
טיוטת צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (הוראת שעה), התשפ"ד – 2023
1. הוראת שעה
צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (הוראת שעה), התשפ"ד – 2023.
לנוכח מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023 הכריז שר הביטחון, באותו יום, על מצב מיוחד בעורף, אשר הורחב בהמשך למדינה כולה (להלן – "מצב חירום"). הכרזת שר הביטחון אושרה על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. כמו כן, הוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל", וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה.
לנוכח השתרעות הלחימה על פני חלקים גדולים של שטח המדינה וכל עוד מתמשכת המלחמה, עלולים להיווצר כתוצאה ממצב חירום שיבושים משמעותיים באספקת גז טבעי המשמש לייצור החשמל, המהווה מקור האנרגיה העיקרי לייצור החשמל כיום (כ-70% מתמהיל הדלקים השנתי). במטרה להבטיח רציפות אספקת החשמל במצב חירום, נדרשים יצרני החשמל, ביניהם חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים וכן מי שמחזיק ברישיון לניהול המערכת, להיערך להפעלת היקפים משמעותיים של דלקי גיבוי ו חירום, לרבות סולר, במקרה של מחסור אפשרי בגז טבעי המשמש בשגרה כדלק מרכזי לייצור חשמל.
על סולר מוטל בלו לפי צו הבלו על הדלק (הטלת בלו), התשס"ד – 2004, בשיעור 3,243.33 ₪ לאלף ליטר נכון להיום. יצוין כי שיעור מס זה גבוה משמעותית משיעור הבלו המוטל על גז הטבעי, העומד על 19.13 ₪ לטון נכון להיום.
על מנת למנוע עלייה בנטל הבלו על ייצור החשמל בשל המעבר לשימוש בסולר בזמן המלחמה כאמור, מוצע בצו זה לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005 (להלן- "צו הפטור"), ולקבוע פטור חלקי על סולר אשר ישמש לייצור חשמל בתקופת המלחמה וכן על סולר אשר ישמש, בתקופת המלחמה ועד שנה אחריה, להשלמת המלאים הנדרשים במשק החשמל ואשר היו קיימים ערב מצב החירום ונעשה בהם שימוש במהלך המלחמה. שיעור הפטור החלקי נועד להתאים את נטל המס המשתלם בגין ייצור יחידת חשמל בסולר לנטל המס שהיה משתלם לו אותה יחידת חשמל היתה מיוצרת מגז טבעי.
הפטור החלקי יהיה בשיעור של 99.64% מסכום הבלו המוטל על סולר והוא יינתן למטרות האמורות ובלבד שהתקיימו כל התנאים הבאים:
(1) המשתמש הוא בעל רישיון לייצור חשמל;
(2) בעל רישיון לניהול המערכת אישר את כמויות הסולר שהיו קיימות בידיי בעל רישיון לייצור חשמל ביום כניסת הצו לתוקף, את כמויות הסולר בהם השתמש ובשל כך נדרש לרכוש לצורך ייצור חשמל במהלך התקופה הקובעת ואת כמויות הסולר שהיו בידיו בתום התקופה הקובעת;
(3) הסולר אינו משמש לבדיקות מוכנות שמבצע בעל רישיון לניהול המערכת;
(4) המנהל אישר את מתן הפטור מראש.
כמו כן, כיום האחריות לרכישת מלאי החירום המשקי וחידושו מוטלת על חברת החשמל לישראל בע"מ. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 3859 מיום 3 ביוני 2018, בעל רישיון לניהול המערכת עתיד לקבל לידיו את האחריות לרכישה ואחסון של הדלקים המשקיים החל ממועד שייקבע. ברישיון לניהול המערכת נקבע כי חובה זו תחול החל ממועד שתקבע רשות החשמל באישור שר האנרגיה.
לנוכח האפשרות כי האחריות להחזקת מלאי החירום המשקי תועבר לבעל רישיון לניהול המערכת ובהתאמה, השלמת המלאי האמור תהא באחריותו, מוצע לקבוע פטור חלקי על סולר אשר ישמש את בעל הרישיון לניהול המערכת בתקופה הקובעת או בשנה שאחריה להשלמת מלאי אשר שימש לייצור חשמל בתקופה הקובעת בכפוף לכל התנאים הבאים:
(1) כמויות הסולר לפי פסקה זו אושרו על ידי יושב ראש הרשות כהגדרתו בסעיף 1 לחוק משק החשמל;
(2) המנהל אישר את מתן הפטור מראש;
(3) רשות החשמל באישור שר האנרגיה קבעה כי האחריות לרכישת מלאי החירום מוטלת על בעל רישיון לניהול המערכת;
(4) לא ניתן פטור על הסולר לפי סעיף קטן (א4).
