תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק), התשפ"ד – 2023;
ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) בשעה 6:00 החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה שבמסגרתה חדרו מאות מחבלים ליישובים בדרום הארץ מהיבשה, מהאוויר ומהים וכן התבצע ירי מסיבי של אלפי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל.
במתקפת טרור זו נרצחו מאות אזרחים, לרבות אנשי כוחות הביטחון השונים, ונפצעו אלפים. המספרים המעודכנים עומדים עד כה על לפחות 1,300 נרצחים ולמעלה מ-4,000 פצועים. כמו כן, ישנם נעדרים רבים שטרם אותרו. בנוסף, דווח על עשרות אזרחים וחיילים שנשבו על ידי ארגון הטרור חמאס והועברו לרצועת עזה.
נוכח האירועים האמורים, הכריז שר הביטחון, ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) בשעה 8:00 על מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 0-80 ק"מ מרצועת עזה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 (להלן – חוק ההתגוננות האזרחית). עוד באותו יום, על רקע האירועים האמורים ולאחר שהשר לביטחון לאומי נוכח כי קיימת סבירות גבוהה שיתרחש אירוע חירום אזרחי בישראל, ובהתאם לסמכותו לפי סעיף 90ב(א) לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, הכריז השר על אירוע חירום אזרחי בשטח המדינה כולה, למעט ברדיוס של 0-80 ק"מ מרצועת עזה, אשר לגביו הוכרז מצב מיוחד בעורף.
בהמשך לכך, שר הביטחון הרחיב את הכרזתו על מצב מיוחד בעורף לשטח המדינה כולה. בהתאם להוראות חוק ההתגוננות האזרחית, הכרזת שר הביטחון אושרה על ידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. כמו כן, הוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל". ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה.
נוכח האירועים האמורים, בשל המצב החריג והקיצוני שבו אנו מצויים, ומכיוון שניהול מערכה זו השפיע משמעותית על מספר קבוצות אוכלוסייה והביא לכך שהם אינם מנהלים שגרת חיים רגילה יש צורך בקידום התקנות שנועדו לקבוע סייגים לחוק שיקים ללא כיסוי התשמ"א-981[1], על מנת למנוע הגבלת חשבונות בנק, עקב שיקים שחזרו או צפויים לחזור במהלך תקופה של 30 ימים מיום בו החלה המתקפה.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 21(ב) לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981[2] (להלן – החוק) ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
גריעת שיק שסורב |
1. |
(א) סורב שיק בחשבונו של יחיד או של תאגיד שמתקיים בו אחד מהתנאים המפורטים להלן, ייגרע אותו שיק ממניין השיקים לעניין סעיף 2(א) לחוק, אם היום שסורב בו השיק חל בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד יום כ"ד בחשוון התשפ"ד (7 בנובמבר 2023) (להלן- התקופה): |
|
|
|
|
|
(1) מענו הרשום או המען להמצאת דברי דואר בעבורו הרשום ברישומי הבנק, הוא באחד היישובים הכלולים באזורי ההנחייה לפי הנחיות פיקוד העורף: עוטף עזה, מערב הנגב, מערב לכיש, מרכז הנגב, לכיש, קו העימות וגולן צפון; |
|
|
|
|
(2) הוא נפל בשבי האויב או נעדר או נחטף במהלך התקופה; |
|
|
|
|
(3) הוא שירת בשירות מילואים בנסיבות חירום או בשירות מילואים במצב מיוחד, לפי סעיף 8 או 9 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008[3], במהלך התקופה, כולה או חלקה. |
|
|
|
(ב) תקנה זו תחול גם על שיק שסורב שנמשך על חשבון של חברה שיש לה חמישה בעלי מניות לכל היותר (לעניין זה ייחשבו יחיד וקרובו לבעל מניות אחד), אם בעל מניות בה הוא יחיד המנוי בפסקאות (1) עד (3) והוא מחזיק 50% מאמצעי השליטה בה לפחות, או שותפות רשומה אשר יחיד המנוי בפסקאות (1) עד (3) משתתף בניהול עסקיה ושולט ב-50% לפחות מנכסיה; |
|
|
|
|
(ג) בתקנה זו- |
|
|
|
|
"אמצעי שליטה" - כהגדרתו בחוק החברות; |
|
|
|
|
"החזקה" – כהגדרתו בחוק החברות; |
|
|
|
|
"חוק החברות" - חוק החברות, התשנ"ט - 1999[4]; |
|
|
|
|
"מען להמצאת דברי דואר" – כמשמעותו בתקנה 12(א) לתקנות שיקים ללא כיסוי; |
|
|
|
|
"מען רשום" – כהגדרתו בתקנות שיקים ללא כיסוי; |
|
|
|
|
"קרוב" - בן זוג, אח, אחות, הורה, הורי הורה, צאצא וצאצאי בן הזוג, ובן זוגו של כל אחד מאלה; |
|
|
|
|
"תקנות שיקים ללא כיסוי" – תקנות שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981[5]. |
|
|
ביטול הגבלה |
2. |
(א) הגבלה לפי סעיף 2(א) לחוק שהתמלא בה התנאי לפי תקנות אלה – בטלה. |
|
|
|
|
(ב) על ביטול הגבלה לפי תקנה זו ידווח הבנק לבנק ישראל, ובנק ישראל יעביר לכל בנק את הפרטים בדבר ביטול ההגבלה, הכול כפי שקבע המפקח לפי סעיף 13 לחוק.
