תוכן עניינים
1. היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי
2. היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי
3. תחילה
טיוטת צו
שם הצו המוצע
צו שירות מידע פיננסי (היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי, בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי או בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי), התשפ"ד-2023.
מטרת הצו המוצע והצורך בו
ביום 14 ביוני 2022 נכנס לתוקפו חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021 (להלן- החוק), במסגרתו הוסדרה פעילות מתן שירות מידע פיננסי. המדובר בשירות מקוון שדרכו מקבלים נותני שירות מידע פיננסי מידע פיננסי על אודות לקוחות מאת גופים פיננסים המחזיקים במידע פיננסי על אודות הלקוח. בין מקורות המידע המנויים בהוראות החוק נמנים בעלי רישיון למתן אשראי, בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי ובעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, כהגדרתם בחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (שירותים פיננסים מוסדרים), התשע"ו-2016.
סעיף 39 לחוק מטיל חובה על מקור המידע לאפשר לנותן השירות גישה למידע פיננסי על אודות הלקוח. לצד האמור, סעיף 41 לחוק מונה את הסייגים לחובה זו ואת התנאים שבהתקיימם רשאי מקור המידע שלא לאפשר גישה למידע הפיננסי. בתוך כך, במסגרת סעיף 41(ב) לחוק הוסמך שר האוצר, בהתייעצות עם מאסדר מקור המידע הרלוונטי ובאישור ועדת הכלכלה, לקבוע סייגים נוספים שבהתקיימם יהיה פטור מקור המידע מחובת מתן הגישה למידע הפיננסי (להלן- פטור כללי). כמו כן, קובע סעיף 41(ג)(1) לחוק כי שר האוצר רשאי לקבוע, לפי הצעת מאסדר מקור המידע הרלוונטי או בהתייעצות עמו ובהתאם לבקשת מקור מידע בעל היקף פעילות קטן, כי החובה האמורה לא תחול על מקור מידע זה, מטעמים הנוגעים לעלות הכרוכה ביישום הוראות החוק או לתחרות במערכת הפיננסית, באופן מלא או למשך תקופה קצובה (להלן- פטור פרטני).
סעיף 1 לחוק מגדיר ביחס לכל מקור מידע, מושא בקשת הפטור הפרטני, מהו היקף פעילות קטן. לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי- נקבע כי היקף פעילות קטן הוא צבר אשראי שאינו עולה על מאתיים וחמישים מיליון שקלים חדשים. לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי- נקבע כי היקף פעילות קטן הוא צבר אשראי או צבר פיקדונות שאינו עולה על מאתיים וחמישים מיליון שקלים חדשים. לצד האמור, הוסמך שר האוצר במסגרת סעיף 69(ב) לחוק, ובהתייעצות עם מאסדר מקור המידע הרלוונטי, אשר בעניין הגופים הנזכרים הוא המפקח על נותני שירותים פיננסים, לקבוע בצו סכומים אחרים מהסכומים הנקובים בהגדרת היקף פעילות קטן שבסעיף 1 לחוק.
