תזכיר חוק הגנת הצרכן (חרבות ברזל – הוראת שעה), התשפ"ד-2023
מטרת החוק המוצע היא להתמודד עם מקרים בהם עוסקים מנצלים את הנסיבות של מצב החירום בו אנו מצויים בעקבות פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" לטובת התקשרות בעסקה ומעלים את המחיר טובין או שירות חיוני בצורה משמעותית, חריגה ושאינה ניתנת להצדקה בהשוואה למחיר שאותו טובין או שירותי חיוני נמכר טרם המלחמה ובכך עושים סחר בלתי הוגן כלפי הצרכנים.
לאור מצב המלחמה החוק חל על כלל אוכלוסיית ישראל.
לא רלוונטי.
תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
תזכיר חוק הגנת הצרכן (חרבות ברזל – הוראת שעה), התשפ"ד-2023
|
הוראת שעה
|
1. |
בתקופה שעד תום חודשיים מיום תחילתו של חוק זה וכל עוד ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א- 1951,[1] שניתנה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023)[2] (להלן – המצב המיוחד בעורף) בתוקף, במדינה כולה או בחלק ממנה, יקראו את חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 [3] (להלן – החוק) כך: |
|
|
|
|
(1) בסעיף 3 לחוק, אחרי סעיף קטן (ב)(10) יבוא: |
|
|
|
|
|
"(11) (א) הציג או גבה מחיר לצורך התקשרות עם הצרכן בעסקה לרכישת שירות המנוי בתוספת השנייה, או שירות חיוני אחר או בעסקה לרכישת מוצר, במחיר העולה באופן משמעותי וחריג על המחיר הממוצע של המוצר או השירות כאמור, בשלושת החודשים הקודמים ליום הכרזת מצב החירום, כפי שהוצע למכירה אצל אותו העוסק ואם הוצע למכירה לתקופה קצרה יותר – ביחס לאותה תקופה; לעניין סעיף זה - שירות חיוני אחר - שירות שנעשה בו שימוש כדי לשמור על שיגרת החיים, הבריאות הביטחון או הנוחות של הצרכן או נכסיו. (ב) לא נמכר המוצר או השירות אצל אותו עוסק לפני ההכרזה על המצב המיוחד בעורף או שלא מסר ידיעה או מסמך בהתאם לדרישת הממונה או המפקח לפי סעיף 21(2), תיבחן עליית מחיר המוצר או השירות ביחס למחירו הממוצע של המוצר או השירות בשלושת החודשים שקדמו להכרזה על המצב המיוחד בעורף, אצל עוסקים אחרים בעלי מאפיינים דומים. (ג) לא נמכר אותו מוצר על ידי עוסקים אחרים בעלי מאפיינים דומים תיבחן העלייה ביחס למחירו הממוצע של מוצר דומה כפי שנמכר בשלושת החודשים שקדמו להכרזה על המצב המיוחד בעורף.
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא יראו העלאה במחיר כהשפעה לא הוגנת אם התקיים לגביה אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) ההעלאה הותרה בדין או מכוח דין. (2) העוסק הוכיח כי העלאת המחיר נובעת מהתייקרות העלויות בהן הוא נדרש לשאת כדי לספק את המוצר או השירות. |
|
|
|
(2) בסעיף 21ג(א) אחרי סעיף קטן (2) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(3) הוראות סעיף 3(ב)(11)." |
|
|
|
|
(3) בסעיף 22ג |
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב)(3) אחרי המילים "פסקאות (5) עד (7)" יבוא "ופסקה (11)". (2) בסעיף קטן (ג)(1) אחרי המילים "בשל הפרת סעיף 3(א)" יבוא "או 3(ב)(11)" . |
|
|
|
(3) בסעיף 23(א)(2) אחרי המילים "בסעיף 3(ב)" יבוא "למעט פסקה (11)". |
|
|
הארכת תקופות |
2. |
שר הכלכלה והתעשייה רשאי, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך בצו את תקופת הוראת השעה בתקופות נוספות שלא יעלו על חודשיים בכל פעם ובלבד שההכרזה על מצב מיוחד בעורף כאמור בסעיף 1 בתוקף. |
דברי הסבר
ביום 7.10.23 החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה על מדינת ישראל ונפתחה מלחמת "חרבות ברזל" בעקבותיה הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א- 1951.
המצב הביטחוני ובכלל זה הוראות פיקוד העורף להישאר ליד מרחב מוגן, ביטול הלימודים ועוד הביא איתו חוסר וודאות לאזרחי המדינה והשפיע גם על האופן בו מתנהל המסחר, בין אם בשל חוסר משמעותי בכוח האדם ובין אם בשל העלייה בביקוש מוצרים ושירותים שונים.
ביטויים להשפעת המלחמה על המסחר ניתן למצוא בריקון המדפים בחנויות ממוצרים שונים, במחסור זמני במוצרים מסוימים עקב אתגרים בייצור ובאספקה, בעלייה בביקוש לשירותים שונים, וכן בשינויים תכופים במחירי המוצרים והשירותים ובתנאי הקנייה.
במקומות שונים בעולם קיימים חיקוקים המתייחסים לעליית מחירים במהלך מצב חירום ובכלל זה במצב של רעידת אדמה, שיטפון, שריפה, התפרעות, סערה, בצורת, מחלה של צמחים או בעלי חיים, התפרצות מחלה או מגיפה, אסון טבע, מלחמה, או מבצע צבאי.
מודלים שונים בעולם התייחסו לגביית או העלאת מחירים בעיתות חירום או במצבים מיוחדים כאל הפרה ובכלל זה נקבעו הפרות לעניין זה במדינות שונות בארה"ב ובכלל זה בקונטיקט, פלורידה, ג'ורג'יה, איידהו, ניו יורק וצפון קרוליינה.
