הודעת מחלות בעלי חיים (תשלום פיצויים), התשפ"ד-2023
סעיף 7 לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985 (להלן: הפקודה), מסמיך רופא וטרינר ממשלתי להורות על המתתם של בעלי חיים נגועים במחלה או חשודים ככאלה.
סעיף 16(ב) לפקודה קובע כי אוצר המדינה ישלם פיצויים לבעליו של בעל חיים שהומת כאמור, בהתאם לשוויו של בעל החיים לפני המתתו, ובכל מקרה לא יותר מהפיצוי המרבי שקבע לעניין זה השר בהודעה. ביחס לבעלי חיים שהיו נגועים במחלה, גובה הפיצוי יהיה מחצית שוויו לפני המתתו, ובכל מקרה לא יותר ממחצית הפיצוי המרבי כאמור.
סמכותו של שר החקלאות לקבוע את סכום הפיצוי המרבי קבועה בסעיף 16(ג) לפקודה. לאחרונה, נקבע סכום הפיצוי המרבי בהודעת מחלות בעלי חיים (תשלום פיצויים), התשס"ח-2008 (להלן: ההודעה), אשר תוקנה מאז בשנים 2009 ו-2015.
בשנים שחלפו ממועד ההודעה ועדכוניה כאמור, בוצעה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בחינה של סכומי הפיצוי המרבי שנקבעו בה לעניין סוגים שונים של בעלי חיים. נמצא, שיש לעדכן את הסכומים המרביים ביחס לחלק מסוגי בעלי החיים ששווים עלה, וכן לעדכן את רשימת סוגי בעלי החיים ואת אופן חישוב הפיצוי המרבי ביחס לסוגי בעלי חיים מסוימים. בהתאם, מוצע לבטל את ההודעה ולקבוע הודעה מעודכנת תחתיה.
טיוטת צו מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 16(ג) לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985 (להלן – הפקודה), אני קובע לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
פיצוי בעד בעל חיים |
1. |
(א) סכום הפיצוי המרבי שישלם אוצר המדינה לבעלו של בעל חיים שהומת לפי הפקודה יהיה כמפורט בתוספת (להלן – סכום הפיצוי המרבי). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) סכום הפיצוי המרבי עבור תרנגולת לרבייה מכל סוג כולל את סכום הפיצוי היחסי עבור תרנגולים זכרים שהומתו מכוח אותה הוראה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הצמדה למדד |
2. |
(א) סכום הפיצוי המרבי יהיה צמוד למדד, ויתעדכן ב-1 ביולי של כל שנה (להלן – מועד העדכון) לפי שיעור השינוי של המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, ויעוגל לשקל החדש הקרוב. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) המנהל הכללי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – המשרד) יפרסם בהודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד את סכום הפיצוי המרבי המעודכן לפי סעיף זה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) סכום הפיצוי המרבי המעודכן יחול לגבי בעל חיים שהומת לאחר מועד העדכון. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בתקנה זו - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המדד" – מדד תשומות בענפי החי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המדד החדש" – המדד האחרון הידוע ביום העדכון; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המדד הבסיסי" – המדד האחרון שהיה ידוע ביום העדכון הקודם. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה ותחולה |
3. |
(א) תחילתה של הודעה זו לעניין פיצוי בשל המתת עופות ביום א' בכסלו התשפ"ג (25 בנובמבר 2022); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) הודעה זו תחול על המתת בעלי חיים שבוצעה ביום התחילה או לאחריו. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ביטול |
4. |
הודעת מחלות בעלי חיים (תשלום פיצויים), התשס"ח-2008 (להלן – הודעת התשס"ח) – בטלה; ואולם לעניין המתת בעל חיים שבוצעה קודם ליום התחילה תחול הודעת התשס"ח. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(סעיף 1) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
לעניין תוספת זו - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"אפרוח" – עוף שגילו עד 48 שעות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"גזע כבד" – תרנגולות מקווים גנטיים המיועדים ליצור בשר, לרבות תרנגולות רבייה מקווים כאמור; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"גזע קל" – תרנגולות מקווים גנטיים המיועדים לייצור ביצי מאכל, לרבות תרנגולות רבייה מקווים כאמור; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מבכירה" – נקבת בקר או צאן שהמליטה פעם אחת בלבד; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"עגלה" – נקבת בקר עד להריון ראשון; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"עגלה בהריון" – נקבת בקר בהריון, עד להמלטה ראשונה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"עדר עם מכסת חלב" – עדר המשמש לייצור חלב גולמי בהתאם למכסת חלב לפי חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[1]; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"פרה" – לרבות עגלה בהריון ומבכירה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"שיה" – טליה בהריון ראשון; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תרנגולת לרביה" – תרנגולת המטילה ביצי דגירה מהן יבקעו אפרוחות שישמשו להטלת ביצי מאכל או אפרוחים שישמשו לייצור בשר עוף או בשר תרנגול הודו, לפי העניין; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תרנגולת סבתא לרביה" – תרנגולת המטילה ביצי דגירה מהן יבקעו אפרוחות שיהיו תרנגולות לרביה לייצור בשר עוף או בשר תרנגול הודו. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2023)
(חמ _____-3)
__________________
חה"כ אבי דיכטר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
כללי
סעיף 7 לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985 (להלן: הפקודה), מסמיך רופא וטרינר ממשלתי להורות על המתתם של בעלי חיים נגועים במחלה או חשודים ככאלה.