במסגרת צו זה מוצע אפוא לעדכן את הגדרת היקף הפעילות הקטן בנוגע למקורות המידע הנזכרים לעיל, כך שהיקף הפעילות יוגדר כצבר אשראי או צבר פיקדונות, לפי העניין, בסכום שלא יעלה על שבע מאות וחמישים מיליון שקלים חדשים. כן יצוין כי בד בבד עם פרסום טיוטת צו זה, מפורסמת טיוטת תקנות שירות מידע פיננסי (סייגים לחובת מתן הגישה למידע פיננסי), התשפ"ד-2023 (להלן- תקנות הפטור הכללי), המונות את התנאים לתחולת הפטור הכללי. במסגרת טיוטת תקנות אלו מוצע לקבוע, בין היתר, כי מקורות מידע שהם בעלי רישיון למתן אשראי או בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, אשר צבר האשראי שלהם אינו עולה על חמש מאות מיליון שקלים חדשים יהיו פטורים מחובת מתן המידע. כן מוצע לקבוע במסגרת טיוטת התקנות פטור דומה גם בנוגע לבעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, אשר צבר האשראי או צבר הפיקדונות שלהם אינו עולה על חמש מאות מיליון שקלים חדשים. מאחר ובהגדרת היקף פעילות קטן בסעיף 1 לחוק הועמד כאמור צבר האשראי או צבר הפיקדונות, לפי העניין, על הסך של מאתיים וחמישים מיליון שקלים חדשים, או בהתאם לסכום אחר שיקבע שר האוצר, בעוד שבתקנות הפטור הכללי מוצע לקבוע סכום גבוה יותר, עלה הצורך בפרסום צו זה במקביל. זאת על מנת לאפשר אפיק של מתן פטור פרטני גם לגבי בעלי רישיונות כאמור שהיקף הפעילות שלהם עולה על חמש מאות מיליון שקלים חדשים, אך נמוך משבע מאות וחמישים מיליון שקלים חדשים. כמו כן, הטעם בהעמדת היקף הפעילות הקטן על הסכום האמור, באופן שמרחיב את מעגל בעלי הרישיונות אשר יכולים יהיו לפנות בבקשת פטור פרטני, הוא הצורך בשמירה על קיומם של בעלי רישיונות כאמור ופעילותם, באופן שיסייע להגדלת מספר הגורמים הפועלים והמתחרים במערכת הפיננסית. זאת לאור העובדה שלצורך יישום הוראות החוק נדרשים אותם גופים לשאת בעלויות כלכליות גבוהות יחסית, ביחס להיקפי פעילותם.
להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
טיוטת צו שירות מידע פיננסי (היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי, בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי או בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי), התשפ"ד-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 69(ב)(1) ו-69(ב)(2) לחוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021[1] (להלן - החוק) ולאחר התייעצות עם המפקח על נותני שירותים פיננסיים, אני מצווה לאמור: |
|
היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי |
1. |
היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, כאמור בפסקה (3) להגדרת "היקף פעילות קטן" שבחוק, ייחשב כצבר אשראי שאינו עולה על שבע מאות וחמישים מיליון שקלים חדשים. לעניין זה "צבר אשראי" - כהגדרתו בסעיפים 11א, 25א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, לפי העניין. |
|
היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי |
2. |
היקף פעילות קטן לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי כאמור בפסקה (3) להגדרת "היקף פעילות קטן" שבחוק, ייחשב כצבר אשראי שאינו עולה על שבע מאות וחמישים מיליון שקלים חדשים.
|
|
|
|
בסעיף זה - |
|
|
|
"צבר אשראי" - כהגדרתו בסעיף25יז לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים. |
|
|
|
"צבר פיקדונות" - כהגדרתו בסעיף 25א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים. |
|
3. |
תחילתו של צו זה ביום כניסת החוק לתוקף ביחס לכל מקור מידע. |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
ביום 14 ביוני 2022 נכנס לתוקפו חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021 (להלן- החוק או חוק שירות מידע פיננסי), במסגרתו הוסדרה פעילות מתן שירות מידע פיננסי. המדובר בשירות מקוון שדרכו מקבלים נותני שירות מידע פיננסי מידע פיננסי על אודות לקוחות מאת גופים פיננסים המחזיקים במידע פיננסי על אודות הלקוח. בין מקורות המידע המנויים בהוראות החוק נמנים בעלי רישיון למתן אשראי, בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי ובעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, כהגדרתם בחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (שירותים פיננסים מוסדרים), התשע"ו-2016.
סעיף 39 לחוק מטיל חובה על מקור המידע לאפשר לנותן השירות גישה למידע פיננסי על אודות הלקוח. לצד האמור, סעיף 41 לחוק מונה את הסייגים לחובה זו ואת התנאים שבהתקיימם רשאי מקור המידע שלא לאפשר גישה למידע הפיננסי. בתוך כך, קובע סעיף 41(ג)(1) לחוק כי שר האוצר רשאי לקבוע, לפי הצעת מאסדר מקור המידע הרלוונטי, אשר בעניין בעלי הרישיונות הנזכרים לעיל הוא המפקח על נותני שירותים פיננסיים, או בהתייעצות עמו, ובהתאם לבקשת מקור מידע בעל היקף פעילות קטן, כי החובה האמורה לא תחול על מקור מידע זה, מטעמים הנוגעים לעלות הכרוכה ביישום הוראות החוק או לתחרות במערכת הפיננסית, באופן מלא או למשך תקופה קצובה. במסגרת צו זה מוצע אפוא לעדכן את הגדרת היקף הפעילות הקטן הקבועה בסעיף 1 לחוק בנוגע לבעלי הרישיונות הנזכרים לעיל, בהתאם לסמכות שר האוצר הקבועה בסעיף 69(ב) לחוק, כפי שיפורט להלן.