|
|
|
גריעת שיקים לעניין הודעה לאדם המבקש להצטרף לחשבון |
3. |
נגרע שיק לפי תקנה 1 לתקנות אלה, לא יימנה השיק במספר השיקים הנזכרים בסעיף 3א1(ב)(1) לחוק. |
|
|
גריעת שיק לעניין התראה על שיקים שסורבו |
4. |
נגרע שיק לפי תקנה 1 לתקנות אלה, לא יימנה השיק במספר השיקים הנזכרים בסעיף 2(א1) לחוק. |
|
___ ב________ התש_____ __________________
(___ ב________ ____21) יריב לוין שר המשפטים
(חמ ____)
דברי הסבר
חוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981 (להלן – החוק) נועד להבטיח כי הציבור יוכל להסתמך על שיקים כאמצעי תשלום, וכן להרתיע מושכי שיקים ממשיכת שיקים ללא כיסוי (דבר המהווה עבירה פלילית). החוק קובע תנאים להגבלת חשבונות בנק של לקוחות, על בסיס סירוב מניין מסוים של שיקים בחשבונו של הלקוח, בתוך תקופת זמן מסוימת. לקוח אשר הוכרז מוגבל לפי סעיף 2 לחוק לאחר שסורבו מספר שיקים שמשך, כפוף למגבלות שונות, בעניין פתיחת חשבון שיקים, משיכת שיקים, פרסום פרטי חשבונו במאגר חשבונות מוגבלים וכיוצ"ב. בהתקיים תנאים מסוימים, יהפוך הלקוח ללקוח מוגבל חמור, ובמקרה זה יוגבלו כל חשבונותיו, לרבות חשבונות משותפים וחשבונות בהם הוא מיופה כוח ויפורסם גם מספר הזהות שלו במאגר לקוחות מוגבלים.
סעיף 21(א)(1) לחוק מסמיך את שר המשפטים, הממונה על ביצוע החוק, בהסכמת שר האוצר, להתקין תקנות לביצועו, ולקבוע סייגים לתחולתו באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. סעיף 21(ב) לחוק קובע, כי שר המשפטים רשאי לקבוע סייגים לתחולת החוק, שיחולו בעתות חירום, אם סבר כי בשל דחיפות העניין לא ניתן לקבוע את הסייגים בדרך הקבועה בסעיף קטן (א)(1).
מבצע "חרבות ברזל" וההכרזה על מצב מיוחד בעורף העלו קושי וחשש כי במקרים שבהם עקב קשיים תזרימיים של תושבי האזורים המצוינים בתקנות ושל המגויסים לטובת הלחימה או עקב העדר זמינות של תושבים ומגויסים לטפל במצבים שבהם יש קושי בכיסוי השיקים שניתנו, יסורבו השיקים שמשכו וחשבון השיקים שלהם יוגבל.
לאור האמור, ובהתאם להמלצת בנק ישראל, מוצע לקבוע סייגים לתחולת החוק כך ששיקים שסורבו מסיבת אין כיסוי מספיק בתקופה כפי שהוגדרה לעיל, והינם בעלי זיקה לאזורים המפורטים בתקנות או ליחידים המשרתים באופן מיוחד בלחימה, יגרעו ממניין השיקים הנספרים לצורך הטלת הגבלה על חשבון הלקוח.
יצוין כי בכל הנוגע להרחבת התחולה על האוכלוסייה האזרחית שאינה באזורים אלו אנו סבורים שיש לשמור על איזון בין הגנה על פרטים ותאגידים אשר נפגעו ממצב הלחימה באופן מיוחד ולא יכלו לדאוג לענייניהם הכלכליים, לבין מתן תמריץ שלילי למשיכת שיקים ללא כיסוי, תוך הסתמכות על כך שהסנקציה הנהוגה בענין זה לפי החוק לא תחול, ותוך פגיעה באמינות השיק כאמצעי תשלום משמעותי במשק. לפיכך סברנו כי, בעת הזו, האיזון הראוי הוא תחולת התקנות המוצעות רק לגבי בעלי החשבונות המוזכרים בסעיפי משנה (1) - (3) לתקנות המוצעות, ולא לגבי כלל האוכלוסייה. יצוין כי ככל שיחולו התפתחויות במצב הביטחוני ייבחן הצורך לביצוע התאמות בתקופה או באזורים המצוינים בתקנות.