במקביל וכהשלמה לתיקון זה, מוצע תיקון בהוראת שעה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין, התשע"ז-2017, במסגרתו יופחת מס הקנייה על סולר המיובא המשמש לייצור חשמל או להשלמת מלאי כמפורט בצו זה, כך שיוטל עליו מס קניה בשיעור של 0.36% מסכום המס המוטל על סולר.
צו זה מקודם בתיאום עם משרד האנרגיה והתשתיות.
בנוסף, מוצע לתקן את הגדרת "מפעל התעשייתי" בצו הפטור, כפי שיפורט להלן:
במסגרת הסדר הסולר, המעוגן בצו הפטור, מפעל תעשייתי, כהגדרתו בצו הפטור זכאי להישבון בלו חלקי על סולר בתנאים הקבועים בצו. כיום, מפעל תעשייתי מוגדר בין היתר כמפעל אשר צורך כמות מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס שקדמה לשנת המס שהתבקש בה הישבון.
בשל מצב חירום, יתכנו שיבושים באספקת הגז הטבעי אשר ייאלצו מפעלים לעבור לשימוש בסולר. במצב זה, יתכן כי המפעלים לא יעמדו בתנאי של צריכה מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס שקדמה לשנת המס שבה התבקש ההישבון ולפיכך לא יהיו זכאים לקבלת הישבון במסגרת הסדר סולר.
בהתאם, מוצע בצו זה כי בתקופת החירום תורחב הזכאות של מפעלי התעשייה להישבון כך שמפעלים העומדים ביתר התנאים בצו הפטור יהיו זכאים להישבון אף ללא צורך בעמידה בתנאי שבהגדרת "מפעל תעשייתי" לעניין צריכת סולר בכמות מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס הקודמת להגשת הבקשה, ובלבד שתוכח צריכה מינימלית של 5,000 ליטר בחודש שבו הוגשה הבקשה הראשונה להישבון באותה שנת המס.
כתוצאה מהתקנת צו זה לא צפוי שינוי בהכנסות המדינה ממיסים.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 9 לחוק הבלו על הדלק, התשי"ח- 1958[1] ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|||||
|
|
|
|
|||||
|
1. |
על אף האמור בצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה- 2005[2] (להלן- "הצו העיקרי") – |
||||||
|
|
|
|
(א) בתקופה שעד לסיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית מיום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 באוקטובר 2023)[3] (להלן- "התקופה הקובעת") יראו כאילו בסעיף 1 לצו העיקרי, בהגדרה "מפעל תעשייתי", אחרי "ההישבון החלקי" בא "או 5,000 ליטרים בחודש שבו הוגשה הבקשה הראשונה לקבלת הישבון חלקי בשנת המס שבה הוגשה הבקשה כאמור"; |
||||
|
|
|
|
(ב) בתקופה שעד לתום שנה ממועד סיומה של התקופה הקובעת יראו כאילו בסעיף 3 לצו העיקרי - |
||||
|
|
|
|
|
(1) לפני סעיף קטן (ב) בא: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"(א4) על סולר המשמש לייצור חשמל בתקופה הקובעת או על סולר המשמש לייצור חשמל בתקופה הקובעת או בשנה שאחריה להשלמת מלאי שהיה קיים במועד התחילה והמלאי שימש לייצור חשמל בתקופה הקובעת, יינתן פטור חלקי בשיעור של 99.64% מסכום הבלו המוטל על סולר לפי צו הבלו על דלק (הטלת בלו), תשס"ד-2004[4], ובלבד שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המשתמש הוא בעל רישיון לייצור חשמל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בעל רישיון לניהול המערכת אישר את כמויות הסולר שהיו קיימות בידי בעל הרישיון לייצור חשמל ביום כניסת הצו לתוקף, את כמויות הסולר בהם השתמש אשר בשלהם נדרש לרכוש סולר לצורך ייצור חשמל במהלך התקופה הקובעת ואת כמויות הסולר שהיו בידיו בתום התקופה הקובעת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הסולר אינו משמש לבדיקות מוכנות שמבצע בעל רישיון לניהול המערכת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) המנהל אישר את מתן הפטור מראש; |
|
|
|
|
|
|
|
