תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'_______), התשפ"ד - 2023

טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס'_______), התשפ"ד - 2023

 

 

מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תקנה 184(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 מגדירה את רישיון הנהיגה מדרגה 1D כרישיון לנהוג במונית, ברכב סיור ובאוטובוס זעיר שמספר הנוסעים בו אינו עולה על שישה עשר, מלבד הנהג, וברכב כאמור בתקנה 180 (רישיון נהיגה מדרגה B – כלי רכב פרטיים בעיקר, וכלי רכב אחרים שסווגו לאותו סוג של רישיון).

לעומת זאת, רישיון נהיגה לאוטובוס זעיר המיועד להסעת עד תשעה עשר נוסעים בנוסף לנהג נכלל תחת רישיון נהיגה מדרגה 1C שהוא רישיון לנהוג גם בכלי רכב כבדים יותר כמו משאיות שמשקלן הוא עד 12 טונות.

התהליך והתאנים לקבלת רישיון 1D שונים מהתנאים לקבלת רישיון 1C בעיקר מבחינת לימוד הנהיגה, היקף ואופי. הליך הוצאת רישיון 1D כולל הוצאת תעודת יושר, בדיקות רפואיות ולימודיים עיוניים – קורס רכב ציבורי – שאורכים בממוצע כ-3 חודשים. לעומת זאת, הליך הוצאת רישיון 1C כולל מכסת שיעורי נהיגה על רכב כבד, שאורכת שלושה חודשים נוספים.

נמצא כי נהיגה באוטובוס זעיר המיועד להסעת עד 16 נוסעים זהה כמעט לחלוטין לנהיגה באוטובוס זעיר המיועד להסעת עד 19 נוסעים. האוטובוס הזעיר המיועד להסעת עד 16 נוסעים זהה לאוטובוס הזעיר המיועד להסעת עד 19 נוסעים מבחינת המשקל וההגבלות הבטיחותיות, ושונה ממנו רק במספר המושבים. כלומר הכללת אוטובוס זעיר, המיועד להסעת עד 19 נוסעים, בהגדרת רישיון 1C, המיועד באופיו לרכב כבד כמו משאיות, מהווה חסם רגולטורי בלתי נדרש ובלתי מתאים.

התיקון הנדרש הוא כי רישיון מדרגה 1D יוגדר ככזה אשר מתיר נהיגה באוטובוס זעיר שמספר הנוסעים בו אינו עולה על תשעה עשר מלבד הנהג, ובלבד שמשקל הרכב לא יעלה על 5,000 ק"ג.

כאמור, מאחר ואוטובוס זעיר המיועד להסעת עד 16 נוסעים זהה מבחינת השלדה והמרכב לאוטובוס זעיר המיועד להסעת עד 19 נוסעים, לתיקון המוצע לא תהיה השפעה מבחינה בטיחותית.

 

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ד-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(1) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1] (להלן-הפקודה), אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 184

 

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2], בתקנה 184, בפסקה (א), בפסקת משנה (2) במקום "שישה עשר, מלבד הנהג" יבוא:

 

 

"תשעה עשר, מלבד הנהג, ובלבד שמשקל הרכב אינו עולה על 5,000 ק"ג".

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2023)

 (חמ _____-3)

 

 

_____________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

דברי הסבר

דרגת רישיון נהיגה מסוג 1D היא דרגת רישיון המאפשרת לנהוג במונית, ברכב סיור ובאוטובוס זעיר שמספר הנוסעים בו אינו עולה על 16 מלבד הנהג (תקנה 184(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961).

כיום, בהתאם לתקנות התעבורה, נהג המחזיק ברישיון נהיגה דרגה 1D רשאי לנהוג ברכב מסוג אוטובוס זעיר פרטי שמספר הנוסעים בו הוא עד 19, רק בתנאי שמחזיק גם ברישיון נהיגה מסוג 1C (רכב משא עד 12 טון).

בשל מחסור בנהגי רכב ציבורי ורכב כבד - ומתוך ניסיון להגדיל את מאגר הנהגים, לסייע ולעודד את השוק - מוצע לתקן את תקנה 184(א) כך שיתאפשר לבעל רישיון נהיגה מדרגה 1D לנהוג גם על אוטובוס זעיר פרטי שמספר הנוסעים בו אינו עולה על 19 מלבד הנהג, גם ללא רישיון נהיגה מדרגה 1C, ובלבד שמשקל הרכב לא יעלה על 5,000 ק"ג.

מאחר וההכשרה לדרגה 1D קצרה יותר מההכשרה ל-1C (הליך הוצאת רישיון 1D כולל הוצאת תעודת יושר, בדיקות רפואיות ולימודים עיוניים שאורכים בממוצע כ-3 חודשים. הליך הוצאת רישיון 1C כולל גם משיעורי נהיגה על רכב כבד שאורכים כשלושה חודשים נוספים), התיקון המוצע עשוי להגדיל את מאגר נהג האוטובוס הזעיר להסעה של עד 19 נוסעים, ללא פגיעה בבטיחות, ובכך להוות הטבה למספר רב של נהגים ביכולת ההשתכרות שלהם, וללקוחות המעוניינים לקבל שירות של נהגים אלה, שירות הנמצא במחסור.

יובהר כי רכב שמספר הנוסעים בו אינו עולה על 16, ורכב שמספר הנוסעים בו אינו עולה על 19, הם רכבים זהים לחלוטין מבחינת השלדה והמרכב, והשינוי נעשה באמצעות הקטנת תא המטען או הרכבת כסאות במרווחים קטנים יותר. לפיכך, לתיקון המוצע לא תהיה השפעה מבחינה בטיחותית. גם אם יתווספו לרכב 3 נוסעים לרבות כבודה מתאימה, הרי שאין הבדל כלל בנהיגה עצמה, ומנגד עשוי התיקון להיטיב עם ציבור הנהגים אשר ממילא מוסמכים ומורגלים לנהוג על כלי הרכב הללו.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; התשפ"ג, עמ' 2118.