כן מוצע כי ההסדר יחול גם על תקנה זו תחול גם על שיק שסורב שנמשך על חשבון של חברה שיש לה חמישה בעלי מניות לכל היותר (לעניין זה ייחשבו יחיד וקרובו לבעל מניות אחד), אם בעל מניות בה הוא יחיד המנוי בפסקאות (1) עד (3) והוא מחזיק 50% מאמצעי השליטה בה לפחות, או שותפות רשומה אשר יחיד המנוי בפסקאות (1) עד (3) משתתף בניהול עסקיה ושולט ב-50% לפחות מנכסיה. מוצע כי ההגדרות "אמצעי שליטה" ו"החזקה" יהיו כהגדרתם בחוק החברות, תשנ"ט-1999: "אמצעי שליטה – כל אחד מאלה: (1) זכות ההצבעה באסיפה כללית של חברה; (2) הזכות למנות דירקטור של חברה"; "החזקה" ו"רכישה" – כמשמעותן בחוק ניירות ערך".
זאת, מכיוון שגם ביחס לגורמים אלו חלה התכלית של ההסדר המוצע שכן החיובים של היחיד הם ביחד עמם והיעדר זמינותו משפיע גם עליהם ויוצר דמיון בין אי זמינות היחיד לאי זמינות החברה בנסיבות אלו. יובהר כי במקרה שבו יתר בעלי המניות הם קרובי משפחה של אותו יחיד הם לא יימנו כבעלי מניות נפרדים.
כמו כן, יצוין כי לקוחות שאינם נמנים עם בעלי החשבונות כאמור יוכלו במקרים המתאימים לעשות שימוש בסעיף 10(א)(4) לחוק שיקים ללא כיסוי, המאפשר ללקוח מוגבל לבקש מבית המשפט לבטל הבאת שיק במניין השיקים שסורבו מקום שנבצר מהלקוח לטפל בענייניו מחמת פגיעה בו, או ברכושו, בפעולת איבה ובשל כך סורב השיק.
במסגרת התקנות המוצעות, מוצע לקבוע לאור גריעת השיקים החוזרים ממניין השיקים לעניין הגבלות חשבון, כי שיקים אלו לא יבואו במספר השיקים שסורבו בחשבון, הנמנים גם לפי סעיף 3א1(ב)(1) לחוק. בהתאם להוראת הסעיף, בנק נדרש למסור לאדם טרם הצטרפותו כבעל חשבון או כמיופה כוח לחשבון שבו סורבו שיקים במספר שנקבע לפי סעיף 2(א1) לחוק, לחשבון מוגבל או לחשבון שאחד מבעליו הוא לקוח מוגבל, הודעה המפרטת את מספר השיקים שסורבו בחשבון בשנים עשר החודשים שקדמו למועד הצירוף לחשבון הבנק. מוצע כי השיקים החוזרים שלא יימנו לעניין הגבלת חשבון, לא ימנו גם לצורך הודעה זו, וזאת על מנת שלא למסור מידע לא נכון.
בנוסף, מוצע לקבוע כי השיקים החוזרים האמורים לא יימנו במסגרת מניין השיקים הנספרים לעניין מתן התראה, הנשלחת לפי סעיף 2(א1) לחוק. לפי הסעיף האמור, ולתקנות שתוקנו מכוחו, נשלחת ללקוחות התראה אם סורבו 5 שיקים בחשבון, על מנת ליידע את הלקוח על הכמות המצטברת של השיקים שסורבו. מאחר שמוצע שהשיקים לא ימנו לעניין הגבלת חשבון, אין מקום למנות אותם במסגרת המספר המצטבר של שיקים הנספרים לצורך מתן התראה ללקוחות. בהתאם לכך, יעודכן גם מאגר נתוני אשראי בכל הנוגע להגבלות והתראות שדווחו לו בשל שיקים שסורבו בתקופה הקבועה בתקנות.
תקנות אלו קובעות את הסייג לתקופה קצובה ומוגבלת בזמן, לאור הצורך לאזן בין הרצון להגן על מושכי השיקים, שהמצב הייחודי אשר פקד את המדינה השפיע והקשה על יכולתם להמשיך לנהל את עסקיהם, לבין הצורך להגן על הספקים והעסקים, מוטבי השיקים, וכן להבטיח את אמון הציבור בשיק שהוא אמצעי תשלום משמעותי.