במסגרת צו זה מוצע להעמיד את צבר האשראי או צבר הפיקדונות של מקורות המידע בעלי היקף הפעילות הקטן- בעלי רישיון מתן אשראי, בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי או בעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי (בהתאמה)- בסכום שלא יעלה על שבע מאות וחמישים מיליון שקלים חדשים. הטעם לכך נובע מכך שבד בבד עם פרסום טיוטת צו זה, מפורסמת טיוטת תקנות שירות מידע פיננסי (סייגים לחובת מתן הגישה למידע פיננסי), התשפ"ד-2023, המונות את התנאים לתחולת הפטור מתחולת החובה להנגשת המידע הפיננסי. במסגרת טיוטת תקנות אלו מוצע לקבוע, בין היתר, כי מקורות מידע שהם בעלי רישיון למתן אשראי או בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, אשר צבר האשראי שלהם אינו עולה על חמש מאות מיליון שקלים חדשים יהיו פטורים מחובת הנגשת המידע. כן מוצע במסגרת טיוטת התקנות לקבוע פטור דומה גם בנוגע לבעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, אשר צבר האשראי או צבר הפיקדונות שלהם אינו עולה על חמש מאות מיליון שקלים חדשים. מאחר ובהגדרת היקף פעילות קטן בסעיף 1 לחוק הועמד צבר האשראי או צבר הפיקדונות, לפני העניין, על הסך של מאתיים וחמישים מיליון שקלים חדשים, או בהתאם לסכום אחר שיקבע שר האוצר, בעוד שבתקנות הפטור הכללי הועמד סכום גבוה יותר, עלה הצורך בפרסום צו זה מקביל. זאת על מנת לאפשר אפיק של מתן פטור פרטני גם לגבי בעלי רישיונות כאמור שהיקף הפעילות שלהם עולה על חמש מאות מיליון שקלים חדשים, אך נמוך משבע מאות וחמישים מיליון שקלים חדשים. כמו כן, הטעם בהעמדת היקף הפעילות הקטן על הסכום האמור, באופן שמרחיב את מעגל בעלי הרישיונות אשר רשאים לפנות בבקשת פטור פרטני, הוא הצורך בשמירה על קיומם של בעלי רישיונות כאמור ופעילותם, באופן שיסייע להגדלת מספר הגורמים הפועלים והמתחרים במערכת הפיננסית. זאת לאור העובדה שלצורך יישום הוראות החוק נדרשים אותם גופים לשאת בעלויות כלכליות גבוהות יחסית, ביחס להיקף פעילותם.
בהתאם להוראת סעיף 79(ב)(3) לחוק שירות מידע פיננסי, מועד תחילתו של החוק לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, יחול ביום ז' באייר התשפ"ד (15 במאי 2024). כמו כן, בהתאם להוראות סעיף 79(ב)(5) לחוק, מועד תחילתו של החוק לעניין מקור מידע שהוא בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, יחול ביום י"ג בחשוון התשפ"ה (14 בנובמבר 2024). לפיכך, מוצע לקבוע שמועד תחילתו של צו זה בנוגע לבעלי רישיון למתן אשראי או בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי יחול בהתאם למועד שנקבע לתחילת חוק שירות מידע פיננסי בעניינו. בנוסף, במקביל לפרסום טיוטת צו זה, מפורסמת גם טיוטת צו שירות מידע פיננסי (דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא גוף מוסדי או בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי), התשפ"ד- (2023) (להלן- צו דחיית יום תחילת החוק), שנועדה לדחות את מועד תחילת החוק לעניין בעל רישיון זה, ליום י"ד בחשוון התשפ"ה (15 בנובמבר 2024). על כן, מוצע לקבוע שמועד תחילתו של צו זה בנוגע לבעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי יהיה בהתאם למועד המוצע בטיוטת צו דחיית יום תחילת החוק.