"בעל רישיון לייצור חשמל" - בעל רישיון ייצור כהגדרתו בסעיף 2 לחוק משק החשמל או מי שרשאי לייצר ולמכור חשמל לפי סעיף 60 או 60א לחוק משק החשמל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"חוק משק החשמל"- חוק משק החשמל, התשנ"ו - 1996[5]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"מועד התחילה"- מועד פרסום צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (הוראת שעה מס' ....), התשפ"ד – 2023[6]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"בעל רישיון לניהול המערכת"- מי שמחזיק ברישיון לניהול מערכת, כהגדרתו בסעיף 2 לחוק משק החשמל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"התקופה הקובעת"- התקופה שממועד התחילה עד סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א – 1951, מיום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 באוקטובר 2023); |
|
|
|
|
|
|
|
(א5) על סולר המשמש בתקופה הקובעת או בשנה שאחריה להשלמת מלאי חירום, שהיה קיים במועד התחילה, יינתן פטור חלקי כאמור בסעיף קטן (א4) לבעל רישיון לניהול המערכת ובלבד שהמלאי שימש לייצור חשמל בתקופה הקובעת, ושהתקיימו כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) כמויות הסולר לפי פסקה זו אושרו על ידי יושב ראש הרשות כהגדרתו בסעיף 1 לחוק משק החשמל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המנהל אישר את מתן הפטור מראש; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) רשות החשמל באישור שר האנרגיה קבעה כי האחריות לרכישת מלאי החירום מוטלת על בעל רישיון לניהול המערכת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) לא ניתן פטור על הסולר לפי סעיף קטן (א4); |
|
|
|
|
|
|
|
בפסקה זו- |
||
|
|
|
|
|
|
""מלאי חירום" – כמשמעותו בסעיף 3(א)(1ב); |
||
|
|
|
|
|
|
"בעל רישיון לייצור חשמל", "חוק משק החשמל", "מועד התחילה" "בעל רישיון לניהול המערכת" ו"התקופה הקובעת"- כהגדרתם בפסקה (א4)"; |
||
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) אחרי "ולפי סעיף 2" בא "ופטור חלקי לפי סעיף קטן (א4) ו- (א5), ". |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-605-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
לנוכח מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023 הכריז שר הביטחון, באותו יום, על מצב מיוחד בעורף, אשר הורחב בהמשך למדינה כולה (להלן – "מצב חירום"). הכרזת שר הביטחון אושרה על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. כמו כן, הוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל", וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה.
לנוכח השתרעות הלחימה על פני חלקים גדולים של שטח המדינה וכל עוד מתמשכת המלחמה, עלולים להיווצר כתוצאה ממצב חירום שיבושים משמעותיים באספקת גז טבעי המשמש לייצור החשמל, המהווה מקור האנרגיה העיקרי לייצור החשמל כיום (כ-70% מתמהיל הדלקים השנתי). במטרה להבטיח רציפות אספקת החשמל במצב חירום, נדרשים יצרני החשמל, ביניהם חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים וכן מי שמחזיק ברישיון לניהול המערכת, להיערך להפעלת היקפים משמעותיים של דלקי גיבוי ו/או חירום, לרבות סולר, במקרה של מחסור אפשרי בגז טבעי המשמש בשגרה כדלק מרכזי לייצור חשמל.
על סולר מוטל בלו לפי צו הבלו על הדלק (הטלת בלו), התשס"ד – 2004, בשיעור 3,243.33 ₪ לאלף ליטר נכון להיום. יצוין כי שיעור מס זה גבוה משמעותית משיעור הבלו המוטל על גז הטבעי, העומד על 19.13 ₪ לטון נכון להיום.
על מנת למנוע עלייה בנטל הבלו על ייצור החשמל בשל המעבר לשימוש בסולר בזמן המלחמה כאמור, מוצע בצו זה לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005 (להלן- "צו הפטור"), ולקבוע פטור חלקי על סולר אשר ישמש לייצור חשמל בתקופת המלחמה וכן על סולר אשר ישמש, בתקופת המלחמה ועד שנה אחריה, להשלמת המלאים הנדרשים במשק החשמל ואשר היו קיימים ערב מצב החירום ונעשה בהם שימוש במהלך המלחמה. שיעור הפטור החלקי נועד להתאים את נטל המס המשתלם בגין ייצור יחידת חשמל בסולר לנטל המס שהיה משתלם לו אותה יחידת חשמל היתה מיוצרת מגז טבעי.
