תזכיר טיוטת תקנות הנמלים(בטיחות השיט)(הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ד-2023

 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ד- 2023.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

להטיל מגבלות על כלי שיט חדשים בכנרת, למעט כלי שיט בעל הנעה חשמלית, לצורך הגנה על איכות מי הכנרת בהתאם להחלטת הממשלה מ-1996.

יצוין, רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה מבקשת להאריך את הוראת השעה בשנתיים בלבד (ולא בחמש כפי שהיה נהוג בעבר) כיוון שבפרק הזמן הזה היא מעוניינת לבצע מחקר חדש  ועדכני בעניין כושר הנשיאה של הכנרת לצורך השלמת עבודה המטה וגיבוש ההמלצות בנושא.

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ד- 2023

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 60(1)(יא) ו-(יח) לפקודת הנמלים [נוסח חדש], תשל"א- 1971[1], לאחר התייעצות עם שר הבריאות, לפי הצעת רשות הספנות והנמלים לפי סעיף 32(א) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד- 2004[2], ובהתאם להחלטת הממשלה 782 מיום ו' באייר התשנ"ו (25 באפריל 1996) בדבר הגנת איכות המים בכנרת ובאגן ההיקוות שלה, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 4

1.   

בתקנה 4 לתקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה), התשע"ג- 2013[3], במקום "יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023)" יבוא "יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר  2025)".

 

 

_________התשפ"ד

(__________2023)

(חמ 3-610 ת1)

 

 

 

 

 

 

 

                                                                           

 

                                                                                   מירי רגב

                                                                          שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

על פי הוראת סעיף 2 לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א – 1971 (להלן – פקודת הנמלים), הוכרז בשנת 1943 כל שטח אגם הכנרת כ"נמל טבריה" ובהתאמה חלות על הכנרת הוראות פקודת הנמלים והתקנות שלפיה, לרבות סמכותו של שר התחבורה, עפ"י סעיף 60(1)(יא) לפקודת הנמלים, לקבוע בתקנות כל דבר הנחוץ למניעת זיהום המים.

היעד הלאומי של הגנה על מי הכנרת כמקור למי שתיה לטווח הארוך, אשר קיבל ביטויו בהחלטת ממשלה מס' 782 מיום 25.4.96 בדבר הגנת איכות המים בכנרת ובאגן ההיקוות שלה, חייב את משרד התחבורה לבחון את השפעת פעילות כלי השיט בכנרת על זיהום מי הכנרת (זיהום שמקורו בעיקר בפליטה של שמנים, גזי פליטה ודלקים), ולנקוט אמצעים למניעת זיהום מי הכנרת מכלי שיט, ולו גם במחיר של הגבלת פעילות השיט בכנרת.

בעקבות מחקר שנערך בשנת 1996 בדבר כושר הנשיאה של הכנרת, נמצא כי מתוך כלל כלי השיט הפועלים בכנרת, כלי השיט המהווים את פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר למי הכנרת הם ספינות הנוסעים בשכר, המורשות להוביל מעל 12 נוסעים.

לפיכך, הוחלט עוד בשנת 1996, כי יש צורך למנוע הכנסתן של ספינות נוסעים בשכר חדשות לאגם הכנרת, וזאת במטרה לא להגדיל את פוטנציאל הזיהום הקיים ממילא מכלי שיט אלה.

בהתאמה, הותקנה בשנת 1996 הוראת השעה ולפיה בתקופת תוקפה של הוראת השעה לא יינתן  רישיון שיט לראשונה לספינת נוסעים בשכר לתחום נמל טבריה, וזאת כדי לשמור על מספר קבוע של כלי שיט המסיעים נוסעים בשכר בתחומי הכנרת כאמור.

תוקפה של הוראת השעה הוארך מפעם לפעם, כאשר ביום 23.2.01 תוקנה הוראת השעה באופן שהתיר לבעל ספינת נוסעים בשכר הפועלת בנמל טבריה להחליף את ספינתו הישנה בספינה חדשה, וזאת במגבלות בטיחות הקבועות בסעיף 3 להוראת השעה.

בנוסף, נוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות, נמצא צורך לעשות מספר תיקונים ועדכונים בהוראת השעה, וביום 31.12.17 תוקנה הוראת שעה באופן שההגבלה הנ"ל לא תחול על כלי שיט בעל הנעה חשמלית מאחר והוא אינו מזהם ובלבד שהוא עומד בתנאים המנויים בתקנה 3(2) ו-(3) לתקנות העיקריות אשר הינם תנאים הכרחיים בשל היבטים בטיחותיים, תפעוליים ותחזוקתיים.

ביום 31.12.22 תוקנה הוראת השעה לפרק זמן קצר יותר של שנה אחת מאחר ומדינת ישראל הייתה מצויה בתקופת בחירות.

נכון להיום, תוקף הוראת השעה הינו עד ליום 31.12.2023. במהלך התקופה שחלפה מהתקנת הוראת השעה, נמצא צורך להאריך את תוקפה של הוראת השעה כפי שיפורט להלן.

בתקנה 4 לתקנות העיקריות, תוקף הוראת השעה הינו עד ליום 31.12.2023 ומוצע להאריך את תוקפה עד ליום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).  

בתקופה הקרובה רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה מעוניינת לצאת במחקר חדש ועדכני בעניין כושר הנשיאה של הכנרת לצורך בחינה מעמיקה של הוראת השעה.

יצוין, כי בעבר לא נדרשה חובת דו"ח RIA בעת התקנת הוראת השעה וגם כעת רשות האסדרה ציינה כי אין צורך בדו"ח RIA לטיוטת התיקון מאחר והטיוטה הראשונה גובשה עוד בטרם הייתה חובת RIA שכן חובת ההיוועצות עם הרשות לפי החוק היא על דו"ח ה-RIA עצמו ולא על האסדרה עצמה. מאחר שתוצאת הוראת השעה הינה הקפאת מצב קיים והגבלת כניסת גורמים חדשים לשוק הובלת הנוסעים בכנרת, נראה לנו נכון לעת הזאת ועד לקבלת תוצאות המחקר ובחינת מסקנותיו במסגרת עבודת מטה לשמר את ההוראה במסגרת הוראת שעה ולא כתקנה קבועה.  

 

 

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 20, עמ' 443.

[2]  ס"ח התשס"ד, עמ' 456.

[3] ק"ת התשע"ג, עמ'767.- להוסיף מראה מקום לתיקון האחרון