חיקוקים אלו נוצרו מתוך הבנה כי במהלך מצבי חירום כאמור, ישנו חשש שחלק מהסוחרים, מהיבואנים ומהיצרנים ינצלו את הנסיבות באופן לא הוגן כדי לגבות או להעלות מחירים של מוצרים ושירותים שונים.
על אף התפיסה הכלכלית לפיה תמחור של מוצרים צריך להיעשות באמצעות מנגנון ההיצע והביקוש, הניסיון מעיד כי במצבי חירום יש צורך בהתערבות רגולטורית שמטרתה מניעת גביית או העלאת מחירים העולים על התמורה המקובלת.
לאור האמור מוצע לתקן בהוראת שעה שתחול על תקופה של חודשיים מיום תחילת החוק וכל עוד המצב המיוחד בעורף בתוקף, את סעיף 3 לחוק הגנת הצרכן באופן שיאפשר לממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להוציא צו להפסקת הפרה לפי סעיף 21ג לעוסק שהציג או גבה מחיר העולה באופן משמעותי וחריג על המחיר הממוצע של אותו שירות או מוצר והכל כפי שיפורט בהמשך. לעניין זה יובהר כי עוסק הוא כל מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק, לרבות יצרן, יבואן, ספק, משווק, קמעונאי או כל עוסק אחר בשרשרת הייצור, האספקה והמכירה.
לסעיף 1
מוצע לקבוע כי בתקופה של חודשיים מיום תחילת החוק וכל עוד המצב המיוחד בעורף בתוקף יקראו את סעיף 3(ב) כאילו מופיע בו פרט נוסף כמפורט בסעיף קטן(1).
בסעיף קטן (1) מוצע להוסיף לסעיף 3(ב), המונה רשימת סגורה של מעשים שביצועם מהווה השפעה לא הוגנת, מעשה נוסף שאף ביצועו יהווה השפעה לא הוגנת.
מוצע להוסיף לסעיף 3(ב) את פרט (11) הקובע כי הצגה או גביית מחיר העולה באופן משמעותי וחריג על מחירו הממוצע של שירות המנוי בתוספת השנייה או של שירות חיוני אחר כמשמעו בסעיף, או שעולה באופן משמעותי וחריג על מחירו הממוצע של המוצר בשלושת החודשים שקדמו להכרזת המצב המיוחד בעורף - תהווה השפעה לא הוגנת.
מוצע לקבוע כי מחיר הייחוס שביחס אליו תיבחן עליית המחיר יהיה אחד מאלה בהתאם לנסיבות העניין:
- במקרה שבו המוצר או השירות הוצע למכירה באותו בית עסק - מחיר הייחוס יהיה המחיר הממוצע שבו הוצע אותו שירות או מוצר אצל אותו עוסק בשלושת החודשים שקדמו להכרזה ואם אותו שירות או מוצר הוצע למכירה לתקופה קצרה יותר טרם ההכרזה - ביחס לממוצע באותה תקופה.
- במקרה שבו המוצר או השירות לא הוצע למכירה באותו בית עסק בתקופה שקדמה להכרזה - מחיר הייחוס יהיה מחירו הממוצע של אותו שירות או מוצר כפי שנמכר אצל עוסקים אחרים בעלי מאפיינים דומים.
- במקרה שבו המוצר לא נמכר אצל עוסקים אחרים – יהיה מחיר הייחוס מחירו הממוצע של מוצר דומה.
מתן אפשרות לבחון את המחיר הממוצע ביחס למחיר שהופיע אצל עוסקים אחרים בעלי מאפיינים דומים נועד לאפשר הוצאת צו להפסקת הפרה גם למוצרים חדשים שהעוסק מבקש למכור בתקופת החירום אף אם לא נמכרו אצלו קודם לכן ובהתאם אין לגביהם מחיר ממוצע בשלושת החודשים שקדמו ליום 07.10.23.
מתן אפשרות לבחון את עליית המחיר ביחס למחיר של מוצרים דומים נועד לאפשר הוצאת צו הפסקת הפרה למוצרים חדשים בשוק.
בסעיף קטן (2) מוצע להוסיף לסעיף 21ג(א) את סעיף קטן (3) באופן שהממונה יהיה רשאי להוציא צו מנהלי להפסקת הפרה על הפרה של סעיף 3(ב)(11) המוצע בסעיף קטן (1) לתיקון זה.
בסעיף קטן (3) מוצע לתקן את סעיף 22ג(ג)(1) כך שלא ניתן יהיה להטיל על הפרה של סעיף 3(ב)(11) עיצום כספי ובאופן שיאפשר הטלת עיצום כספי על הפרה של צו מנהלי להפסקת הפרה לפי 3(ב)(11 כאמור בסעיף קטן 2 לתיקון זה בסכום של פי שלושה מסכום העיצום הכספי לפי סעיף 22ג(ב) הקובע עיצום בגובה של 46,080 ₪ לעוסק שהוא תאגיד ועיצום בגובה 25,610 לעוסק שאינו תאגיד.
בסעיף קטן (4) מוצע לתקן את סעיף 23 לחוק באופן שהפרה של סעיף 3(ב)(11) לא תהווה עבירה פלילית.
לסעיף 2
מוצע להסמיך את שר הכלכלה, באישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך בצו את תוקפה של הוראת השעה האמורה לתקופות נוספות שלא יעלו חודשיים בכל פעם וכל עוד ההכרזה על מצב מיוחד בעורף בתוקף.
הסעיף מבקש להגביל את סמכות השר לתקופה קצרה כדי להבטיח בחינה מחודשת של הצורך בהוראה ביחס למצב הדברים בפועל.