סעיף 16(ב) לפקודה קובע כי אוצר המדינה ישלם פיצויים לבעליו של בעל חיים שהומת כאמור, בהתאם לשוויו של בעל החיים לפני המתתו, ובכל מקרה לא יותר מהפיצוי המרבי שקבע לעניין זה השר בהודעה. ביחס לבעלי חיים שהיו נגועים במחלה, גובה הפיצוי יהיה מחצית שוויו לפני המתתו, ובכל מקרה לא יותר ממחצית הפיצוי המרבי כאמור.
סמכותו של שר החקלאות לקבוע את סכום הפיצוי המרבי קבועה בסעיף 16(ג) לפקודה. לאחרונה, נקבע סכום הפיצוי המרבי בהודעת מחלות בעלי חיים (תשלום פיצויים), התשס"ח-2008 (להלן: הודעת תשס"ח או ההודעה), אשר תוקנה מאז בשנים 2009 ו-2015.
בשנים שחלפו ממועד ההודעה ועדכוניה כאמור, בוצעה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בחינה של סכומי הפיצוי המרבי שנקבעו בה לעניין סוגים שונים של בעלי חיים. נמצא, שיש לעדכן את הסכומים המרביים ביחס לחלק מסוגי בעלי החיים ששווים עלה, וכן לעדכן את רשימת סוגי בעלי החיים ואת אופן חישוב הפיצוי המרבי ביחס לסוגי בעלי חיים מסוימים. בהתאם, מוצע לבטל את הודעת תשס"ח ולקבוע הודעה מעודכנת תחתיה.
לסעיף 1
מוצע לקבוע כי הסכום המרבי שישולם לבעליו של בעל חיים שהומת יהיה בהתאם למפורט בתוספת.
כן מוצע לקבוע, בדומה להסדר שנקבע בתוספת להודעת תשס"ח, כי הסכום המרבי לפיצוי על המתת עופות מלהקות של עופות לרבייה יחושב לפי מספר הנקבות בלהקה, כשהסכום לפיצוי עבור נקבה שהומתה כולל בתוכו גם את השווי היחסי של התרנגולים הזכרים בלהקה. הסדר זה מוצע מן הטעם שבלהקות רבייה מספר הזכרים קטן משמעותית ממספר הנקבות בלהקה, וששווי השוק של הלהקה כולה נקבע עבור הלהקה כולה, ללא התייחסות פרטנית לזכרים ונקבות.
לסעיף 2
מוצע להצמיד את הסכומים הקבועים בתוספת למדד תשומות בענפי החי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדד זה משקף בקירוב את השינוי בשווי בעלי החיים. על פי הפרשנות המקובלת המבוססת על פסק הדין בבג"ץ 563/75 יהודה רסלר נ' שר האוצר, מוסמך שר החקלאות לקבוע גם את ההצמדה למדד אשר תשקף את הערך הריאלי של הסכום בעתיד. כמו כן, מובהר כי השר רשאי בכל עת, ובהתאם לשינוי נסיבות, לחזור ולקבוע סכומים אחרים במקום אלו המוצעים בהודעה זו.
מוצע כי עדכון הסכומים יבוצע אחת לשנה ב-1 ביולי, וכי הסכום המעודכן יעוגל לשקל הקרוב. כמו כן, מוצע כי מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר יפרסם את הסכומים המרביים המעודכנים לאחר הצמדה למדד, באתר האינטרנט של משרד החקלאות וכן ברשומות.
מוצע להבהיר בסעיף קטן (ד), כי הסכומים המרביים יחולו על פיצויים שישולמו בעד בעלי חיים שהומתו, בהתאם למועד ההמתה בפועל, וביחס להמתות שבוצעו לאחר היום ה-1 ביולי של כל שנה. לגבי פיצויים על בעלי חיים שהומתו קודם למועד זה, יחול הסכום המרבי טרם עדכונו וזאת אף אם התשלום בפועל יבוצע לאחר העדכון. הצעה זו תכליתה ליצור ודאות לגבי סכום הפיצוי המירבי, ללא תלות במועד בו התקבלה ההחלטה בנוגע לגובה הפיצוי או במועד ביצוע התשלום בפועל. הוראה זו גם מיועדת גם למנוע מצב בו מגדלים שונים, שבעלי החיים שבבעלותם הומתו באותו המועד, יקבלו תשלום שונה מהטעם שההחלטות בעניינם התקבלו במועדים שונים.
לסעיף 3
מוצע לקבוע כי הסכומים המרביים המעודכנים יכנסו לתוקף עם פרסום ההודעה ברשומות. ביחס לעופות מוצע לקבוע תחילה רטרואקטיבית של ההודעה, מיום 25 בנובמבר 2022, כיוון שבמועד האמור התרחש אירוע ההמתה הראשון בשל התפרצות מחלת שפעת העופות באותה שנה.
