חוק הגנה על מענקים מיוחדים (חרבות ברזל), התשפ"ד-2023.
ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), בעקבות מתקפת טרור על מדינת ישראל, הכריז שר הבטחון על מצב מיוחד בעורף, מכוח סמכותו לפי סעיף 9ג(ב)(1) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951. בהתאם לסעיף 9ג(א)(5) לאותו חוק, החליטה ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ביום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023), לאשר את ההכרזה בשטחה של כל מדינת ישראל והכרזה זו מוארכת מעת לעת.
בעקבות פעולות הלחימה המתמשכות, הממשלה פועלת במגוון דרכים על מנת לסייע לתושבים המושפעים מן הלחימה באופן ישיר ועקיף, ובין השאר, הממשלה עושה שימוש בסמכותה השיורית בסעיף 32 לחוק יסוד: הממשלה על מנת להעביר סיוע כספי ("מענק מינהלי"). כך, למשל, מספר ימים לאחר תחילת הלחימה עשתה הממשלה שימוש בסמכותה השיורית כדי להעניק מענק התארגנות לתושבים המתגוררים במרחק של עד 7 קילומטרים מגבול רצועת עזה.
לשימוש בכלי המענק המינהלי ישנן מגבלות, וביניהן, שלא ניתן להגן על מענק שניתן בדרך זו מפני עיקולים במסגרת החלטת הממשלה עצמה. זאת משום שהחלטת הממשלה אינה יכולה להתגבר על זכות המוקנית מכוח חוק לעיקול. עם זאת, ישנם מקרים בהם יש צורך לספק הגנה מפני עיקול כדי שהמענקים יוכלו למלא את תכליתם – למשל, במקרה בו המענק נועד לספק עזרה כספית מיידית למי שנזקק לה או במצבי חירום אחרים, כגון מצב הלחימה במסגרת מבצע "חרבות ברזל". הצעת חוק זו נועדה להתמודד עם מצבים אלה, בהם המענק ניתן באופן מינהלי אך נמצא שיש הצדקה להגן עליו מפני עיקול. הצעת החוק מציעה לקבוע הגנה כאמור על מענקים מסוימים עליהם הוחלט כבר מתחילת הלחימה, וכן מציעה להקנות לשר האוצר ולשר המשפטים סמכות לקבוע שגם מענקים מינהליים נוספים יהיו מוגנים, כולם או חלקם, מפני עיקול אם נמצא שיש הצדקה לעשות כן בנסיבות.
לא רלוונטי.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר ומשרד המשפטים:
|
הגדרה
|
1. |
בחוק זה, "מענק" – סכום כסף או חלקו שיחיד או תאגיד זכאים לו לפי החלטת הממשלה, ובכלל זה מקדמה המשולמת על חשבון סכום כאמור. |
|
הגנות על מענקים |
2. |
(א) זכות למענק כמפורט בתוספת, אינה ניתנת להעברה, לערבות, לשעבוד או לעיקול (להלן – הגנות המענק) בכל דרך שהיא. |
|
|
|
(ב) הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על מענק כמפורט בתוספת ששולם באמצעות בנק או חברה כהגדרתה בחוק הדואר, התשמ"ו-1986, בנותנה שירותים לפי סעיף 88א לאותו חוק, במשך שלושים ימים מיום ששולם. |
|
|
|
(ג) נקבעו בתוספת, לגבי מענק המפורט בה, תנאים או מגבלות כאמור בסעיף 3, יחולו הגנות המענק לפי סעיף זה, בכפוף לאותם תנאים או מגבלות. |
|
|
|
(ד) חלות על אדם, לעניין מענק המפורט בתוספת, הוראות סעיף 303 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995[1], לא יחולו לגביו לעניין אותו מענק, הוראות חוק זה. |
|
|
|
(ה) הוראות סעיף זה לא יחולו על תשלום מזונות לפי פסק דין למזונות. |
|
תיקון התוספת |
3. |
שר האוצר ושר המשפטים רשאים, בצו, לשנות את התוספת, ורשאים הם, בצו כאמור, לקבוע לגבי כל מענק, תנאים או מגבלות לתחולת הגנות המענק ובכלל זה לקבוע את חלק המענק שלגביו יחולו ההגנות, את היקף ההגנות שיחולו, את קבוצת הזכאים להגנות ואת משך התקופה שבה יחולו ההגנות, לרבות תקופה שקדמה למועד תחילתו של הצו. |