הפטור החלקי יהיה בשיעור של 99.64% מסכום הבלו המוטל על סולר והוא יינתן למטרות האמורות ובלבד שהתקיימו כל התנאים הבאים:
(1) המשתמש הוא בעל רישיון לייצור חשמל;
(2) בעל רישיון לניהול המערכת אישר את כמויות הסולר שהיו קיימות בידיי בעל רישיון לייצור חשמל ביום כניסת הצו לתוקף, את כמויות הסולר בהם השתמש ובשל כך נדרש לרכוש לצורך ייצור חשמל במהלך התקופה הקובעת ואת כמויות הסולר שהיו בידיו בתום התקופה הקובעת;
(3) הסולר אינו משמש לבדיקות מוכנות שמבצע בעל רישיון לניהול המערכת;
(4) המנהל אישר את מתן הפטור מראש.
כמו כן, כיום האחריות לרכישת מלאי החירום המשקי וחידושו מוטלת על חברת החשמל לישראל בע"מ. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 3859 מיום 3 ביוני 2018, בעל רישיון לניהול המערכת עתיד לקבל לידיו את האחריות לרכישה ואחסון של הדלקים המשקיים החל ממועד שייקבע. ברישיון לניהול המערכת נקבע כי חובה זו תחול החל ממועד שתקבע רשות החשמל באישור שר האנרגיה.
לנוכח האפשרות כי האחריות להחזקת מלאי החירום המשקי תועבר לבעל רישיון לניהול המערכת ובהתאמה, השלמת המלאי האמור תהא באחריותו, מוצע לקבוע פטור חלקי על סולר אשר ישמש את בעל הרישיון לניהול המערכת בתקופה הקובעת או בשנה שאחריה להשלמת מלאי אשר שימש לייצור חשמל בתקופה הקובעת בכפוף לכל התנאים הבאים:
(1) כמויות הסולר לפי פסקה זו אושרו על ידי יושב ראש הרשות כהגדרתו בסעיף 1 לחוק משק החשמל;
(2) המנהל אישר את מתן הפטור מראש;
(3) רשות החשמל באישור שר האנרגיה קבעה כי האחריות לרכישת מלאי החירום מוטלת על בעל רישיון לניהול המערכת;
(4) לא ניתן פטור על הסולר לפי סעיף קטן (א4).
במקביל וכהשלמה לתיקון זה, מוצע תיקון בהוראת שעה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין, התשע"ז-2017, במסגרתו יופחת מס הקנייה על סולר המיובא המשמש לייצור חשמל או להשלמת מלאי כמפורט בצו זה, כך שיוטל עליו מס קניה בשיעור של 0.36% מסכום המס המוטל על סולר.
בנוסף, מוצע לתקן את הגדרת "מפעל התעשייתי" בצו הפטור, כפי שיפורט להלן:
במסגרת הסדר הסולר, המעוגן בצו הפטור, מפעל תעשייתי, כהגדרתו בצו הפטור זכאי להישבון בלו חלקי על סולר בתנאים הקבועים בצו. כיום, מפעל תעשייתי מוגדר בין היתר כמפעל אשר צורך כמות מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס שקדמה לשנת המס שהתבקש בה הישבון.
בשל מצב חירום, יתכנו שיבושים באספקת הגז הטבעי אשר ייאלצו מפעלים לעבור לשימוש בסולר. במצב זה, יתכן כי המפעלים לא יעמדו בתנאי של צריכה מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס שקדמה לשנת המס שבה התבקש ההישבון ולפיכך לא יהיו זכאים לקבלת הישבון במסגרת הסדר סולר.
בהתאם, מוצע בצו זה כי בתקופת החירום תורחב הזכאות של מפעלי התעשייה להישבון כך שמפעלים העומדים ביתר התנאים בצו הפטור יהיו זכאים להישבון אף ללא צורך בעמידה בתנאי שבהגדרת "מפעל תעשייתי" לעניין צריכת סולר בכמות מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס הקודמת להגשת הבקשה, ובלבד שתוכח צריכה מינימלית של 5,000 ליטר בחודש שבו הוגשה הבקשה הראשונה להישבון באותה שנת המס.
כתוצאה מהתקנת צו זה לא צפוי שינוי בהכנסות המדינה ממיסים.
[1] ס"ח התשי"ח, עמ' 160; התשע"ו, עמ' 280.
[2] ק"ת - שיעורי מק"ח, התשס"ה, עמ' 50; התשפ"ב, עמ' 154.
[3] ס"ח התשי"א, עמ' 78; התשפ"ב, עמ' 1149; י"פ 11675 התשפ"ד, עמ' 319, י"פ 11695 התשפ"ד, עמ' 458, י"פ 11725, עמ' 642.
[4] ק"ת-שיעורי מק"ח, התשס"ד, עמ' 926.
[5] ס"ח התשנ"ו, עמ' 208.
[6] יושלם בהדפסה ברשומות