חוק איסור הלבנת הון (העברת מידע למטה ללוחמה כלכלית בטרור), התשפ"ד-2023.
חוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן: החוק) מאפשר העברת מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור (להלן: הרשות) לגופים ורשויות כאמור בסעיף 30 לחוק ולהן בלבד. בנוסף, הרשויות או הגופים אשר קיבלו את המידע, זכאים לעשות בו שימוש ולהעבירו לגופים ורשויות נוספים על פי המוסדר בתקנות. מטרת החוק המוצע לאפשר העברת מידע ישירה מהרשות למטה ללוחמה כלכלית בטרור.
המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (להלן: המט"ל) הוא מטה שהוקם בהחלטת הקבינט המדיני בטחוני ממרץ 2018 במשרד הביטחון ותפקידו להוות גורם מרכז, מתאם ומתווה מדיניות אכיפה ברמה הלאומית בעניין המלחמה בתשתיות פיננסיות של ארגוני טרור, פעילי טרור וגורמים המעורבים במימון טרור.
ברי כי לצורך מילוי תפקידיו נדרש המט"ל לקבל את כל המידע הרלוונטי לצורך פעילותו, ובכלל זה מידע המצוי ברשות, ומכאן הצורך בתיקון החוק.
המצב הביטחוני הנוכחי נוכח מתקפת הטרור נגד מדינת ישראל מחזק את הצורך בהעברת מידע באופן ישיר לצורכי מניעת טרור.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 30 |
1. |
בסעיף 30 לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן: החוק העיקרי), אחרי סעיף קטן (ג1)(1) יבוא- |
|
|
|
|
|
"(1א) לצורך ביצוע תפקידיו של המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון בנוגע לפעילות של ארגוני טרור וארגוני טרור מוכרזים, ובנוגע לפעילות של מימון טרור, רשאית הרשות המוסמכת להעביר לו מידע ממאגר המידע; לעניין סעיף קטן זה "המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון" – המטה שהוקם על פי החלטת הממשלה מיום כ"ד באדר התשע"ח (11.3.2018) ופועל בהתאם להחלטה זו" |
|
|
2. |
בסעיף 30 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ג1)(2) במקום "וליחידה במלמ"ב שקבע שר הביטחון בצו" יבוא "ליחידה במלמ"ב שקבע שר הביטחון בצו ולמטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון". |
|
דברי הסבר
בהצעת חוק זו מוצע לתקן את חוק איסור הלבנת הון, התש"ס- 2000 (להלן: "החוק") כדי לאפשר העברת מידע ישירה מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור (להן: "הרשות") למטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (להלן: " המט"ל"). המט"ל הוקם על פי החלטת הקבינט המדיני-בטחוני ממרץ 2018 ותפקידו להוות גורם מרכז, מתאם ומתווה מדיניות אכיפה ברמה הלאומית בעניין המלחמה בתשתיות פיננסיות של ארגוני טרור, פעילי טרור וגורמים המעורבים במימון טרור. נוסף לאמור המט"ל מסייע לשר הביטחון לממש את סמכויותיו מכח חוק המאבק בטרור ואף כפוף לו.
הרשות מנהלת מאגר מידע אליו מגיעים דיווחים מגופים פיננסיים ובעלי מקצוע המנויים בחוק (ראו סעיפים 28 ו – 29 לחוק). בין היתר, לפי סעיף 95 לחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016 מדווחות לרשות פעולות ברכוש אל מול מדינות בסיכון, ואל מול רשימת פעילי וארגוני טרור. הרשות יכולה להעביר את המידע ממאגר המידע בהתאם לסעיף 30 לחוק לרשימה סגורה של גופים, וזאת למטרות המוגדרות בחוק. היום, מאחר שהמט"ל אינו נכלל ברשימה זו, הרשות לא רשאית להעביר אליו מידע באופן ישיר. עם זאת, בהתאם לסעיפים 30(ז) ו – (ט) ובהתאם לתקנות איסור הלבנת הון (כללים לשימוש במידע שהועבר למשטרת ישראל ולשירות הביטחון הכללי לשם חקירת עבירות נוספות ולהעברתו לרשות אחרת), התשס"ו-2006 (ק"ת התשס"ו, עמ' 1158) משטרת ישראל רשאית להעביר מידע לגורמים נוספים על אלו המנויים בסעיף 30 לחוק וכן לעשות שימוש לשם חקירת עבירות נוספות על אלו המנויות בחוק, ובמסגרת זו המשטרה רשאית להעביר מידע לשר הביטחון. לאחרונה שר הביטחון הסמיך את ראש המט"ל לעניין זה והעברת מידע מהרשות מתאפשרת בצורה עקיפה באמצעות משטרת ישראל.
התיקון המוצע נדרש על מנת לאפשר העברת מידע ישירה מהרשות למט"ל ללא צורך לקבלת מידע בצורה עקיפה, באמצעות המשטרה. כאמור, המט"ל עוסק באופן שוטף בפעילות שנועדה למנוע ולאתר תשתיות פיננסיות של ארגוני טרור. בין היתר, המט"ל מגבש תשתית ראייתית לשר הביטחון לשם הכרזה על ארגוני טרור. לצורך פעילות זו, ישנה חשיבות לכך שהמידע מהרשות יועבר למט"ל באופן ישיר, ולא דרך משטרת ישראל. העברה דרך משטרת ישראל אינה מאפשרת העברה מהירה ויעילה של מידע ולמעשה עשויה לסרבל את תפקוד המט"ל כגורם מטה המתכלל את כלל המידע המצוי בידי רשויות האכיפה והחקירה השונות בנוגע לרכוש טרור.
יצוין כי בעבר, פעלה יחידה במשרד ראש הממשלה שתפקידה היה דומה, אולם משיקולים שונים הוחלט להעביר את היחידה למשרד הביטחון בהתאם להחלטת הקבינט כאמור. עוד יצוין כי במסגרת פעילותה במשרד ראש הממשלה היתה היחידה זכאית לקבל מידע ישירות מהרשות לשם ביצוע תפקידיה, וזאת נוכח סעיף 30(ג1) לחוק המאפשר להעביר מידע באופן ישיר למוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים למטרות המנויות באותו סעיף. אולם בעקבות השינוי הארגוני והקמת המט"ל במשרד הביטחון נוצר צורך לעדכן את החקיקה ולאפשר למט"ל לקבל את המידע מהרשות באופן ישיר לצורך מילוי תפקידיו.
התיקון המוצע בתזכיר זה נדרש כהוראת קבע, גם בימי שגרה. לנוכח המצב הבטחוני השורר במדינה בימים אלה, והפעילות המוגברת של ארגוני הטרור לגייס כספים להמשך הלחימה, נדרש לקדם את תיקון החוק בדחיפות על מנת לייעל את שיתוף הפעולה בין הרשות למט"ל לצורך סיכול מימון טרור וזיהוי והפללה של גורמים המעורבים בכך.