|
תחולה |
4. |
הוראות חוק זה יחולו גם לעניין עיקול זכות למענק או מענק שהוקנו או ששולמו, לפי העניין, בתקופה שמיום כ"ז התשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023) עד יום תחילתו של חוק זה (להלן – יום התחילה), ובלבד שאם ניתן לגביהם צו עיקול לפני יום התחילה – הצו האמור לא מומש לפני היום האמור. |
|
|
|
תוספת |
|
|
|
סעיף 2 |
|
|
|
(1) מענק המשולם ליחיד שהתפנה או שפונה ממקום מגוריו לפי החלטת הממשלה מס' 950 מיום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023) או החלטת הממשלה המתקנת או המחליפה אותה; |
|
|
|
(2) מענק המשולם ליחיד שהתפנה ממקום מגוריו באופן עצמאי לפי החלטת הממשלה מס' 975 מיום ג' חשוון התשפ"ד (18 באוקטובר 2023) או החלטת הממשלה המתקנת או המחליפה אותה; |
|
|
|
(3) מענק המשולם ליחיד שהתפנה ממקום מגוריו באופן עצמאי לפי החלטת הממשלה מס' 978 מיום ד' בחשוון התשפ"ד (19 באוקטובר 2023) או החלטת הממשלה המתקנת או המחליפה אותה; |
|
|
|
(4) מענק המשולם ליחיד שהוא בן משפחה של חטוף או נעדר לפי סעיפים 2 ו- 3 להחלטת הממשלה מס' 982 מיום ז' בחשוון התשפ"ד (22 באוקטובר 2023). |
דברי הסבר
ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), בעקבות מתקפת טרור על מדינת ישראל, הכריז שר הבטחון על מצב מיוחד בעורף, מכוח סמכותו לפי סעיף 9ג(ב)(1) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951. בהתאם לסעיף 9ג(א)(5) לאותו חוק, החליטה ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ביום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023), לאשר את ההכרזה בשטחה של כל מדינת ישראל והכרזה זו מוארכת מעת לעת.
בעקבות פעולות הלחימה המתמשכות, הממשלה פועלת במגוון דרכים על מנת לסייע לתושבים המושפעים מן הלחימה באופן ישיר ועקיף, ובין השאר, הממשלה עושה שימוש בסמכותה השיורית בסעיף 32 לחוק יסוד: הממשלה על מנת להעביר סיוע כספי ("מענק מינהלי"). כך, למשל, מספר ימים לאחר תחילת הלחימה עשתה הממשלה שימוש בסמכותה השיורית כדי להעניק מענק התארגנות לתושבים המתגוררים במרחק של עד 7 קילומטרים מגבול רצועת עזה.
לשימוש בכלי המענק המינהלי ישנן מגבלות, וביניהן, שלא ניתן להגן על מענק שניתן בדרך זו מפני עיקולים במסגרת החלטת הממשלה עצמה. זאת משום שהחלטת הממשלה אינה יכולה להתגבר על זכות המוקנית מכוח חוק לעיקול. עם זאת, ישנם מקרים בהם יש צורך לספק הגנה מפני עיקול כדי שהמענקים יוכלו למלא את תכליתם – למשל, במקרה בו המענק נועד לספק עזרה כספית מיידית למי שנזקק לה או במצבי חירום אחרים, כגון מצב הלחימה במסגרת מבצע "חרבות ברזל". הצעת חוק זו נועדה להתמודד עם מצבים אלה, בהם המענק ניתן באופן מינהלי אך נמצא שיש הצדקה להגן עליו מפני עיקול. הצעת החוק מציעה לקבוע הגנה כאמור על מענקים מסוימים עליהם הוחלט כבר מתחילת הלחימה, וכן מציעה להקנות לשר האוצר ולשר המשפטים סמכות לקבוע שגם מענקים מינהליים נוספים יהיו מוגנים, כולם או חלקם, מפני עיקול אם נמצא שיש הצדקה לעשות כן בנסיבות.
לסעיף 1 סעיף זה מגדיר מה כולל המונח "מענק". החלטות המענקים השונות עושות שימוש במונחים שונים (הטבות, גמלאות וכדומה) וייתכן גם שימוש עתידי במונחים נוספים ועל כן מוצע לכנות כל תשלום שניתן במסגרת מענק מינהלי, לרבות מקדמה, מענק.
