תוכן עניינים
תקנות המשטרה (המשמר האזרחי) (תיקון), התשפ"ד – 2023
1. תיקון תקנה 6
תקנות המשטרה (המשמר האזרחי) (תיקון), התשפ"ד – 2023.
הסדרת הסיוע במשמר האזרחי ע"י אגף התנועה של משטרת ישראל לצורך פינוי דרכים.
תקנות מטעם המשרד לביטחון לאומי:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 49ב, 49ד ו- 94(א) לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א - 1971[1], ובאישור הוועדה לביטחון הלאומי של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה - |
||
|
1. |
בתקנה 6 (ב) לתקנות המשטרה (המשמר האזרחי), התשנ"ז – 1996[2] (להלן – התקנות), במקום "10, 11 ו- 12" יבוא "7(5), 10, 11 ו – 12". |
|||
|
2. |
בתוספת הראשונה לתקנות – |
|||
|
|
|
(א) |
בפרט 7, בטור א', אחרי סעיף 4 יבוא – |
|
|
|
|
|
|
"(5) פינוי דרך". |
|
|
|
(ב) |
בפרט 7, בטור ב', אחרי סעיף 3 יבוא – |
|
|
|
|
|
|
"(4) לתפקיד של פינוי דרך ולתפקיד זה בלבד – הכשרה בנושא פינוי דרך והכשרה זו בלבד". |
___ ב________ התשפ"ד (___ ב___ 2023)
(חמ _____-3)
__________________
ח"כ איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי
פרק רביעי 1 בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א – 1971 (להלן: "פקודת המשטרה") עוסק בהקמת המשמר האזרחי ובתפקידיו. סעיף 49ב(ב) לפקודת המשטרה קובע כי "בכל פעולה שהמשטרה מוסמכת לעשות למען שמירת בטחון הנפש והרכוש מפני פגיעת איבה, רשאית היא להסתייע במשמר". בנוסף לתפקיד זה קובע סעיף 49ב(ג) לפקודת המשטרה, כי משטרת ישראל רשאית להסתייע במשמר האזרחי גם בפעילויות נוספות לשמירת הביטחון, הנפש והרכוש, כאשר פעילויות אלו נקבעו בתקנות המשטרה (משמר אזרחי), תשנ"ז – 1996 (להלן: "התקנות") ובאישור הוועדה לביטחון הלאומי של הכנסת.
כיום, משטרת ישראל מסתייעת במתנדבי "היחידה לפינוי צירים" (להלן: "היחידה") לטובת פינוי חסימת צירי תנועה בכבישים בין עירוניים. מדובר ביחידה של מתנדבי המשמר האזרחי אשר פועלים ברחבי מדינת ישראל, זאת בהתאם לקריאה מצד מרכז השליטה של אגף התנועה במשטרת ישראל, ותחת הנחיות משטרת ישראל. פעילות היחידה מתבצעת במקרים כגון: אירועים שיש בהם כדי להפריע לזרימת התנועה ולסכן את משתמשי הדרך (למשל – רכבים אשר חוסמים נתיבי תחבורה בשל תאונות דרכים או תקלה ברכב, מקרים בהם נשמט מטען בנתיב תחבורה), מקרים של אירועי מזג אוויר חריג (למשל פינוי צירי תנועה בשל הצטברות שלג) ועוד.
מתנדבי היחידה פרוסים בכל רחבי מדינת ישראל וזמינים לקריאה בכל עת. זמן הגעתם למקום האירוע לצורך מתן מענה נדרש הוא קצר ביותר, ולכן מסייע רבות למשטרת ישראל.
כיום, משטרת ישראל נעזרת ביחידה באמצעות פרשנות לפרט 7 בתוספת הראשונה לתקנות, לפיה השימוש ביחידה הוא לתפקיד שבפוטנציאל שלו מונע תאונות דרכים. לאור זאת, מוצע לקבוע במפורש את הסמכות להיעזר ביחידה זו במסגרת תיקון זה לתקנות.
בהתאם לכך, מוצע לתקן את טור א' לפרט 7 לתוספת הראשונה לתקנות, הקובע "פעולות נוספות" בהן יחידות התנועה של משטרת ישראל יוכלו להיעזר במשמר האזרחי, כך שיכלול גם את הפעולה "פינוי דרך". כן מוצע, לקבוע בטור ב' לפרט 7 לתוספת הראשונה לתקנות, כי לעניין שימוש בתפקיד זה במשמר האזרחי יש צורך כי העוסקים בדבר מטעם המשמר האזרחי יעברו הכשרה ייעודית מתאימה והכשרה זו בלבד.
בנוסף, מתנדבי היחידה אינם נדרשים להפעיל סמכויות שיטור לצורך ביצוע תפקידם, ולכן אף אינם עוברים הכשרות נוספות בתחום סמכויות שיטור, מעבר להכשרה לפינוי דרך. לאור זאת, מוצע אף לתקן את תקנה 6(ב) לתקנות כך שתקבע, שלחבר המשמר האזרחי המועסק בפעילות של סיוע ליחידות אגף התנועה של משטרת ישראל בתפקידי פינוי דרך – לא יהיו סמכויות שוטר כאמור בתקנה 6 לתקנות.