לסעיף 4
בשל השינויים הרבים בהודעה המוצעת לעומת הודעת תשס"ח, מוצע לבטל את הודעת תשס"ח ולהחליפה בהודעה המוצעת. עם זאת, מוצע לקבוע כי ביחס לבעלי חיים שהומתו קודם ליום תחילתה של ההודעה המוצעת, תמשיך לחול הודעת תשס"ח, וזאת במטרה ליצור המשכיות וודאות לגבי המתות שבוצעו לפני יום התחילה של ההודעה המוצעת, אשר טרם שולם הפיצוי בגינן. ההודעה המוצעת תחול לגבי המתות בעלי חיים שבוצעו לאחר יום התחילה.
לתוספת
הסכומים המרביים המופיעים בתוספת להודעה נקבעו לאחר שנאספו נתונים לגבי שווי בעלי החיים בעת הזו, הן מגורמי מקצוע בתוך משרד החקלאות, כגון שירותי ההדרכה והמקצוע, והן מגורמים חיצוניים כגון התאחדות חקלאי ישראל וארגון מגדלי הבקר לבשר. הנתונים השונים נבחנו על ידי גורמי מקצועי כלכליים ועל ידי השירותים הווטרינרים ובריאות המקנה במשרד.
1. מוצע להגדיר מושגים שנעשה בהם שימוש בתוספת. כך למשל מוצע להבהיר כי "אפרוח" הוא עוף במהלך 48 שעות חייו הראשונות, וכן להבהיר מונחים שונים בהם נעשה שימוש ביחס לבקר וצאן בשלבי גידול שונים.
2. בקביעת סכומי הפיצוי המרבי לבקר לחלב, מוצע להותיר את החלוקה לסוגי בעלי חיים ואת סכומי הפיצוי המרביים כפי שהם קבועים בהודעת תשס"ח.
3. בקביעת סכומי הפיצוי המרבי לבקר לבשר, מוצע לשנות את אופן החישוב כך שיתייחס לגיל הבקר שהוא נתון ידוע ולא למשקלו, כפי שקבוע בהודעת תשס"ח, שכן בעת המתת בעל החיים לרוב לא ידוע משקלו.
4. בקביעת סכומי הפיצוי המרבי לצאן, בשונה מהקבוע בהודעת תשס"ח, מוצע לכלול בשווי הכבשים והעיזים רכיב המשקף את שיעור הנקבות שבהיריון מתוך כלל העדר (בדומה לקבוע ביחס לבקר). הדבר צפוי להביא לחסכון בביצוע בדיקות היריון לבעלי החיים טרם המתתם, וזאת מבלי לגרוע מסכום הפיצוי המרבי הכולל ביחס לכלל העדר, שכן בשווי בעל החיים הבודד נלקח בחשבון פרק הזמן הממוצע בו לרוב הנקבות נמצאות בהריון וכן את ההסתברות להריון בעדר.
5. בשונה מהודעת תשס"ח, בה לא נקבע סכום פיצוי מרבי לגמלים, מוצע לקבוע סכום פיצוי מרבי גמלים, נאקות ובכרים. השווי שנקבע מתבסס על הערכת שווי של שמאית חקלאית שנתנה למשרד לעניין אחר לפני כשנתיים, והתבססה, בין היתר, על מידע שנאסף ממגדלי גמלים, סוחרי גמלים ובעלי חוות גמלים.
6. בקביעת סכום הפיצוי המרבי לעופות, ובשונה מהקבוע בהודעת תשס"ח מוצע לבטל את החישוב הנפרד עבור פרגית (תרנגולת צעירה, המגודלת בנפרד מתרנגולות בוגרות), ולקבוע סכום פיצוי מרבי לביצת דגירה, הכלולה ברשימת בעלי החיים לפי התוספת לפקודה, וכן לאפרוח ולתרנגולת בוגרת בלבד. מהבדיקה שנערכה עולה כי מדובר ברצף גידול בו שווי התרנגולת עולה מדי שבוע עד לשבוע בו השווי הוא מקסימלי (השבוע בו השווי הוא מקסימלי משתנה לפי סוג התרנגולת), ואז יורד. לפיכך, אין צורך באבחנה בין תרנגולת בוגרת ופרגית, וניתן לקבוע את שוויה של התרנגולת לפי גילה. עוד מוצע להוסיף סכום פיצוי מרבי לתרנגולת הודו שהיא תרנגולת סבתא לרבייה שכן שוויה שונה מתרנגולת הודו לרבייה שאינה תרנגולת סבתא לרבייה.
7. בשונה מהקבוע בהודעת תשס"ח, מוצע שלא לקבוע סכום פיצוי מרבי לעופות מים (למעט ברווזים), יענים ויונים אשר גידולם לצרכים חקלאיים אינו נפוץ. סכום הפיצוי המרבי ביחס לסוגי עופות אלו ייקבע לפי סכום הפיצוי המרבי לכל עוף אחר שלא פורט בתוספת המוצעת.