לסעיף 2 בשל היות המענקים אמצעי דחוף לסייע לתושבים (או תאגידים) להתמודד עם השלכות המצב הבטחוני מוצע לעגן בחוק הוראה הקובעת כי מענקים מסוימים אשר מפורטים בתוספת לחוק אינם ניתנים להעברה, לערבות, לשעבוד או לעיקול (להלן – הגנות המענק). יצוין, כי הוראות מקבילות דומות קיימות בחוק הביטוח הלאומי, תשנ"ה-1995 ביחס לזכות לגמלת כסף ובחוקים נוספים. המענקים המפורטים בתוספת הם מענקים שכבר אושרו בממשלה ונראה כי יש הצדקה להעניק להם הגנה מפני עיקול.
בסעיף קטן (ב) מוצע להבהיר כי הוראות החוק יחולו גם כאשר המענק משולם באמצעות בנק וכן בנק הדואר וזאת במשך שלושים יום מיום ששולם המענק.
בסעיף 3 המוצע מפורטת סמכות השרים לקבוע בצו תנאים או מגבלות ביחס למענקים שמפורטים בתוספת או מענקים אשר יתווספו לתוספת בעתיד בהתאם לסמכות השרים. בהקשר זה מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג) כי אם נקבעו בתוספת, לגבי מענק המפורט בה, תנאים או מגבלות, יחולו הגנות המענק בכפוף לתנאים ולמגבלות שנקבעו בתוספת כאמור.
לחלק מהזכאים למענק האמור בפסקה (4) לתוספת משולם המענק בידי המוסד לביטוח לאומי לפי הסכם בין הממשלה לבין המוסד לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי). ועל כן, בהתאם לסעיף 303 לחוק הביטוח הלאומי והגדרת "גמלה" בחוק האמור, מוגן המענק מפני העברה, ערבות או עיקול. ייתכן כי בעתיד דרך תשלום זו תיושם גם ביחס למענקים נוספים עליהם תחליט הממשלה. על מנת שלא ליצור חוסר בהירות ביחס להגנות המוענקות למענקים המשולמים לאותם זכאים, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ד) כי במקרה שבו חלות על אדם, לעניין מענק המפורט בתוספת, ההגנות מכוח סעיף 303 לחוק הביטוח הלאומי, לא יחולו לגביו לעניין אותו מענק, הוראות חוק זה, ובפרט ההגנות החלות לפיו.
נוכח החשיבות הסוציאלית הרבה בתשלום מזונות, ובדומה לדברי חקיקה נוספים, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ה) כי הגנות המענק לא יחולו על תשלום מזונות לפי פסק דין למזונות.
לסעיף 3 מוצע לקבוע כי שר האוצר ושר המשפטים רשאים, בצו, לשנות את התוספת, וזאת לרבות הוספת מענק שאינו מנוי כיום בתוספת או גריעה של מענק שמנוי בה. מוצע לקבוע כי במסגרת צו כאמור רשאים השרים לקבוע לגבי כל מענק, תנאים או מגבלות לתחולת הגנות המענק ובכלל זה לקבוע שההגנות יחולו רק ביחס לחלק מהמענק, לקבוע כי רק חלק מהגנות המענק יחולו, וכן לקבוע כי ההגנות יחולו רק לגבי חלק מקבוצת הזכאים למענק ולקצוב את משך התקופה שבה יחולו ההגנות לפי סעיף 2(א) או (ב) המוצעים. בכלל כך מוצע לקבוע כי צו כאמור יוכל לחול גם ביחס לתקופה שקדמה לתחילת הצו וזאת כדי לאפשר הגנות מענק גם ביחס לתקופה שבין החלטת ממשלה עתידית למתן מענק שעשויה להתקבל בעתיד, לבין המועד שבו יותקן ויחל הצו.
לסעיף 4 מוצע לקבוע כי הוראות החוק יחולו גם על מענקים ששולמו או הזכאות אליהן הוקנתה החל מיום כ"ז התשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023) ועד יום תחילתו של חוק זה, וזאת בתנאי שהמענקים ששולם ועוקל לא מומש, קרי, הועבר לצד שלישי. מכאן, שאם ישנו מענק ששולם ויש עליו צו עיקול בעת חקיקת החוק, אך הוא טרם מומש, יוסר צו העיקול מסכום המענק. מועד התחילה נקבע לפי המועד שבו הוחלט על המענק המינהלי הראשון במסגרת מבצע "חרבות ברזל".